Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
speed equipment schrijft dit voor
Ik zou gewoon even een mailtje doen naar DBilas, om te double checken.
DBilas, als fabrikant van de turbo, die ook nog eens garantie moeten geven, zal denk ik wel redenen hebben om bepaalde olie te adviseren en dan weet je van de bron wat je het beste kan doen..Gr,
The DukeWeet je het heel zeker ? Dat je daar 10W60 in wil doen ?
Ik heb ook een DBilas Turbo (wel de Z22SE) en ik moest verplicht Castrol Magnatec 10w/40 gebruiken van DBilas (als ik tenminste nog garantie van hen wilde..
Gr,
The Dukeeen simpele doe het zelf-er die nog nooit een klepdeksel in zijn handen gehad heeft
Wel een beetje lullig om zoiets over die persoon met de 2-liter te zeggen. Kan je beter tegen hemzelf zeggen..
Gr,
The DukeGaat niet om mijn zin krijgen.. Als ik geen andere meningen wilde horen, zou ik het niet op een forum vragen/zetten..
Mijn test toont aan dat bij mijn manier van aansluiten, beide slangen ventileren, met overdruk.
Deze zullen gaan naar een catch tank die naar open lucht ventileert. Simpele natuurkunde vertelt wat er zal gebeuren: de weg van de minste weerstand zal worden gevolgd: naar de buitenlucht en niet door het dunne slangetje terug naar het kleppendeksel (waar voor zowel het dunne als dikke slangetje de zelfde druk geldt: de carterdruk)..Ik zal mijn praktijkervaringen later weer posten (net als bij de EGR klep) en ik hoop dat de uitkomst ook hier weer tegen de verwachtingen positief is.
Gr,
The Dukealleen kan de motor niet ademen wanneer ze moet omdat er GEHEEL geen bediening van de Cartrerventilatie meer is.
Sorry, toch echt nog een keer lezen, wat ik eerder heb geschreven. Ik heb het getest en beide slangen ventileren continue bij mijn manier van aansluiten (de truuk zit in de combinatie van de dingen die ik doe). Je ziet het ook heel duidelijk in de doorzichtige slangen die ik voor de test expres heb gebruikt, zodat het voor iedereen zichtbaar is ;).
De motor kan dus altijd optimaal ademen en niet alleen wanneer je veel gas geeft..Zoals eerder uitgelegd is het niet meer nodig dat de dikke slang af en toe (bij vacuum, dus stationair of deellast rijden) afgesloten wordt, omdat beide slangen worden afgevoerd naar een catch tank en beide aansluitingen op de inlaat worden afgedopt.
Zojuist de catch tank besteld bij de AutosportCompany, dus zal volgend weekend worden aangesloten :agent
Gr,
The DukeToch even lezen wat ik boven heb geschreven denk ik, want dan zie je dat ik de kant van de gasklep afdop (beide slangen) en 2 nieuwe slangen vanaf de kleppendekselkant laat ventileren naar de open lucht via een catch tank met filter. Je kan daar ook de resultaten van de test lezen, werkt perfect.
Daarom is het hele verhaal van de gasklep etc. totaal niet van toepassing, juist een oplossing van het gehele vervuilingsprobleem..
Gr,
The DukeHoud er wel rekening mee dat bijde slangen van elkaar GESCHEIDEN moeten werken, en dus niet aan 1 Catchtank mogen.
Waarom mogen 2 slangen die samen op 1 inlaat zitten aangesloten niet samen op 1 catch tank zitten ?
Gr,
The DukeBedankt voor je antwoord.
Precies, het is dus niet slechts een vacuumslang. De dunne slang ventileert ook..
Met een test (zie mijn andere post van vandaag), heb ik dus bewezen dat er wel gassen door het kleine gaatje gaan en niet alleen een vacuumslang is, het is daadwerkelijk een carterventilatieslang..Dat verklaart ook waarom het gaatje vervuilt en daarmee is alles weer logisch.
