Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerIk had mijn voorste schokdempers aan ruim 100.000 km. Buiten garantie dus… Was daar niet heel gelukkig mee, maar ja, misschien hadden ze wel gelijk dat het van Bulgarije was. Maar met mijn vorige camionette (de Trafic) heb ik dat nooit gehad, en ook mijn opvolgster niet tot 400.000 km).
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerIk zou voor de diesel gaan. Zelf heb ik nu 180.000 km op de teller en enkel mijn schokdempers vooraan waren er al na 2 jaar aan, maar dat zou te wijten zijn aan de goedkope vlaktax van 10% in Bulgarije, ik bedoel aan het wegdek daar…
Ik hoop dat ze op de beslissingen van de diesel terugkomen, het is veel milieuvriendelijker gebleken dan men altijd dacht. Dat ureum gedoe is iets minder, maar ja, dat is nu ook niet het drama. Wel jammer van de kleinere tank, want jij bent met je gas wellicht ook gewoon ver boven de 1000 km te rijden zoals ik. Er zit nu slechts 75 l in de officiële tank van 80 liter van mij, waar mijn vorige Trafic kon schuin gezet worden en ofwel (officieel 90l) 80 liter kon slikken ofwel tot 110 liter zelfs, waardoor het de enige camionette was waarmee ik (bij mijn weten het wereldrecord Traffic/Vivaro) met 1 tank van 110 liter van Genk in België tot in Sofia Bulgarije raakte (wel aan 90 km/h om zuinig te rijden, en dus veel uurtjes extra).
In het ander geval misschien toch een nieuw motorblok. Zelf denk ik er aan, van misschien een nieuw motorblok te geven als deze 1.6 liter het begeeft. Ik hield meer van mijn oude 2 liter met grote dieselbak, en die was niet minder zuinig, ondanks de beloftes (of het verschil is minimaal). Maar qua camionette, man jongen, al die opties zijn ongelooflijk (en ik heb de NIET twin turbo versie waardoor ik voldoende geld uitspaarde om ook de PTO ofte power take off te nemen). Zal wel mijn verdeler er moeten aan herinneren van preventief de V+riem te vervangen de volgende keer want ik hoor iets meer als vroeger en in het boekje staat 180.000 km, omdat die die extra ventilator moet aandrijven ook.
Enkel de elektrische zetelverwarming bestond nog niet toen ik die kocht.
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerNee, het mag niet van de constructeurs in verband met de Euro 6 norm. Vandaar dat ze deze informatie niet vrijgeven en het blijbkaar in de garage zelf misschien intussen ook niet meer weten.
Strikt genomen zou ik dat wel mogen, want ik had snel de Vivaro nog besteld met Euro 5B ZONDER AdBlue om die rommel (ureum, bwah, wat kan dat goed zijn voor het milieu, gewoon een truc van efkes pipiplaksel als er roet gezien wordt en de uitlaat lijkt blanco te worden, maar de camionfabrikanten zien het graag komen, updatecentjes, heel dat milieugedoe lijkt net gesponsord te zijn door de automobielsector).
Het is ook een drukknop, dus het zal niet helpen met die knop echt open te prutsen en te vervangen door een schakelknop.
Mocht ik ongelijk hebben en ik kom ergens op, laat ik het wel weten. +je
VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer[quote quote=18289919]Ben er in geslaagd om via usb stick thema’s toe te passen op de navi 50, alsook film te bekijken weliswaar in beperkte grootte maar goed zichtbaar. Wat ik wel niet kan is naar de radio luisteren via de usb stick, wel mp3tjes en foto’s bekijken. Is tof om zien , zal zien of ik het veel ga gebruiken. Bij niet selecteren van de usb werkt de gewone navi50 zoals gewoonlijk.[/quote]
Hallo Johnny,
Hopelijk leef je nog. Ik ben 180.000 km verder en geniet nog van die super camionette! Enige kost die ik al had, waren beide schokdempers vooraan, volgens mijn dealer is dat van in Bulgarije te rijden. Nu lijken mijn schokdempers veel beter, want de remafstand is ook korter. Heb voor het eerst ook speciale M+S banden (all season), want zo’n landklimaat tussen minus 30 en plus 40 is wel iets anders dan ons milde zeeklimaatje hier.
Mens ben ik verliefd op dat land. Zit door mijn vechtscheiding compleet absurd echter met enkelband opzettelijk gevangen weer tot eind februari 2019 in Belgenland (waanzin, ik haal dan alles op het einde, en nog maken ze je eigenlijk kapot, gewoon omdat ze hun te hoogmoedig zijn om ook de geleden schade recht te zetten, correctioneel wist de rechter duidelijk niet eens wat ‘afstand van geding’ is), maar daar spreek ik je niet voor aan.
