Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Iemand van dit forum : http://www.opel-problemforum.de/astra-kadett-cascada/nach-cid-programmierung-zeigt-tankanzeige-zu-viel-157799.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
De gene van post 10 heeft het wel vaagjes over hoe je het kan programmeren.Dit is mogelijk bij een aantal ECU’s via de OP-COM en anders redelijk te doen via een CarProg kasje.
Het makkelijkste is uiteraard bij Opel zelf de code op vragen, kost je rond de 30-40 euro.Ah, nu is het een stuk duidelijker.
Ik weet niet helemaal precies hoe het kan aanpassen, maar je kan eens proberen om de CID als een nieuwere Astra H te programmeren.
Welke versie van de Tech2 software heb je / had de garage draaien?
Als het een dealer was zullen ze wel de nieuwste erop hebben.Verder zou het misschien mogelijk kunnen zijn om via SPS de software te updaten en anders via een VCI code te veranderen naar een andere versie.
Klein vraagje, wat zijn KS en BN ?
Je moet je Tech2 authoriseren via TIS2000 of TIS2WEB om de modules weer in te leren, is zo gedaan als je weet hoe :)
0. Tech2 informatie laten opvragen van de auto (Eerste menu, kies de optie met SPS in de text)
1. Tech2 aansluiten
2. TIS starten
3. Op Security Access klikken
4. Tech 2 wordt geautoriseerd
5. CIM programmeren
6. Bier :)Plus dat je mag hopen dat als er CANBUS wordt gebruikt het met GMLAN kan praten, lijkt me niet dat de ID’s het zelfde zijn.
Nu zijn de Corsa C’s half CANBUS maar de VW’s waren dacht ik er al iets verder mee.
Je kan denk in iedergeval alvast vergeten dat je MID//GID/CID zal worden aangestuurd via de VW radio, die protocolen zijn Opel eigen.Zou aan de andere kant trouwens wel een leuk projectje zijn, gewoon om te kijken of het kan :)
Je heeft een PM ontvangen :angel
Hallo
Voor Opel heb je inderdaad een aantal apparaten tot je beschikking, namelijk :
Tech 2 :
De Tech 2 is het officiële diagnose apparaat van Opel
Deze wordt gebruikt bij de Opel dealers en met dit apparaat kun je ongeveer alles opnieuw configureren wat er te configureren valt.
Grote voordeel van de Tech 2 is dat het een op zich zelf staat diagnose apparaat is, je hebt hiervoor dus geen PC nodig zoals bij OP-COM wel het geval is.
Verder kan je de Tech 2 via een seriële verbinding met aan je PC koppelen waarmee je via TIS2000 of TIS2WEB ( Technical Information System) nieuwe ECU software laden op de Tech 2 en deze overbrengen naar de auto.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld bij bepaalde motoren de EGR uitschakelen of de software van de Opel radio’s bijwerken zodat deze beter werken.Nieuw is de Tech 2 te koop voor rond de 2000 Euro.
Abonnement voor TIS2WEB kost je rond de 3000 Euro per jaar als je SPS (ECU software/Programmeren) en een aantal andere opties wil gebruiken.
Voor een uurtje toegang ben je 8 Euro kwijt, maar je moet wel een training hebben gevolgd en bij een garage werken.PS : Voor de nieuwere Opel modellen vanaf rond 2009-2010 is het niet meer mogelijk om via de Tech2 de auto uit te lezen, hier heb je weer de Tech 3 voor nodig met een actief abonnement op TIS2WEB.
Vooral vanaf de Astra J en Insignia moet dit. Je kan de Tech 2 wel gebruiken om te programmeren, maar dit gaat heul anders dan normaal via de Tech2 zelf, dit gaat namelijk OOK via TIS2WEB. ik wordt er zelf niet echt warm van…OP-COM (Echte en Clone) :
Voor de onafhankelijke garage is een Tech 2 of een Tech 3/GM MDI te duur, hiervoor heeft fabrikant Auto M3 een oplossing voor bedacht namelijk de OP-COM / VAUX-COM.
