Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb zelf 17 inch met 215 onder mn G
Goeie tip! Ik heb alleen de originele matten niet meer, en die van mij heeft de ogen niet om die clip door te doen.
Maar goed dubbelzijdig tapijttape doet zn werk nu ook goed ;)Ok Domme dingen mogen gezegd worden….. dus…. ik had dit vorig jaar ook, toen bleek mijn mat verschoven achter het pedaal.
De zwarte mat onder je voeten dus. De borgpennetjes ware los en de mat was een paar centimeter verschoven.
mat terug, en opgelost…. :shock:14 september 2015 om 05:58 In reactie op: Astra G 1.7 DTI (bj 2000) Y17DIT – koelvloeistof vervangen #18295650Om de aangekoekte troep / vuil los te krijgen.
Anders loop je het risico dat je kersverse KVS meteen weer vervuild raakt van alle rotzooi die achterblijft, en heb je het eigenlijk een beeje voor niks gedaan.
Het hoeft niet heh, is vrijblijvend, en je gooit het spul er meteen weer uit nadat het eventjes rondgelopen heeft…Als je overigens kijkt naar de corrosie van je glazen in de vaatwasser, komt dat niet door je vaatwastablet, maar door hard(er) water dat met grote kracht er tegenaan wordt gespoten. Het is meer het kalk dat zijn sporen achterlaat dan je vaatwastablet
Ik zou ze niet preventief vervangen.
Als er eentje stuk aan het gaan is, krijg je daar meteen melding van. Dan nog steeds zal hij prima starten, en is er niks aan de hand.
Daarbij duurt het vaak nog even voor er eentje echt stuk gaat, het begint vaak met minder goed gloeien van eentje.
Dan pas zou ik aan vervangen gaan denken.En als het verkl00t, dan zijn er manieren om het nog proberen te redden, in het ergste geval moet je blok uit elkaar, maar dan nog ben je geen duizenden euros kwijt.
Een paas keer goed warm rijden, en zowel warm als koud goed inspuiten rondom met WD40, als je dat 3 tot 5 keer doet (dus inspuiten voor je sochtends weggaat, inspuiten als je klaar bent met rijden, dan zijn ze meestal er zo uit te halen, zonder problemen
8 september 2015 om 17:44 In reactie op: Astra G 1.7 DTI (bj 2000) Y17DIT – koelvloeistof vervangen #18295648graag gedaan ;)
Tip voor het verversen van de koelvoeistof:
1. neem een vaatwassertablet, van die goedkope witte (niet van die vloeibare, maar zo’n wit blokje), en gooi dat in en je KVS reservoir
2. Ga een stuk rijden zodat de KVW warm is en het tablet opgelost is
3. Laat de boel afkoelen en draai de plug open (met bak er onder)
4. leeg laten lopen, leeg knijpen van leidingen
5. Tuinslang met water op je reservoir zetten, of je reservoir loskoppelen en tuinslang op de grote leiding onderaan je expansievat zetten, zo spoel je hem makkelijk door.
6. Als de boel goed gespoeld is, leidingen leegknijpen, en eventueel via de grote leiding onder je expansievat doorblazen met lucht
7. De boel weer helemaal opvullen met nieuwe KVS, motor warm laten draaien met de kachel helemaal op heet / open zodat ook deze ontlucht wordt. je kan ook gaan rijden om de boel warm te krijgen.
8. als de boel helemaal warm is, bijvullen tot het streepje8 september 2015 om 11:14 In reactie op: Astra G 1.7 DTI (bj 2000) Y17DIT – koelvloeistof vervangen #18295646
Hiet zit ie, die zwarte getande knop is het ventiel, het tuutje steekt daar uit8 september 2015 om 11:12 In reactie op: Astra G 1.7 DTI (bj 2000) Y17DIT – koelvloeistof vervangen #18295645Zit onder aan de radiator, als je voor de auto staat aan de rechter kant (dus bestuurderskant)
Is een ventiel dat haaks op de radiator staat, en zit op de hoek, en wijst naar achter (ds naar de motor)
Weer een gevalletje kwikshit… mij zal je daar niet binnen zien ;)
Nadeel van nu naar een specialist gaan is dat de kassabon bij hem weer op 0 begint4 september 2015 om 05:10 In reactie op: Auto slaat af tijdens rijden. Opel kan probleem niet vinden! #18294925@gerben rsv wrote:
In het verleden ook wel eens aan het zoeken geweest naar een soortgelijke klacht uiteindelijk bleek dit in het relais te zitten wat de ECU van spanning voorziet.
