Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je kunt ook proberen een ander bouwjaar in Opcom te selecteren, dat wil nog wel eens helpen.
@teungts wrote:
even vervangen, is nog al een klus
Het valt op zich nog wel mee.
Ik ben geen monteur en heb het zelf vervangen. Het uitbouwen heeft mij een halve dag gekost en het erin zetten ook een halve dag.Zelf heb ik een GTC met de 1.9 150PK Diesel.
Tot nu toe heb ik de volgende reparaties gedaan:
– Dynamo
– Airco condensor
– Inlaatspruitstuk (ivm wervelkleppen probleem)
– EGR en gaskeerklep gereinigdIk heb de auto 2 jaar geleden gekocht met 110.000km op de teller en er staat nu 162.000 op de teller.
Het is een fijne auto met een lekker pittige motor. Ik heb er met regelmaat een aanhanger (1600KG) of paardentrailer (1400KG) achter hangen. Doordat de auto laag is en de trailer hoog merk je wel dat er wat achter hangt, maar je komt er prima mee vooruit.
18 juni 2013 om 22:00 In reactie op: [ASTRA H] CD 70 kopen bij een afbraak, niet afgemeld. #18153324Zolang je de securitycode maar hebt van het voertuig waar de radio en het display uitkomt. Display en radio inbouwen in je eigen auto en benaderen met tech2 dmv het invoeren van de ‘oude’ securitycode (van het donorvoertuig). Zowel de radio als het display vrijgeven en vervolgens kun je beide aanmelden met je eigen securitycode en chassisnummer.
18 juni 2013 om 21:52 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146208Dan wat anders, hoewel ik er dus waarschijnlijk nog even mee wacht, even terugkomend op de parkeersensoren.
Ik heb afgelopen donderdag m’n OP-COM binnen gekregen en ben daarmee in staat geweest om de speedlock aan te zetten. Zoals ook in m’n Opel boekje staat (al is het daar dus een optie) zou je een piepje moeten horen wanneer je de knop om de deuren te sluiten een paar seconden ingedrukt houdt. Dit piepje hoor ik inderdaad ook, maar nou was mijn vraag, komt dit vanuit het instrumentenpaneel (wat zou betekenen dat ik dus geen externe speaker hoef te plaatsen), zit de speaker in de schakeleenheid van dat knopje verwerkt, of hebben deze niets met elkaar te maken?
Die piep komt vanuit de speaker in het instrumentenpaneel, net als het geluid van je richtingaanwijzer (ja het is geen echt relais dat je hoort). Ik heb inmiddels de link met het overzicht teruggevonden. Je moet alleen even weten welke Alpha code je instrumentenpaneel heeft, maar dat kun je makkelijk achterhalen met Opcom.
Hier de link: http://trueffelwurm.de/cockpit_farbe/index.php/Astra-H_Tachovarianten” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 juni 2013 om 07:23 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146205Dat is nooit goed als er stukjes afbreken :???: Heb je de sleutel nog werkend gekregen of lijkt ie nu definitief stuk?
De foto’s zijn helaas te klein om goed te kunnen zien hoe de module eruit ziet. Als ik de kabelboom bekijk lijkt het erop dat er een aantal relais aanzitten.
De originele kabelboom voor het gebruik icm met een REC bevat geen relais. Deze heeft een Trailer Interface Module die je in je REC klikt en daarop sluit je de kabelboom van de 13-polige stekkerdoos aan (ook dmv. een stekker)
Je houdt dan nog 2 of 3 aansluitingen over (12 volt continu, 12 volt geschakeld en een massa).
Kort samengevat lijk je nu een kabelboom te hebben voor een auto zonder REC.
10 juni 2013 om 13:45 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146203Vanaf de zijkant zou inderdaad moeten werken. Volgens mij is het een los blokje, maar het is al even geleden dat ik mijn sleutel in 2 stukken had liggen dus durf het zo uit mijn hoofd te te zeggen of het veel afwijkt van het plaatje dat ik eerder heb geplaatst.
7 juni 2013 om 08:12 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146201Er zit inderdaad geen schroefje in de sleutel. Alles zit in elkaar geklikt. Je kunt beide delen van elkaar afhalen (met wat geweld).
