Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Wat nou weer? Werkt dat ook al niet meer??
Dit?Zat ook in mijn GT, heb een vijfdeurs uit 87, heb alleen de deurpanelen nog, de rest is zo te zeggen ‘gemoderniseerd’ weet wel dat COPE hiervan wel wat bekleding nog in huis heeft.
Nog nooit nodig gehad (gelukkig) dus geen eerstehands ervaring mee, maar volgens mij zijn de setjes van Elring wel goed.
Zou met spoelen eigenlijk niet te lang wachten, tja, snap de moeilijkheden, maar dat rubber wordt met de dag poreuzer zo. Als je dit weer betrouwbaar wilt hebben doe je het beter 100% of helemaal niet. Ik heb ZO veel gezeik gehad met slangen die ineens ontplofden, en scheurden enz. en dat is allemaal 100% opgelost al jaren sinds ik de Roose slangen set heb. Vind het nu zeker een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan aan mijn Kadett. Denk altijd maar als je ziet wat je al qua kosten aan benzine in een auto mikt, dan vallen dit soort kosten uiteindelijk compleet in het niet. Ik had toen, in 2010 (dacht ik?) alles vervangen, inclusief lucht slangen en zat op ongeveer 500 euro. Dat over nu dik zes jaar uitgesmeerd, en denk dat ze zo nog tien jaar mee gaan, want ze zijn nog steeds als nieuw.
Mag je ook gelijk je slangen wel vervangen, olie kunnen koelslangen slecht tegen… Minstens met Dreft er in de boel goed ontvetten, maar vaak is het rubber al goed aangetast. Ook je kachelradiateur goed reinigen.
Lambda kun je voor onder de 60 euro vinden, origineel Bosch, stappenmotor blijft waarschijnlijk inderdaad hangen, maar kun je met goed reinigen en droge teflon meestal wel goed krijgen. Ook hoger plaatsen. En anders afstellen, zodat hij nooit volledig sluit, zoals in mijn andere topic, kan ik je van harte aanraden.
Ik plaats sowieso nooit meer motoren zonder uitgebreide inspectie en minstens een fijne opfrisbeurt met nieuwe keerringen en distributie en zo.
Compressie eerst eens meten. Klinkt ook alsof de distributie zwaar draait, sowieso de bougies er eens uit en met de hand draaien om te voelen of het soepel draait allemaal. Riem lijkt wel heel strak te staan, dan klinkt het ook zo..
Zou hem niet openen, je trekt letterlijk een blik wormen open, veertjes, kwetsbare spoelen, dingen die in positie gebracht moeten worden, en je kan hem hooguit dicht lijmen daarna, meeste lijm houdt het nog geen jaar in een motorruimte. Ding moet ook potdicht zijn.
Zou het met remreiniger en veel perslucht doen, en na het drogen met wat goede droge teflon (zoals f100 of finlube tf) smeren.
Nee, slangen kunnen plat trekken, dus zo min mogelijk gebruiken, vooral richting inlaat.
Ik heb gewoon een water of gas knietje gebruikt, draad getapt en met loctite er in. Steekt niet uit aan de binnenkant, dus geen invloed op de flow. En hoe hoger, hoe minder kans op vocht, olie en vuil er in. Wel de gasklep er even geheel af halen, want je wilt natuurlijk geen metaalsnippers in de inlaat.
In ieder geval moet hij onder de gasklep zitten, verder kun je eigenlijk gewoon kiezen waar het voor jou het handigst zit. Bij een Corsa is bijv. aan de achterkant heel weinig ruimte, dus kan me voorstellen dat je hem dan anders wilt dan bij mij..
[img]http://i.imgur.com/IHelQcL.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/YCqFUuN.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/qjtob7h.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/cctfb2Z.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/TS5q5zk.jpg[/img]Vond deze afbeelding nog met google:
[img]http://i.imgur.com/K0HS8Qx.jpg[/img]
En daar is te zien hoe het naar mijn idee dus NIET goed werkt, het idee is dus om hem juist zo af te stellen dat hij altijd voorbij het volledig gesloten punt blijft.
