Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ehm nee, dat is niet klooien, het staat in het montagevoorschrift!!!
Die keerringen gaan als je ze goed met vet inwendig monteert haast nooit lekken, zo veel hoeven ze niet tegen te houden. Mits de CV goed werkt uiteraard, zodat er geen druk achter komt te staan.
De vloeibare pakking kan je letterlijk van elk merk nemen, zo heet wordt het daar niet. Effe puur op de overgang een heel klein veegje smeren en klaar.
De basisolie is waar het allemaal om draait, kwalitatief. Hoe beter hoe stabieler de olie op viscositeit blijft. Bij Kroon weet ik dat dit niet helemaal optimaal is wat kan betekenen dat het na een paar maanden al veel minder dik geworden is.
Die bevat ongeveer 800 ppm ZDDP volgens tests, dat is niet verkeerd, de Mannol bevat alleen bijna 1500pm.
Hmja correctie, deze zitten natuurlijk boven op een subframe…
Stabierubbers staan er HEEL erg bekend om inderdaad, en zijn niet duur en vrij makkelijk te vervangen. Bij nieuwe montage loont het er wat niet mineraalvet op te doen (die witte voor schakelstangen in tube van Opel bijvoorbeeld)
Die angst is juist gegrond! Wordt ook niet voor niks overal afgeraden om olie te mengen. Net zoals het afgeraden wordt er zelf dingen aan toe te voegen. Er zit veel meer in olie dan alleen olie, en daar word goed over nagedacht in welke verhouding dat moet.
Ik zeg niet dat het altijd mis gaat, maar het is een gok die je niet moet nemen vind ik. Waarom ook?
Pas daar maar mooi mee op, 5W30 is bijna altijd low SAPS, dus zitten er andere additieven in tegen slijtage, die niet altijd goed mengbaar zijn met 5W40 met veel ZDDP
De link klopt niet helemaal helaas…
[img]https://i.imgur.com/UcbB81q.jpg[/img]Bij een hosting site als imgur.com sleep je zo een fotootje op internet en kies je een linkje uit die dit forum ondersteund om hem zichtbaar te maken. De zgn. Bbcode link die met img start tussen [] moet je hebben..
W40 is ook haast nooit low saps olie, wat in W30 meestal wel zo is, en zoals zo vaak goed voor milieu, maar slecht voor de motor. Ik heb het al vaker geroepen hier maar er is haast geen betere olie, zelfs zonder naar de prijzen te kijken als Mannol extreme 5W40 en die is voor bijna alle (oude en nieuwe) motoren heel goed. Het is van de hogere categorie basisolien gemaakt, en dus geen gerevitaliseerde afgewerkte olie, waardoor het de viscositeit ook erg lang behoudt. Op dit punt heeft het al in meerdere internationale tests ruim als hoogste gescoord. Viscositeit is namelijk een belangrijk gegeven, maar als het na een paar maanden van W40 is verlopen naar W20 of erger dan kan je raden hoe ‘goed’ het nog je motor beschermd.
Tot een bepaald bouwjaar kun je knippercodes uitlezen, door twee punten in de diagnosestekker kort te sluiten, maar ik weet niet of dat voor deze ook geld.
Hier bijv. een calculator:
http://www.engineersedge.com/mechanics_machines/transmission-gear-ratio-calculator.htmVul eenvoudig de rode getallen in die bij jouw auto/versnellingsbak horen en je ziet in de tabel welke snelheden bij welke toerentallen gereden worden.