Probeer eens een kleine schroevendraaier in de opening te steken die ontstaat bij het uitklappen van de sleutel om zo beide delen voorzichtige van elkaar te wrikken.7 juni 2013 om 07:00 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146199Omdat je aangeeft dat je reservesleutel prima werkt denk ik niet dat het probleem in je CIM zit. De reservesleutel zou dan namelijk ook niet of zeer moeizaam werken. Is je sleutel alleen gevallen of is deze uit elkaar gevallen? In dat laatste geval zou je de transponder voor de startblokkering verloren kunnen zijn.
De transponder kun je hier vinden:

Bron: viewtopic.php?f=5&t=174665&start=0Je kunt de sleutel ook altijd even opnieuw proberen in te lezen als je over een Opcom (of tech2) beschikt.
Er kan van alles aan de hand zijn. Het advies is dan ook om de auto eerst uit te (laten) lezen zodat je weet of er foutcodes zijn die wellicht naar de oorzaak van het probleem leiden.
PS. Ik zie dat je hier nieuw bent. Het wordt op prijs gesteld als je je even voorstelt :thumb
6 juni 2013 om 13:08 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146197V.w.b. de 1e (0335), zou dit het teken zijn dat de sensor het gaat begeven, of heeft deze het al begeven (ik meen me te herinneren dat ik deze v/d week ook kreeg, maar de volgende ochtend was deze weer weg (wellicht alleen bij warme/hete motor?)). En is het heel schadelijk als ik hier nog mee door rij?
Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?
Hier zou ik inderdaad een apart topic voor aanmaken. Ik kan je geen duidelijkheid geven over deze foutcode. :hmmz
Code 4 (had ik al, transponder is waarschijnlijk defect)
P1614 Wrong transponder key error (the chip is still in the key?)
P1614 Wrong transponder immobiliser key B-006
P1614 immobilizer anti-theft wrong signal B-008Heb je al eens een tijdje je reserve sleutel gebruikt? Krijg je dan dezelfde meldingen? De CIM van de Astra is een veel voorkomend probleem, wellicht is daar iets mee aan de hand. Weet je of de terugroepactie al is uitgevoerd op je CIM?
4 juni 2013 om 11:00 In reactie op: trekhaak gemonteerd en nu geen kentekenplaatverlichting meer #18150238@ReneH145 wrote:
We houden natuurlijk iedereen op de hoogte van gevonden oplossing. :angel De 12volt continue zit standaard aangesloten in de module en stekker dus dat is geen probleem. Alleen de geschakelde plus voor bijv. de koelkast zit apart. Aan de kabelboom van de stekkerdoos is dit een aparte gele draad welke dus niet direct op de rec module zit. heb zo snel geen losse draden of aansluitingen gevonden achterin.
René
Het is al een tijdje terug dat ik de hele set aangesloten heb. Ik dacht dat ik naast de stekker die op de REC aangesloten wordt, 2 losse draden aan de kabelboom had zitten. Die gele draad kan wel eens kloppen, volgens mij zit daar ook een witte stekker aan.
Niet dat ik ooit een geschakelde 12 volt of continu 12 volt gebruik, maar als het aan te sluiten is zonder al te veel werk is dat altijd meegenomen!
4 juni 2013 om 09:55 In reactie op: trekhaak gemonteerd en nu geen kentekenplaatverlichting meer #18150234Als je een oplossing hebt voor de geschakelde 12 volt dan hoor ik dat ook graag :D In mijn GTC heb ik destijds ook een trekhaak met 13-polige aansluiting gemonteerd. De 12 volt continu en 12 volt geschakeld heb ik tot nu toe nog niet aangesloten omdat ik weinig zin had om kabels van voor naar achter te trekken. :sleeping
@Mark-78 wrote:
1 Kan ik de cd30 eruit halen zonder afmelden en de cd 70 inbouwen. Cd 30 hou ik toch nog deze wilt niemand hebben :jerry
Ja, dat kan. Het afmelden van de CD30 doe je alleen als je hem wilt verkopen. Meld je de radio niet af dan heeft niemand er iets aan.
@Mark-78 wrote:
2 moet ik eerst de CD30 afmelden voor er iets anders in kan
Nee.