Heb in ieder geval ook lang getwijfeld aan de elektrische aansturing, maar daar lijkt toch weinig aan te mankeren. Mijn auto loopt nu botersoepel ondering de toeren en gaat nooit meer eerst ‘naar onder’ om te dreigen af te slaan en dan weer omhoog.
Ben ook nog even naar de dealer geweest, waar een monteur loopt die erg bekwaam is en mij al vaker heeft geholpen met dingen. Ook hij ziet geen enkele goede reden voor de regelklep om helemaal dicht te kunnen. Dat is echt nooit wenselijk. Hij weet hoe hij liep, want ben al vaker met hem in discussie gegaan over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Daarom heb ik vorig jaar alles en alles vervangen aan sensors. Dat verbeterde wel wat, maar verhielp nooit die rare toerenschommelingen. We zijn effe een stukje gaan rijden, hij achter het stuur, en hij was enorm verbaasd over de verbetering.
Lijkt me allebei niet zulke goede kwaliteit, en de winkel heb ik ook slechte ervaringen mee. Beter Bosal, Imasaf of Walker pakken. En dat hebben ze wel bij de goed gesorteerde onderdelenwinkel.
Bij uitlaten is goedkoop echt duurkoop, want het rot door waar je bij staat die goedkope dingen.
Aangezien in een ander topic deze ter sprake kwam, en de info ook hier thuishoort plaats ik hier ook even een quote er van. Anders zitten we over een jaar weer met de search te ploeteren…
[quote]Haha, nou ik ben echt helemaal overtuigd dat de originele constructie niet deugt. Er is geen enkele goede reden voor te bedenken naar mijn mening om de klep een “dood gebied” te geven tussen de noodloop kier en de geregelde grote opening. Ik denk haast dat er iets aan miscommunicatie is geweest tussen de assemblagelijn waar ze hem afstellen en wat het had moeten zijn vanuit het ontwerp idee.
Zie het zo, wat het ding vooral laat haperen, wat het vooral laat afweten is de veer die hem een kant op beweegt. De actieve aansturing is niet het probleem. Als hij ook blijft ‘hangen’ dan doet hij dat terug, waar de veer hem moet bewegen (waardoor de toeren dus hoog blijven hangen) en niet heen, waar de ECU hem aan het aansturen is. Latere modellen kregen niet voor niets de driepins versie, waarbij helemaal geen veer wordt gebruikt, maar beide kanten op door de ECU wordt gedaan.
Nu is mijn nieuwe afregeling ook nog iets hoger op de veerspanning, dus alle beweging terug gaat dan al met meer kracht. En er wordt dus nooit de ‘vergissing’ gemaakt om te lang op het dichte deel, het ‘dode punt’ te blijven hangen, waardoor dat effect uit mijn andere topic wordt veroorzaakt bij gas los.
Sowieso, wie ook het carterintluchting kanaaltje heeft opgeboord heeft al iets meer ‘lek’ van nature, en dan ervaar je al een kleine verbetering, maar iedere motor heeft een net effe andere ‘lek’ en het is daarom altijd de moeite om de stappenmotor op noodloop toerental te kunnen bijstellen. Ik heb mijne nu op 900 toeren afgesteld, zodat de ECU wel wat regelbereik overhoudt. Dan nog is het ‘verslik-schrik’ effect bij gas los bij mij nu echt weg. Het rijdt nu eindelijk nooit meer ‘prutteldepruttel….BROEMMMM bij mij!! Was zo irritant, en als je per ongelijk bij de BROEMMM de koppeling opliet ging de auto er ook wel eens ongewenst vandoor, die motor is zoals we wel weten best krachtig, dus alles aan ongewenste toerental schommeingen merk je enorm.