Door het vacuum op de inlaat onder de gasklep bij stationair en rustig rijden, heeft dit slangetje ook als bijeffect dat hij de hoeveelheid ventilatie van de grote slang beïnvloedt. Vacuum: minder ventileren, geen vacuum: meer ventileren (van de grote carterventilatieslang).Gr,
The DukeNou.. ondertussen 500 km verder met de EGR afdichting en werkt feilloos ;) , met de originele Corsa software nieuwste versie (gelukkig maar, want op deze ECU (ander onderdeelnummer) kon geen nieuwe software voor Astra’s of Vectra’s zonder EGR worden gezet)
Vandaag een testje gedaan voor stap 2: het veranderen van de carterventilatie.
Ik heb de gezien dat de grote slang inderdaad meer ventileert als de kleine slang vacuum heeft (bijv. bij stationair), maar ventileert altijd wel een beetje. Als de kleine slang geen vacuum heeft, ventileren ze allebei volop.Vervolgens de kleine en grote slang afgedopt aan de inlaatzijde en 2 nieuwe slangen gemonteerd aan de kleppendekselzijde. Zie plaatje:

Het idee was om te zien of de ECU hiermee om kon gaan (geen toevoer door kleine gaatje onder de gasklep). Met wat nadenken had ik bedacht dat dit alleen kon werken als ook de grote slang richting inlaat was afgedopt, anders zou veel te veel lucht (13 mm gat) richting de inlaat gaan, zonder door de LMM te gaan. Dan gaat ie onrustig stationair lopen, rottig oppakken en eventueel zelfs stopvallen als je richting een kruising je gas loslaat en de koppeling intrapt.
Dit bleek dus inderdaad de juiste manier te zijn ;) Als je deze combinatie van dingen doet, heeft de ECU daar geen enkel probleem mee en loopt als een tierelier, want er komt niks geen warme, vochtige, olie-achtige lucht meer de inlaat in.Het plaatje hierboven laat niet alleen zien hoe dit (tijdelijk) is aangesloten om het principe te testen, maar ook hoeveel condens anders je inlaat ingaat. Dit is het resultaat nu 20 km rijden.
Nu is de volgende stap een catchtank met ontluchting kopen en alles permanent monteren.
Het gevolg is dat er geen enkele vorm van “vieze lucht” meer de inlaat ingaat en dus nooit meer gasklephuis of slangetjes schoonmaken en beter lopen.. Iedereen mag het zelf weten, maar het lijkt mij de ideale oplossing :agentGr,
The Duke28 september 2010 om 16:10 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711362Iets klopt er niet..
Zelf zeg je “…als het gaatje in de gasklep is opgeboord moet de boel opnieuw ingeleerd worden dacht ik zo…”
(http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=112270&page=1#pid1487337)Waarom zou de ECU in moeten leren, als er geen carterventilatiegassen door het dunne slangetje gaan, want door opboren veranderd er niks als het slechts om een vacuum gaat..
Ik ga het kleppendeksel er niet voor demonteren, maar als na het opboren van dit gaatje de ECU opnieuw in moet leren , kan het niet anders dan dat daar ook carterventilatiegassen (vocht en oliedamp) door gaan en dus je inlaatspruitstuk en gaatje vervuilen..Gr,
The DukeUpdate: 1 van de 2 stappen is genomen: de EGR is afgesloten.
Ben vandaag bij de lokale Opel Dealer geweest en zij hebben geprobeerd het plan uit te voeren, zoals ik eerder had aangegeven van die Duitse site. De chef-monteur vond het ook wel een leuk experiment denk ik, want door hem werd alles gedaan en ter plaatse toegelicht. :thumbup
Dat werkte dus niet, want de latere modellen met nieuwere software, blijkt te slaan op bijvoorbeeld Vectra’s die een later type Z18XE kunnen hebben, maar daarbij is ook de ECU niet hetzelfde als de eerdere types.
