Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Top, ga ik zeker volgen.
DBilas turbo kits zijn nooit voor zo weinig gegaan, misschien een los tweedehands inlaatspruitstuk.
Bij DBilas krijg je :
– nieuwe turbo
– nieuwe intercooler
– nieuw high-flow inlaatspruitstuk van aluminium
– nieuwe katalysator (nodig voor verminderde tegendruk in uitlaat)
– nieuw uitlaatsysteem RVS van voor tot achter
– ingeleerd op testbank
– 2 jaar garantie op alles
– je kan gelijk gaan genieten..
– etc.
Het is duur, maar echt waar voor zijn geld. Ik ken iemand die een Vectra 1.8 met deze kit heeft laten uitrusten en was er zeer tevreden over. (een Speedster rijder, heeft daar ook zijn Speedster laten ombouwen naar turbo)Mocht je eigenbouw gaan doen, ga ik het ook zeker volgen hoor, want dat vind ik ook altijd prachtig!
Gr,
The DukeForté Fuel systemcleaner advanced, 1x per jaar.
Gebruik ik al sinds jaar en dag, zeer goede ervaringen mee. Lastig te krijgen, veel garages gebruiken het en daar kan je het dan soms kopen. Volgens mij zit er ook een aanbieder op marktplaats. Er is veel te koop en ik heb veel alternatieven in het verleden veel getest, die eigenlijk niks deden, voor Forté durf ik mijn hand in het vuur te steken..
Succes,
The DukeIk had er 1 bij de Opel dealer gehaald. onderdeelnr 90530463, catalogusnr 836583 . Toen (juli 2013) 231 euro incl. 15% korting en BTW.
Toen ik hem thuis bekeek, bleek er ook op te staan Siemens 5WK9 606, misschien dat je daarmee via de aftermarket kanalen iets kan vinden.
Gr,
The DukeBij mijn Z18XE was de oplossing een nieuwe, uiteraard originele, LMM.
Gr,
The DukeVolgens BP zelf is hun Ultimate wel ethanol-vrij https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/home/producten-en-services/bp-brandstoffen/introductie-e10.html
Ik heb alleen met Shell direct mailcontact gehad, dus kan qua BP alleen maar afgaan op hun site.
Gr,
The DukeShell V-Power 98 is in Nederland gegarandeerd ethanolvrij (ook al staat er een E5 sticker op de pomp die verplicht is qua Europese regelgeving, qua naamgeving).
Voor zover ik weet BP ultimate 98 ook, dus het moet mogelijk zijn een pomp in de buurt te vinden.
Gr,
The DukeLang verhaal kort: nieuwe thermostaat (incl. behuizing) en probleem gefixt.
Gr,
The DukeHa,
Heeft DBilas bij mij wel eens gedaan. Je kan eventueel de ECU zelf demonteren en via de post opsturen, dan heb je hem binnen een weekje terug. Ze zitten in Rödermark (Duitsland), dus vinden de meeste mensen nogal een eind rijden.. Kosten zou je even moeten vragen, maar zal minder dan 150 euro zijn schat ik, dan zou ik ook gelijk de EGR klep weg laten schrijven, dan kan je daar ook nooit meer problemen mee krijgen.
Gr,
The Duke
Heb helaas niet de mogelijkheid alles uit te lezen met OPCOM, omdat ik nog steeds geen softwareversie heb die de Mokka B14NET uit 2015 ondersteund.
Heb uiteindelijk met het kiezen voor een Astra J uit 2015 met een A14NET te kiezen wel de foutcode kunnen achterhalen. Dat is de P0597 en er staat bij “Engine Coolant Thermostat Heater Control Circuit “.
Ik kan hem wissen, en komt dat binnen een paar seconden weer terug.Iemand nog andere ideeën dan thermostaat vervangen, om daarna maar te zien of dat het was ?