Hou er wel rekening mee, dat de verzegeling nogal hardnekkig is, en ik het alleen goed los kreeg met een dikke gasbrander er op, en dan met een piepdun horlogeschroevendraaiertje poeren tot alles er uit was. Toen paste er pas de inbussleutel in om hem te kunnen verdraaien. Doe je dat niet, dan draai je alles alleen maar aan stront.[/quote]
Haha, nou ik ben echt helemaal overtuigd dat de originele constructie niet deugt. Er is geen enkele goede reden voor te bedenken naar mijn mening om de klep een “dood gebied” te geven tussen de noodloop kier en de geregelde grote opening. Ik denk haast dat er iets aan miscommunicatie is geweest tussen de assemblagelijn waar ze hem afstellen en wat het had moeten zijn vanuit het ontwerp idee.
Zie het zo, wat het ding vooral laat haperen, wat het vooral laat afweten is de veer die hem een kant op beweegt. De actieve aansturing is niet het probleem. Als hij ook blijft ‘hangen’ dan doet hij dat terug, waar de veer hem moet bewegen (waardoor de toeren dus hoog blijven hangen) en niet heen, waar de ECU hem aan het aansturen is. Latere modellen kregen niet voor niets de driepins versie, waarbij helemaal geen veer wordt gebruikt, maar beide kanten op door de ECU wordt gedaan.
Nu is mijn nieuwe afregeling ook nog iets hoger op de veerspanning, dus alle beweging terug gaat dan al met meer kracht. En er wordt dus nooit de ‘vergissing’ gemaakt om te lang op het dichte deel, het ‘dode punt’ te blijven hangen, waardoor dat effect uit mijn andere topic wordt veroorzaakt bij gas los.
Sowieso, wie ook het carterintluchting kanaaltje heeft opgeboord heeft al iets meer ‘lek’ van nature, en dan ervaar je al een kleine verbetering, maar iedere motor heeft een net effe andere ‘lek’ en het is daarom altijd de moeite om de stappenmotor op noodloop toerental te kunnen bijstellen. Ik heb mijne nu op 900 toeren afgesteld, zodat de ECU wel wat regelbereik overhoudt. Dan nog is het ‘verslik-schrik’ effect bij gas los bij mij nu echt weg. Het rijdt nu eindelijk nooit meer ‘prutteldepruttel….BROEMMMM bij mij!! Was zo irritant, en als je per ongelijk bij de BROEMMM de koppeling opliet ging de auto er ook wel eens ongewenst vandoor, die motor is zoals we wel weten best krachtig, dus alles aan ongewenste toerental schommeingen merk je enorm.
Hou er wel rekening mee, dat de verzegeling nogal hardnekkig is, en ik het alleen goed los kreeg met een dikke gasbrander er op, en dan met een piepdun horlogeschroevendraaiertje poeren tot alles er uit was. Toen paste er pas de inbussleutel in om hem te kunnen verdraaien. Doe je dat niet, dan draai je alles alleen maar aan stront.
Vanavond nog even een flink stuk proefgereden, en ja, dit is een hele verbetering! Mocht je dus het sputterdesputter effect ook hebben elke keer dat je je voet van het gas af haalt, en je hebt nog een extra stappenmotor liggen, dan raad ik aan de stelschroef ook eens “voorbij het dode punt” af te stellen.
Wat ook kan is dat hij koud veel te rijk loopt, dan wil hij ook graag op hogere toeren (meer lucht) lopen.
Ik heb zelf een externe pomp, en bij mij was er iets mis met de aanzuiging in de tank. Heb dit twee keer gehad, een keer was doordat ik een nieuwe tank had geplaatst, eigenlijk een voor een diesel en ik de inwendige swirlpot had gebruikt, wat niet goed werkte. De andere keer was het gaasfilter de oorzaak en was het probleem het grootst als er minder dan een kwart in zat.
