Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Heb je voor het geval dat even het schema gestuurd per PM :)
Microswitch onderbreekt de 12v naar de mistlichten achter waneer je de stekker in plugt.
Uit welk jaar komt je Vec ? heb namelijke schema’s hier voor me :)Code index wijzigen is zover ik weet alleen met de Tech2 te doen, Audio index kan je mischien nog veranderen maar Code index is Tech2 only.
Mooie wagens man!
Die Vec B ziet er inderdaad erg gelikt uit, maar je huidige is ook een schoonheid hoor (en hij zit erg lekker :P)
Alleen nog alarm werkende zien te krijgen :)
Zal binnenkort effe zoeken naar handleidingen / informatie hieroverIn het begin is het allemaal effe wennen over een paar weken weet je het meeste wel te vinden :thumb
Je kan een dump maken als je het EEPROM menu voor de tellerbak opent
Als je auto van 2000 of later is moet je het vinkje wat onder de lees en schrijf knoppen zit aanvinken.
Daarna Lees EEPROM / EEPROM Opslaan (weet effe de echt benaming niet) en gaat hij je EEPROM uitlezen.
Als dit klaar is krijg je de vraag waar je hem wil opslaan en onder welke naam.Wat je dan kan doen is de EEPROM naar mij sturen (stuur effe een PM dan stuur ik je een link waar je het kwijt kunt)
als ik klaar ben stuur ik deze weer terug en kun je de BIN weer terug schrijven :)Vreemd dat hij niet helemaal lekker werkt met automatische ID, gebruik de optie zelf bijna nooit maar de keren dat ik hem gebruikte werkte het prima.
Kan je wel handmatig de ECU in ? De automagische ID zal namelijk hier naar toe gaan.
Wat je kan proberen is om naar de Immobiliser te zien, deze zit namelijk tussen de ECU en de OPCOM dus als je daar in kan werkt je OPCOM in iedergeval correct.Jup je kan met je OPCOM ook bij die modules komen, staat in een van de menu opties nadat je de auto hebt geselecteerd.
Volgens mij Chassis ofzo (engelse benaming is Body)Je contact staat op positie 2 neem ik aan ?
Je zou eens een andere module kunnen proberen te benaderen zoals het instrument cluster of immobilizer en kijken wat je dan krijgt.Hoor je trouwens ook een klik vannuit de OPCOM wanneer je verbinding maakt met de ECM ?
Zie PM :)
17 september 2014 om 11:39 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173788Ik gebruikte de hexeditor HXD, daarna ben ik gaan zoeken naar de addresen waar de waarden zich bevonden.
De addressen zijn per teller type verschillend, zal vanavond de gevonden addressen hier posten welke ik had gevonden.Kan je trouwens die ene OPC dump die je naar mij had gestuurd niet gebruiken ?
Als de teller beetje afwijkt moet je waarschijnlijk een andere code index gebruiken.Mocht je het interessant vinden, zo ziet hij er van binnen uit (had er nog een liggen die toch stuk was)

Er zit een speciale potting comound in, soort gel die heel vervelend er uit te krijgen is…
Ik zou je aanraden om gewoon te gaan zoeken naar een andere ECU die niet al te duur is, weet niet waar je woont anders kan ik het spul zonder veel moeite voor je uitleren en weer inleren.Mijn ervaring met Ecu’s met dit soort verschijnselen is dat ze niet zelf te fixen zijn en het met de tijd alleen maar erger wordt door het krimpen en uitzetten van de metalen (thermal stress genoemd, wat ook de rede is bij de vele laptop’s, GPU’s en ander BGA solderingen)
Je kan hem ook laten repareren door ACTronics via een garage maar dan ben je uiteindelijk 500 euro lichter + (wat iemand hier al is overkomen) de ECU gaat alsnog aan iets anders dood of de reparatie houd het niet lang uit.Dit is trouwens een ECU die gerepareert is door ACTronics en 2 maanden later weer stuk was.
Als je goed kijkt zie je bij een daar een redelijke soldeer blob zitten

EGR misschien schoonmaken ?

