Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerDat lijkt me normaal met zo’n zware tuning naar vermogen toe en als er heel veel wind beukt tegen de aanhangwagen.
Wat is je minimale verbruik als je met de knop ECO aan rijdt achter een camion aan 90 km/h over een afstand van 100 km in het buitenland ergens. Mijn Opel Vivaro van 2014 verbruikte over de huidig bereikte 423.000 km (jawel, dolblij van ik van fie L2H1 versie met alle mogelijke opties) een gemiddelde van slechts 6,62 l diesel per 100 km of op zijn Nederlands een verbruil van slechts 15 km op 1 liter diesel. Alle details van kosten en verbruik vind je op https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerGa het even voor je zelf doen zodat ik je per stap kan begeleiden:
1. Neem een oude stick USB stick die nog zo klein mogelijk is en check of die in FAT32 op FAT16 staat, of herformatteer die op Deze computer, E schijf rechter muisknop (de ‘E’ kan natuurlijk ‘F’ of iets anders zijn bij u), Eigenschappen en die van mij lijkt dan als volgt:

2. Moet nu even mijn NAVI50 van Bulgaars naar Nederlands vertalen:
2.1. Je gaat niet naar KAARTEN maar naar NAVIGATIE en dan naar Opties, en dan druk je op de pijl naar rechts voor het extra menu dat bij mij noemt Актуализации на карти wat betekent Actualisatie van de kaart, denk ik. Nu stop je de lege FAT32 geformatteerde usb stick erin.
2.2. Dan krijg je weer een submenu en moet je boven klikken op het lijntje Actualisatie (kan update zijn ook) boven de knop sluiten
2.3. Dan vraag het systeem te wachten (tenzij je USB stick niet in zit) en moet die die vinden.
2.4. Een bevestiging wordt gevraagd en dan zeg je Da in Bulgaars of Russisch of ‘ja’ in het Nederlands
2.5. Een balk zal oplichten van links naar rechts met blokjes en dat gaat vrij snel bij mij.
2.6. Daarna krijg je een melding dat alle gegevens en versies nu op de stick staan en je de USB stick op de PC kunt gebruiken voor update.3. je gaat nu naar de PC en installeert de app of je gaat naar de link: NaviExtras Toolbox die je kunt downloaden op https://www.naviextras.com/shop/portal/newLogin waar je je moet registreren zodat je apparaat herkenbaar is.
Als er daar iets niet duidelijk is, laat het weten. De oude tool NaviExtras Toolbox kon vééél meer want ik kocht OostEuropa en Turkije ooit en toen bleek onvoldoende geheugen te zijn en zat er niets voor mij anders op dan plots BeNeLux en centraal Europa te verliezen, maar eigenlijk ken ik mijn weg daar en gebruik ik Waze want die landen zijn ongehoord onmogelijk geworden op vlak van flitsen en dat heeft absoluut niets meer te zien met veiligheid maar met een Europa en enorme geldnood in hun dicatoriale administratieve en gepolitiseerde diensten die naar fascisme beginnen neigen omdat ze ervan uitgaan dat alles wat ze doen ‘goed’ is en beter dan andere culturen. Ik heb nu immers geschiedenis geleerd van meerdere culturen eng ezien dat elke cultuur en godsdienst zich blijkbaar snel beter vindt te vinden dan anderen, wat natuurlijk wetenschappelijk noch psychologisch helemaal niet klopt, maar in ego tijdperken wel in zekere zin een evident gevolg is van ‘comfort’… en gemakkelijke tijden (ook al zeggen we dat het moeilijk is, onze sensititiviteit steeg, niet de moeilijkheidsgraad om te ‘over’leven).
Laat weten of ik de rest ook documenteer hier.
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerInderdaad, ik haal ook tot 1300 km maximaal met de 75 liter tank.