Bij jou is dit het denk ik niet exact, maar denk wel dat de kans er is dat het iets is met de toevoer, en de check met de straal direct bij de aanvoer op de motor kan wellicht uitsluitsel geven. Misschien is je pomp een beetje gaar aan het worden ofzo.
Soms ligt het aan valse lucht bij de benzine, je kan de aanvoerleiding (aan de kant van de bak zit deze op de benzinerail) loshalen. Eerst effe druk er af via ventiel, doekje er bij hoyden voor de benzine die er uit spuit de eerste seconde. Dan even 12v direct op de pool, terwijl je de slang in een bakje laat spuiten. De benzine moet daar een mooie belvrije straal geven. Daarna de benzine weer in de tank gieten…
Bij mij gaf dit ooit allerlei problemen, slecht starten, pruttelen af en toe tijdens rijden, bij gas los bijna afslaan en zo. Als de benzinedruk niet stabiel is gaat de ecu van alles bij blijven regelen en overcompenseren bij snelle veranderingen en dan loopt de motor gewoon vaak beroerd.
En brandstofpomp relais al een overbrugd voor het starten? De drie dikken contacten doorverbinden is dat…
Wat doet de accuspanning voor en na het starten? Al eens gemeten?
GSI veerpoten hebben een grotere diameter wiellager, maar het meest herkenbaar bij een complete poot is dat het gat voor de aandrijfas 33 tanden telt, en voor de kleinere motoren 22. Voor zover ik weet is een kleine veerpoot ook gewoon op 72mm op te boren en dan is er geen verder verschil meer. Ik weet wel dat er verschillen zijn in bouwjaren, maar voor zover ik weet zit er dan enkel een ‘knik’ in de arm voor de stuurkogel. De bouwjaren na 1989 hebben die knik niet.
Kortom, de veerpoten zijn er dus maar in twee soorten, en dat hangt voornamelijk van de versnellingsbak af. De F16 en F18 en F20, of de kleintjes voor de F10 en F13. Bij de motoren zit op een enkele 1.6 na die nog de F16 kreeg verder zijn alle 1.8 en 2.0 motoren voorzien van de grotere wiellagers. De 1.2, 1.3, 1.4 en meeste 1.6 motoren gebruiken de kleinere.
Ja, dat scheelt, dan kan je het eens testen.
Je kan de Lambda ook eens uitschakelen voor de test, pin 20 van de ECU aan de massa en dan kiest hij een standaardwaarde en negeert hij de lambdasensor. Dit geldt wel enkel voor de M2.5 motoren.
Originele Bosch kun je onder de zes tientjes aan komen hoor. En de vervangingstermijn voor de lambda is 60000km. De pest is dat ze dan zo nog drie ton draaien, maar niet met 100% de juiste waardes. Dit valt haast niet te meten, want hij lijkt op de meter nog wel goed te werken.
Had jij nou al de lambda vernieuwd? En meet eens bij warme en koude motor de weerstand van de temp sensor.
27 december 2016 om 02:01 In reactie op: Welke single malt Whisky of Whiskey vinden we lekker? #18335679Ieren kunnen ze ook lekker brouwen hoor! Voor wat ik tot dusver geproefd heb wel heeeel anders van smaak, wat ‘simpeler’ maar daardoor vaak bij de goedkopere flesjes een prima keus. Vind een Tullamore Dew bijvoorbeeld nog best goed te drinken, maar een Famous Grouse uit Schotland echt schoonmaakmiddel! Die kan nog net in de cocktailsaus haha! Maar die ‘simpele’ en toch lekkere Ierse smaak tref ik ook in de Bushmills Black Bush, het is niet ziltig of turfig, maar meer richting een bourbon.
Maar als ik de keus heb onder de nog betaalbare flessen, dan Skye van Talisker, of de gewone 10 jaar oude Talisker. En Highland Park 12, of gewoon Fiddich 12.
-
AuteurBerichten