Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Spanning op welke massa? Vaak lijkt dat zo te zijn, doordat een massa bijv. niet aangesloten zit, en in een kring hangt met massageschakelde onderdelen die aan de plus hangen. Stel je een lampje voor dat plus krijgt, en via een schakelaar naar massa aan/uit gezet wordt, zodra die uit staat en jij aan de ‘massa’ van dit lampje meet dan zie je ook 12 volt… Dit kan erg misleidend zijn.
Meten is weten, als je weet wat je meet…
Schuimen is niet erg. Het smeert goed en ontvet goed.
Je kan het beste met dreft reinigen als er olie in zit. Verder mooi werk!
23 november 2016 om 07:55 In reactie op: Het opel-forum wordt volledig vernieuwd (testers gezocht) #18327689Op veel forums kun je in het uitgebreid antwoorden veld, of in de topics lijst per topic aanvinken of je wel of geen notificaties wil per email. En dat staat vaak al aan als je een keer in dat topic hebt geantwoord.
21 november 2016 om 10:34 In reactie op: Het opel-forum wordt volledig vernieuwd (testers gezocht) #18327392Ik ben er voor zover ik heb kunnen testen wel blij mee, eindelijk ook goed op mijn telefoon te bedienen vanuit de Edge browser. Die pielige pijltjes om naar de laatste reactie te gaan in het oude forum zorgde er vaak voor dat je in diegene z’n profiel uit kwam. Dit forum benut ook veel meer van het oppervlak van je scherm.
Heb ook de overgang van het Duitse Kadett-Forum door diverse fases zien gaan, en dat rijpte uiteindelijk uit in een erg mooi geheel wat goed te gebruiken is.
Wat heb je gebruikt? PLA filament?
Had ik al gezegd dat je goed bezig bent?! :thumbup
Als je ook al met vems ecu rijdt heb je mijn setje niet nodig, want dan kan je ze zo al aansturen die bobines.
Heb overigens alle spullen liggen nu, maar nog geen tijd gehad om ook maar een setje te assembleren…
De draadkleur is als ik me niet vergis groen met blauwe bies. Deze vind je sowieso terug in de ‘x5’ stekker, meesral groot en rond die achter de accu woont….
14 augustus 2016 om 09:54 In reactie op: Het opel-forum wordt volledig vernieuwd (testers gezocht) #18324527Bied me ook aan, en heb denk ik ook wel de nodige suggesties.
Nee, bij de meeste zwarte is het enkel en kapje over de rode heen. Ik zou als je een “oldtimer” wilt blijven rijden mezelf maar eens goed in eBay verdiepen, want daar staan geregeld complete verdelers op voor prima prijzen.
Het is een soort transistor die schakelt als er een magneet in de buurt wordt gehouden. In dit geval is het een geïntegreerde magneet, en zit er een ijzeren rotor in de verdeler met een uitsparing. Zodra die uitsparing voorbij komt maakt de hallgever een puls, en dat doet hij per krukasrotatie een keer.
Kan er wat mee zijn? Het kan in minder dan 1% van de gevallen, de andere 99% is hij volledig stuk, of is er een mechanisch probleem of bedradingsprobleem. Dus ok, 100% uitgesloten is het niet, maar het is hoogst uitzonderlijk dat het nog dusdanig werkt dat de ecu geen fout ziet, maar de hallgever toch slecht presteert.
Infineon maakt overigens ook de hallgevers los, en in de Siemens HKZ serie zit zo’n ding domweg in een U-vormig houdertje met aan de andere kant een magneetje. Zodra je er dan een ijzeren tand tussen steekt onttrek je het magneetveld van de hallgever, en veranderd hij van status.
Er bestaan verschillende types die positief of negatief van status kunnen veranderen, op basis van N of Z of N+Z magneetveld, en zelfs die “latching” zijn, wat betekent dat hij in de laatste status blijft hangen tot er weer een magneet langs veegt met een omgekeerd veld.
Exact, alleen de kunststof schijf met vinger die in de nokkenas steekt loshalen is best een voorzichtig werkje, aangezien die met een stiftje door de as geborgd zit, dit moet je heel voorzichtig los persen met een passend stiftje zodat het kunststof niet knakt. Verder trek je dan zo de as uit de verdeler en kun je er daarna prima bij. Beetje handige harry krijgt de nieuwe sensor er zo in…
Zit gewoon een Siemens HKZ101 of 121 in, kan je zo op ebay bestellen.