Even wat achtergrondinformatie voor de discussie:
Ik sta ook open voor alternatieven, want heb ondertussen ontdekt dat deze pas open gaan bij ongeveer 103 graden (o.b.v. de wax-thermostaat die erin zit) voor allerlei milieu-flauwekul draait de motor dus vaak idioot heet en daarom zit er ook een dop op het expansievat met idioot hoge druk (20 PSI), omdat anders bij die hoge temperaturen de koelvloeistof gaat koken. De temperatuur en druk is nu net de reden waarom alle plasticbehuizingen en koelvloeistofvaatje en slangen van deze motoren zo vaak de geest geven na een aantal jaren. De ECU verwarmt de thermostaat via een verwarmingselement, om eerder open te gaan (b.v. bij 90 graden) onder een ingewikkelde combinatie van omstandigheden. Soms heel simpel, als je volgas rijdt bijvoorbeeld.
Ik heb op Amerikaanse forums wel het een en ander gevonden, met het vervangen van de thermostaat door een gewoon type (met openingstemperatuur rond de 90 graden) en die in deze behuizing te zetten.
Voor de liefhebbers: https://www.cruzetalk.com/threads/1-4-eco-thermostat-swap-221%C2%B0f-to-176%C2%B0f.225041/
Dan blijven nog steeds 3 problemen over:
1) je verwarmingselement moet het nog steeds doen, omdat anders de ECU bovengenoemde foutmelding geeft (of je moet er een weerstand tussen zetten, waardoor de ECU denkt dat het verwarmingselement er nog zit en ok is)
2) als de wax thermostaat kapot gaat of vast zit, dan is de toestand “gesloten”. Dat betekent dat de auto dan direct oververhit, in plaats van te koud blijft. Dat is echt een idioot design, maar ik heb nog geen idee hoe dat te omzeilen.
3) de temperatuurmeter “klopt” tussen de nul en ongeveer 88 graden. Zodra de temperatuur hoger wordt, gaat de meter niet hoger staan, dus verteld je niks. (waarschijnlijk bedacht omdat mensen anders zenuwachtig zouden worden van de temperatuur soms op zien lopen naar boven de 108 graden)Het lijkt me leuk en interessant als er mensen zijn die iets toe willen voegen aan deze discussie.. Het zou mooi zijn een manier te vinden, waarop al deze problemen te omzeilen zijn en daarmee een veel betrouwbaardere motor te maken voor iedereen met een 1.4 turbo.
Gr,
The Dukeniemand ?
DBilas Dynamic, Rödermark Duitsland.
Niet al te ver rijden, hebben eigen testbank en volledig toegang tot de standaard ECU om af te stellen etc.Gr,
The DukeHeeft dit type toevallig geen module onder de bobine zitten ? (plat ding met brede stekker eraan, de kabel loopt dan van de verdeler naar deze module)
Deze gingen vroeger ook wel eens kapot namelijk en niet al te duur om te vervangen..
Bij nieuwe / sloop-versie monteren goed opletten dat je goed contact hebt tussen de module en de plaat waarop hij gemonteerd zit, want moet goed zijn warmte kwijt kunnen.Gr,
The DukeVriend van me had een 2.4 en vond alles fijn behalve het verbruik en heeft hem daarom uiteindelijk weggedaan.
Is ook logisch: zwaar, groot en 4×4, maar hij had niet verwacht dat 1:8 met voorzichtig rijden de praktijk zou zijn.
Gr,
The DukeHet onderdeel dat je daar laat zien past niet voor jouw motor.
Deze wel https://www.youtube.com/watch?v=Pg4839I31ZQ en die heb ikzelf ook bij die gast gekocht. (allemaal lastig, want zit Servië)
De vraag is: wat is de oorzaak hiervan. Grote kans dat het 1-wegklepje (soort rubberen champignonnetje in je inlaatspruitstuk) kapot is. Dat kan je zien in deze video op 20 sec https://www.youtube.com/watch?v=DHreBH5UTF0. Als het er nog niet uitgezogen is / kapot is, moet je het puntje ervan kunnen zien als je die slang loshaalt en met een lampje in het gat schijnt. Als je dat niet oplost, dan gaat het membraam in je kleppendeksel snel weer kapot.
Officieel kan je alleen ook gelijk een nieuw inlaatspruitstuk kopen en laten monteren.
Ik heb het ongeveer op deze manier opgelost https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ (hier zie je trouwens ook mooi dat champignonnetje zitten, hij vervangt het ook preventief). Samenvatting is: gat van champignonnetje dat eruit gezogen is afdichten met schroef en expoylijm, extra gat maken in spruitstuk en externe 1-wegklep gemonteerd.
