Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
WWWWWWWWWWWOOOOOOOOOOOOWWWWWWWWWWWWWWW
Bij het wisselen misschien een veer oid gebroken?
In de openingpost staat al dat het om een G uit 2003 gaat
In de sleutel zit een transponder. Een klein zwarte chip, ter grootte van 2 rijstenkorrels ongeveer.
deze zit vast in de behuizing, waar de baard begint (het metalen getande stuk van je sleutel)
Als je die overzet zit je goed en hoeft er niks ingeleerd te worden e.d.
Je kan dus de hele behuizing en printplaat gewoon vervangen, zolang je de transponders maar overzetGoed gegokt dus… lekker laten zo, lekker genieten van je nieuwe waggie ;)
Heb je stuurbediening?
Wil nog wel eens voorkomen dat er een contactprobleem in de stuurwielbedienig zit of de zekering stuk is, dan gaat de boel raar doen.
Heb je geen stuurbediening dan is het misschien een massa probleem zou ik denken, maar dat is puur een gokkan een massaprobleem zijn.
kan ook de connector van het dashboard zijn (de stekker die vast zit op de printplaat die de data doorgeeft
kan ook je dynamo zijn die aan het overlijden is (dit laatste was bij mij de boosdoener toen ik dezelfde symptomen met de toerentellernaald had)als het goed is een kleine beurt, en alles wordt nagelopen, en je krijgt een lijst met “advies”reparaties
Als je een heel nieuw scherm er in zet gaat het wel lukken denk ik, repareren kan tricky zijn, en echt goedkoop is het niet
Mijn Pirelli P4’s deden dat ook ;)
Is de koelvloeistof nog steeds op nievau? En blijft hij dat ook?
Loopt de koelvloeistof rond? Oftewel, als de motor draait, komt er dan KVS het expansievar in gestroomd?
Het kán zijn dat de temperatuursensor stuk is, maar ik zou toch eerder de thermostaat verwachtenVandaag maar even gewoon de proef op de som genomen.
Brandstoffilter en lucht aanvoer buis verwijderd, en de rest laten zitten.
Het gaf een klein scheutje olie en een flinke scheut KVS bij het loshalen, maar al met al viel het mee, en was het een bodempje op de lekbak.
Montage (en demontage) moet dan wel op gevoel.Meteen de pakkingen tussen de koeler en oliehuis vervangen. Die worden alleen bij de dealer verkocht… 2 ringetjes = 11 euro blijkt dan ineens…
Al met al gelukt. Nu even kijken of na een paar ritjes de boel schoon blijft…
@bart-gsi wrote:
Om van” maar kan vanalles zijn maar ook niks” is niet zo’n goede comment want als er nijs is zou het zich niet mengen…
Niet waar dus, zoals je hebt kunnen lezen
@bart-gsi wrote:
Als je koppakking eruit ligt is dat duidelijk merkbaar door een witte rookwolk uit je uitlaat als die koelvloeistof aan het opstoken is of dat de motor geen compressie kan opbouwen en op 3 of minder poten gaat draaien
Ook niet waar. Witte rook hoeft helemaal niet. Gebrek aan compressie en lopen op 3 poten ook niet.
Heb zelf een lekke kop gehad, en dat merkte je alleen bij het aanslaan, verder nooit, ook geen rook.Laten we eens even bij het begin beginnen…. want misschien is er nog helemaal niks aan de hand…
Rijd je veel korte / kleine stukjes?
Komt je motor goed op temperatuur?
Welk type olie gebruik je? Is het minerale, half synthetische of vol sysnthetische?
Heb je het nu het koud is ineens meer last van dan bijv. in de zomer?Voor wat betreft je vraag: ja het kan een lekke koppakking zijn, maar ook vanalles anders, en ook gewoon niks…
Als het lampje aangaat kan je de boel uitlezen.
Dan hoef je dus niet te denken, maar kan je weten ;)
Ik denk de luchtmassameter (LMM), maar als je uit gaat lezen weet e het zeker@TWA wrote:
Ofwel handvast, niet hufterig. In een spiraal vorm beginnende vanuit midden en dan net de klok mee een spiraal vormen. Dus middelste schroef beginnen, dan 1 naar rechts, dan die daaronder, dan naar links, dan weer naar boven naar de sxhroef links van degene waar je bent begonnen etc, etc
Succes :thumb
Dat dus!!
Je draait deze dingen eerder te vast dan te los! Te vast geeft lekkage en scheuren.
Als je denkt “dit zal toch wel te los zijn, ik ga hem nog iets strakker aandraaien”, dan zit je strak genoeg ;)Aftappen niet nodig.
Gewoon de bouten los bovenop en evt de slang op je klepdeksel.
Ratelsetje doet de truc.
verder even een mesje bijdehand houden om oude resten pakking te verwijderen, zodat de randen weer helemaal schoon zijn.
Fluitje van een centMaaar uh…. ik vind hem mooi…. heel mooi… ook de kleur…
Weet je trouwens zeker dat je demper doorgeroest is, of is het puur de buitenmantel.
Daarbij: als je veel korte stukjes rijdt, gaat je uitlaat er veel sneller aan dan bij lange stukken.
KMs en leeftijd zeggen dus lang niet alles.
Bij alleen lange stukken gaat een uitlaat veel jaar + KM meeIk dacht dat het intern andere dempers waren ivm roet e.d.
Mijn diesel demper:



