Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
17 april 2012 om 20:08 In reactie op: druklager vervangen moet dan ook het vliegwiel vervangen #18007139
@speaker wrote:
Het is niet zo maar een vliegwiel maar een Dual massa vliegwiel.

Het afbreken is niet het probleem. Deze vliegwielen krijgen na een x-aantal kilometers speling. Doe je hier niks aan dan draaien ze op een gegeven moment stuk !
Dus… bij deze motor geld: Koppeling vervangen , dan ook meteen het vliegwiel !Waarvoor zo’n high-tech vliegwiel ? Heeft het dezelfde functie (beperken van trillingen) als balans-assen bij motorfietsen ?
@GRSBK wrote:
@ZafirArt wrote:
De Zafira A heeft in de linkerkant van het dashboardkastje een uitstroomopening zodat het autom. gekoeld wordt als de airco aanstaat.
In de Zafira B ontbreekt deze optie maar is er wel een uitsparing met een rubberen dop, die wat dieper weg ligt. Verwijder de dop en plaatst de schuif (catalog# 1840708 / onderdeel# 13115964 , ± 3,50Euro) in de uitsparing en heb je airco in je dashboardkastje.Dat zat al standaard af fabriek in het dashbordkastje
in mn Zafira B
Misschien dat deze ontbreekt op de instap modellen van Zafira Bm’n Zafira is niet het instap-model maar wel uit de eerste serie (bwjr 2006). wellicht dat het airco schuifje in de latere bouwjaren, standaard is geworden. iig zat/zit het standaard in de opc.
@Zafira CNG wrote:
Leuk weetje van die Airco in het handschoenenkastje… vanavond eens kijken in ons kastje :thumb
let op dat rubberen dopje; als die er niet zit, zit er nl ook geen airco leidinkje (zie foto 2).



De Zafira A heeft in de linkerkant van het dashboardkastje een uitstroomopening zodat het autom. gekoeld wordt als de airco aanstaat.
In de Zafira B ontbreekt deze optie maar is er wel een uitsparing met een rubberen dop, die wat dieper weg ligt. Verwijder de dop en plaatst de schuif (catalog# 1840708 / onderdeel# 13115964 , ± 3,50Euro) in de uitsparing en heb je airco in je dashboardkastje.Ook als het luchtfilter gedemonteerd is, valt er niets te zien; d’r zit weinig ruimte tussen riem en chassis-balk dat je er net met je arm(pje) tussen kan. Na wat aftasten ben ik er van overtuigd dat het een autospanner is.
Niemand die het originele partnummer weet ?Autospanner of een ‘gewone’ rol … das nou net het punt.
Volgens winparts.nl is het een gewone rol en hoe wordt dan de riem gespannen; door de dynamo te stellen ?
Om bij de dynamo te kunnen komen, zal eerst het luchtfilter gedemonteerd moeten worden.
Volgens een andere website is het een autospanner en dan is het idd met ringsleutel naar achter duwen.
Ik probeer dus eerst ff te verdiepen welke situatie van toepassing is. Het gaat iig meer tijd kosten dan vervangen van de condensor maar het moet te doen zijn.Motortype is Z18XER met inmiddels 135000km.
Volgens de dealer zitten er haarscheurtjes in de multiriem en is de spanrol hoorbaar.
Aangezien bij 150000km de riem wordt vervangen, is het net zo verstandig om het
nu (zelf) te doen … (ipv de dealer die er een goudgerande riem om wilde doen, gezien het
bedrag wat ie er voor vroeg :shock:)Zo loopt de multiriem bij mijn zafira (met airco)