De Corsa is gecheckt en had voor een Corsa de nieuwste ECU software erop staan. Voor de zekerheid, is deze nog overschreven, ook weer met de nieuwste versie (ingewikkeld circus waarvoor de Opel apparatuur via een server in Amerika de auto identificeert a.d.h.v een VIN nummer dat je ingeeft etc.), waardoor in ieder geval alle ingeleerde waardes door de ECU weer gereset zijn.Ook was er hierbij de mogelijkheid geweest, dat bij de installatie van de nieuwe ECU software, de Opel apparatuur had gevraagd om “met of zonder EGR”, zoals blijkbaar bij bepaalde 1.6-en wel het geval is waar de dealer wel verschillende keren evaring mee had opgedaan, maar ook dat was niet zo voor mijn Z18XE helaas.
Vervolgens een half-blinde pakking geplaatst, die er als volgt uitzag:

Het was/is gewoon een probeersel, want de garage gaf aan dat de ECU in principe zou moeten merken dat de EGR geen lucht doorlaat (heeft blijkbaar een check tussen de mindere hoeveelheid lucht via de LMM in relatie tot wat de EGR door laat, onder bepaalde omstandigheden).
Ik ga nog niet te vroeg juichen, maar 15 km naar huis gereden en nog geen lampje ;)
Gr,
The DukeP.S.
Mocht het later alsnog mis gaan, zet ik het nog wel op dit forum natuurlijk.
Als ik een paar 100 km succesvol heb gereden is stap 2 aan de beurt: de carterventilatie…26 september 2010 om 11:36 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711360Gewoon de carterventilatie laten werken zoals het gaat, Catchtankje ertussen en zorgen dat de uitgaande slang van dit catchtankje gewoon weer op het inlaat komt zoals het hoort.
dan zou er geen probleem mogen zijn.
dus niks afdoppen..
Ik snap dat dit werkt, want je veranderd feitelijk niks als je het zo doet, zet er alleen een tankje tussen, midden in de dikke slang.
{edit} Je houdt dan 1 probleem.. Als zoals je eerder zei, de EGR ervoor zorgt dat de kleine aanlsluiting op het gasklephuis verstopt, dat deze dan nog steeds verstopt raakt.. Dus het vacuum flapje niet meer wordt bediend.. dus de dikke slang bij stationair toch gaat ventileren.. dus je wederom een slechte stationairloop etc krijgt, waardoor je onnodig onderhoud blijft hebben aan deze kleine aansluiting op de gasklep, ook al zet je er een catch tank tussen :hmmzen .. Ik snap echter niet in mijn voorbeeld van aansluiten, waarom je de kleine slang niet af zou mogen doppen, want die doet dan niks meer.
gr,
The Duke26 september 2010 om 11:10 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711358er zit in de kleppendeksel een flapje welke word bewogen door de vacuum slang van de carterventilatie (heb menig kleppendeksel uit elkaar gehad).
en werkt alsvolgt:
gasklep dicht, Veel Vacuum, flapje dicht Dikke slang dicht.
Ok… We komen ergens..
Heb je daar misschien ook een foto van, gewoon voor mijn informatie ?
Dus.. Als ik alle gegevens tot nu toe combineer, kom ik volgens mij tot de volgende conclusies:
– De kleine slang ventileert niet, stuurt slechts wel of niet ventileren dikke slang aan.
– Als de kleine slang afgedopt wordt (kleppendeksel en gasklepzijde uiteraard), staat de dikke ventilatieslang open / kan ventileren, omdat er dan geen vacuum is.