Misschien eens proberen uit te zoeken via een schema waar de ECU zijn voeding vandaag krijgt.Bij mij dus ook
@MoNo_eGo wrote:
ik zou eens kijken of je ergens en andere krukas sensor kan vinden,
Uit ervaring (met meerdere type auto’s) is het beeld wat je beschrijft te wijten aan een op sterven na dood krukas sensortje.
En dat bij mij dus ook
3 september 2015 om 17:04 In reactie op: Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000 #18295102Mooi, dan kan je ook zonder te reinigen doen
Er zit een communicatie-stekker in de printplaat van het dashboard. Met mijn corsa heb ik ook wel eens gehad dat de hele boel uitviel tijdens het rijden. Auto reed perfect 120, maar alle metertjes stonden op 0.
Op aanraden op het forum heb ik toen de boel losgehaald en bleek de stekker half los te zitten. blijkt vaker te gebeuren, iig bij mijn corsa.
Sinds dien geen last meer2 september 2015 om 17:58 In reactie op: Auto slaat af tijdens rijden. Opel kan probleem niet vinden! #18294916Heb zelf gehad met een Z16SE, het waren twee dingen bij mij: 1. de krukassensor en 2: de spanning op de ECU / brandstofrelais / brandstofpomp dat soms wegviel. Vooral dat laatste zorgde voor veel bijverschijnselen en foutcodes. Ik heb de krukassesnor vervangen, toen ging alles stukken beter maar was nog niet al het rare gedrag verholpen, de garage heeft iets met de massa en de + op het relais gedaan (doorgelust of iets, heel brandstofsysteem krijg nu iig direct en continue spanning zodra contact aangaat), sinds dien nooit meer last gehad
2 september 2015 om 17:50 In reactie op: Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000 #18295100Goede olie hangt van verschillende factoren af.
Om te beginnen: het getal vóór de W is de viscositeit aanduiding bij lage temperaturen, het getal ná de W bij hogere temperatuur.
Dunnere olie vloeit inderdaad makkelijker, maar smeert ook minder goed en is de slijtage hoger. Hoe dunner hoe beter gaat dus niet op.
Daarnaast is de toestand van je motorblok ook een factor. (te) dunne olie lekt makkelijker uit je blok, dus bij dunnere olie kan je lekkages krijgen die je bij dikkere olie niet hebt. Te dikke olie bij lage temperatuur kan je turbo niet leuk vinden…Tevens moet je kijken als je olie ververst, wat er in je blok zat vóór de verversing. Je hebt half-synthetisch en vol-synthetisch, maar die mengen niet lekker. Niet alleen bij bijvullen moet je daarbij opletten, maar ook bij verversen. Als je halfsynthetisch gereden hebt, en gaat verversen met volsynthetisch, moet je weten dat er altijd een deel van de oude olie achterblijft bij verversen, en niet zal willen mengen met je nieuwe, andere soort olie. Een flush (reiniging van het olie-systeem) kan dan aan te raden zijn, hoewel reinigen ook weer voor eigen problemen kan zorgen.
Een pasklaar antwoord heb ik niet voor je… maar ik heb twee keer dit ISUZU Y17DT blok gehad, beide keren Shell Helix Ultra 5W40 volsynthetisch iedere 15.000 er in, en liep als een zonnetje, ook perfect voor in de winter
wat mij betreft zou de W30 al weer aan de dunne kant zijn, en met minder smering op hogere temperatuur (en ik rijd veel lange stukken, dus lang op hoge temp) zou ik eerder voor de W40 gaan zie zeker niet te dik is.
Voor mij werkt dit dus prima, maar men moet zijn of haar eigen gevoel volgen hierin2 september 2015 om 11:20 In reactie op: Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000 #18295097Dat is té simpel:
De achterkant van je motorblok kan je hem goed zien zitten. Foto hier onder is de achterkant. Het is die zileveren ronde pot met die zwarte deksel er op, met op de deksel die soort zwarte moer. Midden op, halverwege.

Van voren ziet je blok er zo uit:

Dan zit hij dus achterop, ongeveer midden op dus, ter hoogte van je ECU (dat vierkante ding dat boven op je klepdeksel zit met die twee stekkers contra er op.Vervangen is kwesite van deksel losdraaien met (volgens mij, weet niet zeker) een sleutel 22, filter er uit, twee rubbers vervangen (een op de poot in het filter, een op de dekselrand), nieuw filter en klaar
En wederom…. ook hier weer inspelen op de emotie en onkunde…
http://www.consumentenbond.nl/autostoeltjes/extra/isize/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Daardoor hoef je als ouder minder uit te zoeken, zoals het checken van lijsten, om te kijken welk isofix-zitje in welke auto mag.