het is de 1.8 benzine met 140pk.
Bij Zafira B is het een klusje van 20min. en daarna nog 30min. voor het laten vullen.
1. demontage grill.
2. los maken van 2 airco-leidingen.
3. stekker van sensor losmaken.
4. electra kabelboom losmaken (zit op 3 plaatsen aan onderkant van condensor vast).
5. demontage condensor (4 boutjes).
6. sensor van oude condensor op nieuwe condensor overzetten.
7. montage nieuwe condensor.
8. electra kabelboom bevestigen.
9. stekker op sensor klikken.
10. 2 airco-leidingen voorzien van nieuwe ringetjes en bevestigen.
11. montage grill.
12. airco laten vullen.@ronwijn wrote:
Ik wil graag een trekhaak op mijn zafira. Is het moelijk om dit zelf te doen? Zijn er al voorzieningen getroffen onder de auto (bijv gaatjes voorgeboord en elektra)? Waar moet ik op letten als ik een tweede hand trekh wil kopen?
Alvast zeer bedankt.
Remy
Als je een beetje handig bent kun je de trekhaak zelf monteren. Als je een 2ehandse koopt let dan op de 2 speciale moeren die nodig zijn om trekhaak aan de kokerbalken te bevestigen. Dit zijn moeren die niet los verkrijgbaar zijn !
Bij de Zafira A wordt geadviseerd om het onderlangs te doen. De wagen moet dus op de brug.
Destijds heb ik de dynamo, met veel geduld en gedraai, van bovenaf er uit gekregen. De onderste bout moest doormidden omdat ie er anders net niet uit wilde. Bij monteren, een nieuwe rvs bout in 180graden gemonteerd.
Al met al een aardige klus en een dag rugpijn omdat je in een onmogelijke houding staat/hangt.
Bij de Zafira B zal het waarschijnlijk op dezelfde manier gaan :hmmz@Cobus wrote:
Van buiten ziet hij er mooi uit.
Alleen van binnen vind ik hem een beetje somber.in het interieur is sfeer-verlichting (!!) aangebracht … in de kleur rood :hmmz
Afgelopen woensdag heb ik een proefritje gemaakt met een 1.4Turbo ecoflex (140pk, 6vers.) in Cosmo uitvoering. Deze demo-auto had nog maar 8km op de teller; daarom moest er vlot geschakeld worden en geen hoge toeren draaien. Bij 120km/u draait het blok iets over de 3000rpm en bij m’n huidige Zafira-B 1.8 is dat ± 3500rpm.
De 1.8 voelt feller aan bij wegrijden en bij tussen accelaratie. Wellicht komt het omdat de demo-wagen nog niet is ingereden en/of een 6bak heeft en/of zwaarder.
Duidelijk de merken dat de Zafira-C meer luxe is en veel doordachte vakjes, mogelijkheden van de midden armsteun die over de volle lengte tussen de voorstoelen kan worden geschoven.
Na de proefrit, kreeg ik een kleine brochure en een optie/prijslijst die ik maar niet bekeken heb ;) … de demo Cosmo met extra toeters&bellen, mag voor “slechts” :shock: 38000Euro naar de nieuwe eigenaar.Je kunt nog ff een kijkje nemen bij de remshop.nl.
Snelle levering, scherpe prijzen maar vooral keuze uit merk-schijven/blokken (Brembo/Textar) of iets mindere kwaliteit.In verband met gezinsuitbreiding ruilde ik ’99 een 4 jaar oude Calibra in voor een Zafira A. Het verschil tussen 2 dealers was 5000guldens.
Ook bij de inruil van de Zafira A op een Zafira B in 2006 was er een verschil van zo’n 2000Euro.
Mijn ervaring is dat het inderdaad loont om een rondje dealers te maken, voor de definitieve koop.Een 6min. durend filmpje van Autovisie in De Telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10790564/__Autovideo__Opel_Zafira_Tourer__.html?p=21,1@hennyw wrote:
…
op de duitse website van opel is de 3e rij gewoon standaard.
raar dat dit niet in nederland zo is.
maar het panorama dak is hier weer 200 euro goedkoper.
alleen is de auto hier veeel duurder, jammer maar helaas.In NL is de Zafira C in 3 uitvoeringen; Business Edition, Edition en Cosmo.
Volgens de NL-brochure “De derde zitrij met “Easy Entry”-stoelen is als optie (= 895Euro) leverbaar op alle uitrustingsniveau’s.”In Duitsland zijn er 4 uitvoeringen; Selection, Edition, Sport en Innovation.
De Selection/Edition zijn standaard met 5 zitplaatsen en kost de 3e zitrij 700Euro.
De Sport/Innovation hebben standaard 7 zitplaatsen.@hennyw wrote:
yep, boven de 10 km rijden dat dan de deuren op slot gaan
kreeg het niet voor elkaar, ook niet met de dealersorry was verkeerde quote
iid bij mijn Zafira B / 2006 is het niet mogelijk
@TJINNE wrote:
@ZafirArt wrote:
De 2 stoelen op de derde zitrij zijn een extra optie :swear en kosten “slechts” 895Euro
Kan je die er uitlaten dan :shock: dat geloof ik niet want ikzelf heb die derde rij ook niet nodig maar je kon hem niet krijgen zonder , Cosmo 2006 automaat :(
Idd, de Zafira A en B hadden standaard 7 zitplaatsen en om prijs-technische reden heeft Opel kennelijk besloten dat de 2 stoeltjes/derde zitrij bij de Zafira C, een extra optie zijn (zoals ook bij de Touran).
Op de website van Opel Nederland, is de nieuwe Zafira al te bestellen en kijk dan eens tussen de “Opties” ;)
@Meriva Turbo wrote:
Mooie auto maar 29.000 euro voor de basisuitvoering met wieldoppen is belachelijk,ik hou het bij mijn Meriva-B 1.4 Turbo. :thumb
Volgens De Telegraaf is de Zafira C, 3000Euro duurder dan de concurrentie. Dus mss wordt het eens shoppen bij VW of Ford :D
Op de website van Opel NL is de Zafira C ook al te bestellen …
http://www.opel.nl/Configurator/Zafira_Tourer/Start.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;en Opel NL rekent 1095Euro voor het panaromadak.
De 2 stoelen op de derde zitrij zijn een extra optie :swear en kosten “slechts” 895Euro
De afmetingen van de Zafira C …
http://www.opel.de/fahrzeuge/modelle/personenwagen/zafira-tourer/spezifikationen/technische-daten.htmlFoto’s van de Zafira C op de Frankfurter IAA …
http://de-de.facebook.com/media/set/?set=a.281950938482827.80538.118844698126786&type=1In Duitsland is de Zafira C reeds te bestellen …
http://www.opel.de/fahrzeuge/modelle/personenwagen/zafira-tourer/konfigurator.extapp.html#/trimHi ColinH,
dagelijks rij ik rond 16:00uur over de N207 vanaf de A4, richting Alphen a/d Rijn. Over dit korte stuk van 7km komen er vanuit Alphen, zo’n 20 Ampera’s met duits kenteken GG EV 1xx. In iedere auto zit een chauffeur en bijrijder.
Waarschijnlijk een soort van langduurtest ?Wissen kan alleen met de OBD maar sommige verdwijnen autom. als de storing is opgelost.
als de gegevens kloppen (wat ik betwijfel vwb die van de Toyota), dan is de keuze snel en vrij eenvoudig; de Zafira.
ff gegluurd op toyota.nl bij auris VVT-i 16 kleppen DOHC en daar staat
132pk/6400
160Nm/4400volgens opel.de heeft de zafira 1.6
115pk/6000
155Nm/4000en dan is het verschil van koppel te verwaarlozen maar peekaas is significant.
rijcomfort is van meerdere factoren afhankelijk o.a. ook het merk band. ;)
-
AuteurBerichten