Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Heb je bij je OP-COM tests een test welke “Quad Driver Module”of QDM test heet.
Zo ja, doe deze even, daarna kom je misschien meer te weten.De QDM stuurt zover ik weet het dashboard aan voor het motor lampje en de toeren teller.
Canbus is niet zo heel spannend.
Wat dit alarm alleen maar doet is luisteren naar zogenaamde events zoals dat een deur opent of kofferbak open gaat.
En het alarm stuurt bepaalde commando’s de bus op om bijv deuren dicht te doen of horn te luiden.
Ding zal vast wel op lowspeed can worden aangesloten, hier zitten geen componenten van de motor direct op aangeslotenMocht effe duren maar heb de aanpassingen doorgevoerd :)
Kan kan de stuurbediening doormeten mocht je dat willen
Weet je zeker of hij überhaupt werkt.Als je een multimeter hebt, moet je alsvolgt meten :
1 : Zet meter op weerstand (Ohm)
2 : Zet zwarte meet pin op massa
3 : Haal radio eruit en koppel deze los
3 : Zet rode op de Blauw/Rode draad van de radio stekker (Pin 1)

4 : Druk een knop in van stuurbediening en kijk op je meter, deze zou moeten veranderen van waarde
Als de motor sttionair ook zo loopt :
Zou het gasklephuis eens bekijken, mogelijk dat deze vervuilt is.Anders ook kijken in de CIM module en instrumenten paneel zelf of daar storingen in voorkomen
Er is bij opel zelfs een TSB bekend met over de ABS plug :
Field Remedy: 1537
Subject: ABS wiring harness connector – Poor contact
Models: Engines: Option:
Vectra-C 2002…2003,5 All All
Complaint: Failure of instruments while driving, swinging of instruments, vehicle will not start, ABS warning lamp lights on, problems while storing trouble codes of ABS wheel speed sensor.
Cause: Poor contact of wiring harness connector ABS control unit.
Production: As of MY 2003,5, modified wiring harness connectors are implemented to production.Zijn er ook foutcodes bekend ?
Aaaiii, dat klinkt inderdaad niet best….
Ik neem aan dat alle overige zaken wel nog werken (centrale vergrandeling, gevaren licht etc)Als dat ook niet meer werkt zou het nog een zekering kunnen zijn (Zekering 2 van onder de motorkap)
Je kan kijken of de ECU nog iets doet door de stekker van de nokkenas of klepklephuis te ontkoppelen, je zou dan op een pin een rode draad moeten hebben.
Meet het voltage tussen de rode draad en massa, dit hoort 5v te zijn. Als je dit niet krijgt dan is of de stroom toevoer naar de ECu onderbroken of de ECU zelf is echt 100% gaar
(let op : bij ontkoppelen : Contact uit, bij meten contact aan)Waar woon je ongeveer ?
19 februari 2015 om 18:30 In reactie op: Iemand een adresje om een Simtec 71.5 vrij te programmeren? #18273974Ik heb er 2 liggen welke vrij zijn.
Ook kan ik je helpen met security codes.17 februari 2015 om 12:28 In reactie op: Probleem ABS/KMteller Astra 2006. Nieuwe ABS computer? #18273596Ik ga ervan uit dat je een Astra H Z14XEP/Z14XEL hebt.
Heb je alleen de ABS laten uitlezen of ook andere modules, zo ja, welke foutcodes kwamen daar uit.Het komt voor dat de CIM module (Column Integrated Module) storingen veroorzaakt waardoor ook de auto niet wil starten
De CIM is ook de module die de data van de motor en andere meuk naar het instrumenten panel stuurt, dus de teller zou dan ook niet correct kunnen werken mocht de CIM het problem veroorzaken.Ik zou dus eerst vragen om een algehele scan uit te voeren en de foutcodes hier te posten :)
Misschien kan het alleen met de Tech 2 of hij is inderdaad hard locked, deze instelingen kunnen dan niet worden veranderd, zelfsn niet met de Tech 2
Ik heb deze fout ook eens gehad (sterker nog, dit was de eerste probleem die ik eens heb opgelost toen ik met auto spul begon 1,5 jaar terug :) )
Problee was toen dat er een inlaatpakking lek was van het gasklephuis, maar ook de stappenmotortjes kunnen vervuild raken of defect.Via een OP-COM kan je een test doen waarbij je de stappenmotor kan laten bewegen, dus schroef het ding eens eruit en doe de test, dan weet je dat dat allemaal correct werkt ;)
Ik denk dat het programmeren niet eens echt nodig is, bij dit type ECU’s is het meestal voldoende om de EEPROM over te zetten, kan iedereen met een hete lucht soldeerstation
Als het goed is moet ik deze ECU zelfs nog ergens hebben liggen. Zal morgen avond effe zoeken :)
Mocht hij niet zijn afgemeld is dat ook geen problem, kan de CD30 zonder te veel moeite hard ressetten :)
Zal eens een keer kijken of ik zoiets kan maken, elke ECU is namelijk weer anders met foutcodes dus zal een aardige karwei zijn.