Ging mijn NAVI50 net updaten na heel lange tijd (ik heb alle updates meteen na de aankoop besteld en ook Bulgarije erbij), maar vermoed dat er geen nieuwe kaarten meer werden uitgebracht door de Hongaarse programmeurs. De NAV80 blijkt ook iets meer problemen te hebben dan onze NAVI50 en de vervangen luidsprekers blijven een droom qua muziek in de auto. Soms mis ik even een CD speler, maar via iTunes lukt dat ook wel naar de iPhone.
Vraag: Heb je nog de mapstructuur hoe je die films op je USB stick zette? Gewoon 1 map of zitten er in de root ook andere bestanden.
Op dit moment, vertoont de NAV update deze mappen:
Root: upgrade.lgu en synctool_log (beide verborgen bestanden)
Submappen: .fseventsd (hidden) en .spotlight-V100 (hidden) met twee submappen Store-V1 en Store-V2
Misschien is die laatste map NIET van de NAVI want er staan ook nog veel andere bestanden van mij op.
Mocht je een mailtje ontvangen, help je me nog even, zou het toch leuk vinden een clipje ergens op de NAV50 te kunnen zien…
Jean Marc VAN BELLE
Bulgaar in wording!VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerOp terugweg uit Bulgarije naar Nederland, verbruik van 7,2 liter/100 km. Het verbruik gaat vooral gevoelig naar omhoog vanaf 110 km/h en zeker boven de 130 km/h (naar 9 liter bij 140 km/h). Ik heb soms wel de indruk dat de wagen nu minder verbruikt na 48.000 km dan vroeger, maar ben dat nog niet zeker. Erger mij wel een beetje aan de positieve inschatting van de boordcomputer die zich 5% zuiniger voordoet dan de werkelijke tankwaarden: Er kan officieel maximum 75 liter in, terwijl je er net 80 liter in kunt krijgen (maar dan moet je reserve bij je hebben voor het geval je stil valt). Dus niet veel experimenteren boven de 70 à 75 liter liefst met de New Vivaro of New Trafic! Bij de vorige kon je bij schuinparkeren tot 112 liter in je tank krijgen, en dat mis ik nog steeds (zie mijn oud zuinigheidsrecord Trafic 2010 met 1 dieseltank van Genk in België tot in Sofia, zal ik nooit halen met deze iets zuinigere versie van 2014, die ik koos omdat ik NIET met ‘urine’ wil rijden, lees: Adblue en dat bull shit vind met een fout excuus dat het beter zou zijn voor het milieu).
PS: Had in Italië nog één klein topicje: parkeerde op een helling en autostart sloeg aan (motor sloeg dus uit), en wellicht ook remsysteem voor hellingen, maar toen ik de auto manueel uitzette en wou herstarten… leek die ‘dood’. Niets hielp: eind uit laten, auto verlaten en nogmaals herstarten, knopjes voor PTO, autostart aan en af… wou niet meer starten. Verschijnsel: bij aanzetten van contact, duurde het meer dan een seconde voordat alle lichtjes branden als testopstart, waar dat onmiddellijk moet gebeuren. Daarna dan uiteindelijk batterijpool losgemaakt (de plus, daar ik met de min nog steeds voltage had en dat ook niet hielp, erg vreemd, maar de PTO en tweede batterij in mijn koffer kunnen daar iets mee te zien hebben), en… dan ging de wagen terug perfect maar gaf even de melding (“olie bijvullen”), wellicht omdat we op zo’n stijle helling bergop geparkeerd stonden. Maar dan vroeg de NAV50 om de beveiligingscode. De garage kon ik pas na het weekend weer bereiken de maandag voor die code, maar intussen reden wij ouderwets terug en las mijn echtgenote de kaart en was dat eigenlijk best weer eens extra ‘romantiserend’… zoals vroeger. Joepie dus, maar de software van alle nieuwe wagens is toch delicaat (velen zouden Touring wegenhulp gebeld hebben in mijn plaats, vermoed ik). +je
16 april 2016 om 21:24 In reactie op: Opnieuw recordverbruik Opel Vivaro: onder de 5 liter! #18316795VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJa, dat zeggen ze dan. Maar ik denk dat je iets beter moet lezen: In Sofia haal ik een verbruik van 8 liter en rij ik zonder ECO knop. Mijn vorige Trafic haalde zonder één defect ruim 180.000 km op deze wijze. Dus bull shit dat zuinig rijden de motor zou opblazen. Ben zelf trouwens ook een technicus, dus weet wel waar ik mee bezig ben. De vorige Trafic mocht je trouwens zelfs leegrijden en gaf dan nog geen problemen (ook geen vuil of te vervangen dieselfilter), maar met deze zou ik dat niet zo zeer doen, want de handleiding wijst erop dat je het nu beter NIET meer doet (de vorige handleiding en versie was beter).
Ook met het start/stop systeem werden wat oliedrukleidingen verzwaard omdat die start/stop veel slechter is voor de levensduur van de motor EN onderdelen dan zuinig rijden op zich. Ook vermoed ik dat een 1,6 liter motor iets minder lang zal meegaan dan een 2,0 liter motor, maar ook dat moet zich nog uitwijzen.
