Vjenne

Aangemaakte reacties

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Navi & Systeem updates #18415639

    Vandaag beide updates uitgevoerd en viel mij reuze mee. De systeemupdate duurde +- 25 a 30 min en de kaartupdate duurde +- 45 min. Ik ben de systeemupdate er bij gebleven en tijdens de kaartupdate ben ik de auto gaan schoonmaken, maar beide wel met draaiende motor. De buren kwamen al vragen wat ik zo lang in de auto deed, of het wel goed met mij ging :rolling:

    Ik zat op onderstaande versies:

    Systeemversie:21.08.25.12_NAC-r0
    Kaartgegevens: 15.0.0-r0

    Ik ben gegaan naar onderstaande versies:

    Systeemversie:21.08.84.12_NAC-r0
    Kaartgegevens: 20.0.0-r0

    Ben weer een ervaring rijker :applause02:

    En vaak ben je te bang, alles moet je een keer gedaan hebben… het wijst zich wel als je de instructies op het scherm leest.

    In reactie op: Navi & Systeem updates #18415193

    Bedankt allemaal voor de suggesties, ga er eens over nadenken hoe ik dit klusje ga aanpakken..

    In reactie op: Navi & Systeem updates #18415052

    Allereerst bedankt voor de helder uitleg hoe je de updates zelf kan uitvoeren.

    Het is mij helemaal duidelijk hoe ik het proces kan opstarten, maar 1.5 uur de auto laten lopen? Hoe doen jullie dat, update starten en laten lopen of blijven jullie in de auto zitten en er bij?

     

    john-opel (en opel-mark ook uiteraard), Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie! Sorry voor mijn wat late reactie, mijn aandacht ging even naar wat anders uit.

    Binnen kort wil ik het onderhoud (oliefilter, olie verversen, interieurfilter, luchtfilter en bougies) zelf gaan uitvoeren.

    Ik heb nog wel een paar vragen:

    – De bougies moeten een bepaalde afstand (elektrodeafstand), hoe bepaal je wat de juiste afstand is en hoe stel je dat af?
    – Welk merk bougies is aan te raden, NGK?
    – Heb je speciaal gereedschap nodig voor het los draaien van de bougies?
    – Waar laat je de oude olie inlopen bij het olie verversen, zijn daar speciale reservoirs voor?

    Is het aan te raden om een klein stukje te rijden voor het olie verversen zo dat de olie wat dunner is en er beter uit loopt? Na het bijvullen wellicht ook een stukje rijden?

    Waar kan ik de onderdelen het beste bestellen, waar heb jij dat gedaan?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    In reactie op: Grandland X besteld #18365772

    Onze Opel Grandland X Innovation is besteld met een verwachte leverweek week 30 (22 juli – 28 juli) week 26 (24 juni – 30 juli) week 27 (1 t/m 5 juli)week 26 (24 t/m 30 juni) week 25 (22 juni) week 27 (3 juli).

    Wij hebben onderstaande uitvoering gekozen:

    – Opel Grandland X Innovation
    – Diamond Black Metallic
    – Ergonomische comfortstoelen (AGR-gecertificeerd)
    – Upgrade Inovvation Handgeschakeld
    – Afneembare trekhaak
    – Winterpakket 1
    – Winterbanden

    Update 2 mei: verwachte leverweek naar voren geschoven en is nu week 26 (24 juni – 30 juli).
    Update 7 mei: lastVehicleEvent “33” en lijkt nu in week 27 (1 t/m 5 juli) geleverd te worden.
    Update 13 mei: lastVehicleEvent “38” = Geproduceerd
    Update 14 mei: lastVehicleEvent “43” = Goedgekeurd voor verzending
    Update 18 mei: lastVehicleEvent “44” = Uitgave / vrijgegeven voor verzending
    Update 19 mei: lastVehicleEvent “48” = Verzendklaar (EstimatedDeliveryDateTime: Sat, 22 Jun 2019 22:00:00 GMT)
    Update 24 mei: productie week 24 (10 t/m 16 juni) en leveren aan dealer week 26 (24 t/m 30 juni)
    Update 2 juli: lastVehicleEvent “49” = Verzendklaar (EstimatedDeliveryDateTime: Sat, 03 Jul 2019 22:00:00 GMT)
    Update 2 juli: Dealer heeft ons gebeld dat die laat in de middag is afgeleverd. Als alle papieren op tijd terug zijn a.s. zaterdagochtend ophalen :happy02:
    Update 3 juli: lastVehicleEvent “60” = Endablieferung an Kunden / Übergabe Endkunde

    Update 3 juli: Auto is binnen en a.s. zaterdag afhalen :happy02: :happy02: :good: :good:

    Update 6 juli: Opel Grandland X afgehaald bij de dealer :applause02:  Nu eerst op vakantie volgende week, dat zal een mooie proefrit worden.