Bovendien is de bevestiging van kinderzitjes met de autogordel een nauwkeurige klus. Veel mensen hebben hier moeite mee hebben terwijl een niet correct bevestigd autostoeltje veel minder of zelfs geen bescherming biedt vergeleken met een goed bevestigd autostoeltje. i-Size autostoelen zijn eenvoudiger te bevestigen waardoor de kans op fouten kleiner is.Ouders bevestigen de gordels niet goed, we verzinnen isofix, ouders weten niet of ze nu wel of niet isofix kunnen gebruiken, we verzinnen i-size…
Of… ouders zetten hun kinderen te vroeg in een grotere stoel, we verzinnen i-size…Internet staat vol met “wereldwijd zeggen experts” e.d. maar een echt rapport ontbreekt. Zometeen wordt de consument weer voorgelogen op de volgende manier: i-size stoelen gaan ook getest worden met zijdelinkse aanrijding. Ze moeten aan deze botsproef voldoen (norm UN-ECE R44). De niet i-size stoelen worden niet aan deze proef onderworpen, omdat deze niet van toepassing is op die stoelen. vanaf volgend jaar worden alle ouders opgeroepen om een i-size te kopen “want die is wel veilig bij een botsing va opzij, en de andere stoelen niet”.
En papa of mama, je bent toch niet zo’n slechte ouder dat je je kind niet de maximale veiligheid gaat bieden… foei!
Ook de i-size stoelen zijn een lobby van de stoel-fabrikanten, om weer een nieuw moel te kunnen verkopen.Ik ben het eens dat i-size voordelen biedt, maar ik gok het er (voor de raporten en crash tests uit) dat ook deze stoel niet veiliger is (ook niet onveiliger overigens)! Het is wederom een manier om onkunde van ouders te verhelpen. Niet goed bevestigen van gordels, te vroeg / te snel naar een gotere stoel overgaan. Fabrikanten blijven gewoon handig inspelen op ons geklungel. En ik durf ook wel te zeggen dat over een jaar of twee er nieuwe normen komen, nieuwe proeven en nieuwe stoelen.
Maar stelt iemand ook de vraag of tegen de rijrichting in plaatsen ook veiliger is bij een achterwaartse botsing? Bij een kop-staart botsing is de voorste auto is namelijk beter af met plaatsing van de stoel in de rijrichting. Veiligheid t.o.v. rijrichting is relatief aan hoe/waar de klapper gemaakt wordt.
Niet dat ik tegen nieuwe modellen stoelen ben hoor, en ik zal zeker niet afraden om isofix of i-size stoeltjes te kopen, zeker niet, maar koop ze wel “om de goede reden”, en laat je niet beetnemen of te veel betalen, that’s it!
Groepen autostoeltjes zijn op basis van gewicht / lengte van het kind.
Groep 0: baby vanaf geboorte, tegen rijrichting in geplaatst = tot 9 kilo / ongeveer 9 maanden
Groep 0+: wat wij vaak “”de maxicosi” noemen, tegen rijrichting in geplaatst = tot 13 kilo / ongeveer 1 jaar
Groep 1: eerste voorwaarts geplaatste stoel = 9 – 18 kilo / ongeveer 9 maanden tot 4 jaar
Groep 2: 15 – 25 kilo (ongveer 3 tot 6 jaar)
Groep 3: 22 – 36 kilo (ongeveer 6 tot 12 jaar, meestal in de vorm van zitverhoger)Wij kennen niet echt groep 2 en groep 3 in Nederland, vaak worden die als groep 2/3 verkocht (15 – 36 kilo) en is de rugleuning afneembaar zodat alleen een zitverhoger overblijft.
Let wel op: groepen overlappen, en werken op basis van gewicht. Echter is de goede stoel voor jouw kind, de stoel waar hij of zij qua lengte goed in past, en voldoende steun geeft voor de leeftijd en lengte.
Een baby die nog onder de 13 kilo zit, mag qua gewicht nog in een groep 0+, maar met een jaar zijn vele al te lang voor een zo’n stoeltje en past het dus niet meer.
Aan de andere kant is de balans of kracht van het kind soms nog niet voldoende om al naar een groep 1 stoel te gaan.
Net zo goed als dat kinderen qua gewicht al in een groep 2/3 mogen, maar de lengte soms nog niet voldoende is, of de kracht, omdatdat in een groep 2/3 het kind echt (lang) zelf rechtop moet kunnen zitten en zelf steun moet kunnen bieden ipv de stoel.Er zijn allemaal dingen waar je op moet letten: gewicht, lengte en kracht / zitvermogen van het lichaam.