Maar het is te doen :)Done :thumb
Of de ECU koopt, naar mij stuurt om het immo gedeelte te resetten en ik hem weer opstuur naar jou zodat je hem kan inleren, dat kan ook :P
Ik heb eindelijk weer eens wat tijd kunnen vinden om de administratie en deze kaart eens bij te werken :P
Kunnen de gene die mij een bericht hebben gestuurd nogmaals aangeven hoe, waar en etc etc.
Ben door de vele berichten een beetje het overzicht kwijt geraakt :D
@dubbeloseven
Je staat op de kaart :thumbValt opzich mee, rond de 165 eur moet wel lukken :)
Wat ik graag wel zou willen weten, welke foutcodes komen er naar voren, kan me moeilijk voorstellen dat dit alleen P0400 zou zijn (EGR)
Als je P0340 en P0400 heb (waarbij er specifiek wordt aangegeven dan signaal laag is) dan is waarschijnlijk inderdaad de ECU defect22 januari 2015 om 22:05 In reactie op: Automatische inklapbare spiegel bij sluiten portier #18215208Ik heb de optie wel eens voorbij zien komen met programmeren via MDI, maar (er als altijd een maar) om het correct werkende te krijgen moet er een VCI code worden aangevraagd bij Opel Duitsland…
(VCI = Vehicle Configuration Index, het is een code welke ALLEEN door opel is te genereren waarna je via TIS2WEB deze kan gebruiken)Maar theoretisch :
Dit soort zaken gaan ook via CANBUS dus zou het mogelijk moeten zijn dat een stukje electronica het deuren sluiten signaal oppikt en een commando stuurt naar de ramen en spiegels om te sluiten / in te klappen.22 januari 2015 om 21:26 In reactie op: P0105 – Barometric Pressure not plausible with Boost Pressur #18269936Kijk, mooi!
Handig he dit forum :)Ik zie in je onderteken ding dat je toegang hebt tot TIS, daar staat alles in wat je moet weten
Ga naar SI > Selecteer de auto > J Engine and Engine Aggregates > Motronic M/ME 1.5.5Voor het vinden van de ECU : Control Unit > Repair Instructions
Voor het vinden van de foutcodes, procedures en meer : Diagnostic Information and ProceduresECU software is ook nog anders dacht ik, maar dit is te veranderen door iemand met TIS en een tech2
Heb effe gekeken voor je wat de codes kunnen betekenen via mijn DTC lijst
Selectie was : Astra H 2005 Z16XEP 5 Bak HandgeschakeldP0303 – Cylinder 3 Misfire Detected
5 s elapsed time since engine start
Battery voltage between 9 V and 16 V
Coolant temperature between -40 °C (-40 °F) and 118 °C (244 °F)
Engine running in engine speed range 500 rpm to 6500 rpm
Too many misfires detected by the crankshaft position sensor
Note : This trouble code is only stored after longer engine operation under different operating conditionsP0650 – ? Deze code komt niet voor bij de Multec S (ECU van de Z16XEP, neem aan dat je die hebt)
P1613 – Immobiliser No Or Wrong Signal
Communication error between immobiliser control unit and engine control unit.
CIM ProbleemP1614 – Wrong Transponder Key
Wrong transponder response received.
CIM ProbleemP1616 – CIM (Steering Column Module) Wrong Environment Identifier
The Environment Identification failed.
CIM EllendeU2108 – Invalid Data from ABS (Anti-Lock Brake System)
The control unit recognises a fault in the following system:
Anti-Lock Brake System
Kan door CIM module komen, zit op de zelfde High speed CAN BUS als je ABS.
Als deze dus storingen veroorzaakt op de bus heeft de rest er ook last van.P/U 2139 – Code ken ik niet.
20 januari 2015 om 20:40 In reactie op: P0105 – Barometric Pressure not plausible with Boost Pressur #18269932Bestellen die zooi :)
-
AuteurBerichten
