ZakhooiTM

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 749)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173741

    @Haasje17 wrote:

    heb je die rom gebruikt bij programeren via het geheugen van de opc teller? Want dan is het bereik van de km/h teller tot 240km/h en toerental tot 8000rpm en dan klopt de schaalverdeling niet.

    Ik heb beide gebruikt (eerst de OPC in geladen en gekeken hoever ik daar mee kon komen)
    Daarna een soort hybride gemaakt, maar zoals ik al zei in een PM. De EEPROM bevat geen software, alleen calibratie waarden welke de Micronas chip gebruikt om de waarden te weergeven.
    Als je de EEPROM er zelfs afhaalt werkt de teller nogsteeds en kan je met de Tech2 er bij, alleen de waarden kloppen niet meer.
    Als ik de 2 EEPROM dumps ook naast elkaar leg bevat de EERPOM van de normale teller ook meer extra waarden waar de OPC teller daar al een hardware id heeft staan.

    Zal binnenkort een lijst hier neer zetten met waar wat staat, is dat ook maar gedocumenteert :)

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173738

    Tada!!
    [youtube:5u3odihs]http://www.youtube.com/watch?v=YEXK0NkIeSY[/youtube:5u3odihs]

    Tank meter en coolant meter heb ik maar nog niet gedaan. Eerst dit maar goed werkende verder krijgen (en testen hoe het zich gedraagt in de auto)
    Wat zijn de resultaten van dit project tot zo ver :
    EEPROM methode : Zou kunnen werken, heb zo goed als alle geheugen addressen kunnen vinden welke verantwoordelijk zijn voor de tellers.
    Probleem is hier alleen mee dat het super veel tijd kost, je weet niet in hoever je het gewenste resultaat bereikt
    plus dat de tellers bij mijn tests niet correct meer werkte.
    Dus deze methode laat ik effe varen (voordat ik weer agressie aanvallen krijg :P)

    OP-COM Hack methode : Dit is eigenlijk mijn favoriete methode alleen krijg ik de snelheid die waarmee de OP-COM intern communiceert niet achterhaalt en krijg ik redelijk goede data terug, het terug sturen van deze data is een ramp.
    Alleen een lampje op de OP-COM gaat aan en uit, nou daar hebben we veel aan :)

    Direct motortjes aansturen : simpel > gaat niet werken, de Micronas chip stuurt de motoren met 4 verschillende pinnen direct aan en zonder kortsluiting te veroorzaken of deze lijnen te onderbreken niet met een eigen microcontroller te doen

    Pulsjes naar teller sturen : dit is de methode welke ik nu heb gebruikt, m’n controller stuurt een puls van 400 microseconden naar de teller welke deze data weer als een waarde vertaalt.
    Heb alleen nog geen idee wat er verder gebeurd als ik dit in de auto aansluit, eerst effe goed kijken hoe ik het zo veilig mogelijk kan maken (geen zin in verbrande ECU’s en ABS units :))

    Maar er is progressie!!

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173732

    Coolant meter werkt al redelijk de rest blijft nog op hun uiterste en gaan dus nog niet terug naar 0 zoals ik al zei.
    Niets over de EEPROM is gedocumenteert dus moet zelf het wiel opnieuw uitvinden maar als dat eenmaal gedaan is hebben we als forum zijnde denk een primeur :)

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173729

    Wat ik op het moment bezig mee ben is de EEPROm op de teller zelf aanpassen, als dit lukt hoef je alleen met de OP-COM de EEPROM te herschrijven :)
    Als dat echt niet werk ga op naar optie b en het lieftst kijk ik wat de Tech2 / OP-COM voor commando stuurt over de diag lijn, dan is het maar 1 draad aansluiten :)

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173727

    Maar wel een toeren puls :)

    Maareh ik ben alweer wat verder, alle wijzers gaan naar het uiterste aleen de de temperatuur wijzer gaat weer terug naar 0.
    Hier ben ik nog verder mee bezig :)

    In reactie op: Opel onderhouden in Almere/Flevoland #18249191

    Zo zie je maar weer : It’s a small world :P

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249172

    Als je wil kan je hem naar mij sturen, dan pas ik de bin aan en stuur ik hem terug :)

    Edit:
    Wat je trouwens ook zou kunnen testen is het volgende :
    1. Open HxD en open je BIN
    2. Ga naar Offset 00000010
    3. Selecteer positie 03 04 05 en kijk naar het het veld ernaast.
    4. Als het goed is zie je daar voorbeeld 342 of 332 staan. Dit is de code index + software versie.
    5. Verander de text (niet de HEX waarden) van (bijv) 073 naar 063
    6. Sla het bestand op en schrijf deze weg naar tellerbak
    7. Test het uit

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249170

    Het programma HxD is een goed begin :thumb

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249168

    Mooi, als je een OP-COM hebt dan maak ik wel een paar dumps welke je weg kan schrijven nar je tellerbak.