Deze kost rond de 700 euro waarna je gratis updates ontvangt voor de latere modellen. Hier zit uiteraard wel iets van een vertraging in, ze moeten eerst een model in hun software opnemen nadat de Tech 2 of 3 ermee overweg kan.Met de OP-COM kan bijna net zo veel en soms iets meer dan met de Tech 2, je kan bij een aantal modellen voorbeeld de kilometer stand aanpassen waarbij dit met de Tech 2 niet kan (odometer moet minder dan 100KM hebben anders mag het niet van de Tech 2)
Ook een aantal programmeer functies zijn makkelijker met de OP-COM dan met de Tech 2.
Grootste nadeel vindt ik alleen met de OP-COM is dat je geen Code indexen kan veranderen waardoor sommige opties niet te wijzigen zijn.
Plus dat je altijd een PC nodig hebt, al is dit met de latere Opel modellen ook het geval, programmeren gaat dan via SPS… (zucht)Voor de hobbyist is 700 euro nog steeds te duur, hier hebben de chinezen weer iets op gevonden, namelijk de kloon.
Deze zijn meestal voor rond de 30 euro te vinden op eBay en andere plekken en gebruiken een oudere en gekraakte versie van de OP-COM software.
Het is wel soms zo dat als je met de OP-COM clone gaat programmeren dat het misgaat (heb wel eens bij sommige auto’s gezien dat ze het niet goed wegschrijven, bij de Tech 2 zie je dan Onbekend of een lege waarde)Om foutcodes en kleine dingen te wijzigen is een OP-COM ideaal, als je een probleem hebt is deze makkelijk uit te lezen en kun je op het forum makkelijker worden geholpen.
Melding krijgen is afhankelijk of de ECU zelf ook weet dat hij defect is, je kan niet alle mogelijke defecten in de software meenemen :)
Ik heb een aantal checklists welke je zou kunnen doorlopen, als je interesse hebt hoor ik het graag :)
P2237 komt op het volgende neer :
O2 Sensor Pump Current Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1)
O2 Sensor Pump Current Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)
O2 Sensor Pump Current Circuit Open (Bank 1 Sensor 1)Maar dit zou denk ik een bij effect van je EGR kunnen zijn (brandstof ratio’s zijn niet 100% door je eerdere probleem)
Maar het kan natuurlijk ook anders om zijn :)Voor P0400 geeft opel trouwens wel al dit :
Verify mechanical system functions/components
Check intake system/charge air hoses for leaks (secondary air, porosity and blockages)
Check connected hoses and tubes for kinks, damage etc.
Check the hose clamps at the intake-air system / charge-air system for correct fitting.Maar dit had je volgens mij al gechecht / laten checken
Nog een bepaalde text bij de foutcode gehad ?
P0400 heeft er namelijk een aantal :
Exhaust Gas Recirculation Circuit High Voltage
Exhaust Gas Recirculation Circuit Low Voltage
Exhaust Gas Recirculation Circuit Open
Exhaust Gas Recirculation Valve Powerstage High Temperature
Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient DetectedHeb je de kabel naar de EGR ook doorgemeten ?
Edit : P2239 kan trouwens nergens terug vinden, altijd leuk die niet-bekende foutcodes :P
@Haasje17
Heb je die ROM voor mij ?, kan ik kijken wat ik kan doen :)Ik ben bezig om zo iets te maken. Het is jammer genoeg niet erin te programmeren dus het moet met extra electronica.
Ik ga denk binnenkort een eigen topic maken met mijn aanklooi resultaten, zal daar ook dit aanhalenIk heb geen facebook, normale forum is dus the way to go :jerry
Mooie radio! lekker uitgebreid
Zover ik heb kunnen lezen zou alles zo moeten werken, maar zeker weten doe k het ook niet.
Maar ik vraag mij ook af of je hiervoor ook spul moet aanmelden of afmelden (display bijv icm huidige radio)
Aangezien de Astra J niet met de OP-COM of zelfs met de Tech-2 geprogrammeerd kan worden (of je moet de tech2 als j2534 gebruiken icm TIS2WEB, maar de procedure is heul erg veranderd. Liefst heben ze dat je de Tech3/GM MDI gebruikt)
Je zal denk dus naar een dealer moeten om dingen te laten herprogrammeren als dat zou moeten.Ik heb ook zitten experimenteren met die transponders, kreeg het ook niet voorelkaar om de transponder te resetten.