Dit is allemaal niet makkelijk, maar het alternatief (nieuw kleppendeksel en inlaatspruitstuk) is duur en gaat op den duur weer kapot..Succes,
The DukeWelk type motor hebben we het over ?
Het filmpje is namelijk van een diesel. Ik weet toevallig van de 1.4 benzine (A14net of B14net) dat er in het inlaatspruitstuk een “terugslagklepje” zit, wat vaker kapot gaat en als gevolg daarvan vervolgens een membraan in je kleppendeksel kapot gaat. Kleppendeksel vernieuwen alleen is dan niet voldoende.
Gr,
The DukeEven aannemend dat het een benzinemotor betreft, kan je deze het simpelste pakken bij je brandstofdrukregelaar. Slangetje daar lostrekken, T-stuk er tussen en klaar.
Gr,
The Duke
:good:
Top, bedankt voor de extra toelichting!
Gr,
The DukeBlok kan prima tegen LPG en lijkt me een strakke prijs.
Vraagje: schuurtjes in koelvloeistofvat aansluiting ? Was het niet die zwarte koelwaterbuis die aan je blok geschroeft zit + het slangetje dat vandaar uit naar je koelvloeistof vat gaat ?
Gr,
The DukeZal gaan, maar ik zou eens met een paar tanken een proefje doen of de hoeveelheid zuiniger rijden op kwaliteitsbenzine opweegt tegen de meerkosten.
Ik zou sowieso gaan voor de Shell V-power of de BP Ultimate omdat dit de enige 2 (euro 98) opties zijn zonder bio-ethanol, zodat je ook wat andere toekomstige kosten uitspaart..
gr,
The DukeTop, dat is de beste uitkomst die je kan hebben ;)
:good:
Ik heb niet vermeld hoeveel koppel ik heb, maar als je het wilt weten is dat 260 nm bij 3360 omw/min en mijn M32 bak heeft een extra oliekanaal naar het probleemlager (“de vernieuwde versie”). Deze kan officieel 320 nm aan, dus marge zat, “theoretisch”…
Dit is al de zoveelste opmerking die je maakt bij allerlei mensen over modificaties, dat alles kapot zou gaan.
Ik weet niet wat je gedachte daarachter is, of je een of andere milieu-man bent ofzo en ik ga er verder ook niet meer op reageren.Als we zonder emotie blijven bij de feiten, kan ik je wel vertellen dat de theorie anders werkt dan de praktijk.
Ik rijd al een kleine 30 jaar zwaar opgevoerde Opels en deze worden ook echt tot op de limiet gebruikt (drag racing, circuit e.d.), zonder dat er zaken kapot gaan. Ik heb bijvoorbeeld ook kennissen die nog verder gaan jaar in / jaar uit drag racen met standaard opel F23 bakken, dikke slicks eronder en 600 pk / 530 nm, terwijl deze slechts geschikt zou zijn tot 230 nm.. Als er 1 merk is waarbij dit kan (naast Saab), zou ik mijn geld zetten op Opel (pre-Peugeot uiteraard)Fijn weekend.
I have tuned my B14NET (1.4 turbo). -> technically the same as the A14NET.
Stock power measurement: 152 bhpTuning step 1:
Big intercooler
Better airfilterhousing and piping
customer remap
result: 172 bhpTuning step 2:
Big intercooler
Better airfilterhousing and piping
removal of catalytic converter
redo customer remap
result: 191 bhp (at 1,5 bar turbo pressure)Tuning step 3:
Big intercooler
Better airfilterhousing and piping
Installation of 200 cell racing catalytic converter
Installation of complete freeflow 70 mm exhaust system
Regap spark plugs to 0,5 mm
redo customer remap
result: 203 bhp (at 1,2 bar turbo pressure)All done by DBilas Dynamic in Germany.
Regards,
The DukeBegin eens (heel snel) met peilen van olieniveau. Dat moet in ieder geval in orde zijn.
Het olielampje is verder normaal gezien slecht nieuws. Als je druksensor kapot is, heb je geluk. In alle andere gevallen (geen of te weinig oliedruk, door te laag oliepeil of een mechanisch defect ergens in je motor), kan het wel eens goed einde motor zijn.
gr,
The duke
-
AuteurBerichten