Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
7 september 2017 om 12:40 In reactie op: Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!! #18347955
Meestal is dat alleen bij turbomotoren. Dat membraan zit er om de lucht maar een kant op door te laten. Je inlaat is namelijk bij een turbomotor alleen vacuum als je geen gas geeft en de rest van de tijd min of meer op positieve druk. Als er positieve druk is wil je dat je cylinders in hebben, en niet er uit laten lekken door je carterventilatie naar de ‘buitenlucht’ terug. Dat zou zonde zijn van je turbodruk namelijk. Daarnaast zou er ook bruut veel olie mee opgestuwd worden en dan zou je inlaat helemaal vol met olie komen. Je brengt die druk/lucht namelijk niet alleen naar buiten, maar ook je carter in! Je zet dus de motor ineens onder druk vanuit twee kanten, de bestaande, langs de zuigers, en die turbodruk! Gegarandeerd overal olie waar het niet thuis hoort!
Is het nou geen turbomotor, dan is het membraan er om de ‘beperking’ qua diameter te verbeteren. Aangezien op de kleppendeksel de ventilaties van boven én onder de gasklep samenkomen werkt dit natuurlijk deels als ‘bypass’ van de gasklep. Met andere woorden, het is een ‘lek’ langs de gasklep. En we weten allemaal dat lucht langs de gasklep op een gegeven moment je stationair toerental omhoog brengt, en ook bij ‘automatisch’ geregelde stationair toerentallen het boven het regelbereik komt van de computer. De computer kan namelijk maar een ding doen, het ‘andere bypasskanaal’ wat er bestaat langs de gasklep, datgene via de stappenmotor dicht zetten. Maar als die 100% gesloten nog een te hoog stationair toerental geeft dan kan de computer er niks meer aan doen om het te verlagen naar wat het normaal hoort te zijn.
Dus ok, dat wetende kijken we verder naar de richting van de lucht bij atmosferische motor (geen turbo dus) dan gaat bij stationair, met de gasklep dicht lucht vanuit de kant van de ‘buitenlucht’, via de ‘dikke’ slang naar de kleppendeksel, en via de kleppendeksel normaliter met een dunne naar de inlaat (onder gasklep, waar dus vacuum heerst op dat moment) Als je gas geeft en de gasklep is open, vervalt het vacuum, en trekt er nog maar zeer weinig lucht aan via de dunne slang (niks eigenlijk) en wordt de ‘dikke’ slang aangezogen richting inlaat, dit keer dus boven de gasklep. Als je nu de dikke en dunne slang even dik wilt maken, dus de carterventilatie effectiever wilt maken kan je een membraan plaatsen op de slang die boven de gasklep zit (normaal de dikke slang) zodat deze zich sluit bij stationair. Het vacuum trekt dan het membraan dicht. Zo is er een maximaal grote opening tussen kleppendeksel en inlaat, zonder dat er nog een bypass bestaat richting de ‘buitenlucht’.
5 september 2017 om 17:44 In reactie op: Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!! #18347912Als het nu goed werkt zou het met een paar lange ritten wel moeten wegtrekken dat vocht. Zo niet, kan het zijn dat een ietsje grotere diameter beter zou werken, maar dan moet je experimenteren… Wat altijd helpt is effe verse olie er in, nieuw filter er op en waar je bij kan wegvegen… Bedenk wel namelijk dat er zo maar weer verstopping kan ontstaan door een lik sludge er in. Dan gaat het ook al gauw roesten en voor je het weet kan je weer boren.
Merk je verder verschil in hie de motor reageert nu?
5 september 2017 om 12:42 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #18347898Mahle of Meyle? Meyle is geen fabrikant, maar een rebranding distributeur. Zij hebben wel een vrij hoge kwaliteitsstandaard, veel beter dan bijvoorbeeld Mapco of ABS. Mahle is de fabrikant van zeer hoogwaardige zuigers, origineel Opel in de meeste motoren. Hun oliefilters zou niks mis mee moeten zijn.
Beide zouden niet slecht moeten zijn hoor…
3 september 2017 om 12:24 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #18347843Oliefilter ook doen, en ook daar is kwaliteitsverschil. De filters van Mann zijn veruit het beste, en origineel Opel is Filtron, is ook niet slecht, maar toch minder dan Mann. Neem in elk geval nooit Fram filters, die behoren tot de minste, in het Engels genaamd ‘The orange jar of death’ Die mann filters kosten op ebay ook weinig, in een aantal kun je de verzendkosten over meer verdelen en gerust onder de drie euro per stuk uit komen.
Vul het filter ook altijd voor, en laat de motor altijd met de krukassensor los draaien op de startmotor tot het olielampje uit gaat, dan draait hij gelijk met oliedruk.