Ik rij dus niet altijd extreem rustig, ik ben iemand die meerdere hoedanigheden kan aannemen en soms heel zuinig, soms ook heel vinnig rij (als ik bijvoorbeeld in de file wat later raak in Sofia, kun je daar met vinniger rijden wel sneller op je bestemming raken; totaal tegengesteld met hier in België waar je bij file eigenlijk niets kunt ondernemen, behalve je minder te ergeren).
Maar ja, vind het wel leuk, dat hier meerdere meningen zijn, als iedereen akkoord zou zijn met mij, zo elke topic zinloos worden… Dus dank je wel voor je visie hier (oprechte dank, ik meen dat, iedereen heeft zijn waarheid en ‘de’ waarheid bestaat niet echt). +je
25 november 2015 om 14:24 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18291737VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerAkkoord, arnovariante:
1. Ik wou het automatisch ‘knipperen’ tot 3 keer ipv 1 keer van de richtingaanwijzers afzetten. Reden: Ben vooral camionneur en om een camion te bedanken om tussen te mogen, is het dankbaarheidsprotocol 2 X links 2 X rechts en eventueel nogmaals 2 X links. Kun je NIET meer met de New Vivaro/Trafic. Is het dat wat je bedoelt of was er iets mis met automatisch uitvallen van richtingaanwijzers bij ’terug’sturen?
2. Koplampen zijn H4 bij mijn weten, altijd geweest, en zal ik ook laten vervangen door blauwachtige Xenons. Maar zal dit de garage laten doen, ik heb altijd verdomd veel miserie om zelf die koplampen te vervangen, hoewel het eigenlijk puur routinetechniek is (ben erg handig, maar dit lukt mij niet goed, met je vingers kun je er niet zo goed aan, maar het is wel al beter bij het nieuwe model).
3. Toeter vind ik véél beter dan de vorige versie. Nu is het degelijk en luid. Als ik toeter, zie ik niemand lachen. Kort 2 of 3 X energie geven bij het afscheid met familie of kennissen, is nu ook echt energie en geluidsoverdragend. Voor mij geen vervanging nodig.
4. Voorlopig verder tevreden maar misschien voeg ik terug een ‘lichtkrant’ of 12 volt reclamebanner erbij terug op de achterruit met voorgeprogrammeerde boodschappen zoals ik ooit op mijn moto deed (zie http://logocom.be/moto/panam/080501-upgrade-lichtkrant/” onclick=”window.open(this.href);return false; voor meer foto’s) en het achterste remlicht zou volgens mij feller mogen flikkeren als je op de rem gaat staan (zoals bij nieuwe camions maar ook de nieuwste Vito van Mercedes) zodat ze van mijn trekhaak achteraan blijven…
5. Wat wel dringend moet, is de bijsturing van de boordcomputer qua verbruik: Ze gingen de Duitse merken achterna hierin: mijn vorige Trafic was tot op 0,1 liter verbruik correct is uiteenlopende omstandigheden, maar nu wordt één tank van 75 liter herleid tot een tank van 70 tot 72 liter en het gemiddelde verbruik dus 0,2 lager op de boordcomputer dan in het echt. Vroeger zou ik hier niet over gevallen zijn, maar onze dieseltank verminderde al van 80 liter tot 112 liter bij schuin staan (officieel 90 liter) tot 75 liter (speelt geen rol meer of die schuin staat), door het voorzien van die 20 liter tank voor die ‘pisse/urine’ = 33% ureum bij water ofte in pseudomilieuvriendelijke woord ‘Add Blue’ genoemd, en nu weet ik dat het al juist rekende, dus kan het wel degeiljk… Gewoon in de software volgens mij de huidige berekeningen X 1,05% doen en de boordcomputer zal wellicht weer messcherp juist zijn).
5. Oh ja: ook spiegel aan voorruit hing hoger bij aankoop en zag dus beter wat er achter mij lag, maar sinds de vervanging van de voorruit (onder omnium)… hangt die toch weer iets te laag, merk ik nu, maar is niet zo erg. Die achteruitrijcamera zo hoog geplaatst op mijn kofferdeksel (geen deuren van mij), is wonderbaarlijk goed, en dat simpele dodehoekspiegeltje in de rechter klep, is ook echt veilig als je die nodig hebt of om te zien of er op een afgelegen parking op weg naar Bulgarije mensen staan waar ze niet horen te staan…Dus nogmaals, zoals vermeld, hoewel ik aanvang van mijn reisgezelling Vivara niet zo tevreden was, is het nu de volste liefde tussen ons ‘bijtjes’… +Je
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerNee, het lukt mij niet die armleuning te verstellen. Zou het graag ook doen, maar vrees dat die naar de knoppen zal zijn dan.