Hier de pagina voor de F17:
http://www.opel-infos.de/getriebe/f17.htmlWat de getallen betreft, de ‘cassette’ van versnellingen zit het eerst via de koppeling vast aan de krukas. Bij de tweeassige versnellingsbakken, wat bijna elke opel bak is, behalve o.a. De f28 en dacht ook de m32, die zijn drieassig. Dus als bij de vertanding voor de 1,2,3,4 en 5 staat 3,5 voor de 1, dan draait de krukas 3,5 keer, om de as die het differentieel aandrijft 1 keer rond te laten draaien. Als bij de 5 staat dat die 0,79 is dan draait de krukas maar 0,79 keer om die tweede as 1 keer rond te krijgen. Die tweede as heeft een vaste overbrenging op het zonwiel/ringwiel van het differentieel, en dat is de eindoverbrenging. Deze is dus voor alle versnellingen van invloed, en schuift simpelweg alle versnelling op naar lichter of zwaarder, net alsof je je wieldiameter aanpast. Als ik nu in de 1 sta, en die is bijvoorbeeld 4,0 en de eindoverbrenging is ook 4,0, dan roteert het wiel een keer rond als de krukas 4,0×4,0=16,0 keer rond gaat. Rij je dan 2000 toeren dan draait het wiel 200/16 keer, en als je de omtrek van het wiel weet dan kun je de afgelegde afstand uitrekenen. Weet je de tijd er bij dan weet je hoe veel km/u het was. Er bestaan online calculators voor, waar je alle gegevens invult, en die vertelt precies welk motortoerental je krijgt bij bepaalde snelheden met welke overbrenging en banden.
Je kan de versnellingen nogmaals qua getallen vinden op opel-infos.de en daar zie je al snel dat de gemiddelde zesbak hetzelfde bereik heeft als een lange vijfbak. Net als vroeger de lange vierbakken hetelfde bereik hadden als de korte vijfbakken.
Overigens is de irritatiefactor qua toeren ook erg afhankelijk van wat voor resonantie de motor/uitlaat geeft op bepaalde toerentallen. Soms heb je alleen maar een stillere uitlaat nodig.
Daar heb je inderdaad gelijk in, de werkelijke snelheid gaat omhoog, maar goed, meestal zit daar al ongeveer 10% marge in, en dan kun je toch nog wel wat groter monteren voordat je voorbij de marge gaat. Maar blijft zo dat het ook maar betrekkelijk weinig scheelt. Overigens is de 5 vervangen het ook vaak niet, doordat de te grote sprong van de vier naar de vijf gaat irriteren. Ik vind zesbakken het ook niet hoor, ja snap dat het zin kan hebben, maar met doe korte verzetten blijf je schakelen en vaak ‘vergeet’ je de zes alsnog. Mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar de lange vijfbak, voor meer rust in de auto, en dan de juiste eindoverbrenging er bij zoeken.
Ik ben zelf bijvoorbeeld ooit van de originele f20c3.45 naar een f20c3.55 gegaan, en vervolgens een f18w3.74 en bij beide f20 vond ik de 1 te zwaar om uit weg te rijden en de 5 te licht en maakte kabaal bij 120. De W3.74 vind ik persoonlijk ideaal. Tussendoor ook de f28 nog gehad, maar die had dezelfde 1 en z’n 6 was hetzelfde haast als de 5 van de W bak, dussss.
Zou eerst eens kijken wat er nu in zit…
Niet helemaal, als je grotere wielen hebt rij je wel degelijk met lagere motortoeren dezelfde snelheid en de tellerafwijking is niet zo extreem, maar de overbrenging verandert ook niet snel heel extreem.
Daarnaast is de gemiddelde zesbak een korte bak met een extra versnelling, welke een zelfde bereik heeft als een lange vijfbak. Kijk maar op opel-infos.de daar staan alle bakken en bijbehorende overbrengingsverhoudingen.
Welk type bak heb je, laten we daar eens mee beginnen. Staat ook op plaatjes op die website waar je moet kijken. Ook voor waar de nummers gestanst zijn. De site is wel duits, dus hoop dat dat lukt.
