Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
22 oktober 2013 om 12:51 In reactie op: Opel Corsa B blijft als een slak over de baan rijden #18181069
Een oud koppel en pas 110k op de teller? Misschien zit er het één en ander verstopt?
@McKaamos wrote:
In ieder geval aan een professional over laten. Als je daar goede ervaringen hebt, gewoon daar heen gaan.
Waar je zelf op kan letten is of je banden niet nu al scheef afgesleten zijn. Verder is er gewoon niks wat je zelf kan zien aan de uitlijning zonder daar apparatuur voor te hebben. (naja, extreme hoeveelheden camber zijn wel te zien, maar dan heb je dat waarschijnlijk met opzet zo gezet.)
Vandaag (net half uurtje geleden) auto weer laten uitlijnen. Banden zijn niet scheef gesleten omdat ik pas sinds een week een nieuwe spoorstang en stuurkogel heb en dat is de reden van het scheve stuur :P. Nu is alles weer goed. Ik was daar overigens voor €45,- klaar voor 2kops uitlijning :)
@McKaamos wrote:
Jij kan niet zien of je wielen perfect recht staan. Het gaat vaak maar om een paar graden scheef, en dat is met het blote oog niet te beoordelen.
Als er eentje een paar graden uit het lood staat, moet je andere wiel compenseren en slijten ze allebij harder. Ook de rubbers, draagarmen, veerpoten, toplagers e.d. krijgen allemaal een optater door zo door te blijven rijden. Besparen op uitlijnen is gewoon dom, want straks ben je nog veeeeeel duurder uit door alle overmatige slijtage.
Je stuur staat niet voor jan-met-de-korte-achternaam scheef. Bepaalde delen van de ophangingsgeometrie proberen de neus vooruit te houden (o.a. de toe-in en rake-angle zijn daar voor verantwoordelijk), maar daar voor moet er blijkbaar bijgestuurd worden naar een bepaalde kant.
Edit:
Stel nou dat je b.v. rechts iets meer negatieve camber hebt dan links, dan is het contact met de weg rechts minder.
De Toe-in heeft aan beide kanten even veel grip nodig om de auto rechtuit te laten gaan, maar dat is dus niet het geval bij verhoogde negatieve camber. Gezien het zich probeert te balanceren, zal de rechterkant dus meer naar links sturen en de linkerkant meer recht-uit, waardoor er weer een balans ontstaat.
Nadeel is wel dat je rechter wiel harder slijt, er meer gestuurd word rechts terwijl je rechtuit gaat en de draagarm en bijbehorende rubbers het zwaarder te verduren krijgen, de toplager krijgt ook constant een grotere duw naar achteren en de veerpoot zelf zal het er allicht ook niet zo mee eens zijn waardoor hij gaat knikken op het punt waar de demperstang de demper in gaat en zo de sluitrubbers daar harder slijten en je demper gaat lekken.Rij je te lang zo door, mag je dus praktisch alles aan de rechterkant gaan vervangen. Duur geintje, kan ik je vertellen…
Hij zal dus allicht netjes recht uit blijven gaan, gezien diverse componenten van de ophangingsgeometrie daar voor zorg dragen, maar het is enorm slecht voor de ophanging.
En een beetje fatsoenlijke monteur zal je ook nog eens aanraden om links ook meteen te gaan vervangen als rechts naar de klote is. Eveneens weer om de balans tussen links en rechts te waarborgen. Dus dat wordt twee nieuwe dempers, twee nieuwe toplagers, twee nieuwe draag-arm rubbers, eventueel twee nieuwe draagarmen en ook nog twee nieuwe banden.
Gooi daar nog een keer arbeidsloon en een uitlijnbeurt overheen (moet dan ook), dan wordt dat een hele dure grap. Ik zou er niet van op kijken als het totaal richting de 1000 euro gaat.Is dat het jou waard om nu 100 euro uit te sparen? Denk niet dat de rente op je bankrekening zo’n verschil compenseert…. 1000% op jaar basis zou ik voor tekenen….
Je hebt me overtuigd, uitlijnen is bij de bandenboer hier (van Essen) niet eens zo heel duur eigenlijk. En volgens mij doen ze het wel goed, gewoon op een brug met van die platen aan de wielen. Is er nog iets waar ik op moet letten? Als ik het nu doe moet het ook helemaal goed zijn namelijk ;)
@richardo1992 wrote:
@Turill wrote:
Hey richardo, ik heb mijn achterkant bijna hetzelfde (geen letters, dubbele pijpies etc) alleen heb ik de standaard spoiler. Ik vind het er idd ook al goed uit zien. Op de voorkant heb ik een irmscher splitter en voor de zijkant irmscher sideskirts. Wordt hij wel een stuk mooier van. Je kunt eventueel ook een cupra splitter eronder knutselen. Booskijkers zou ik persoonlijk alleen doen als je ze aan de motorkap last, anders zijn ze.. niet zo mooi :P (vind ik dan).
hee Turill,
Waar kan ik foto’s van je corsa vinden? Ben nieuwe op het forum en weet nog niet helemaal hoe dit werkt.