Maar de Vivaro 2015 heeft zoveel pluspunten die ik vooral ontdekte in mijn lange reis van twee dagen heen en twee dagen terug naar Bulgarije, dat ik het geen probleem vind. Vooral dat je linkerhand nu IN de deur ook kan rusten op zelfde hoogte als de niet verstelbare steun, lijkt mij fantastisch. Het stuur is ook nog beter verstelbaar dan vroeger, dus pas ik nu meer het stuur aan.
PS: Het stuur van de sportversie van Vivaro (met volledige chroom voorpaneel) is trouwens echt veel mooier dan de Trafic, terwijl ik mijn trafic vroeger koos omdat het een opening onderaan het stuur had zoals de Mercedes om op lange afstanden je handen op je schoot in het stuur te laten rusten, en de Vivaro van 2013 en vroeger onderaan het stuur ‘gesloten’ had, maar ook dat is nu niet meer het geval.
De twee modellen zitten toch heel erg dicht bij elkaar.
Beklaag me enkel dat ik de optie Webasto winterverwarming met diesel niet heb door een misverstand bij verkoop (heb de elektrische voorverwarming), en twijfel of ik die later toch niet zal laten bijplaatsen (is wel erg duur).
Optie PTO is ook aanrader (gebruik die voor infrarood verwarmingspaneel in laadruimte als ik hond mee neem en voor extra batterijsysteem en omvormer van 1000 Watt nominaal 1500 Watt piek voor een boormachine e.d. als ik die ooit nodig heb waar er geen elektriciteit voor handen is). Thx voro de update.
PS: Ontopic: ik zou liever de leuning verstelbaar maken dat die HOGER staat dan nu (zoals in mijn vorige), niet lager!
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerWow, leuk, Tiko85: levering zoveel vroeger en het is wat aanpassen in het nieuwe model, maar een keer je de nieuwe mogelijkheden ziet, wordt de wagen nog des te persoonlijker en gebruikszinvoller!
Intussen, na een prachtprestatie van mijn Opel garage te Kortrijk totaal zorgeloos naar Bulgarije heen en weer geweest. Dit is een droom van een camionette, zelfs de 400 Watt infraroodverwarming die ik geplaatst had op de extra batterij en PTO werkte perfect voor mijn superhond in de laadruimte. +je
15 november 2015 om 10:01 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18291735VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer@VAN BELLE Jean Marc wrote:
@Autodelta wrote:
Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h
Bij twee eerdere Vivaro’s nooit last gehad.Dit om te melden, dat ik na 5500 km naar Bulgarije over en weer het euvel NIET meer had in Duitsland bij lagere snelheden. Zijn de banden ‘ingesleten’ of is de ophanging door de soms heel erg slechte wegen in Bulgarije genormaliseerd, ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat bij mij de trilling volledig weg is.
PS: Na wat ambetante problemen van de boordcomputer en uiteindelijke vervanging van de sensoren ervan (zéér goed zoekwerk van mijn garage Bariseau te Kortrijk, gaven niet op en bleven geduldig zoeken bij een uiterst moeilijke diagnose), ben ik dolverliefd op deze wagen. Zelfs de optie van ‘vertrekken zachte grond’, had ik plots nodig in Bulgarije toen de weg erg ontoegankelijk werd en ik niet kon keren op de baan.
Laat je iets weten of dit qua trilling bij jou ook zo verdween, André? +je
15 november 2015 om 09:34 In reactie op: NAV50 (en NAV80?): geheugenuitbreiding flash geheugen??? #18301804VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerLet wel: ik ken de procedure om ‘manueel’ landen bij te voegen en weg te doen (deed dat al bij de vorige update), maar nu lijkt dit niet te werken.
PS: Heb intussen wel gezien voor een andere forumgebruiker die totaal NIET tevreden was over het NAV50 systeem dat ik nu in de menu Routeplanning – Opties – het ‘gepiep’ bij overdreven snelheid en snelheidsverwittingen kan afzetten. Misschien was dat niet zo in de oude versie en is zo je probleem beter opgelost dan mijn vroegere advies je navigatie NIET te activeren door na het aanzetten ervan NIET op de knop ‘Akkoord’ te drukken als je begint te rijden (was nogal drastische oplossing immers, maar ja als je je echt ergens aan ergert en je dat als ‘onoverkomelijk’ aanduidt, is de enige oplossing dikwijls een drastische).
Weet iemand of de NAV80 meer geheugen heeft en een update naar NAV80 ook een (duurdere) oplossing zou vormen voor mijn probleem?
PS: Qua filmpjes afspelen (wat niet mag aan het stuur), doet mijn IPhone 6plus dat nu perfect omdat ik een Mobistar WIFI stick van Huawei installeerde in mijn auto voor 15 EUR per maand en iedereen in mijn auto dus gewoon wifi heeft (en mijn scanner in de koffer daar ook mee kan werken, ik ben ook boekhouder buiten mijn job als informaticus en gerechtsdeskundige en ‘zielenknijpertje in wording’). +je
6 oktober 2015 om 20:04 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18291732VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer@Autodelta wrote:
Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h
Bij twee eerdere Vivaro’s nooit last gehad.Dank u Andre_Ede:
Bij mij is het uiterst duidelijk: Heb EXACT dezelfde banden als mijn vorige Renault Trafic waarmee ik die zuinigheidsrecords brak en was dus erg gelukkig als ik die zag liggen op mijn Vivaro L2H1, dus ze moeten niet zeggen dat het aan de banden ligt. Ik had het wel vanaf 133.000 km met mijn Trafic ook, maar de rechtuit sturing vooraan zou veranderd zijn.