@Mark-78 wrote:
3 moet ik eerst cd30 afmelden en dan de CD 70 aanmelden En dan kan iemand hier bvan het forum me daarbij helpen in de buurt Vlissingen/Middelburg(en nee geen dealer)
Nee, zoals inmiddels al twee keer gezegd ;) , de CD30 hoef je niet af te melden als je niet van plan bent deze ter verkopen. De CD70 moet daarentegen wel aangemeld worden na het plaatsen in je auto. Zorg er dan ook voor dat je er zeker van bent dat de CD70 die je gaat kopen/al gekocht hebt(als het een gebruikt exemplaar is), vrijgegeven is in het voertuig waar deze uit komt.
@Mark-78 wrote:
En uiteindelijk hoe zit het dan met universeeel inbouw(kenwood,pioneer) moet je dan ook eerst afmelden en dan????
Nee, bij universele radio’s is aan of afmelden niet nodig. Het aan of afmelden doe je namelijk in de radio (EHU). Een universele radio kun je niet benaderen met OPCOM of Tech2.
Kort samengevat:
Wanneer moet je een radio afmelden?: Als je van plan bent de radio in te bouwen in een andere auto en of te verkopen. Een niet afgemelde radio is waardeloos omdat je er niets mee kunt. Een niet afgemelde radio werkt alleen in het voertuig waarvan de securitycode overeenkomt met de securitycode die in de radio geprogrammeerd is. Bij het vrijgeven van een radio reset je (kort door de bocht gezegd) de securitycode uit het toestel.
Wanneer moet je een radio aanmelden?: Als je een nieuwe radio (CD30, CD70, DVD90, etc.) hebt gekocht die geen aftermarket is dan moet deze worden aangemeld in het voertuig. Aanmelden kan met sommige OPCOM versies en met Tech2.
31 mei 2013 om 19:23 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146195@PsychoMantis wrote:
Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor……..Mocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p
Dat is inderdaad de plek waar ik alle informatie vandaan haal.
@PsychoMantis wrote:
Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?
Klopt, dat is precies wat ik ook heb gedaan. Zelf heb ik een Astra GTC uit 2005 en ik heb via een demontagebedrijf een module van een Astra uit 2008 gekocht. Het onderdeelnummer van die module staat als het goed is in de howto. Je weet dan zeker dat je de juiste module hebt.
@PsychoMantis wrote:
Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?
Als het goed is werkt het. Wil je op safe spelen dan moet je een module van voor 2008 nemen die met een apart speakertje werkt. Er zijn namelijk IPC’s (tellerunit) die het piepje voor de PAS niet ondersteunen. Op een Duits forum ben ik ooit een overzicht tegengekomen waarin staat welke IPC’s (aan de hand van het onderdeelnummer) PAS ondersteunen, maar die heb ik helaas zo niet binnen handbereik.
@PsychoMantis wrote:
Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?
Ik heb geen idee :)
@PsychoMantis wrote:
Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?
Dat is omdat ik alles zo origineel mogelijk aan wil sluiten. Als je op het schema kijkt, zie je dat pin 18 ook de originele plek is waar de spanning voor PAS vandaan komt.
Hierbij nog 2 foto’s van de stekker voor PAS als het voorbereid is:

Hier zit de stekker aangesloten op de PAS module
Hierbij heb ik de stekker er even uitgehaald zodat je kunt zien hoe de stekker eruit ziet.Ik ga er vanuit dat de foto’s verder voor zichzelf spreken. Zoals je ziet zit de PAS module vastgeklikt aan de REC.
31 mei 2013 om 08:27 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146193@PsychoMantis wrote:
Mag ik vragen waar je deze schema’s gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???:
Ik haal de schema’s uit TIS. Het scheme dat je hebt meegestuurd is van de module met externe speaker (te herkennen aan het speaker symbool).
In TIS kun je doorklikken op alle modules en verbinding zodat je meer informatie krijg over waar ze naar toe gaan, via welke stekkers en welke pinnen. Als voorbeeld zie je bijvoorbeeld XC22 staan, dat is de omschrijving van een stekker. Als je daar op klikt kun je meer informatie over de stekker opvragen, bijvoorbeeld waar deze in het voertuig te vinden is. Als je goed kijkt zie je ook een nummer bij alle aansluitingen staan, dat is het nummer van de pen in de stekker waar het op aangesloten zit. Ook zie je bij alle kabels een afkorting van de kleuren staan. Als je er met je muiscursor op gaat staan zie je welke kleur een kabel heeft.