Ik heb m zo gekocht. Krijg m a.s. donderdag.De zijkant vindt ik m wel oké, iig met mijn magere salaris niet van plan daar wat aan te doen.
De uitlaat is een Sebring demper. Dus niet alleen een sierstukje.Zou je anders een foto van de voorkant van jouw corsa kunnen posten?
Ja hoor ;)

Ik denk alleen niet dat een irmscher lip met een mager salaris een goede optie is :P
Google maar eens op corsa c’s met een cupra of een laguna splitter eronder. Goedkoper en ook best leuk :)
Zo zie je m nog wat beter:

Volgens mtech heb je iig het juiste beginmodel te pakken ;)
“De Z12XE heeft als klein voordeel dat het motorstuurapparaat hetzelfde is als die van een Z20LET.”
(http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&apid=3&mid=3&l=3″ onclick=”window.open(this.href);return false;)
Moet de chip natuurlijk wel geherprogrammeerd worden ;)Ik heb ook ff snel iets erop gegooid, zien er wel beetje uit als wieldoppen door t bronmateriaal :P

@crossagek wrote:
ga aub niet naar de mediamarkt voor audio , want dan kom je met de grootste bagger thuis ook al staat er een merkje op .
Daar hebben ze alleen dollar tekens in de ogen en verstand van het spul hebben ze niet .
mediamarkt verkopen ze je graag dure 300 W boxen , want die gaan veel harder en dat terwijl je radio maar 45 W uitgang vermogen heeft en dat wordt echt niet meer door de speakers . die 300W heb je wat aan in combinatie met een versterker die ze je uiteraard ook graag aan willen smeren ;)
Ik heb bij de MM gewerkt en dan heb je pech gehad met de verkoper. Ik heb op die afdeling nooit op die manier verkocht, maar ja ze zitten er idd tussen :P. Helaas zijn vaak de modellen met de meeste winst op voorraad en de beste speakertjes niet.. dat dan weer wel ;).
Heb zelf geupgrade naar iets grotere pioneers in adapterringen (met losse tweeters). Scheelt zeer veel in de C ;)
@TedMechanic wrote:
@Turill wrote:
Ik baal wel dat het stuur nu scheef staat, ik was hier al voor gewaarschuwd ivm het vervangen van dingen aan de stuurinrichting maar ik heb geen zin om hem weer uit te lijnen (dit heb ik recentelijk al laten doen). Is het verstandig om dit wel te doen.. want een scheef stuur boeit mij niet echt als het mijn banden niet extra slijt ;)
Beetje vreemde beredenering is dat. Da’s hetzelfde als dat je je banden op spanning zet. Een week later je banden vervangt, maar dan niet oppompt, omdat je dat vorige week al gedaan hebt.
Stel, mijn stuur staat een beetje scheef.. maar mijn banden staan gewoon perfect op de weg.. dan vind ik het niet direct een probleem. En aangezien ik het vrij kort geleden al heb laten doen vind ik het zonde van mijn geld ;). Ik snap verder wel wat je bedoelt maar het gaat in dit geval meer om de haast die ik moet maken :P.
Vandaag teruggehaald van de APK, helaas heel wat reparaties moeten doen die samen boven de 300 euro zijn gekomen. Dit heeft me wel 2 nieuwe ashoezen, een nieuwe spoorstang en een nieuwe stuurkogel opgeleverd. Verder hebben ze een dimlicht recht gezet, de bedrading van de kachel (haperde) gesoldeerd en de achteruitrijverlichting gefixed (schakelaartje was kapot dus tijdelijk draadje getrokken om hem werkend te maken). Ik had ook een nieuwe brandstoffilter liggen die ik er niet onder kreeg, dit hebben ze ook gedaan.
Ja ik weet dat dit vast goedkoper kan maar dit soort dingen zelf niet dus moest het maar zo. In ieder geval kan ik weer een jaartje mee hoop ik zo.Ik baal wel dat het stuur nu scheef staat, ik was hier al voor gewaarschuwd ivm het vervangen van dingen aan de stuurinrichting maar ik heb geen zin om hem weer uit te lijnen (dit heb ik recentelijk al laten doen). Is het verstandig om dit wel te doen.. want een scheef stuur boeit mij niet echt als het mijn banden niet extra slijt ;)
Even een kort vraagje: weet iemand of er verschil is tussen de 5-deurs en 3-deurs achterbumper van de corsa c?