;)
Handig om te vermelden om welke type motor het gaat.
Als het om een 1.7 diesel gaat (die heb ik zelf ook gehad) dan is het niet vreemd als de temp laag blijft bij koud weer.
Mijn diesel kwam het wijzertje ook met moeite uit de hoek als de kahel flink stond te blazen en het vroor buiten.
Zelfs thermostaat en sensor vervangen, maar bleef. Stukje karton voor de helft van de radiator helpt en werkt prima.Oliepijlen moet je bij voorkeur steeds op dezelfde plek doen (vanwege ondergrond / helling) en 5 minuten nadat de motor gelopen heeft.
Dat geeft volgens mij het meest betrouwbare resultaat.
Te veel olie is niet goed, dus pijl het op een betrouwbare plek (qua helling) en met een 5-minuten afgekoelde motor, en dan weet je hoe het er mee staat.
Bijft het pijl flink te hoog, kan altijd vragen of de ANWB wil aftappen.
Er zit een aftapplug op het carter, waarmee je een beetje olie kan aftappen als het nodig isKlopt
Hij zit achter op het blok, meteen onder je oliefilter.
IPV warmtewisselaar wordt deze ook wel oliekoeler genoemd
Zo ziet hij er uit:

hier zie je hem mooi zitten:

Boven het open blok, een beetje aan de rechter kant, zie je de ronde pot met zwarte deksel. Onder die pot zit de cooler aan het motorblok vast. Dat is hem, dat zilverkleurige ding met die ribbeltjes.
Mijn Corsa Y17dt heeft het ook. Moet hem nog vervangen
Achter het dashboard kastje zit alleen de motor van de recirculatie-klep (en de klep zelf)
Motor achter de kachel zit achter je dashboard ingebakken.
Kachel hoort gewoon wel warm te worden, maar wel minder heet dan een benzine bijv. (heb zelf ook een astra benzine, en die ordt veel warmer). Maar echt warm moet hij wel worden, niet lauwMijn G Y17DTi ging ook omlaag als de kachel flink stond te blazen.
En het duurde vrij lang voor hij warm was.
Ik draai vanauit huis vrijwel meteen de snelweg op, maar moet heel wat KM rijden voor de temp meter goes stond.
Ik heb nu een Y17DTL, en dat duurt het naar mijn idee zelfs nog net iets langer…Ik denk niet dat het aan je interieurfilter ligt, maar die zit achter je dashboard kastje / handschoenen kastje.
Maar torx schroefjes los dan haal je die er zo uit, en dan zie je een zwarte doosje zitten ongeveer de maat van een oude videoband, daar zit hij in.
Bij terugplaatsen even op de pijltjes letten dat de luchttroom goed is.Ohja, en zet de boel ff op vol blazen als het filter er uit is, dan blaas je de troep (als er in zit) er goed uit.
heb je wel contact aanstaan van de auto?
Dus dat je lampjes op je dashboard aan staan? want dat moet wel.
Kan je ook je VIN niet uitlezen? (voertuig identificatie nummer / vehicle identification number) -
AuteurBerichten