En dat mis ik dus wel: voor de ad blue versie (die ik opzettelijk ook NIET heb), kon ik de wag schuin zetten en tot 109 liter in de oude 90 l tank krijgen en brak zo ooit ook hier het record van Belgie naar Bulgarije met een tank (>2000 km) Onmogelijk met deze.
Zou wel interesse hebben in extra dieseltank (Audi heeft optie grotere dieseltank). +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerJawel, grote inlaat buis (pekzwarte) had bij mij een gat of het zwarte kleine buisje dat naar de sensor loopt vervangen. Kan zelfs een spandbandje zijn!
Dat kost elk niet zo veel, en als je wat van de auto kent, zou je het zelf kunnen vinden.
Wel probleem want je cruise control werkt dan niet meer en die gebruik ik continu tussen Bulgarije en België om aan de verbruik te geraken onder zes liter (aan huidige prijzen meer dan lonend).
Jean Marc
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerIk heb 350.000 km en bijna toe aan een nieuwe koppeling. Weet dis dat ik zal moeten beginnen sparen… Thx.
Mijn vorige Vivaro’s en Trafics hadden dat nodig na de 200.000 km. Dus hele verbetering, vind ik…
Jean Marc
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerRTFM of Read The Fucking Manual
Dacht dit ook maar start/stop werkt enkel in ideale omstandigheden:
- Batterij voltage hoog genoeg
- Buitentemperatuur niet te laag en niet te hoog
- Met eco knop soms afhankelijk van airco stand
- bij mij PTO (power take off) mag niet ingeschakeld zijn op hoger stationair toerental
- remdruk mag niet te laag zijn (tweemaal op rem drukken bij uitgeslagen motor aan lichten en je weet wat ik bedoel)
- Heel wat andere software instellingen en zelfs te veel opladen van dingen intern via 12 volt…
- Rest ben ik vergeten maar in de handleiding stond een hele waslijst…
+je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerZie mijn andere topic en ga nu boven de 350.000 km al.
Dus suuuper tevreden van de Vivaro of Traffic zoals je wil.
Wel verving ik enkel de boxen in de deuren door hele dure en nu is iedereen verstomd van de hoge kwaliteit van die installatie.
De GPS was erg vreemd in het begin maar nu vind ik het de beste die er is. Wel verloor ik West Europa nadat ik volledige Oost Europa en Turkije installeerde, maar ik ben toch maar om de drie maanden in de BeNeLux, Duitsland en Oostenrijk en Waze is een nieuwe app die meer doet dan de meest dure auto GPS…
Dus super tevreden! +je
16 juni 2022 om 12:46 In reactie op: Opnieuw recordverbruik Opel Vivaro: onder de 5 liter! #18469490VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerEven de kritiek weerleggen van een gebruiker die zegt dat het tot motorschade zou leiden. Op https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html ben ik boven de 350.000 km met deze auto en nummer een in de zuinigheidsranking! De motor draait nog perfect als nieuw en de wagen blijft een droom maar ik ben wellicht langzaam aan aan een nieuwe ontkoppelingsschijf (ambréage) toe…
Dus dat zuinig rijden de motor zou verstoppen zoals wel gebeurde met mijn Mercedes Vito ooit is geen waar. Een videoclipje van de boordcomputer ter bewijs annex.