Goodyear Cargo Marathon 8PR 205/65 R16 T107/105, fuel efficiency: C, Wet grip: B, Noise DB: 71 / Noise Wave 2
Als ze het morgen niet kunnen in de garage, ga ik naar Jan Deboosere BVBA, Bruggestraat 291 8770 INGELMUNSTER binnen springen die mijn vorige legde op de Trafic (deze marathons gingen achteraan liefst 152.300 km mee!)
Oh, heel belangrijk: Ging zaterdag voor het eerst naar de car wash met mijn auto en heel bizar: het stuur trok enorm naar links wat ook mijn vorige trafic niet deed en ik moest zelfs bijsturen of ik ging op het einde de rechter paal met mijn spiegel aanrijden. Toch iets veranderd dus in het ‘winkelkarretjeswieltjesprincipe’ (vind graag woordjes uit, bedoel: dat ophangen waardoor het wiel vanzelf recht komt bij vooruit rijden; in de car wash wordt het wiel vooruitgetrokken en is dat dus een andere belasting ervan). Let dus ook op!
Benieuwd of die elektrische stuurbekrachtiging ook zo onderhoudsvrij blijft als de oude overigens (enorme grote ronde blok als je de motorkap open doet). +je
6 oktober 2015 om 18:21 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18291730VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerMijne gaat morgen ook voor preventief extra onderhoud binnen op zo’n 6.000 km voor deze (nogal perfectionnistische zaken, dus ik nuanceer wel):
1. Trilling op stuur à 90 km/h (mijn Trafic 2012 van 188.000 km reed daarentegen nog perfect, maar trilling zat er ook op voor mijn eerste 4 nieuwe banden die ik er recent op stak en daarna reed die nieuw, dus wellicht toespoor van voorwielaandrijving of de loodjes die niet perfect zitten op de banden, vrees ik). Maar is wel heel minimaal en veel minder op 130 km/h maar dat rij ik niet meer omdat ik zelf mijn diesel moet betalen en het eerste jaar wellicht naar de 80.000 km zal gaan of meer met de opening van mijn fiscaal kantoor in Bulgarije)
2. Spatlappen eraan hangen (merkte het achter mij dat ze het niet leuk vonden als het gisteren begon te regenen, en ook opzij wordt de wagen erg vuil)
3. Vragen of ECO led in midden van dashboard kan geactiveerd worden (groen, oranje, rood vlgs handleiding), want dat staat niet aan
4. Sneeuwkettingen besteld
5. Spiegelkapjes in chroom nog niet besteld, vond 171 EUR + BTW wat veel en wacht tot er toch krassen op de spiegels komen bij gebruik.
6. Standaard toerental voor later gebruik PTO naar 1200 of 1300 RPM laten zetten
7. Als het kan standaard START/STOP afzetten want ik heb het gevoel dat dit niet zo goed is voor de lange levensduur van de techniek, kan niet goed zijn dat die oliedruk geregeld wegvalt en volgens mij is het negatief voor het milieu, want DANKZIJ Volkswagen besef ik meer dan ooit dat start/stop van motor ook heel wat meer fijn stof geeft dan de verbranding op temperatuur laten doorgaan (zoals we leerden met gloeilampen overigens, maar we vergeten allemaal zo snel en nu een gloeilamp slechts een paar cent kost, hebben we die verboden hoewel die eigenlijk een minder negatief voetafdruk heeft dan de KGA verwerking en het foute lichtspectrum voor onze ogen en de gassen in een spaarlamp, alles is relatief).Ook qua PTO wisten ze zelfs niet waar de kabel zat, maar heb dat dan zelf gevonden dankzij wat internationale forumleden (gemengd Renault/Opel/Vauxhall). Misschien moet ik dit verplaatsen naar de algemene opmerkingen? Ik ga het bericht kopieren in elk geval, de forumbeheerders mogen dit gerust naar hun inzicht wijzigen zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen tegen over mij. Thx aan alle actieve forumleden intussen, zeker aan dezen die ook kritiek uiten op mij (dat is pas leerzaam).
PS: Zag gisterenmorgen een mevrouw met een nieuwe Opel Vivaro Mixto op het tweede rijvak in panne van Gent naar Terneuzen. Niemand had gestopt en toen ik de wagen een paar meter verder duwde voor haar naar het linkse sorteervak aan de lichten, stapte ik in haar auto om het probleem te checken en meldde haar dat het de ‘buté’ ofte drukventiel was voor de schakelingsbak: embréage of ontkoppelingspedaal was ingedrukt en keerde niet terug.
