yzf1kr

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 1,035)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: vectra 1.9 cdti automaat geen kracht #17628741

    Idd, als het je EGR niet is, dan zijn het je wervelkleppen.

    Kijk eens van boven op je blok, een stuk dieper daar moet een stangetje te zien zijn dat aan 4 pennen vast zit.
    Zit dat nog vast, of ligt er er los naast?

    Als het stangetje los ligt is er een doe-het-zelf noodoplossing, maar uiteindelijk heb je nieuwe wervelkleppen nodig.

    In reactie op: GTS 'spoort' niet – oorzaak gevonden; draagarm ver #17589173

    Heb je trouwens een rapport van je laatste uitlijning?

    Ik heb me de laatste week wat verdiept in de uitlijning van de Vec, omdat hij verlaagd is moest hij opnieuw uitgelijnd worden. En omdat ik me niets door een monteur op de mouw wil laten spelden, verzamel ik eerst wat extra kennis. (Gevalletje beroeps deformatie: niemand vertrouwen en alles vooraf en achteraf controleren :P)

    Ik zou wel eens willen weten hoe jouw auto is uitgelijnd. Misschien is daar iets bijzonders te zien.

    In reactie op: bandenspanningssensoren #17627936

    Dat is dus weer een uitdaging voor morgen.
    De wagen moet toch nog even de brug op om naar de hoogte sensor te kijken van de verlichting.

    Dan kan ik meteen eens zoeken naar de ontvangers. Een idee waar ik ze moet zoeken?

    In reactie op: bandenspanningssensoren #17627934

    origineel gepost door Opel4all

    Tenzij het systeem van de Vec anders is als de Astra loop je weldeglijk het risico dat hij de sensoren verkeerd plaatst.

    [/quote]

    Hallo,

    Deze worden automatisch erkent, daarom heb je ook geen kenmerken op de ventielen zitten, zoals sommige auto’s dat wel hebben.

    Bij de eerste type’s van de Vectra C zit in elke wielbak een ontvanger, later is dat verandert naar twee ontvangers, daarom heb je ook twee verschillende ventielsensoren bei de Vectra C.

    In de Insignia zit nog maar één ontvanger, deze zit achter de achterbumper.

    Groetjes, Joche [/quote]

    Aha, er zijn dus verschillende systemen.
    Dat verklaard ook waarom de ene Vec wel problemen heeft en de andere niet.

    Ben ik blij dat ik de oude versie heb waarbij er niet bezuinigd is opsensoren. :)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435415

    Gister de boel laten uitlijnen en een ritje naar Keulen gemaakt.

    20 minuten lang 180 gereden (harder wilde ik niet, zonde van mijn winterbandjes).

    Ik moet zeggen dat die de nieuwe veren en dempers echt goed merkbaar zijn op hoge snelheid.
    Daar waar de Vec voorheen vanaf 150km/h een hovercraft leek, houd je nu voelbaar contact met de weg.

    En doordat de auto veel stabieler is (of lijkt) rijdt het ook veel meer ontspannen op hoge snelheid. Je hoeft nu niet meer geconcentreerd het stuur vast te houden, bang dat je auto na een hobbel opeens links of rechtsaf wil. Ook het wisselen van rijstrook gaat veel directer, en je hoeft niet meer te compenseren voor het nasturen door overhellen.

    Voor een groot deel zit het natuurlijk tussen de oren, en voorheen zal het echt niet slechter of gevaarlijker zijn geweest. Maar dit voelt gewoon beter.

    In reactie op: bandenspanningssensoren #17627930

    origineel gepost door speaker

    origineel gepost door yzf1kr

    Die sensoren met spanband heeft opel toch niet?

    Ja hoor, heb ze zelf bij de Opeldealert gezien

    Banden omtrek heeft niets met de bandenspanning te maken….

    Dat zei ik ook niet. Ging er meer om dat ie wel de zelfde omtrek heeft anders klopt zijn km-teller niet meer. Al kan je dat weer laten wijzigen dmv Tech2

    Let wel op dat je de sensoren weer op de juiste plek op de auto terug zet. Anders geeft je BC bijvoorbeeld aan dat je bandenspanning links achter te laag is terwijl het eigenlijk je rechter voorwiel is.

