TWA

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1,976 tot 2,000 (van in totaal 2,329)
  • Auteur
    Berichten
  • …en door iedereen gerespecteerd! Zie filmpjes… (topgear and fifthgear)

    japs…Vauxhall Carlton en Opel Omega

    Iets meer info van Opel Omega Portal:

    bron opelomegaportal.nl

    In reactie op: klem zonneklep vervangen #18037391

    Welke Vectra? A / B / C

    Greetz Emiel

    In reactie op: Db-controles #18035568

    Tuurlijk, why not zo leren we van elkaar :thumb

    Leuke is vragen naar de ijkingsrapporten :ass

    In reactie op: Db-controles #18035563

    @ Vinc: your right! Hierbij (moest ff spitten) de officiële regels:

    bron: wetten.nl

    Afdeling 2. Geluid
    Artikel 30

    1. Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van een:
    a. geluidsniveaumeter;
    b. calibratiegeluidsbron;
    c. toerenteller.
    2. De in het eerste lid vermelde apparatuur moet voldoen aan hetgeen voor het desbetreffende meetmiddel is bepaalde in hoofdstuk 8 van deze regeling.
    3. Bij het meten van het geluidsniveau worden de meetcondities als bedoeld in artikel 31 in acht genomen.
    Artikel 31

    1. De meting vindt plaats in de open lucht.
    2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
    3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto, bedrijfsauto of bus bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto, bedrijfsauto of bus wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
    4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
    5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
    6. De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus.


    Figuur 4. Afmetingen proefterrein.
    Artikel 32

    De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

    a. voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging ‘F’ , voorheen aangeduid met ‘Fast’, en de frequentieweging ‘A’;
    b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
    c. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron;
    d. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
    e. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:
    1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
    2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m, waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan;
    3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
    4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto, bedrijfsauto of bus of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
    f. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto, bedrijfsauto of bus is vermeld. Indien het kentekenregister geen toerental vermeld wordt de motor van de personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg op 3.500 min-1 gebracht voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en op 2.000 min-1 voor zover het betreft een voertuig met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Voor personenauto’s, bedrijfauto’s en bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg wordt een toerental van 1.500 min-1 aangehouden;.
    g. na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
    h. er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
    1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
    2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
    3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
    4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

    Figuur 5. Plaatsing microfoon.

    In reactie op: Db-controles #18035559

    Klopt ook wel, maar is geen afkeur. Wat je wel meestal ziet is dat een CO2 meting te hoge waardes geeft.

    Heb het wetboek ergens liggen (had ik achterin mn auto liggen, altijd leuk) maar moet dan echt gaan zoeken. Daar staat dus ook in dat je maximaal 2 db hoger uit mag komen en wat de voorwaarden van de meting zijn…

    Zal weer ff gaan zoeken ;-)

    In reactie op: Db-controles #18035554

    Die wel jah…zo worden ze ingevoerd ;-) type goedkeuring…

    Rijden in Amsterdam stadsbussen die meer herrie maken.

    Ach rij met groep a rond zonder enige demping, nooit aangehouden. Ligt er gewoon aan hoe je zelf in de buurt rond rijd.

    leuke info: BRON: tuning-gids.nl

    In reactie op: Db-controles #18035546

    Test moet binnen, op een betonnen ondervloer met bedrijfstemp warme motor worden gedaan. Mag dus niet buiten op straat.

    Politie zal bluffen en zeggen dat ze dat wel mogen. Gewoon de mond dicht houden, de snor zn werk laten doen en bij een boete in bezwaar gaan.

    Zie het zo: als er dus op het moment van meten een vrachtwagen/hells angel op Harley/vliegtuig overkomt is jouw meting niet meer correct. Ze kunnen dus nooit een correcte waarde krijgen.

    Dus just accept it for then, maar thuis in beroep gaan op de beslissing ;-)

    Greetz Emiel

    In reactie op: Ronde druk knop met sneeuw teken #18034943

    Idd winterstand. De bak start dan in de 2e of zelfs 3e strap. Hierdoor slip je minder snel door.

    In reactie op: mijn corsa b problemen en vragen #18034822

    Ontvetten en dichtkitten. Heb je iig een oplossing tot de sloop open is.

    Greetz Emiel

    In reactie op: station v6 #17873608

    Die V6 zal je ff naar moeten kijken, tekst klopt niet bij de auto (angel eyes?) Ziet er wel heel knap uit.