Dit verschilt per kind, mijn kinderen zijn ook niet op dezelfde leeftijd overgegaan van de ene naar de andere stoel, de eens was veel sneller dan de ander.
Laat je daarin vooral adviseren.
Bij de betere baby en kinderzaken hebben ze van alle groepen proefstoeltjes staan, en kan je je laten adviseren voor welke stoel jouw kind op dat moment het beste geschikt is.
Je kan dus iedere paar maanden checken als je wil ;)Maar dat is het ook, het gaat ook om gevoel.
Ik moet wel zeggen dat als ik een maxicosi groep2/3 volledig volgens instructies vastzet, er echt geen centimeter speling in te krijgen is, hij zit dan net zo vast als een isofix.
Maar het is een gehannes om het voor mekaar te krijgen, en misschien alleen al omdat je in bochten loopt te wringen heb je al het gevoel dt het minder veilig is.Vanuit gebruikersinteractie oogpunt geldt overigens hetzelfde.
Een heel bekend fenomeen, dat de isofix ook zo’n goed gevoel geeft, is dat in het algemeen gebruikers van een product graag bevestiging krijgen van correct gebruik.
Idealiter (wetenschappelijk bewezen) is dat zowel auditief als visueel. Als het gaat om bevestiging zijn gebruikers graag op zoek naar “de klik” (het geluid) en het lampje of palletje (visueel).
Niks wekt een groter gevoel van veiligheid op, als je iets vast hoort klikken en een rood knopje groen ziet worden.
En beide heb je niet als je de boel met een gordel vastzet, maar wel met isofix ;)@turbosix wrote:
En toch komen ze veiliger uit de testen, zowel de ANWB, de comsumentenbonden en diverse crashtesten.
En dat is dus niet waar!!
https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx?Comp29903″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.anwb.nl/auto/tests/autostoeltjes” onclick=”window.open(this.href);return false;Kijk nu eens goed, en vergelijk dezelfde modellen eens! Je ziet dat de gordel en isofix varianten gelijkwaardig zijn aan elkaar.
sterker nog, de gordelvariant staat soms zelfs boven de isofix variant!Waarom mensen denken dat isofix beter is dan de gordel variant is omdat:
1. Veel fabrikanten hun topmodellen alleen in isofix uitbrengen. Daarom staat de top van de lijst vaak vol met isofix. net zo verneukeratief is dat bij groep 1 vergelijkbare stoeltjes nog wel eens op een isofix base getest worden tegenover direct in de gordel zonder base. Dat is ook niet eerlijk vergelijken.
2. Isofix modellen soms gewoon niet hetzelfde waren als de gordelmodellen. Maxi Cosi heeft voorheen bijvoorbeeld de isofix modellen van de Rodi wél een Side Impact bescherming meegaven en de gordelmodellen niet (dat is oneerlijk vergelijken).
3. Men wordt gevoed door “oneerlijke” of “misleidende” lijstjes en conclusies, en dit napraten. Vooral vanwege punt 1 zie je dat de marketing lobby voor isofix goed haar werk doet. Tuurlijk wordt er zo min mogelijk aandacht besteed aan dat de bevestiging qua veiligheid gelijkwaardig is. De isofix modellen zijn duurder en hebben een grotere marge. Iedereen ziet isofix bovenaan, en daarmee lijkt een conclusie dat isofix beter is gerechtvaardigd. En dat is precies waar de fabrikanten graag op inspelen.Maar als je goed en eerlijk kijkt zie je dat de écht vergelijkbare modellen precies hetzelfde scoren.
Kleine kanttekening bij de testjes: ADAC prefereer ik altijd boven ANWB en die boeven Consumentenbond.
Veel test worden door ADAC en ANWB gezamenlijk uitgevoerd, maar ik verbaas me soms dat bij de ANWB de beste uit de test vaak precies bovenaan in hun webshop staat, in de aanbieding, bij publicatie. Ruikt naar een commercieel belang. Daarnaast hanteert de ADAC een puntenschaling die over de jaren heen gelijk blijft, waardoor je ook over jaren heen kan vergelijken@pionok wrote:
Of heb jij je kinderstoelen ook vastgezet met iso-fix?