Dit is klassiek en had ik ook ooit met een Vivaro in 2010 ergens nadat die een heel eind had stilgestaan gewoon. Dat ventieltje kost niets, maar het werk om dat te vervangen is wel vrij duur. Dus blijkbaar blijft dat in de New Vivaro/Nouveau Trafic nog altijd een zwak punt (wie problemen heeft met het linker pedaal, laat het best preventief vervangen door de garage in garantie).
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerMijne gaat morgen ook voor preventief extra onderhoud binnen op zo’n 6.000 km voor deze (nogal perfectionnistische zaken, dus ik nuanceer wel):
1. Trilling op stuur à 90 km/h (mijn Trafic 2012 van 188.000 km reed daarentegen nog perfect, maar trilling zat er ook op voor mijn eerste 4 nieuwe banden die ik er recent op stak en daarna reed die nieuw, dus wellicht toespoor van voorwielaandrijving of de loodjes die niet perfect zitten op de banden, vrees ik). Maar is wel heel minimaal en veel minder op 130 km/h maar dat rij ik niet meer omdat ik zelf mijn diesel moet betalen en het eerste jaar wellicht naar de 80.000 km zal gaan of meer met de opening van mijn fiscaal kantoor in Bulgarije)
2. Spatlappen eraan hangen (merkte het achter mij dat ze het niet leuk vonden als het gisteren begon te regenen, en ook opzij wordt de wagen erg vuil)
3. Vragen of ECO led in midden van dashboard kan geactiveerd worden (groen, oranje, rood vlgs handleiding), want dat staat niet aan
4. Sneeuwkettingen besteld
5. Spiegelkapjes in chroom nog niet besteld, vond 171 EUR + BTW wat veel en wacht tot er toch krassen op de spiegels komen bij gebruik.
6. Standaard toerental voor later gebruik PTO naar 1200 of 1300 RPM laten zetten
7. Als het kan standaard START/STOP afzetten want ik heb het gevoel dat dit niet zo goed is voor de lange levensduur van de techniek, kan niet goed zijn dat die oliedruk geregeld wegvalt en volgens mij is het negatief voor het milieu, want DANKZIJ Volkswagen besef ik meer dan ooit dat start/stop van motor ook heel wat meer fijn stof geeft dan de verbranding op temperatuur laten doorgaan (zoals we leerden met gloeilampen overigens, maar we vergeten allemaal zo snel en nu een gloeilamp slechts een paar cent kost, hebben we die verboden hoewel die eigenlijk een minder negatief voetafdruk heeft dan de KGA verwerking en het foute lichtspectrum voor onze ogen en de gassen in een spaarlamp, alles is relatief).Ook qua PTO wisten ze zelfs niet waar de kabel zat, maar heb dat dan zelf gevonden dankzij wat internationale forumleden (gemengd Renault/Opel/Vauxhall). Misschien moet ik dit verplaatsen naar de algemene opmerkingen? Ik ga het bericht kopieren in elk geval, de forumbeheerders mogen dit gerust naar hun inzicht wijzigen zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen tegen over mij. Thx aan alle actieve forumleden intussen, zeker aan dezen die ook kritiek uiten op mij (dat is pas leerzaam). +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerWow. Jammer dat je het ook niet weet. Zou bij nader inzien misschien toch ook eentje willen hebben die iets hoger staat. Mogen we je reclame zien voor deze verdeler met adresvermelding, is het in Kerk Avezaath of Tiel zelf, bijvoorbeeld http://www.mulders-gm.nl/home?gclid=CK3ZnqOnrcgCFaoBwwod13ML4Q” onclick=”window.open(this.href);return false; ? +je
4 oktober 2015 om 08:28 In reactie op: New Vivaro (2015) L2H1 2 schuifdeuren: filmpje bergruimtes #18297706VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJa, inderdaad, maar ik zit dan ook liever krap dan dat ik rood sta, Warhamstr. Sorry. Kreeg wel al twee mailtjes hierover met extra vraag om uitleg. Dit is een gebruikersforum, geen professioneel forum om op commerciële wijze ‘mezelf’ te verkopen, dacht ik. Clip is gewoon bedoeld als overzicht voor wie wil weten wat voor- en nadelen zijn bij de veranderingen van vorige model naar model 2014/2015. Die onderwatercam heeft geen enkele schade, maar ik had ervoor hem uitgeleend aan mijn zoon voor de afdaling van de Lesse en daarna er nog een beetje mee met mijn honden in Cadzand in de zee gezeten aan de Zwinmonding gespeeld en de camera niet ‘uitgespoeld’ nadien in de drukte tussendoor. Ja emo versus verstand, dat gaat zelden samen zeker? Als je over banden of kledij begint op een motoforum is het echter nog 100 X ‘heviger’ meteen. +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerNee, is verschillend van vroeger: De microfoon zit in de display zelf in de linkerbovenkant.