    Eerste indruk: wat een mooie auto en wat doet de 1.2 turbo het goed, dat is een hele vooruitgang op wat we nu rijden een Astra uit 2008.

    Zal hier een foto plaatsen als wij de auto in ons bezit hebben.

    Iemand een tip waar ik de banden het beste kan bestellen? Is bv. Duitsland nog goedkoper?

    chieltjuh, Bedankt voor je antwoorden en info!

    Mochten nog meer mensen zijn die mij van bruikbare tips en info kunnen voorzien, dan heel graag.

    Zo is dat ook, alles moet je een keer gedaan hebben wil je het echt goed begrijpen. Ik ben niet het type wat op geeft, zal altijd doorgaan tot ik het wel snap. En heel belangrijk “neem er de tijd voor” als het je eerste keer is, dit moet je niet even na het avondeten willen doen.

    Dit geeft wel vertrouwen om meer zelf te gaan doen. Daarnaast heb ik mij een keer laten vertellen dat dit type auto qua techniek nog echt simpel in elkaar zit en dat je daarom zonder veel problemen veel km er op kan rijden. Zoals bv. olie verversen ziet er ook niet heel spannend uit. Zit mij ook te bedenken wat er bij een grote beurt bij de garage uitgevoerd word (lucht en olie filter, remolie verversen, bougies etc.), dat is toch ook wel zelf te doen of denk ik nu te simpel? Volgens mij heb je alleen voor het verversen van de remolie een speciaal apparaatje (om het te ontluchten onder druk) nodig toch? Uiteraard voor het verversen van de olie een reservoir om het op te vangen.

    Dan de distributieriem, wanneer moet die vervangen worden? Ziet er zo op het oog nog goed uit (geen kleine scheurtjes etc.). Lees dat het om de 150.000 of 10 jaar vervangen moet worden. Nu heb ik de 10 jaar bereikt maar de 150.000 km nog niet. Uiteraard is dit ene klus waar ik mij absoluut niet aan ga wagen, dat is specialistisch werk. Zou op de bougies en olie (en andere vloeistoffen) na geen enkele motorische onderhoud zelf aan durven.

    Waarom wil ik het zelf doen? Heel simpel de auto heeft 115 duizend KM gereden en is 10 jaar auto, dus wil ik daar geen duizend euro in investeren (was ik zeker voor de remmen + APK en grote beurt kwijt geweest). Trouwens heb ik nog steeds de intentie om de grote beurt samen met de APK door de garage te laten uitvoeren of jullie moeten mij gerust stellen dat ik een grote beurt ook zelf kan doen.

    De auto verder ook goed bekeken en onderkant (op de wielen na geen roest te bekennen), rubbers en motorisch verder goed in order.

    Nog wel een vraag: na wat kilometers (niet veel hoor, hier in het dorp denk +- 3km) te hebben gereden merk ik nog niet echt dat ik nieuwe remschijven en blokken op mijn auto heb zitten. Niet echt een bijt zeg maar als ik het rempedaal in druk. Nu lees ik wel dat de nieuwe onderdelen in geremd moeten worden. Er zit ook een zilveren coating op, deze is bij de remblokken er nu wel afgesleten.

     

    Ik was wel wat zenuwachtig vooraf of het ging lukken, maar gaf mij vertrouwen dat ik het goed had voorbereid. En ja, zou het zo weer doen.

    De enigste uitdaging is het los krijgen van die oude bouten die op een ongelukkige plek zitten. Ik heb ze trouwens zorgvuldig schoon gemaakt en met loctite weer vast gezet. Je wil immers niet dat de bouten los trillen….

    Gisteren dan alle remschijven en blokken vervangen. Alles heb ik van het merk ABS gemonteerd.