Nee, en de easybase ook niet. Nogmaals, een goed bevestigde gordel is net zo veilig als de isofix, alleen minder snel en iets meer foutgevoelig. gewoon kwestie van even opletten dus
@pionok wrote:
want ze gaan er niet een hele constructie onder zetten zonder dat het meerwaarde heeft
Klopt, de meerwaarde, zoals ik al zei, ligt in het gemak en vooral het compenseren voor de onkunde van de ouders.
Omdat ouders het stoeltje niet goed bevestigen blijft er kinderleed te betreuren bij aanrijdingen.
De isofix is bedacht door auto en autostoel-fabrikanten om dit probleem te tackelen.
Het is dus niet veiliger, het is veiliger dan een stoeltje met gordel die niet goed gebruikt is.
Daaentegen, als je de isofix niet goed vastzet, kan je nog beter een niet goed gebruikte gordel hebben…@pionok wrote:
Kinderstoelen vanaf groep 2 hebben helemaal geen isofix meer nodig, want ook die worden vast gezet met de gordel
Nee hoor, isofix wordt voor alle groepen geleverd en gebruikt, niet alleen voor de base.
Zie bijv: http://www.babypark.nl/kidsriver-phlox-isofix.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Stoel zit dan vast aan de auto, kind zit vast met gordel aan de stoel@pionok wrote:
daarna ga je over naar een stoel welke geen isofix meer nodig heeft. het is dus onzin om te roepen dat je je auto graag langer dan 9 maanden wil gebruiken
Isofix wordt dus voor alle leeftijden gebruikt, en het is dus onzin om te denken dat het alleen voor de groep 1 bases is
Ik ben papa van 2, en heb ook de easybase gebruikt.
Om begripsverwarring te voorkomen: Maxi-Cosi is NIET HEZELFDE als de groep 1 baby-autostoel. “De maxicosi” in de volksmond is slechts één product dat het bedrijf “Maxi-Cosi” (of eigenlijk het bedrijf Dorel) levert, naast de volledige overige range aan autostoelen t/m groep 3.Ja, ik heb ook altijd een easybase gebruikt. Ideaal, zou ik ook zeker aanraden als je nog een groep 1 kleintje hebt.
Maar de easybase heeft an sich niks te maken met isofix. Je hebt ze in twee varianten (met en zonder isofix) en als je geen isofix bevestiging hebt in je auto, gaan die pootjes je sowieso geen stevigheid opleveren, iig niet in geval van impact, en daar gaat het om.Je praat over een easybase alsof het een vervanging of alternatief is voor isofix, maar dat is niet waar. De easybase is net zo veilig als een gewonen gordelborging, alleen makkelijker met in en uithalen. Het enige dat een easybase geeft is gemak, en geen extra veiligheid.
Daarnaast is het alleen voor groep 1, en in de opening post zie ik nergens dat het alleen maar om de baby-bevestiging gaat.
Normaliter wel je wel dat je auto en je kinderen in de auto langer meegaan dan 9 maanden.Hoi Nick, Het kan, maar is een flinke klus.
De isofix brackets moeten namelijk aan de metalen constructie vastgelast worden.
Oftewel, de bekleding (achterbank) moet volledig verwijderd worden.Een betere vraag is: wil je het wel.
ISOfix is niet heel veel beter dan een correct geplaatste en bevestigde kinderstoel.
Hoewel iets steviger, ben je met eengoede klapper net zo goed (of slecht) uit met een kinderstoel in de gordels.
Isofix is deels marketing: inspelen op een veiligheidsgevoel van ouders danwel “wat ben jij een slechte ouder als je het stoeltje slechts in een gordel hebt zitten”
Maxi Cosi is goed in tig sterretjes exra plaatsen bij de veiligheid-productbeschijving maar concreet blijft de meerwaarde een beetje uit.De reden waarom isofix ooit in het leven is geroepen, is omdat men de stoeltjes vaak niet helemaal goed in de gordels plaats, waardoor ze kunnen bewegen of loskomen in de auto bij een aanrijding. Om de onkunde van ouders een beetje te verhelpen en hebben ze een click&go systeem ontwikkeld.
Als jij netjes de stappen van de handleiding volgt heb je dus geen isofix nodig.Wel of geen isofix zou voor mij geen enkele dr0l uitmaken als het gaat om een gezinsauto
19 augustus 2015 om 20:31 In reactie op: Remus RVS sportuitlaat doorgerot op flens [UPDATE: fotos] #18291757Juist die heb ik ook, montagepasta.
Rupsje leggen op beide delen, in elkaar schuiven en aandraaien, dat is het plan iddKop revisie van mijn vorige G was ongeveer 700 euro incl nieuwe distributie
-
AuteurBerichten