Dat toerental is inherent aan de versnellingsbak, zit dan waarschijnlijk een korte bak achter, of een lange met korte eindoverbrenging. Staat wel gestanst op de zijdeksel van de bak. Er kan ook sprake zijn van een verkeerde bandenmaat met kleinere diameter dan de bedoeling is. Op die manier kun je het ook soms oplossen met iets grotere wielen, maar dan moet je ook vaak met spacers werken om de schuurstraal van je stuurinrichting weer te corrigeren, of een andere et waarde velgen pakken, lager dus in dit geval. Doe je dit niet wordt het sturen heel zoekerig en centreert hij niet goed meer.Ook zal dat invloed hebben op je kilometerteller. (wel gunstig voor je totaalstand)
Soms kun je ook dit ‘probleem’ oplossen door de vijfde versnelling te vervangen voor een uit een lange bak, de vijf kun je vrij snel bij aangezien die direct achter de zijdeksel zit en met poelietrekkers er zo af kan.
Ik stond ern keer naast een auto die stil stond en KNAAAAALLLLLL dachten we echt dat er op ons geschoten werd! Maar kwam duidelijk uit de neus van die auto (fiat stilo weliswaar) dus auto naar de garage, op de tweekoloms brug, zodat hij vol uitveert, en daar kwam toch een stuk veer weg uit de onderste veerschotel. Komt tegenwoordig vaker voor.
Ik weet voor 99% zeker je tank of tankopnemer, je zat iig warm bij je eerste acties. In de tank zit nog een gaasfilter op de aanvoerbuis van de opnemer, bijeen roestige tank slipt die zo dicht… Dan trekt hij dus na een seconde tegen de opening aan en heb je net genoeg peut voor 10 sec en dan houdt het feest op. Herrie van de pomp bevestigt dan ook dat de aanvoer vacuüm trekt.
En zelfs nog zo’n rubber rand voor langs de deksel ook…
Ik denk dat ik die nog kan bestellen, en weet zeker dat ik ook nog een nieuw origineel setje heb liggen met de bijbehorende boutjes en ringetjes…
Denk dat ik die nog wel heb liggen, of laat ik het zo zeggen, heb ze sowieso, alleen weet niet of de alphacode ook AA is… Kan bij interesse wel even op zoek gaan?
:whistle: Haha sorry man, maar was op vakantie…
Ik heb nog een demper liggen van een 1.8, gratis en voor niets, is nog ‘redelijk’
Als je een mooie wil kun je een Imasaf nemen of Walker. Bosal is ook nog wel goed, verder rot de meeste aftermarket meuk al binnen enkele maanden dat je het hoort kraken.
7 september 2017 om 19:58 In reactie op: Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!! #18347968[quote quote=18347959]de motor loopt nu veel rustiger en houd niet meer in bij het gas loslaten . een vooruitgang dus !! en om de paar maanden check ik even of het euvel zich herhaalt heeft. kortom op z’n tijd even door prikken . ik kom liever niet aan de diameter . ik vind het prima zo. nogmaals bedankt voor de tip en ja dat oliefilter moet ook maar even gebeuren >
gr
[/quote]
Kijk! Das toch mooi dan! :good:
[quote quote=18347911]wel is ,want hoe lang rij ik en mn voorganger al met een verstopt “”slangetje “”?? de inlaat goed besmeurt met vette troep . zal ik dit schoonmaken of zo maar laten?.( ik rij op gas ) ik heb wel het gasklephuis schoon gemaakt .
met gr jan[/quote]
Nog even hierover, dit zal nu in elk geval niet meer worden, dus zal er ook minder en minder in de motor gezogen worden en verbranden. Ik heb bij C20XE motoren gezien dat mensen vanalles hadden ‘afgedopt’ en in de kleppendeksel hadden ‘gemodificeerd’ omdat dit op de site van een motorsportwinkel stond dat het zo moest en die zoog zo veel olie aan dat er blauwe rook uit de uitlaat kwam na langer stationair draaien, niet normaal gewoon! Zolang het gasklephuis maar schoon is, zodat daar niks belemmerd wordt qua werking, dan zou ik me over de inlaat geen zorgen maken. Dat dan weer, zolang het maar niet in de rembekrachtiger gezogen wordt, of zoals bij de ongelukkige positie bij de C20XE motoren in de stappenmotor!!
Sommige keuzes die ons favoriete merk destijds gedaan heeft snap je toch echt niet ook… :scratch:
-
AuteurBerichten