Vragen? Stel maar! En begin nu mas de PTO meer en meer te gebruiken. PS: Enkel Opel had de lichtste
motor zonder biturbo en dat zorgde dat ik ongeveer alle mogelijk opties kon nemen voor het prijssverschil om aan 20.000 EUR aankoopprijs toen te geraken. Suuuuper tevreden op de vele routes tussen Bulgarije (mijn nieuwe vaderland intussen) en België (mijn moederland). +je




15 november 2021 om 10:24 In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18444976VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerDat lampje vond ik niet erg. Maar je cruise control werkt niet meer: Als je van Bulgarije naar BeNeLux moet en terug, 2 x 2345 km, is dat meer vermoeiend. Ik heb wel zo’n ODB II lezer altijd in de auto liggen ook om fouten op te zoeken el eventuee eventjes te resetten. Echter, enkel vervanging van de grote luchttoevoer buis, loste laatst mijn probleem op voor ik terugkeerde en ik ben nu wellicht toch al weer 40.000 km verder. In december naar keuring in Bulgarije. Wordt ook strenger en strenger maar hier doen ze niet belachelijk over bepaalde zaken en houden ze er rekening mee dat de mensen hier meestal vrij arm zijn en autokosten duur zijn. Een menselijke aanpak ipv enkel letters en cijfertjes. Wel een probleem als je geen Bulgaars begrijpt, hoewel ze hun best deden en mij de eerste jaren zelfs positief discrimineerden hier (ben echt van dit land gaan houden, en haar inwoners en inwoonsters nog meer). Veiligste land van de EG op dit moment… Zeker waar ik woon aan grens met Noord Makedonia en het strenge maar even arme Servië. +je
12 november 2021 om 10:18 In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18444394VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerAls het vanzelf weggaat, hoeft misschien niet eens een sensor vervangen te worden.
Kijk, het gaat hier over de metingen van de uitlaatgassen. Let wel: Als ze je auto aan de TIS of TIS2 hangen (Technical Information System), krijgen ze een hele wastlijst te vervangen elementen van wat het kan zijn, tot bij mij zelfs ooit drie radiatoren toe!
Ik liet het mijn klant De Blauwe Poort bvba in Kortrijk nazien, omdat ik ook druk verlies voelde en het gebeurde laatste met mij in Bulgarije toen ik heel hevig moest optrekken terwijl ik altijd in ECO rij met een verbruik onder de 6 liter op lange afstanden.
Toen bleek het ditmaal dat het niet het kleine buisje is dat de garagisten wel kennen waarop de sensor zich baseert voor metingen (gemiddeld gaan die 200.000 km mee), maar dat het heel de grote luchtTOEvoerbuis was die door een steen van onderen deels door de hitte gesmolten was.
Je kunt dus altijd eens langsgaan bij Eddy van De Blauwe Poort (snel, voor hij met pensioen gaat) in Kortrijk, als je eens een onafhankelijk advies wil hebben van een die echt zeer veel van auto’s weet. Als je eens in Kortrijk bent, via google vind je zijn adres in de Sint Denijsestraat wel.
succes!
jean Marc Van Belle
31 augustus 2021 om 13:05 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18434314VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerAanvulling: in Bulgaruhe herzag ik mijn standpunt om nooit winterbanden te leggen. In België had ik die 0 tot 5 dagen per jaar nodig. In Bulgarije hebben we zowel 20 x sneeuw als binnenwegen met regen en gravel. Nu rij in met Lassa 4 seizoensbanden en heb een superdesuper bandenboer in Kjustendil nabij. Voor mijn Honda FR+V was dat echte winterbanden en nieuwe zomerbanden die reinforced zijn, want hier ligt veel rommel op de wegen en diepe gaten. Maar ik klaag niet met 10% vlaktaks hier, waar de wegen in 5 jaar tijd beter werden dan die in België waar je het omgekeerde proces merkt. +je
31 augustus 2021 om 12:59 In reactie op: New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar #18434306VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerUpdate 301.000 km!!!
De wagen had net weer onderhoud en wellicht zal ik aan 340.000 km of de twee onderste ‘steunmetalen’ voor beide voorwielen voor zo’n 500 EUR moeten vervangen. Valt best mee op zo’n levensduur, vind ik. Is ook mijn eerste wagen die ik niet meteen plan te hernieuwen omdat ik in Bulgarije minder verdien dan vroeger.