    Was wel effe wat werk… achter zat veel roest aan en de bouten zaten heel vast. Ik had een grote momentsleutel en WD40 nodig om ze los te krijgen.

    Ben er ook wel achter gekomen dat je echt wel moet weten wat je doet, dus lees je goed in en koop het juiste gereedschap. Met huis, tuin en keuken gereedschap ga je het niet voor elkaar krijgen.

    Ben weer een ervaring rijker! Iedereen bedankt voor het meedenken en het geven van advies / informatie!

    Wederom weer bedankt voor de informatie en antwoorden!

    Wat is het verschil tussen massief en Geventileerd schijven, moet je Geventileerd schijven hebben of mag het ook massief zijn?

    chieltjuh, Bedankt voor de informatie / advies!

    Waar bestellen jullie de banden altijd? Neem aan online ergens bij een webshop of halen jullie die uit Duitsland?

    Is het merk ABS een goed merk? Staat bij dat het originele onderdelen zijn? Zie onderstaande.

    https://www.autopartsonline.nl/k/remschijven/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/#remschijven

     

    Dit is ook de enigste site die maar 1 maat voor de voorzijde en achterzijde weer geeft.

    Voor remschijf diameter (mm): 280,0 mm

    https://www.autopartsonline.nl/k/remschijven/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/remschijf-16953

    Achter Voor remschijf diameter (mm): 264,0 mm

    https://www.autopartsonline.nl/k/remschijven/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/remschijf-16955

     

    Waar zijn onderstaande reparatiesetjes voor,  heb je die nodig?

    https://www.autopartsonline.nl/k/remklauwen/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/reparatieset-remklauw-43598

    https://www.autopartsonline.nl/k/remklauwen/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/geleidehulzenset-remklauw-55006

    https://www.autopartsonline.nl/k/remklauwen/21ZGGZ/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/reparatieset-remklauw-63655

     

    Ik zie ook een Remblok-Montageset achterzijde (zie onderstaande link), maar voor de voorzijde kan ik die niet vinden of is dat niet nodig?

    https://www.autopartsonline.nl/remblokmontagesets/opel/astra/astra-h-stationwagen-a04/1-6-16688/accessoireset-schijfremblok-1245q

     

    Iedereen die nog informatie / advies voor mij heeft, laat het dan AUB horen / weten. Bedankt!

    Pjotter, Bedankt voor je antwoord! Heeft ook te maken met die wielbouten (dit zijn er schijnbaar 4 of 5) en dan heb je inderdaad twee maten zo ver ik kan zien.

    Ik heb nog even verder gezocht en moet inderdaad wel de remmen zijn als ik onderstaande zo lees:

    De akoestische slijtagewaarschuwing bestaat uit een metalen plaatje dat op het buitenste remblok van de voorwielen is gemonteerd. Dit plaatje komt op een gegeven ogenblik in contact met de remschijf, zodra de dikte van de voering kleiner is dan 3 mm. Het plaatje veroorzaakt een krassend of soms zelfs gillend geluid, wat de bestuurder erop attent maakt dat de remblokken moeten worden vervangen

    Kan iemand mij nog aangeven voor welk merk ik moet gaan?

    Tevens zie ik dat de diameter (mm) van de remschijven voor er in 280 en 308 mm zijn en de achterremschijven er in 264 en 240 mm zijn. Daarnaast in massief en geventileerd. Hoe weet ik welke maat en type ik moet hebben? Online kenteken invoeren geven deze maten voor de voor en achteras weer, dus je moet zelf een keuze maken.

    Update voor wat betreft het schurend/schavend geluid, dit geluid gaat weg als ik rem. Nu zat ik mij te bedenken dat ik een paar weken terug de auto heb gewassen (met de hand en niet door de wasstraat) en toen ook heel veel zand in de wielkast heb weggespoten met de hogedrukspuit.

    – Kan het zijn dat het zand nu in en tussen mijn remmen zit?
    – Of is het de cilinder die niet meer terug veert zeg maar, dat kan toch ook? – Als het de cilinder het probleem is, wat kan ik dan het beste doen (nieuwe remklauw of schoonmaken)?
    – Moet haast wel zo iets zijn anders hadden ze mij op de voorwielen toch wel advies gegeven om de remmen een X keer  te vervangen (toen alleen i.v.m. roest advies voor achter gekregen)

    Graag ontvang ik (ook voor de eerste post / vragen hierboven) advies.