    Dat klopt niet…..
    De ontvanger zit in de wielkast en leest alleen de sensor die hij ontvangt. Deze sensoren zijn niet programeerbaar ( zoals bijv. linksvoor oid )

    @ Ahrend: er is volgens mij eerder zo’n topic geweest over sensoren !

    Ik geloof best dat je van die sensoren bij de opel dealer hebt gezien. Maar ik geloof niet dat die op een Vectra werken. (overigens is het Vectra systeem een tijdje geleden door de ADAC als beste getest)

    Tenzij het systeem van de Vec anders is als de Astra loop je weldeglijk het risico dat hij de sensoren verkeerd plaatst.

    Ik neem aan dat je dit topic bedoeld: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=118934&page=1#pid1573710

    Daar staat deze info ook in.

    In reactie op: bandenspanningssensoren #17627928

    Volgens mij maakt het dan niets uit en vindt de BC zelf de juiste plek.

    Ik ben zelf ook benieuwd wat er gebeurt als ik de zomerwielen weer op de auto zet, en de achterste wielen voor terug plaats.

    Denk dat ik eerst even een rondje rij met alleen voorwielen, een kijken of de BC ze ook op de vooras zet.

    In reactie op: Welke maat reserve wiel in vectra C #17623945

    Je vergeet de OPC/VXR met 345 mm remmen. :afro

    In reactie op: Welke maat reserve wiel in vectra C #17623944

    [edit]

    Laat maar, ik was niet snel genoeg. :P

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435395

    15″ kleiner past niet.

    En deze winter heeft de kleine maat zijn dienst wel bewezen.

    In reactie op: bandenspanningssensoren #17627926

    origineel gepost door ahrend
    Als ik een andere maat velgen (en dus banden) op mijn auto plaats moet ik dan ergens iets wijzigen om op de boordcomputer goede gegevens te krijgen of gaat dat vanzelf goed?:hmmz:hmmz

    Heeft niets met de maat te maken. De BC heeft een soort intelligentie ingebouwd waarbij hij weet wat de juiste spanning is. Hij geeft dan een melding bij extreme spanningsdaling.

    Let wel op dat je de sensoren weer op de juiste plek op de auto terug zet. Anders geeft je BC bijvoorbeeld aan dat je bandenspanning links achter te laag is terwijl het eigenlijk je rechter voorwiel is.

    Waarschijnlijk weet je niet meer welke sensor nu waar is, dus moet je de boel even laten resetten. Weet niet of dat met een OP-COm kan of dat dat echt met een Tech2 moet.

    origineel gepost door speaker
    Die kan je hergebruiken , maar ze zijn niet echt betrouwbaar en gaan regelmatig lek.
    Als je ooit nieuwe nodig hebt, kijk dan voor de sensoren die je op de binnenkant van je velg monteert ( met een grote slangeklem )

    En voor je eerste vraag…. houden ze wel de zelfde omtrek ??

    Die sensoren met spanband heeft opel toch niet?

    Banden omtrek heeft niets met de bandenspanning te maken, wel met je snelheid. Deze kan je laten aanpassen met een Tech2 (niet met een OP-COM), schijnt wel omslachtig te zijn want het moet op 5 plekken.

    In reactie op: Vreemde geluiden #17623065

    Doet hij het alleen bij het loslaten, of ook als je het pedaal net ver genoeg indrukt om een beetje te ontkoppelen?

    Volgens mij is dat ook de drukgroep.

    Zo ver ik weet mij heeft een B gewoon een vast vliegwiel, dus hoef je je daar niet druk over te maken.

    In reactie op: Vreemde geluiden #17623063

    Over de geluiden:

    Ratel bij loslaten van gas: Rammelend vliegwiel
    Ratel bij licht indrukken van de koppeling: Drukgroep

    De prijzen die Lupkens noemt kloppen wel. Ik heb in totaal €1200 betaald, waarbij ik korting kreeg op de onderelen, en geen werkplaats uren heb betaald (goede vriend die het na zijn werkuren deed).