De motor lijkt nog perfect en fluisterstil (voor een diesel, straf) en alle opties werken nog. Mijn optionele linkerdeur werd wat vaster gemaakt wel na zo’n lange tijd (gebruik ik meest, aan kant chauffeur, zalige optie voor de hond en mij en fietsen en zo). De airco ventilator piept een beetje bij het uitzetten van de motor maar ook deze zomer gingen we hier vlot naar de normale maxima hier tussen 40 en 45 graden, dus die airco doet super werk.
Verbruik niet veranderd, maar ik zet de eco nu wel af in de bergen. Zoals jullie weten had enkel Opel de lichtste motorversie zonder biturbo bij aankoop en bespaarde ik zo 2500 EUR waarmee ik alle mogelijke opties kocht (incl. elektrische voorverwarming, super handig hier in landklimaatwinters waar ook minus 20 niet abnormaal is en nog geen minimum uitmaakt). Enkel webasto kocht ik niet (dieselverwarming) maar twijfel om de PTO (power take off) te gebruiken voor meer mobilhome achtige verbouwing de komende jaren, weet het nog niet).
Dus nog altijd kun je het hele verloop en alle kosten volgen op mijn Duitse app:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html
Tot slot: de Navi50 is terug ondersteund vanuit Hongarije en met gekochte updates heb ik nu ook Noord Makedonia en de laatst mogelijke kaarten (komen altijd ietsje achter) van Bulgarije en buurlanden en volgende week rij ik voor het eerst naar Turkije en kocht al de upgedate map daarvoor ook (ruim 40 EUR want ik heb BTW nr, anders 49,00 EUR).
Wie info wil, geef gerust een seintje. Op FB sta ik nu als Жан Марк Ван Белл (kopieer de naam, anders vind je me niet), maar info@logocom.be blijft geldig, bagrentsi@abv.bg komt echter meteen op mn gsm toe. Deze wagen werd speciaal voor mijn nieuwe leven in Bulgarije gekocht speciaal tegen het extreme maar toch normale klimaat hier bestand (nu weet ik dat 1 graad meer ook normaal is en ons niet bang moet maken, per 100 m hoogteverschil hier heb be altijd 1 graad celsius temp verschil, dus ik kan kiezen in de zomer tussen +35 en +15 door wat te rijden naar een hoger meer), en het is nog altijd ‘mijn zwarte lief’ (mijn Blauwe Lief is een Kawa 1400GTR, mijn grijze lief een Honda FR-V met 360.000 km).
Ik hoop dat iedereen zo gelukkig is met zijn Opel (Renault?) hier!!!
Dank aan Sofia Avto/East hier in Sofia ook. Een uitmuntende en totaal eerlijke garage met integere mensen! Idem voor Opel Kortrijk (Vanneste, later Bariseau) toen ik nog in België woonde!
Jean Marc Van Belle
30 augustus 2021 om 15:11 In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18434041VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer<p style=”text-align: left;”>Mijn teller ging net boven de 300.000 km. Bij olie onderhoud merkten ze twee dragers vooraan onderaan de voorwielen die rond 340.000 km (volgende oliewissel), zullen moeten vervangen worden. Kostprijs rond de 500 EUR incl. BTW en werk. Voor de rest blijft dat een beest van een wagen. Wat zie ik ‘haar’ graag’, mijn zwarte lief (heb nog een blauw lief, een Kawasaki 1400GTR en een grijs lief, een Honda FR-V van 360.000 km en rijdt ook als nieuw, maar daar verwacht ik rond 400.000 m een kost van 2.000 EUR).</p>
Vrouwen zijn hier in Bulgarije goedkoper dan wagens. In België was het ooit omgekeerd, mijn vrouw en de bijhorende echtscheiding kostte mij onze nieuwbouw, omdat ze hebberig was en dronk. Mijn wagens drinken niet echt veel, soms zelfs minder dan 5 liter per 100 km diesel.Succes aan allen hier ook. PS: Nav50 systeem is super in die wagen, maar opnieuw kan ik geen update uitvoeren voor Turkije nu. Ik had dat echter gelukkig al preventief geïnstalleerd bij mijn Bulgaarse updates in 2020. +je
VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer<p style=”text-align: left;”>Hoe deed je dat raampje? Dat mis ik namelijk en niemand wil dat plaatsen.</p>
Maar we zijn zovele jaren verder… +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerHallo. ik zit intussen op bijna 250.000 km en die nieuwe Citroen lijkt inderdaad niet alles te zijn als je een Vivaro als jij en ik gewoon zijn (enkel die optie adaptive cruise control lijkt aanlokkelijk, maar het prijskaartje absoluut niet).