Bij het inleren wordt niet alleen de code uitgelezen, er wordt ook data geschreven naar de chip zodat ze elkaar kennen (en niet dat alleen de auto de transpondert kent)Nu is het wel mogelijk om deze dingen te resetten, daar heb je een RwProg of Tango Programmer voor nodig a 1200 Eur :(
als het streepje of de comma tussen de quotes staan maakt het niet uit, dit wordt door de software dan gewoon gezien als text.
Staat het buiten de quotes, dan zal het denk niet werken, Opel gebruikt comma’s als scheidings teken.Het zou dit moeten zijn :
Longitude, Latitude, “POI Description”, “Extra Info”Dus :
4.64900, 52.14161, “Vogelpark Avifauna”, “Alphen aan den Rijn – Hoorn 65”, “+31 172-4857575”
Goed rekening houden met de ” anders crasht de software misschien :P
En er moet een spatie na de comma zitten.het bestand moet je dan als .poi opslaan in het text format UTF-8
@RamSwa72
Geen probleem :)
@Bartjex88 en Maatie
Mutaties zijn verwerkt :)@johanhummer9 wrote:
LOL , die slangen heb je niet aan de verkoper gevraagt of die er voor de lol zitten
We wouden het vragen maar we waren er al over uit dat deze niet ging worden dus we vonden het wel goed zo.
Ik en m’n broer vroegen ons wel later af waar die slangen eigenlijk voor dienen, zijn het vacuumslangen ofzo?Bedankt voor de info iedereen, het heeft ons erg goed geholpen om deze auto niet te kopen.
Punten die slecht waren :
-Motor maakte the sound of death (of te wel : ketting/spanner was slecht)
-Bij 3000 toeren hoorde je de motor gewoon smeken om te stoppen, hard schel geluid en de toeren curve klonkt niet goed (geleidelijk van 1000 naar 3000rpm)
Wat me ook opviel is dat soms ineens het geratel effe weg was, ook bij de 3000rpm maar even later weer terug kwam.
-Hij leek wat in te houden.
-Dan nog dit :


Kan iemand mij vertellen wat voor slangen dit waren voordat ze gemolesteerd waren ?Verder zaten er nog wat deukjes en krasjes op.
Al om al, nee. Deze wordt het zekers niet :)
Als iemand nog wat leuks heeft gezien of leuk vindt om mee te kijken naar een goed, stoer maar ook nog een beetje zuinig Corsa C’tje, Graag!
De volgende opties zijn een must :
-Geen diesel
-5 Deurs
-Airco
-rond de 3000 euro
-niet ouder dan 2003/2004Ok thanks! trillen deze met de tijd een beetje los dan ?
Ik had gelezen trouwens dat ze met 10Nm weer vast moeten worden gezet, klopt da?Dat ben ik met je eens, maar het was een van de weinige die kwa prijs/opties/bouwjaar/zuinigheid en aantal deuren voldeed aan de eisen.
Maar we gaan binnenkort een test rit maken, kan ze het zelf aanvoelen of het genoeg is :)Afmelden :
Body > CIM > Programming > Reset Control Unit
Instructies volgenAanmelden :
Body > CIM > Programming > Program Control unit
Hierbij zal de Tech2 vragen welke motorcode in de auto zit, sleutels die ingeleerd moeten worden, security code (deze moet het zelfde zijn als de PCM!)
Verder wijst het zich redelijk vanzelf :)Thanks! als dat ongeveer het enige is moet het wel goed komen.
Dinsdag ga ik samen met zus lief (en m’n Tech2) langs om te kijken, wil zeker weten dat ze geen miskoop doet.
Dus als er nog meer puntjes zijn om na te kijken, wil ik ze graag horen :)@CAlberts,Dantji,Simaan en RamSwa72
Jullie staan erbij :) -
AuteurBerichten