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435393

    origineel gepost door janneman vectra c

    origineel gepost door yzf1kr
    Even snel 2 foto’s genomen:

    Voor en Na

    Zoals te zien is het verschil minimaal.
    Precies wat ik wilde. :)

    Die velgen ziet er nie uit man, ik heb nog een setje opel wieldoppen in de aanbieding:D
    Jan

    Ik ben nog op zoek naar een setje originele opel wieldoppen. :)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435376

    Grmbl….:mad:

    Dit weekend nieuwe voorruit gekregen, want in de vorige zat een ster en een scheur.
    Loop ik vanmiddag naar mijn auto, denk ik wat ziet die ruit er vreemd uit. Hij hoort toch een rode gloed te hebben en niet groen te zijn.

    Zojuist even mijn oude gps gepakt en achter de ruit gehouden, en ja hoor…. hij doet het…. :mad:

    Hebben de prutsers er een normale voorruit in gezet ipv een zon-/warmtewerende. :fy1

    In reactie op: Wat is jullie verbruik?? #17626017

    Gaan we opscheppen met plaatjes van je BC :P

    :angel

    In reactie op: Banden Spanning #17626659

    Gewoon in het boekje kijken daar staan de bandenspanningen tot aan 19″ opgegeven.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435373

    origineel gepost door rooiepeet
    en de spoorvorming, heb je daar nu meer last van, of juist niet.
    denk bv. aan het remmen voor rontonde etc.
    ben wel benieuwd wat stugere veren/dempers daar voor invoelt op hebben.

    Over spoorvorming kan ik weinig zeggen, hij staat nog op de 195’er winterbanden. Die hebben sowieso weinig last van spoorvorming. Pas na de pasen gaan de zomervelgen er op, dan ben ik de laatste keer op wintersport geweest.

    Maar ik weet wel dat je er behoorlijk aso van gaat rijden. Iedere bocht die ik tegen kom probeer ik sneller en scherper te nemen, kijken hoe veel grip ik heb. Het is gewoon ongelofelijk hoe hard je een rotonde 3/4e kan nemen. Hij stuurt nu heel direct in en uit zonder dat je het gevoel hebt de achterkant er een beetje achteraan zwabbert.

    origineel gepost door janneman vectra c
    Heb je het verschil niet gemeten?

    op de foto lijkt het achter minimaal maar voor zie je toch wel enkele cm verschil of nie?

    Jan

    Helaas vergeten te meten.

    Maar hij is inmiddels nog iets verder gezakt, ik zal dit weekend nog eens foto’s nemen. Ik was net in de garage en die vonden zaterdag dat hij niet veel gezakt was, en nu viel het ze op dat hij toch lager lag.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435370

    Ja, ik wilde sowieso de dempers vervangen omdat ik de auto nogal vond rollen in bochten, en op hoge snelheid (150+) begint hij te deinen. Ik ben veel in Duitsland, dus die hoge snelheden rij ik regelmatig.

    Na alle verhalen over brekende veren en aangezien ik nu al 170.000 op de klok, was ik sowieso van plan meteen de veren mee te vervangen.
    Mijn twijfel was of ik voor origineel of voor een ander merk moest gaan. Blijkbaar is de Eibach set de meest comfortabele met de minste verlaging, daarbij kost hij voor 4 stuks minder dan 2 losse voorveren van Opel.

    Vandaag de eerste keer naar mijn werk gereden (ca 100 km autoweg). Ik moet zeggen dat het goed bevalt. Je voelt wat meer van oneffenheden in het wegdek, vooral de middelgrote hobbels zijn duidelijk voelbaar. Maar van de auto ligt wel een stuk beter op de weg. In snelle autoweg bochten ligt hij vaster, inhaalbewegingen gaan stukken vloeiender, en ook bij het remmen is hij een stuk stabieler.

    Met de oude dempers/vering had zeker geen slechte wegligging, maar hij is toch meer gebouwd op comfort (volgens mij meer als de Vec B).
    Ieder heeft zijn eigen voorkeuren en eisen aan een auto, een collega rijdt een dikke Amerikaan met luchtvering. Hij vind het fantastisch comfortabel, terwijl ik er bijna zeeziek in wordt.

    Maar het belangrijkste: Mijn vriendin heeft afgelopen weekend ook nog een stuk er mee gereden, en vind de auto nu een stuk prettiger rijden. De investering is dus weer goedgekeurd. :P

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435368

    origineel gepost door Silver
    is het standaard weggedrag van een C station zo slecht dan?
    kan het me haast niet voorstellen.