Kijk op de videoclip https://www.youtube.com/watch?v=XqdCiIL0RN8″ onclick=”window.open(this.href);return false; en dan naar 0:12 (12 seconden gaan) en dan zie je linksboven de AAN/UIT knop, wel volgens mij zit links daarvan in dat rondetje de microfoon. Vandaar wellicht ook het probleem om het gefluit tegen te gaan als de boxen te geweldig zouden zijn (iedereen kent dit probleem als je binnen eenzelfde ruimte van gsm naar gsm belt). Dus je mag gewoon blijven zitten, maar moet NIET naar het plafond babbelen zoals vroeger, maar naar de NAV50. Bij mij bovenaan zie ik GEEN microfoon meer en zitten enkel extra controlelampjes voor o.a. gordel en airbags, heb het net nog eens gaan checken (dus wel in mijn vorige Trafic 2012 met bluetooth systeem). Maar in de handleiding vind ik inderdaad geen tips voor telefoneren meteen terug. +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerMij begrijpen ze langs de telefoon met de NAV50 ook zeer goed maar best tot camionsnelheid, maar let op: richting NAV50 links boven babbelen want daar zit de microfoon, en het geluid niet TE luid zetten. Aan 120 km/h wordt het minder. Ook als ik met de houder van de smartphone babbel en de Iphone 6plus instel op ‘handsfree’ zonder bluetooth, gaat het gesprek heel goed. Beter zelfs dan gewoon babbelen met de Iphone tegen mijn wang en oor, maar dat komt misschien om dat ik die al eens onder een graafmachine per ongeluk heb laten vallen tijdens graafwerken met mijn zoon en die toch uit mijn zak glipte terwijl ik aan het nivelleren was. Maar ben zot tevreden van de kwaliteit en speel nu zeer goede Bulgaarse muziek op een oude Ipod (Ipod via mediaverbinding kiezen) terwijl ik de teksten leer begrijpen en ook kan ik de apps van mijn Iphone (dan kies ik BT van Bluetooth naar mijn Iphone) om Bulgaars te leren en te oefenen, langs de luidsprekers laten lopen.
Doordat ik ook Wifi aan boord heb, heb ik in dat opzicht de NAV80 niet meer nodig waar je enkel stilstaand een videoclip zou kunnen spelen, doordat ik de houder manueel vergrootte dat de Iphone6plus erin kon (zijdelingse pinnetjes eruit halen en schuifsysteem losklikken en met bout op grotere hoogte vastzetten weer op dat precieze formaat), draai ik gewoon de Iphone en kan mijn medepassagier (ik mag dat immers niet volgens de verkeersrichtlijnen) gewoon naar Youtube de liggende video’s heel helder bekijken (met Mobistar abonnement van 15 of 10 EUR per maand, naargelang je een ander Mobistar abonnement heeft, en binnen België de absoluut beste Wifi verbinding voor tot 4 toestellen per wagen aan te sluiten, gelijk wie een Iphone heeft kan dan op Wifi verder doen, als ik tenminste het paswoord geef van mijn ‘BELLEGEM’ netwerk).
Nu nog mijn PTO aansluiting afwerken met een 230 watt converter die 1000 Watt en 1500 piek kan geven (PTO zelf geeft maximaal 40 ampère, dus 40 X 12 = 480 Watt, maar als je daar een andere batterij tussenstopt, volgens handleiding best met schakelaar want tweedraads PTO kabel onder zetel zou rechtstreeks naar hoofdbatterij lopen, kun je volgens mij zelfs 1500 Watt nominaal nemen zoals Eandis in hun wagen heeft).
Nu heb ik mijn kantoor helemaal bij mij altijd (wel nog iets grotere portable maar goedkope Windows 7 32_bit vinden op het juiste formaat met numeriek klavier om definitief in de tweede stoel vast te maken voor mijn oud boekhoudpakket).
Enige negatieve dat ik kan melden is dat boordcomputer van gebruik niet meer exact is zoals die van Trafic 2012 en er maar 75 liter meer in kan versus 112 liter, en dus toch niet zo ver raakt, ook al rij je zuiniger met dit model (zoals ik voorspelde in mijn wereldrecord op dit forum).
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerBelofte maakt schuld (daarom maak ik zo weinig beloftes): https://www.youtube.com/watch?v=byPDinj3zuM” onclick=”window.open(this.href);return false; omtrent de twee deuren versus laadruimte. Moderator, dit mag eventueel in een ander topic, of ik maak daarvoor meteen een aan voor nieuwe bezoekers (de vraag stellen is ze oplossen?) +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJa, ik heb uiteindelijk beide schuifdeuren genomen omdat ik verwacht binnen drie jaar te helpen met een huis te bouwen in Engeland voor mijn zoon. Ik had me iets misrekend met mijn zwaar ladenkoffersysteem van Abeco, maar dat hebben ze dan ietsje van de muur af gemonteerd. Ik was mij toen meteen bewust van het plaatsverlies omdat ik daartegen ook van alles zette, maar nu valt het toch positiever uit dan verwacht: Nu gaat een fiets gemakkelijk opzij langs de schuifdeuren erin en eruit, en plaatste ik ook een A4 ladenhouder die ik gemakkelijk nu van mijn zijkant kan openen.