    Bij voorbaat hartelijk dank!

    Dank je, deze was ik zelf ook al tegen gekomen en ga onderstaande remzuiger-terugstelset bestellen.

    https://www.bol.com/nl/p/tectake-remzuiger-terugstelset-universeel-22-delig-rood-400853/9200000036842763/

    Dan alleen nog het merk / type remschijven en blokjes, waar kan ik het beste voor gaan?

    Laat ik even uitgaan van Brembo (of toch beter ander merk /kwaliteit?) remschijven (zie onderstaande link), dan zie ik verschil in “massief” en “Binnen geventileerd” waarbij ik denk dat de laatste het beste is qua koeling of zie ik dat verkeerd?

    https://www.winparts.nl/remsysteem/remschijven/opel/astra-h-stationwagen-l35-bouwjaar-2004-08-2014-05/c632-588-14674.html

    Ook de remblokjes zie ik qua prijs wat verschil (zie onderstaande link), maar het  verschil is zie ik zo niet.

    https://www.winparts.nl/remsysteem/remblokken/opel/astra-h-stationwagen-l35-bouwjaar-2004-08-2014-05/c633-588-14674.html

    Als laatste lees ik overal dat een deel ingevet moet worden, maar is mij niet duidelijk wat precies… is daar een duidelijk foto van?

    Bij voorbaat dank voor dit laatste advies!

    Bedankt voor de toevoeging.

    Ik zie echter op de filmpjes die ik heb bekeken geen moment dat de monteur een cilinder terug drukt met speciaal gereedschap?

    Iemand nog advies welke materialen ik het beste kan aanschaffen?

    Zit even te kijken naar de onderdelen, maar zie dat er verschillende maten (24, 26 of 28 cm diameter) remschijven zijn. Ook de remblokjes zijn in verschillende uitvoeringen. Hoe weet ik welke ik moet hebben en wat is een goed merk?

    Remschijven: https://www.besteonderdelen.nl/auto-merk/auto-onderdelen-opel/astra-h-stationwagen-l35/22683/10132/remschijf.html

    Remblokjes: https://www.besteonderdelen.nl/auto-merk/auto-onderdelen-opel/astra-h-stationwagen-l35/22683/10130/remblok.html

    Bedankt voor je bericht en advies.

    Ik ben niet het type die zo alles even los schroeft en maar ziet waar het schip strand, maar lees mij goed in zo dat ik voorbereid kan beginnen aan de klus. Daarom ook dit topic.

    Voor jullie beeldvorming: wil dus voor en achter de remschijven en blokjes vervangen.

    Hoe breng je alles op druk dan, door naar het vervangen rustig te rijden en een paar keer te remmen?

    In reactie op: Roest bij een Opel Astra uit 2008 #17977866

    @joop1970 wrote:

    Het is kwalijk, dat zeker maar om nou te zeggen wat een drama, foute materiaalkeuze geweest van het toplager. Zolang dat ding niet spontaan op z’n dorpels begint te rotten vind in het niet erg.

    ja, maar je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat. De auto is nog geen 4 jaar oud.

    In reactie op: Roest bij een Opel Astra uit 2008 #17977872

    @arjontje wrote:

    Laten Vervangen door de dealer, hoop stennis maken dat het nog niet mag bij een auto uit 2008.
    dopjes een enkeltje prullenbak geven.
    En de boel vol spuiten met ML.

    Dit is de enige veilige oplossing.
    Ik heb hier 2 astra’s gehad waarbij het wel mee leek te vallen.
    Maar na demontage meer als de helft van het materiaal al weg was!! :shock:

    Bedankt voor je reactie/advies.

    Ik heb nog tot december garantie via de autogarage, dus ik ga hem vragen wat hij hiermee kan doen.
    Hoe lang geeft Opel garantie op de carrosserie?

    In reactie op: Roest bij een Opel Astra uit 2008 #17977875

    @astraTD wrote:

    Je bent niet de enige bijna alle H’s doen het.
    Beste kun je dit topic ff door neuzen :thumb

    viewtopic.php?f=5&t=169316&hilit=roest+astra+h

    Bedankt voor je reactie, maar mijn Opel Astra is nog geen 4 jaar oud! Dat zou toch niet mogen…..
    Trouwens ik heb het alleen aan de linkerkant.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)