    Tja, wat is slecht.

    Zoals we op de motor zeggen: “The best you have ridden, is the best you know!”

    Ik weet niet of het standaard weggedrag slecht te noemen is, maar ik was niet te vreden.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435365

    Even snel 2 foto’s genomen:

    Voor en Na

    Zoals te zien is het verschil minimaal.
    Precies wat ik wilde. :)

    In reactie op: Vectra c 1.9 cdti door beide voorveren gezakt. #17626130

    Yup, bekend probleem van de Vec C.

    Je hebt 2 soorten Vectra C: Een groep heeft al eens een gebroken veer gehad, de andere groep gaat in de toekomst een veer breken.

    Mijn advies. Blijf ver uit de buurt van de originele opel veren. Koop voor 180 euro een setje Eibach’s.
    De verlaging is minimaal, het comorft blijft het zelfde, maar de kwaliteit is 100x beter.

    [edit]
    Dit is trouwens geen typische opel kwaal.
    Veel auto’s hebben er tegenwoordig last van. De ontwikkelaars van auto’s hebben zich nog niet aangepast aan de verkeersdrempel terreur waar we het de laatste jaren mee moeten stellen.

    In reactie op: Wat is jullie verbruik?? #17625964

    Ik heb een diesel dus dat verbruik is niet te vergelijken, die 900km haal ik makkelijk op 50 liter.

    Maar dat van de BC klopt. Hij is van de ene kant optimistisch bij het verbruik per km (ca 7% te weinig) en van de andere kant is hij erg pessimistisch over de inhoud van de tank.

    Ik heb hem regelmatig al tot op 0km gehad. En bij het tanken ging er dan nog 55 maar liter in.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17435359

    Vandaag voor het eerst een ritje kunnen maken met de Bilstein B6 en Eibach veren er onder.

    De dempers zijn nog niet ingereden, dat heeft een weekje of 2 nodig.
    Maar ik kan nu al zeggen dat het een enorme verbetering is tov het originele onderstel.

    De verlaging is minimaal, de monteur dacht zelfs helemaal geen vershil te zien.
    Ik zal straks nog een paar foto’s maken als de zon vergelijkbaar staat met mijn andere foto’s.

    De vering is een stuk stugger, waardoor hij minder deint. Maar absorbeert oneffenheden wel een stuk beter.

    De auto neemt drempels een stuk beter. Doordat hij een minder doorzakt bij een afrijden van de drempel en meteen weer stabiel is. Dus minder dat hobbelpaard gevoel.

    Ik was bang dat hij rijcomfort achteruit zou gaan, maar ondanks dat oneffenheden in de weg beter voelbaar zijn is het comfort zelfs verbeterd. Voorheen veerde hij altijd iets na na een richteltje of hobbeltje op de weg, nu is dat weg.

    Ook nog even een klinkerweggetje gezocht om overheen te rijden, ook dat is stuken beter geworden. :)

    Kortom, het was de investering meer dan waard. :thumbup

    Ik ben niet bekend in die buurt.
    Maar ga eens op zoek naar een zelfstandig bandenbedrijf, liefst met wat ouder personeel.

    Maar probeer ook eens voor je zelf duidelijk te krijgen wat de auto doet, want met uitspraken als “spoort niet”, “onrustig” of “zoekerig” kan men ook weinig.
    Hoe speciefieker jij het probleem kan omschrijven hoe beter. Bijft je auto in sporen hangen of wil hij er steeds uitklimmen, is het naar één kant of naar 2 kanten. etc etc.

    Vergeet ook niet dat een uitlijning een balans is tussen grip, beweegelijkheid en slijtage. Ze kunnen je auto zo afstellen dat hij bakken met grip heeft, en een super wegligging, maar dan moet je wel 2x per jaar een nieuw setje banden kopen.

    Ook zou je eens naar de schokdempers kunnen laten kijken, ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij banden en stuurproblemen werden veroorzaakt door slechte schokdempers.
    Het vreemde was dat bij schokdemper test de problemen niet zichtbaar waren, maar pas na uitbouw bleek dat ze slecht werkten.

25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 1,035)