Geef jij ook eens een update als je wil?
Ik doe 80.000 km/jaar nu van België naar Bulgarije en terug, zelfs met Corona.
Nu meer dan 35 graden hier en in de winter soms tot onder minus 25 en dat beestje rolt als altijd. Alleen eenmaal langer laten stilstaan en daar gaat die wagen niet akkoord mee.
Reageer je eens voor de anderen en mij hier? Je ouder LPG verhaal was ook mooi! CNG lijkt ook duur te worden… Gekke wereld.
Jean Marc
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerEen blanco USB stick aansluiten, dan naar menu ergens Opties en daar ergens zit de optie om je gegevens naar USB te zenden. Als je dan inlogt op je link hierboven, zal die automatisch zien welke kaarten je kunt komen. Maar het Hongaars softwarebedrij zou naar het schijnt al jaren geen updates meer leveren. Zo heb in mijn buurland Noord Makedonia als blanco in mijn NAV50 maar zou ik dat ergens kunnen oplossen met die stick.
Als je nieuwe kaarten op je stick hebt, moet je die instoppen in de NAVxx en dan pas aanzetten en zal die vragen om die up te daten. Eigenlijk is de NAVxx een gewoon moederbord PC. +je
VAN BELLE Jean Marc
Deelnemer:good-job: Als je de + pool verwijdert van je batterij, moet die normaal na de heraansluiting op het scherm de radiocode vragen.
Ik had dit voor toen de software ooit in Oostenrijk tilt sloeg en ik enkel de maandag mijn garage om die code kon vragen (Opel dealers kunnen die vinden aan de hand van het chassisnummer). +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerEuh, zit die op mijn Navi50? Zou ik ook graag vinden! Jean Marc +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerKan vreemd klinken maar werd er een zijruit vervangen na breuk? Ik had plots een koude zijdelingse wind aan passagierszijde. Na een eindje zoeken vond ik dat het rubber schuin zat en toen ik met een cutter het wat afboordde, was de koude windstroom weg. Aan de voeten komt dan immers meer lucht binnen (cabine is niet meer luchtdichter dan). Anders misschien een of ander plastic onderaan die doorgeeft naar waar het stuur en pedalen doorgaan. +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerLuidsprekers in de NAVI30 (denk ik) van mij werden gewoon in deuren vervangen. Enorme kwaliteit sindsdien en serieus luid te spelen zonder vervorming. Weet niet of moederbord NAVI50 ook zo goed is. Volgens mij gewoon ze links/links samen aansluiten als je op 4 of 8 Ohm zit aan een kant en dan lukt het ook (geen fading voor/achter dan). Is must voor elke muziekliefhebber. iPod klinkt dan als in Bose system! +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerZou moeten gekend zijn: Hard rubberen
buisje dat naar sensor leidt, smelt door na
bijv. 180.000 km bij mij (ook met vorige). Die moet vervangen worden. Heb er ergens een foto van maar is gewoon halve centimet doorsnee met een spanband bovenaan en zo’n 10 cm lang. Garage moet dit bericht wel begrijpen. Is normaal, lijkt me.