Eigenlijk is het redelijk vanzelfsprekend als je door hebt hoe het werkt, ook als je geen ervaring hebt met elektrotechnische schema’s
30 mei 2013 om 21:32 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146191Helaas nog geen tijd gehad om een foto te maken. Ik heb wel het een en ander voor je nagekeken in de elektrische schema’s.
Als er geen voorbereiding aanwezig is moet je inderdaad een aantal kabels leggen. Ik ga er hierbij overigens vanuit dat je de parkeersensoren aansluit die gebruik maken van de speaker in je IPC (instrumentenpaneel) de PAS (Park Assistant) module vanaf 2008 werkt op de IPC heb je een oudere PAS module dan moet deze worden aangesloten met een aparte speaker (hiervoor moet je ook weer draden leggen.Bij een PAS module vanaf 2008 moet je 3 draden aansluiten:
+ 12 volt (Vanaf de REC via stekker XR1 stekker linksboven op de REC, Pin 18)
Massa (ook bij de REC aan te sluiten of op een ander massapunt)
Low speed CAN-bus (Vanaf de REC via stekker XR1 stekker linksboven op de REC, Pin 5)30 mei 2013 om 09:26 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146190Als er geen voorbereiding is moet je de kabels zelf gaan leggen. Ik zal vandaag of morgen alsnog proberen een foto te maken zodat je kunt zien waar de stekker uit de kabelboom komt.
@kirelam wrote:
Dit is een Z19DTJ. Deze zou 120 PK moeten hebben.
Heb je de auto uitgelezen met OPCOM of TECH2? dat zou je anders nog kunnen doen om te zien of er nog foutcodes inzitten die met een universele OBD2 reader misschien niet uit te lezen zijn.
Zelf heb ik een Z19DTH (150PK). Op contact gaan alle lampjes aan. Bij het starten blijven de lampjes van het motormanagement aan, na het starten blijven de lampjes van het motormanagement nog even kort aan (1 a 2 seconden) daarna gaat alles uit.
Voor wat betreft het niet goed doortrekken, misschien dat je EGR erg vervuild is. Die zou je eens kunnen demonteren en eventueel reinigen met carburateurreiniger.
Welke 1.9 ligt er in je Astra? Het lampje van het motormanagement blijft na het starten kort aan en gaat 1 of 2 seconden na het starten uit.
28 mei 2013 om 18:49 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146187Nou dat klinkt als een complete motorrevisie! Wat een werk!
Voor wat betreft de stekker, je zit al te ver achter de bekleding. Ik heb het net even bij mezelf nagekeken (uiteraard was de accu van mijn telefoon bijna leeg dus een foto moet ik schuldig blijven) en de stekker zit hoger. Hij zit vast aan de kabelboom van de grote stekker met de grijze clip. Daar zit als het goed is ook de kabel aan van het lampje voor je kofferruimte. Als je de kabelboom vanaf de stekker gezien volgt, splitst deze zich na 10 a 20 cm op. Je hebt dan een vertakking na 3 draden met daaraan een grijze stekker van ongeveer 2 cm. Die stekker is voor de PDC.
28 mei 2013 om 13:30 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146185Ik bekijk nu je foto, maar ik heb wat moeite om in te schatten wat je op de foto hebt gezet. Heb je toevallig ook een foto die van iets verderaf genomen is? Wellicht wordt het dan wat duidelijker waar de kabelboom van de foto ‘loopt’
28 mei 2013 om 13:21 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146184Ik knutsel ook graag aan mijn Astra (heb alle accessoires bijna compleet ;) ), maar wel alles zo origineel mogelijk.
2500 euro? Dat is geen misselijke reparatie geweest!
Waar ze exact op aangesloten moeten worden weet ik zo niet uit mijn hoofd, dat moet ik nakijken. Het zijn inderdaad drie draden volgens mij twee voor de canbus en de andere draad zal waarschijnlijk een voeding zijn.
28 mei 2013 om 13:02 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146182Die witte stekker is het niet.
Volgens mij valt het nog wel mee mocht je de draden moeten trekken. Het gaat om 3 draden die naar het instrumentenpaneel moeten. Mocht het nodig zijn dan kan ik het tzt wel even voor je nakijken. -
AuteurBerichten