    Voor de banden maat, zolang je er maar een pakt welke in deze lijst staat :) :
    175/70R14
    175/80R14
    185/65R14
    185/70R14
    185/65R15
    195/60R15
    195/65R15
    205/50R16
    205/55R16
    215/40R17
    215/45R17
    225/45R17
    225/35R18

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173725

    Precies, alleen moet je er wel voor zorgen dat het pulsje niet terug gaat naar de computer ivm met andere ellende, dus er moet dan een diode tussen maar de electronica moet ook weten dat hij niet moet pulsen of de puls moet onderbreken als er een puls is vannuit de ABS.
    Dan moet je dus of een relais gebruiken of de gebruikte microcontroller als proxy gebruiken, en dit is alleen maar nog 1 puls, dan moet je nog 2 pulsen, en 2 weerstanden nabootsen.
    Is redelijk wat uitzoek werk :)
    Maar hier ben ik inderdaad al mee bezig :angel (al dan nog in concept / ontwerp fase)

    In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173723

    Ik ben bezig met 2 projectjes om dit mogelijk te maken.
    1. Via teller z’n eigen software, deze aanpassen zodat deze dit resultaat geeft
    2. Als het niet ander kan : Eigen electra welke je op de print moet solderen
    (dit project geeft ook andere mogelijkheden zoals het aansturen via LED’s op basis van toerental/km/u en andere narigheid :P)

    Ik heb aankomende 3 weken lekker vakantie en ga ik eindelijk een aantal projecten serieus oppakken zoals deze (en ook de howto van het alarm afmaken)

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249166

    Chris426 gebruikt inderdaad 205/45R16, als hij code index 033(is voor onder andere 175/70R14) gebruikt komt hij het meeste in de buurt van wat het hoort te zijn.
    Jou tellerbak zou index 035 moeten gebruiken en eventueel als een Astra G worden geprogrammeerd.

    Dan zou het als het goed is moeten werken zoals het hoort :)

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249164

    Welke bandenmaat gebruik je nu en welke Astra (bouwjaar etc etc) is het ?

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249162

    Een chinese OP-COM zijn goed te gebruiken voor kleine dingen te programmeren of storingen/informatie uit te lezen.
    Opel zou ze eigenlijk standaard bij hun auto’s moeten leveren :P
    Voor rond de 30 euro heb je er een en je kan ze op meerdere sites krijgen, hier bijvoorbeeld : buysell/single_ad.php?ad_id=9282

    De huidige code index kan je via de OP-COM opvragen, code index programmeren kan je normaal gesproken alleen via de Tech2 maar wat ik al zei, ik zou de juiste index op mijn teller kunnen zetten en daarna opslaan via de OP-COM naar een bestand en deze naar jou sturen, dan moet je alleen deze erop zetten via jouw OP-COM en de goede kilometer stand in te stellen (kan ook via de OP-COM)
    Al heb ik het uitlezen en proggen van de EEPROM met de OP-COM nooit gedaan, binnenkort effe uitvlooien :)

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249160

    Dat het verschil zo groot is geworden is omdat de tellerbak nog gekalibreerd is voor de oude teller plaat, nu weet ik niet of dit goed te corrigeren is, via de Tech2 in iedergeval niet, deze leest het onderdeel nummer uit en past daar dan zijn magie op toe al zou een ander code index nogsteeds kunnen werken.
    Ik heb namelijk het zelfde geetter gehad (verschil was wel iets minder (10-15km per uur) maar dat was wel over de hele KM/u range.

    Wat ik inderdaad zou doen : tellerplaat terug zetten in nieuwe tellerbak en inbouwen.
    Daarna opzoek gaan met iemand met een Tech2 al kan ik ook (als je een OP-COM hebt) effe kijken of ik de juiste code index in de mijne kan laden, hier een EEPROM dump van maken via de op-com en deze naar jou sturen zodat jij deze weer in jou tellerbak kan zetten.
    Je zou eens voor de gein kunnen kijken welke index op het moment wordt gebruikt via de OP-COM, ik denk dat als je de bak progt als een 175/70R14 dat je het meest in de buurt komt van een goede KM/u meting