Jij zit wellicht met een dubbele bank echter achteraan, maar met enkele zetels vooraan zodat je kunt rondlopen? Ik zit met de volledige L2 bestelwagen (ik koos L2 lengte net in combinatie met de twee schuifdeuren) en heb vooraan dus de schitterende passagiersbank al was het best wennen dat je nu één rechter ‘zetelzitvlak’ omhoog moet klappen om er flessen of ander materiaal in weg te bergen op de ruimte en opzij onder mijn kantoorbank die nu continu open blijft liggen en verdomd handig is maar nu kan er dus maar één passagier meer zitten.
Wacht, ik ga het even filmen, zodat je de nieuwe ‘rommel’ ziet in een van de drukste periodes die we hebben: morgen om 23h59 moeten alle elektronische vennootschapsaangiften geüpload zijn… +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJa, Werner,
Gisteren het aangedurfd de armleuning van de nieuwe Vivaro los te maken omdat ik een lederen overtrekhoes over mijn zetel moest trekken en dat dus wou losmaken om het leder niet te moeten beschadigen. Dop los en dan twee doppen op elkaar los en inderdaad: héle bizarre ster met gaatjes die in de leuning zit. Tot overmaat van ramp bij het terug monteren (omdat ik het ook niet loskreeg en me dus aansluit bij uw echte vraag): stopte de leuning NIET meer en leek die even kapot als de uwe, want bleef die niet meer staan en bekloeg ik het mij dat ik het geprobeerd had).Maar wat lijkt nu: Gisteren terug gedemonteerd, dan helemaal naar boven geklapt en dan de twee doppen er op gedraaid en toen ik plots de zetel zelf naar achteren schoof, was mijn leuning niet MEER kapot en bleef die terug ‘haken’ op 90 graden (het is een vierkante plastic buis onder de knop, dus vandaar wellicht die 90 graden). Misschien moet u dit ook eens proberen, die is dan wel niet verstelbaar als bij mijn oude Renault, maar minstens heb je net als ik gelukkig je armleuning terug.
PS: Heb dus gekozen om te snijden in het leer opzij om de leuning er helemaal ‘door’ te trekken voor de overtrekhoes.
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerMijn oude staat op: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/677524.html” onclick=”window.open(this.href);return false; (stilgelegd in het Duits) met eindresultaat 6,58 liter per 100 km = 1 op 15,20
Mijn nieuwe kun je vanaf nu volgen op: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html” onclick=”window.open(this.href);return false; maar bevat nog maar één rekenbare tankbeurt (boordcomputer sprong net op 5,3 l/100 km = 1 op 18,86 maar ik denk dat de nieuwe boordcomputer niet zo precies is als degene hierboven en ik dus iets hoger zal uitkomen).Akkoord voor nieuw topic. Misschien iemand die minder blabla verkoopt dan ik, deze keer? Mea minima culpa. +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerMijn mond valt open van verbazing, want mij lukte dat niet als informaticus, dus je bent veel beter dan ik!
Hoe deed je dat? Met linux boot USB diskette ging dat niet van mij. AVI formaat of anders?
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJe hebt gelijk. Mijn drang om alles wetenschappelijk te analyseren is soms shockerend. Gelukkig heb ik nooit mijn diepste en oudste kindgeloof vermoord, zodat ik beide kanten van de medaille begrijp! Verstelbaar is dus altijd beter dan niet verstelbaar, zonder meer! Leve de verschillen tussen de forumleden (anders was er trouwens geen forum). +je
VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer@arnovariante wrote:
… gaat de dealer mijn armleuning 5 cm hoger zetten, dan kan hij nog wel omhoog gezet worden maar niet meer lager.
Zoals nu is de leuning veel te laag.
Eigenlijk vind ik ook dat het stuur net niet ver genoeg naar beneden naar me toe kan.
Maar goed, het is beter dan helemaal niet verstelbaar.Krijg ik de juiste indruk dat jij dus veel te laag zit en te korte armpjes hebt?
Heb je de zetel EERST in de allerhoogste stand gezet? Bij mij staat de zetel opgepompt (linkse hendel) helemaal bovenaan en volg ik de handleiding (RTFM) dat mijn knieën lichtjes geplooid zijn dus de zetel niet té ver achteruit staat. Zo kon ik gisteren probleemloos 200 km rijden met mijn handen in mijn schoot en het stuur in de bijna laagste stand naar onderen geklikt, en mijn rechter arm op de leuning (enkel laagste stand dus) en mijn linker arm op de laagste binnenkant van de deur. Ik ben 178 cm groot (of klein, zoals je wil) maar heb niet zo’n lange benen. +je
-
AuteurBerichten