KM-666 is voor zover ik weet alleen een spantang, en de spanning op de riem is weer een ander gereedschap voor nodig, dus met alleen de tang is het nog net zo goed gokken.
@turbo.d wrote:
Mooi dat het bevalt, is al het denk werk niet voor niets geweest.
Om over de tijd en geld maar niet te spreken, maar goed, het is hobby en dan vervagen de normen he… :jerry
Okay, heb mezelf nogal moeten inhouden om het ‘beginnersenthusiasme’ een beetje te onderdrukken, maar ik moet nu toch voor de bijl en kan alleen maar zeggen dat dit enthusiasme niet is weggesleten en dat zal het niet snel doen ook denk ik. Het is een verschil dat de auto gigantisch transformeert naar een bochtjeshongerige bochtenvreter. Elk bochtje geeft weer dat gevoel, het stuurt zo makkelijk dat het bijna belachelijk is dat de auto niet van meet af aan zo is ontworpen. Hij stuurt ook wel lichter lijkt het, en stukke nauwkeuriger, omdat je niet de hele tijd de feedback loopt te corrigeren van de rol. Je stuurt, de auto gaat de bocht om, stuur weer recht en klaar! king:
Dit moet toch wel de grootste verbetering tot nu toe zijn die ik gedaan heb, of het complementeert gewoon heel erg wat ik eerder heb veranderd (1.5-4.7 graad caster) Daarnaast moet je ook de vergrote spoorbreedte qua invloed niet onderschatten.
Ik zou nu alleen nog vering en demping wat willen tweaken, maar dat zijn slechts kleine details nog. Verder geloof ik niet dat dit type onderstel veel beter kan worden nog dan dit.
Iemand is trouwens met mijn eerdere idee aan de haal gegaan met Hyundai fusees, is nog niet af, maar is wel slim er op doorgeborduurd door een Lacetti fuseekogel te gebruiken, die zo op de draagarm van een Kadett past. Deze werkt niet met konische schroefbevestiging, maar geborgde gegroefde kogel. dat monteert wel lekker natuurlijk! Ik wacht even af hoe dat afloopt, en bij een goede afloop vind ik dat een heel goede optie ook. Is wel steviger met tweebouts bevestiging.
http://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/562578-can-anyone-make-anything-like-corsa-nova-roll-cente-adjuster-3.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik pak als vergelijk altijd de qua onderstel identieke Lanos, die leen ik wel eens van de buren. Die rijdt voor gewoon verkeer heerlijk hoor, maar met bochtenwerk is het een flink verschil.
Thanks! :D
Net nog effe stukkie gereden, en wat me opvalt is dat het veel makkelijker stuurt, het is gewoon lekker om bochtjes te pakken! Er is bij mij in de buurt een stuk 80 weg met een kruising waar de weg een kleine knik maakt, dat hele stuk is tweebaans en wordt na de verkeerslichten eenbaans, en iedereen loopt daar een beetje te racen. Mij viel altijd op dat ik de auto in die knik nooit lekker onder controle had, en dat kwam dus vooral door de rol, dat typische heen en weer waggelen wat een Kadett dan wil doen is uitermate irritant. Dat stukje heb ik net dus even gepakt, een dikke Audi ingehaald en man, wat een verschil! Dat waggelen is gewoon weg, je stuurt en de auto gaat gewoon heen waar je heen stuurt! :thumbup
Wel valt me altijd op dat je er snel aan went, maar ook dat de hele auto wel lekkerder lijkt te rijden op manieren die er eigenlijk niks mee temaken hebben… :jerry
Hier dan before (2012)

En after

Heb er de draagarmen 20mm voor laten verlengen bij een professionele carrosseriebouwer, dat is gedaan met lasdraad met een speciale legering. De rolcentrum adjusters verhoogden de auto ook rond de 15mm, wat ik heb gecompenseerd door de veerpoten door te persen, deze uiteraard afgelast er na, zodat het nooit per ongeluk verder kan zakken.Nogmaals meer rijervaring benodigd voor een goede omschrijving van de veranderingen, maar zoals ik eerder al zei merk je vooral dat de auto echt stuurt nu, en met wisselende stuurbewegingen niet meer zo sterk met z’n gewicht heen en weer waggelt. Duidelijk minder rol in elk geval! king:
Zo, het zit er op, na nog wat drastische aanpassingen is de spoorbreedte nu ook weer ongeveer 20mm verbreed, en camber een halve graad minder (meer negatief) Voor het korte stukje dat ik er mee gereden heb voelde het enorm goed. Ga er nog wat meer rijervaring mee opdoen voordat ik er meer over kan zeggen. Zal ook nog wat foto’s maken.