3 september 2017 om 12:20 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #18347842Ik kocht het op ebay.de voor ongeveer zes tientjes totaal met verzending voor vier grote flacons.
31 augustus 2017 om 22:37 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #18347767Altijd volledig! Zeker tegenwoordig. Kijk vroeger was het simpel en werd maar een additief gebruikt om slijtage mee tegen te gaan, het zddp. Tegenwoordig mogen ok dwang van de politiek deze stoffen niet meer in hoge hoeveelheid worden toegepast en zijn oliefabrikanten met de armen op de rug gebonden. Dit heeft de hele rollende nokken weer nieuw leven ingeblazen. Nokkenassen en stoters van ‘oudere’ motoren met vlakke stoters slijten namelijk zeer snel heel extreem weg bij low saps olie. Nu is dit een heel direct waarneembaar verschijnsel, maar er zijn natuurlijk wel meer frictiepunten in een motor waar low saps olie nooit zo goed beschermt aldms goede oude zddp houdende olie. Helemaal zddp vrij kan ook simpelweg niet, ook in 0w20 zit nog minstens 400ppm. Maar voor echt goede bescherming wil je eigenlijk boven de 1000ppm, en bij mannol is het daar zeer ruim boven. Hun dataseets geven het niet op, maar het material safety sheet wel. Daarin staat gespecificeerd hoe de verhoudingen van de sulfaatas is samengesteld, en daar vind het de hoeveelheid. Sowieso lun je uit het sulfaatasgehalte al opmaken hoe ‘goed’ de olie beschermt tegen slijtage, hoe hoger hoe beter is eigenlijk wel algemeen te stellen. Chemisch is er nog geen beter alternatief voor gevonden, ook al doen oliefabrikanten enorm hun best, verder dan mooie marketingteksten zijn ze eigenlijk nog niet gekomen.
31 augustus 2017 om 15:37 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #18347749Dun, dik, joh elke olie verdikt een factor vijf als hij van 100 graden naar 40 graden zakt, dus voldoet een w40 ook prima voor korte afstanden. Het gaat er meer om dat die van Mannol uit hoge categorie basisolie bestaat, en de viscositeit dus heel lang behoudt die hij hoort te hebben, vandaar de lovende uitslagen van tests. Het is goedkoop omdat het uit oekraine komt, maar daar uit een zeer hoogstaande raffinaderij. Hun olie bevat het hoogste gehalte zddp wat ik tot dusver heb gezien, en daar gaat het om. Ik zou niet eens twijfelen, dat is gewoon zo’n beetje het beste wat je in jouw Z22SE kan doen. Die mensen bij Opel zullen je altijd de voorgeschreven olie adviseren, zijn absoluut geen goede bron voor alternatieven vragen. In Duitsland is Mannol al op diverse Opel forums door mensen van vakgarages toegepast en waren er enorm te spreken over.
Trek zo’n fles maar eens open, die GEUR alleen al!! Zo ruikt sulfaatas!!
30 augustus 2017 om 13:10 In reactie op: Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!! #18347704Dat had ik ook ooit, en toen ook maar geboord. Begin klein, bijvoorbeel eerst 1,5mm ofzo, als je te dik boort kan het voorbij het regelbereik geraken van de stationairregeling, dan loopt hij te hoog stationair…
Wbt de V6, ik heb nooit een V6 gehad, dus weet ik niet waar de ventilatie zit, bij sommige motoren loopt het inwendig, er bestaat ook een how to over een 2,2 liter als ik me niet vergis, daar is een modificatie die het buitenlangs laat lopen…
9 augustus 2017 om 21:40 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18347036Dan zit het in de timing/richting denk ik van de spindle bij de uitgang van de vertraging/motor. Daar zit een ‘wiel’ (spindle) die rotatie omzet in op en neer/heen en weer beweging, vergelijkbaar met wat op de wielen zit bij een stoomtrein. Wellicht is die 180 graden verdraaid geraakt.
9 augustus 2017 om 16:03 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18347023Klinkt als een set voor rechtsgestuurde auto. Je zal moeten kijken of je dat kunt ombouwen, maar of dat kan weet ik zo ook niet.
7 augustus 2017 om 20:31 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346945Het is ook in mekaar gezet, dus het kan ook los…
7 augustus 2017 om 20:09 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346943Ik zou het effe met de verkoper overleggen…
REALLY??!! Ik denk laat ik eens kijken, en elke uithoek van mijn scherm verandert in een reclame, voor elke knop waar je op drukt moet je er een popup wegklikken om je er doorheen te vechten! Wat is het met mensen dat ze ZO STUG aan die crap blijven vastklampen hee… pfff…
Heel mooi project enzo hoor, super vette foto’s voor zover ik er een glimp van heb kunnen opvangen, maar toen mijn browser bij het bladeren naar de volgende pagina echt weigerde de popup te sluiten ben ik er maar weer mee gekapt. :bye:
4 augustus 2017 om 15:23 In reactie op: Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) #183468195W30 is sowieso low saps olie, 5W40 is dus niet enkel door de viscositeit al beter voor de motor, maar vooral de betere additieven. Ik tip op die van Mannol, die kost nog minder dan bij de action en is een van de beste olien die je kunt kopen, zelf los van de prijs gezien!