    De 2 liter is zeker geen slechte keuze rij daar ook mee en is vlot genoeg! Snelweg rijden zal de 6 pitter iets rustiger lopen en ook zuiniger, stad alleen is het schrikken met je verbruik, blijft een tank.

    Beide zien er netjes uit, gaat dan eerder om jezelf. Je zegt als start in je topic t liefst een B2 te willen, dit is zeker een mooie.

    Gewoon voor beide een afspraak maken, plaatjes zeggen niets :thumb

    Succes and greetz Emiel

    In reactie op: gevoelig contact grootlichten #18034427

    Nope…alleen stuurkap. Stuur kwart slag draaien, zie je een schroefje, deze zit (als het goed is en je auto nog compleet is) aan beide zijde.

    Ennehhh zie PM king:

    Greetz Emiel

    In reactie op: hoe heet het en waar te bestellen? #18029221

    Kleur is over te spuiten, of op de sloop 2 panelen/grepen pakken. Kan je het nog lijmen???

    Wel minder dat dit zo’n onderdeel is wat zo moeilijk is te krijgen :swear

    In reactie op: Bokken opel astra G z16se #18034306

    EGR Klep

    Ach aan de andere kant…nu weet je zeker dat die niet kapot gaat.

    Hoe rijd ie nu?

    In reactie op: Bokken opel astra G z16se #18034305

    @DarkSpeeder wrote:

    Net terug van de dealer naar wat het lijkt is het de egr die vast zit.
    Tevens de Inlaat laten reinigen.

    Hoop dat het probleem weg is met een nieuwe egr klep :angel

    Heb je je EGR klep al gekocht??? Was waarschijnlijk niet nodig man!

    In reactie op: Bokken opel astra G z16se #18034297

    Hahahah graag gedaan man… :thumb

    Gratis upje voor dit probleem :angel

    Greetz Emiel

    In reactie op: SPOED! Waar gaat opcom op bij Astra G? #18033909

    Topper! Thanx man :wors

    In reactie op: Fors afwijkende ET-waarde… #18034132

    Alleen bij verlagen en hobbels/personen achterin zou je er last van hebben, gaan dan aanlopen. Verder geen probleem.

    In reactie op: Olie zuipende Astra G #18033413

    Overdreven misschien niet, t is een oplossing. Maar zoals bovenstaande al aangeeft: er zijn alternatieven die goedkoper zijn en dus ook werken. Houd er wel gewoon rekening mee dat je altijd wel olie verbruikt. Staat zelfs in je boekjes die je ooit bij de auto hebt gehad ;)

    Succes in ieder geval

    Greetz Emiel

    In reactie op: Vreemde foutcode uitlezen auto #18033802

    Is het geen foutcode van de scanner zelf? Kan ook niets terug vinden op google….

    Greetz Emiel

    In reactie op: OP-COM #17576962

    Naar je config scherm gaan, daar je apparaat beheer openen en je USB apparaat waar een ‘?’ Bij staat helpen met de drivers vinden.

    Staat 1 ‘Onbekend Apparaat’ als het goed is. Selecteer de optie om zelf naar drivers te zoeken en dirigeer windows naar de map C://PROGRAMS/OPCOM/DRIVERS” onclick=”window.open(this.href);return false; of waar je je software dan ook op hebt geinstalleerd.

    Als dit is gelukt zal OPCOM je uitlees apparaat wel vinden :thumb

    Greetz Emiel

    In reactie op: Opel Vectra/Signum GESPOT #17336160

    Nope das al een erg mooie bekende. Kleur was donkerder, irmscher op de achterklep en was een sedan.maar dit is ook een pracht versie. Is voor mij een icoon, een voorbeeld ;-)

    In reactie op: Andere voorstoelen corsa b #18014708

    Viel mee bij mij, maar er zit dus al een andere bout in. Weet nooit wat de vorige garage/eigenaar heeft gedaan.

    In reactie op: Andere voorstoelen corsa b #18014706

    Je hebt 2 gordel spanners, dus ga los :jerry

    Ik had die luxe optie niet, dus koos voor de 4 boutjes. Anders heb je de 2 Torx bouten (T45) op de rail zitten, willen nog wel eens verrot draaien houd daar rekening mee.

    So it’s really up to you :angel

25 berichten aan het bekijken - 1,976 tot 2,000 (van in totaal 2,329)