Is gewoon een lus, maakt eigenlijk dus niet uit…
Heb er nu maar dit van gemaakt:

De montage liep alsnog niet vlekkeloos, ik denk bij extreme verlaging dat het wel beter gaat, maar ik heb nu iets te weinig camber, en de aandrijfassen worden maximaal het diff in gedrukt. Volgende stap zal draagarm verlening moeten worden, toename van spoorbreedte, op zich niet gek op een kadett.
De rijeigenschappen vallen zowel positief als negatief op. Positief is de enorme verbetering in rol, zoals verwacht. Als ik snel heen en weer stuurde ging de auto voorheen sterk rollen, oftewel meer waggelen. Nu volgt de auto het stuurcommando feilloos en stuurt ook echt de bochtjes. Dus hij regeert maximaal op de gegeven commando’s. Dit voelt heeeeel strak, nog nooit zo gevoeld in een kadett!!
Negatief, maar valt erg mee is het effect van de ‘verkeerde’ camber, wat iets ten koste gaat van grip, maar door mijn modificatie aan het caster valt dit bij mij natuurlijk mee in bochten, omdat de geometrie zo al veel meer dynamisch camber geeft van de juiste soort.
Nog een detail, 15″ velgen zijn minstens nodig, de afstand tussen velg en fusee is ongeveer gelijk aan mijn 288mm calibra turbo klauwen, en die paste toen nog maar net in mijn 15″ velgen. In de huidige 16″ past het prima.
Naast spoorverbreding dmv draagarmverlenging ga ik vervolgens de vering/demping maximaal soft maken, want dat kan nu ook meer. Ben benieuwd hoe het dan allemaal stuurt en aan de weg kleeft!
Ehm, nee dat gaat niet he, met ‘gewoon’ draaien draait de kogel gewoon mee rond. Enige manier is met de luchtsleutel, en dan kan het wel met een moer, maar toch blijft het dan onzeker of hij echt vast zit. En los… tja.
Ik denk dat ik er een zeskant aan moet frezen maar, waar een grote verlengde dop op kan gewoon, dan zit het wel vast, beetje blauwe loctite er nog tussen en gaan. Los lukt dan op dezelfde manier ook gewoon prima.
Blijft toch een wanproduct naar mijn mening.
Ja, dat is een generieke foto van een heel andere auto. Deze zit draad in. Heb inmiddels antwoord ook, ze bieden aan ze opnieuw te verzinken, en verontschuldigen zich voor het ontbreken van de zinklaag in dit hoekje. Mwa, haal er wel scotchbrite langs en veegje vet er op klaar.
Toch blijft het me een raadsel hoe dit fatsoenlijk vast moet zitten, een kogel kan namelijk inwendig draaien, dus handvast is zoals het bedoeld is wat je maximaal kunt halen. Dat kan naar mijn idee al beter door met de luchtsleutel en een moer even er op te zitten, en wellicht een likje blauwe loctite op het draad… Maar los?? Had er nou een zeskant op gefreesd gezeten ok….
Zij beweren dat er een hoop mensen tevreden mee rondrijden, en dat de borgmoer aan de bovenkant voldoende op slot zet, maar ik vertrouw daar echt niet op!
Denk dat ik er mooi een zeskant op laat frezen zodat er een forse dop op kan om zowel links als rechts met de luchtsleutel te kunnen draaien.
Mooi ding, ik poets meestal eerst dingen los met lampolie, goedkoop, verdampt nauwelijks en is niet slecht voor je. Dan als alles los is pas met iets vluchtigers, of shampoo, citrusontvetter, remmenreiniger, hangt van de ondergrond af.
Is trouwens bodysafe, geen ML. Bodysafe is sinds enige jaren van homeopathische kwaliteit, milieueisen dwongen het merk de formule aan te passen en sindsdien kun je haast net zo goed koeiepoep er op smeren. ML gaat nog omdat het altijd al op wax basis was en dat is sowieso minder schadelijk voor het moljeu.
-
AuteurBerichten