1 augustus 2017 om 20:50 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346694Oh ja, die inderdaad! Echt geen geld eigenlijk he… Hoop dat het een beetje kwaliteit is nog. Hoewel origineel blijkbaar ook niet meer is wat het geweest is. Dat tref ik wel vaker dat ik iets van de G vergelijk met mijn E Kadett en dan zie je toch duidelijk verschil. Bij de Kadett zijn ook zat missertjes gemaakt hoor, daar niet van, maar menig onderdeel is wel erg goed van legering, materiaaldikte, en corrosiebescherming. Bovendien had de E nog schijven achter met vaste klauwen die per remblok een zuiger hebben bij de schijfremmen, en de parkeerrem is een soort trommel intern, dat is bij de Astra G (en menig ander merk en type latere auto’s) ook een probleemkindje, dat de hele zooi vast gaat zitten. Bovendien heb je met zwevende klauw een stuk zompiger gevoel in het pedaal. Heb wel vaker aan de G gesleuteld ook, met een X16XE als ik met niet vergis, en alle stekkers brak vanalles aan af wat poreus was geworden aan het kunststof. Dat is bij de E ook wel anders, die Bosch JPT stekkers zijn echt wel een andere kwaliteit. Wel is de G beter ontworpen qua gewichtsverdeling, geometrie van het onderstel, en dus met een veel betere wegligging. Maar de wissers bij de E heb ik nog nooit gezeik mee gehad, terwijl het op het oog niet echt beter er uit ziet ofzo…
Dat wiebelen met de wisserarmen heb ik al honderden keren gedaan en is me tot nu toe altijd gelukt, maar het is wel een bepaald ‘fingerspitzengefühl’ wat je er bij nodig hebt. Het moet echt met twee handen en in de juiste richting wiebelen, mag best vrij hard hoor, zo snel gaat het niet stuk, en je mechaniek hoef je nu toch niet meer voorzichtig mee te zijn. :unsure:
1 augustus 2017 om 14:41 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346682Vind ze echt nergens zo goedkoop als op ebay duitsland…
Overal waar je kijkt verder start het bij 100 euro..
1 augustus 2017 om 14:37 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346680Als ik zo kijk, zie ik wel heel veel overeenkomsten, dusss… Voorzichtige inschatting is dat hij wel past!
1 augustus 2017 om 14:35 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346679Ja, alleen is dat volgens mij een Bosch die jij hebt, en die van nog geen zes tientjes is Valeo, en ik weet niet of die uitwisselbaar zijn.
Weet iemand dat hier? :happy02:
31 juli 2017 om 19:52 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346648Dit is Valeo nieuw:
Die valt wel mee qua prijs.
Misschien zijn ze wel uitwisselbaar?
31 juli 2017 om 19:30 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346647Je moet even kijken of je de Bosch of de Valeo versie hebt…
http://m.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m4084.l1313&_nkw=3397020435
31 juli 2017 om 19:22 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346644Hier heb je de bouwtekening, en parts lijst…
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/8/600/2554/27140/http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/8/600/2554/27142/
Wat heb je nodig?
31 juli 2017 om 19:12 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346643Je doet de moer er af, dan arm omhoog klappen en een paar keer heen en weer wiebelen, dan komt hij zo los hoor!
Wiebelen uiteraard niet in de scharnierende richting!
30 juli 2017 om 22:46 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346595Dan is waarschijnlijk het wissemechaniek in de parfaan versleten. Of, zoals ik ook wel eens heb gezien dat de schroeven van de aandrijfmotor los zaten. Je komt er waarschijnlijk snel achter als je de parfaan los haalt en je het mechanisme daar onder eens bekijkt.
30 juli 2017 om 20:51 In reactie op: Astra g – Ruitenwisser bestuurder raakt motorkap steeds #18346591Joh, als de vertanding er uit ligt dan kan je beunen tot je een ons weegt, niks gaat dan nog helpen dan de wisserarm gewoon vervangen.
Zekur jammer! Maar er is nog altijd http://www.imgur.com waar je niet eens een account nodig hebt. Je dropt gewoon de foto(‘s) er zo vanuit je mappen in en dan kun je op de “get share links” knop drukken en allerlei versleutelingen zo copy-paste ergens voor gebruiken. ZONDER ACCOUNT AAN TE MAKEN ZELFS!!!!
-
AuteurBerichten