Jean Marc +je
25 augustus 2020 om 19:26 In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18387297VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerIs vaak voorkomend maar normaal pas bij hoger aantal kilometer (exact zelfde bij vorige modellen en bij Renault Trafic):
Een rubber buisje bovenaan waar ook de sensor zit, krijgt een gat door de enorme hitte en moet dan vervangen worden. Garage in België zag dit niet en dus kwam de fout bij mij terug en vroeg Opel Bulgarije of ik dat mocht negeren omdat er niets mis was om zich. Zij zeiden dat het een hele dure grap kon worden en voor een relatief klein bedrag vervingen ze het. Hier in Bulgarije laten de garages altijd de vervangen stukken in je wagen liggen om de vertrouwensband te onderhouden. Tof land en had dit eigenlijk niet verwacht op basis van roddels… Prijzen stukken zijn wel hetzelfde, werk is iets goedkoper.
Niet erkende garages zijn veel goedkoper, maar zolang de herstellingen en onderhoud meevallen, blijf ik officieel werken.
Jean Marc.
25 augustus 2020 om 19:21 In reactie op: Vivaro tussen 2012-2014: welke motor is het beste? #18387296VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerKijk even op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html en dan kun je ook zoeken op de andere.
Opel was in 2015 die net voor de Euro 6 de NIET dubbele turbo versie verkocht zonder AddBlue en daarom veranderde in snel naar een nieuwe omdat het verplicht zou worden. Voor die 2000 EUR goedkopere motor, kocht ik bijna alle opties die mogelijk waren. Die motor is inderdaad zwakker bij zware hellingen en bij inhalen en op autostrade omhoog, alsook met aanhangwagen, maar ik heb ook heen turbo problemen en zo. Lijkt mij de beste motor te zijn. Enige jammere is de kleinere tank van 75 l vergeleken met het vorige model die je schuin kon zetten en zo brak ik ooit het zuinigheidsrecord van >2000 km met >100 liter tanken in een beurt van België naar Bulgarije in één keer.
Je kijkt even op spritmonitor en dan zie je wel.
Jean Marc +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerDank u voor dit mooie bericht. Totnogtoe verving ik mijn auto’s rond de 200.000 km om dit soort kosten te voorkomen maar nu ik in Bulgarije woon is mijn inkomen verl beperkter geworden. Zelf zit ik met mn Opel Vivaro van 2015 (!) nu bijna op 250.000 km, de helft van jou dus. Ook in Bulgarije is de Opel garage heel goed en heb ik af en toe wat kosten maar hoewel het de lichtste motor is, bespaarde ik bij aankoop zoveel dat in bijna alle toen beschikbare opties aankocht voor die 2000 EUR verschil incl. PTO zelfs.
Op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html vind je al mijn tankbeurten en onderhoud. Bij mijn vorige modellen hield ik goed contact met de kopers en deze noteerden vooral een nieuwe embréage schijf (koppelingsschijf).
Voor de rest uiterst tevreden en zeker bij >35 graden (hier normaal in de zomer), super airco en in de winter (kan hier onder de minus 25), had mijn garage in Kortrijk de auto speciaal wat bijgeregelf qua koelvloeistof en nazicht van dieseleidingen en elektrische voorverwarmingsoptie tot minus 35 ook qua verwarming dus suuuuper. Mijn Kawa 1400GTR kon ook erin (niet meer in nieuwe model dat nu Peugeot is).
Dus ik volg dit topic ook verder! Misschien bouw ik nog een koel/verwarmingseenheid op de PTO of via een dieselverwarmer zodat ik die ook als camper kan uitbouwen. Iemand ervaring met zo’n boveneenheid zoals bij frigowagens Vivaro hier? Jean Marc +je
VAN BELLE Jean Marc
DeelnemerBen niet zeker, maar lijkt toch op een sensor IN de tank die wel en niet doorgeeft, en wel een sensor aan de kant bovenaan (bij volle tankmeting). Je vermeldt echter een elektronische ingreep, en je weet, als er een computerman iets komt oplossen, dan is er iets anders dat meestal niet meer werkt (ben zelf computerman, kan het weten). Succes +je
-
AuteurBerichten