F62 Main Fuse
K11 Relay – Time delay, washer pump headlamps
K13 Relay – Radiator fan
K14 Relay – Radiator fan
K16 Relay – Fuel pump (deze relais zorgt ook voor 12v naar de injectoren)
K18 Relay – Engine control unitWat gebeurd er trouwens als je je minpool eraf haalt wanneer de computer niet uitgelezen kan worden en na 2 minuten er weer op zet ?
Als de ECU dan nog steeds niet reageert kan het zijn dat of de immobiliser het signaal niet aan de ECU doorgeeft (want ja, de diag draad van de ECU gaat eerst door de immobiliser) of je ECU is defect.
Ook zonder het K18 relais kunnen de meeste Ecu’s worden uitgelezen aangezien de ECU altijd 12v krijgt en wordt ingeschakeld door aparte kabel vannuit contact positie 2.
Als hij na pas een half uur weer reageert lijkt het een warmte probleem icm met de ECU, dus dan is de ECU waarschijnlijk defect.Ik ga er trouwens ook vanuit dat tijdens dit niet uit te lezen half uur de motor niet wil starten, krijg je dan als je toch wil proberen te starten een lampje van je immobiliser ?
Edit:
Ik heb ook gekeken voor je in de schema’s en er wordt geen signaal naar de ECU gestuurd dat de auto in een versnelling zit.
Voor Rem+Gas : zover ik weet heeft de Simtec 71 geen ondersteuning voor Brake override waarbij de rem een hogere prio heeft dan het gas pedaal. Waarom dit bij jouw wel gebeurd kan ik niet meteen verklaren, kan wel zo zijn dat vanwege dat in de ECU een aantal componenten zijn welke niet correct meer werken waardoor het teveel voor hem wordt.Het laten draaien van de ventilatoren kan zijn omdat de ECU voor het coolen niet met de ECU van de motor kan praten waardoor deze als een soort failsafe gaat draaien.
Heb je trouwens ook een massa direct naar de ECU gelegd?
Zal denk niet veel uitmaken maar je kan het altijd proberen :)13 september 2014 om 10:29 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173784Ik heb even gekeken of ik de brandstof en temp meter kon laten werken, opzich werkt het maar de brandstof meter heeft standaard een vertraging van 4 seconden om z’n huidige waarde te laten zien.
En om nou alleen de temp meter te laten uitslaan… wil wel het een beetje symmetrisch laten lopen :P
Edit : Duurt zelfs 9 seconden12 september 2014 om 20:40 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173783Heb van de vertraging al een seconde af kunnen schrapen, nou nog de bootloader onder handen nemen zodat deze nog wat sneller opstart.
Maar inderdaad, geen foutcodes geen ellende gewoon werken :)
Ik weet dat gas+rem intrappen bij sommige motoren de injectoren uitschakeld zodat als je teveel brandstof in en cylinder hebt zitten dat je deze eruit kan krijgen door te”cranken”.
Al is dit volgens mij alleen van toepassing wanneer je de auto wil starten, niet terwijl de motor al draaidKlinkt dit bekend ? :
Problem : Engine jerking may occur while driving and while rough idling engine may stall. Engine – poor startability.
Cause : Vibrations at connector of coolant temperature sensor cause contact problems.
TSB : 143712 september 2014 om 17:55 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173781Tada!
https://www.youtube.com/watch?v=v8R29-nrXVQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
(Sorry voor het getril, camera is wat gevoeliger dan verwacht :))Wat nog te doen :
Nettere printplaat maken, huidige is al eens gebruikt voor een ander project dus het soldeer werk is wat meh.
Software optimaliseren : Zoals je ziet is er aardig wat vertraging tussen contact en de OPC scan, de Arduino bootloader moet ik aanpassen zodat deze minder tijd nodig heeft met opstarten.Een maat van me heeft 215/45/R17 onder zitten, heeft zover ik weet geen problemen met aanlopen.
Hij heeft wel andere veren eronder zitten.11 september 2014 om 22:19 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173780Bij dit soort dingen gaat niks van harte, trust me :P
Je kan straks direct je auto starten terwijl de OPC scan bezig is, de relais zorgt ervoor dat het signaal van de ECU’s en mijn microcontroller compleet gescheiden zijn van elkaar.
Als de scan klaar is worden de signaal pinnen van de microcontroller omgeschakeld van output (signaal naar teller) naar input (ecu signaal naar microcontroller en teller)
En daarna de relais weer uitgeschakeld zodat het normale signaal bij de teller en de microcontroller kan komen.Dit maakt in de toekomst ook andere dingen mogelijk :)
11 september 2014 om 19:56 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173777Probleem lijkt nu zijn opgelost (heb het kunnen reproduceren door een ECU en andere meuk erop aan te sluiten)
Morgen weer effe testen :)11 september 2014 om 18:18 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173776Hehe, eerst maar effe goed testen voor ik zulke dingen ga roepen.
Over testen gesproken, heb net een eerste test gedaan en deze was niet successvol in de auto, de teller pikt ergens een signaal of storing op waardoor de teller de hele tijd 23KM per uur aangeeft.
Moet even kijken waar het vandaan komt en hoe ik het kan oplossen.Maar er is weer een belangrijke stap gezet! :jerry
11 september 2014 om 14:20 In reactie op: opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug #18173772
Soldeer werk voor het bordje is klaar, nu nog alleen aan de teller koppelen en klaar :)Dat van je kilometer teller valt wel mee afhankelijk welke motor hij erin heeft liggen,
als hij een Z 14 XE, Z 16 SE, Z 16 XE, Z 18 XE, Z 20 LET, Z 22 SE, Z 22 XE, Y 20 DTL, Y 20 DTH of Y 22 DTR in z’n auto heeft liggen en de auto komt uit 2001 of later kan hij code index 35 gebruiken.Verbruik zal inderdaad wel stijgen en afhankelijk van z’n vering kan hij aanlopen
Jup mapje terug en op OP-COM.exe klikken en dan zou het picobello weer voormekaar moeten zijn
@LorenzoGrootveld Na van mij te hebben ontvangen heb je hem nu ook van Astra-H :) -
AuteurBerichten