Persoonlijk lijkt mij het Opel lettertype van reclamewerk etc. wel gaaf om te gebruiken (Opel Sans)
http://web-font.org/font/Opel-Sans-Condensed.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Maar ieder zo zijn smaak ;)
Strak bakkie! :)
Afspraak gemaakt voor de APK, vervangen van brandstoffilter en even m’n inhouden op hoge snelheden na laten kijken ;)
Hey richardo, ik heb mijn achterkant bijna hetzelfde (geen letters, dubbele pijpies etc) alleen heb ik de standaard spoiler. Ik vind het er idd ook al goed uit zien. Op de voorkant heb ik een irmscher splitter en voor de zijkant irmscher sideskirts. Wordt hij wel een stuk mooier van. Je kunt eventueel ook een cupra splitter eronder knutselen. Booskijkers zou ik persoonlijk alleen doen als je ze aan de motorkap last, anders zijn ze.. niet zo mooi :P (vind ik dan).
Wat een gaten zeg, blijft mooi dat er mensen zijn die de moeite nemen om dit soort wagens op de weg te houden :)
Zelf nieuw brandstoffilter gekocht maar helaas niet kunnen monteren, krijg de klemmetjes niet los. Heb ook beperkt zicht en ruimte met alleen de krik :P. Maandag even laten doen bij een garage ;)
@PeterNoFear wrote:
Bij de automaterialenzaak zijn van die speciale koppen voor op boormachines te koop, haal je ze er af zonder schade (schijnt, zelf geen ervaring mee)
Wat ik overal hoor zijn “caramelschijven”. Maar zelf ook geen ervaring mee, wel gelezen over goede ervaring.
@PeterNoFear wrote:
Wat zoek je precies, is handiger :thumb
Allemaal klein spul is het dat er meestal niet uitgehaald is maar gewoon pleite is bij mijn Ctje :P. Normaal doen ze geen moeite om dit eruit te halen dus ik er hoeft er waarschijnlijk maar ééntje te staan om te vinden wat ik zoek. Het gaat om een kapje naast de hemelverlichting en de unit van de kofferbakverlichting. Ook zoek ik nog blauwe hoofdsteunen voor de voorkant (zitten nu achtersteunen op). De auto is in het verleden uitgeleefd dus veel kapjes en schermen kunnen ook wel een mooier exemplaar gebruiken ;). En oja ik zoek nog een 1.2/1.4 afdekplaatje voor de motor.
Stiekem hou ik ook een oogje open voor een z20r voor- en achterbumper maar je kan niet alles hebben voor een prikkie hè :P
Maar goed, ik zal binnenkort eens wat sloperijen bezoeken en kijken of er wat bij zit voor de andere opel eigenaren hier ;)
Ik heb op mijn 1.2 wel eens gehad dat de buis los ging (heb ook powerfiltertje erop) en dan had ik wel een beetje dezelfde klachten. Dan zoog hij dus lucht aan zonder dat de lucht langs de LMM kwam. Toch even controleren op valse lucht. Verder misschien een stomme vraag maar had je de LMM niet verkeerd om toevallig?
Corsa D OPC gespot, op autoweek :’)
http://www.autoweek.nl/video/3650/op-rollenbank-opel-corsa-opc” onclick=”window.open(this.href);return false;Interessante wagens, mocht iemand een corsa C zien omg. arnhem hoor ik het graag :P.. ik zie door de Btjes de Ctjes niet meer ;)
@Turill wrote:
Iemand in de buurt van Arnhem met een Op-com?
Hier nog aan toe te voegen, met verstand van opel foutcodes? (niet alleen betekenis maar kennis+ :P) Ik heb inmiddels al een keer laten uitlezen maar kon er niet veel mee. Als het teveel gevraagd is voor dit topic beschouw dit bericht dan als niet geplaatst ;)
doe het, rijd 10 km, doe het weer. Is het grote getal omlaag gegaan met 10 dan is dat het aantal km’s tot de service denk ik.
Laten we de Arnhem – Nijmegen strijd vooral niet hier gaan voeren :P. :afro
Verder leuke foto’s ;)!Hij ziet er netjes uit! Snel op zoek naar het sleepoog klepje in de voorbumper ;)!
Ik heb zelf een hakkietakkie oplossing gemaakt met schroeven en pluggen. Niet mooi maar het werkt in ieder geval :P
-
AuteurBerichten