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249155

    Bij mijn tellerbak wijkte deze ook af, kwam uit een diesel Astra G, code index stond verkeerd (wat aangeeft wat voor wielen en motor type (aantal pulsen) je hebt in de auto)
    Na dit goed te hebben gezet werkte de tellerbak correct.
    Via welke optie kan je eigenlijk de software veranderen via de OP-COM, heb die nog niet gezien (waarschijnlijk kijk ik eroverheen)
    Wil namelijk ook nog kijken of ik die OPC mode (of hoe je het wil noemen) kan vinden :)
    Krijg de Micronas chip zelf nog niet uit gelezen (of de hele software moet in de 2KB eeprom staan)

    In reactie op: Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G #18249153

    Wat ik zou doen (en ook zelf heb gedaan) is de tellerbak waar de witte teller platen inzaten in te bouwen in je Astra en dan de tellerbak (laten) omproggen naar de juiste code index (deze kan ik zo voor je opvragen)
    Dan is het alleen kwestie van KM stand overzetten en viola! je hebt een mooie tellerbak welke 100% correct je waardes aangeeft :)

    Edit : Welke bandenmaat heb je op je 16″ velgen zitten ?
    Ohja, ik zou trouwens niet je impuls gever veranderen, de impuls krijgt je tellerbak vanuit de ABS ECU welke dat weer krijgt van de sensor bij elk wiel. Of je moet van ABS storingen houden :)

    In reactie op: Tech2 kabel met Op-com NL #18223151

    Is voor die blauwe kabel als het goed is :)

    In reactie op: Tech2 kabel met Op-com NL #18223149

    Moest effe goed graven maar ik heb hem per PM gestuurt :)

    In reactie op: CD30 MP3 afmelden geeft "program faillure" #18248329

    Arnhem is een aardig stukje rijden volgens mij maar je bent van harte welkom :)
    Heb ook een EEPROM programmer dus als het echt moet kan ik deze desolderen en uitlezen/resetten.

    Reset ECU is trouwens alleen op de Tech2 van toepassing.

    In reactie op: CD30 MP3 afmelden geeft "program faillure" #18248326

    Het resetten van de EEPROM is inprincipe niet zo moeilijk, heb het zelf met een aantal ECU’s gedaan.

    Is met de Tech2 Reset ECU gebruikt toen jullie de radio wilde deprogrammeren of alleen Deactivate Theft protection ?
    Als je namelijk de EHU (je radio) wil vervangen moet je Reset ECU gebruiken, niet Deactivate Theft protection.

    Heb je trouwens een CD30 van Blaupunkt of van Grundig ?

    In reactie op: Astra G kabels onder motorkap naar binnen krijgen #18246874

    Thanks voor de foto’s!
    Ga van het weekend er eens een poging aan wagen, ECU plug is makkelijk te verbouwen, instrumenten paneel wordt nog leuk vanwege ontbrekende leds en een extra pin die ik in de plug moet krijgen.
    Mijn auto heeft trouwens gelukkig airco :)

    In reactie op: Z17DTH gaat in noodloop Update : Code P0234 OPGELOST !!! #18247698

    Details van P0234 :
    1. Boost Pressure Control Circuit Negative Deviation
    The boost pressure is too high
    Effect:

    Exhaust gas recirculation valve is switched off
    Boost pressure control is not longer possible.

    2. Boost Pressure Control Circuit Positive Deviation
    The boost pressure is too low
    Effect:

    Exhaust gas recirculation valve is switched off
    Boost pressure control is not longer possible.

    Check: Function-Group Intake-Air System/Charge-Air System
    Function Checks

    Verify mechanical system functions/components
    Exhaust-gas turbo charger
    Exhaust system
    *Check air filter for fouling and correct mounting.
    *Check air mass meter for fouling.
    *Check intake system/charge air hoses for leaks (secondary air, porosity and blockages)
    *Check connected hoses and tubes for kinks, damage etc.

    Als je interesse hebt heb ik ook nog de nominale waardes welke je kan controleren (weet niet of je dat met de MaxiScan kan zien)
    Ga met je MaxiScan je ECU eens in en zoek naar Boost Pressure, als je daar de waardes van kan vinden heb ik een checklist voor je :)

    In reactie op: Hoe oud ben jij en wat voor opel rijd je?? #18042094

    Ben 24 Jaar en rij in een Astra G 1.6 8v met PC Meuk erin


    In reactie op: Top forum #18247655

    Ik ben nu ook bijna een jaar lid en mijn nieuwe passie voor auto techniek is alleen maar gegroeid en heb nog nooit zoveel vriendelijke mensen over de vloer gehad als afgelopen jaar.
    Ik blijf hier nog wel een tijdje :angel

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 749)