– Als je dit doet, moet je de dikke slang wel aansluiten op een catch tank, anders verstoort het ventileren van de dikke slang de stationair en deellast loop van de motor.Dit dan weer gecombineerd tot een plan:
Als je een catch tank aan wilt sluiten, moet je:
a) kleine slang 2 zijdig afdoppen
b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppen
of
a) kleine slang gewoon aangesloten laten (maakt dan ook niet meer uit of hij verstopt raakt, want mag altijd ventileren)
b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppenHeb ik je goed begrepen ?
Gr,
The Duke26 september 2010 om 10:32 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711356Sterker nog, Opel zelf nog die kleine ook een ventilatieslang op de Z18XE..
26 september 2010 om 10:26 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711355dunne is puur vacuum aansturing van de cartervetilatie
Ik wilde (uiteraard) beide slangen afvoeren naar een catch tank net als op een C20XE (waar de dunne ook ventileert), maar als ik je goed begrijp, heeft op een Z18XE de dunne slechts als functie “een klepje of iets dergelijks” in het kleppendeksel aan te sturen, waardoor de dikke kan ventileren en ventileert zelf niet ?
Het Opel EPC laat helaas geen details zien van de binnenkant van het kleppendeksel en zie daar ook geen verdere losse onderdelen voor staan (wat dat vacuumslangetje dan aan zou moeten sturen)?! Ik heb het Z18XE kleppendeskel er nog nooit afgehad en heb ook geen losse liggen, dus vandaar mijn vraag…
Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, omdat onder deellast onder de gasklep (dus bij het kleine slangetje) flink onderdruk is en bij volgas niet. Juist bij volgas, heb je de carterventilatie nodig en juist dan zou hij het niet doen, als dat kleine slangetje een vacuumaansturing als functie zou hebben (want dan is er geen onderdruk onder de gasklep) :hmmz
Gr,
The DukeDeze motor past de ontstekings tijdstippen aan aan de kloptvastheid van de brandstof.
dit is meegenomen in het deels zelf lerende vermogen van de motorcomputer.
dus het heeft weldegelijk zin om op 98 te rijden.
Bedankt voor je antwoord!
Ik was even bang (vanwege het EcoTec..) dat men ging rekening meer ging houden met de kwalitatief betere brandstoffen en alleen nog maar de ontsteking naar beneden kon bijstellen, zoals de Z22SE.Gr,
The Duke26 september 2010 om 09:56 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711353en dat ligt JUIST niet aan de vermeede dikke slang van de carterventilatie, maar de dunne slang van de cartervetilatie.
Bedankt voor het bevestigen dat de carterventilatie inderdaad de boosdoener is :thumbup
Met vriendelijke groet,
The DukeUpje: Niemand enig idee of de Z18XE ook een euro 98 mapping heeft, zodat het echt zin heeft om op de V-Powers en Ultimates van deze wereld te rijden ?
Gr,
The Duke26 september 2010 om 09:29 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711350Samllblock 16V en olie en vocht vanuit de carterventilatie zijn een gemeengoed samen.
Ik heb een
Z18XE, 91000 gelopen
C20XE 160000 gelopen
Z22SE 52000 gelopenen de Z18XE heeft nauwelijks vervuiling. (maar ik wil het gewoon voor zijn)
De Z22SE bijvoorbeeld, tap ik in 10.000 km, zo een halve liter water af, C20XE idem.Misschien zijn jouw ervaringen gewoon feitelijk anders dan de mijne dan :hmmz
Feit is wel, dat de wereld van het internet vol staat met problemen van mensen waarbij de oplossing ligt in het schoonmaken van het gasklephuis, wat maar door 1 reden kan vervuilen: de carterventilatie. Ik denk niet dat er nog veel meer aan toe te voegen valt..;)
Gr,
The Duke26 september 2010 om 08:16 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711348Olie Catch tankje is geheel niet nodig als de motor verder niet versleten is
Heb je wel eens een catch tank op een auto gehad en dan gekeken wat erin zat na een tijdje?
Het is dus niet alleen olieresidu, ook bij een jonge motor als je er flink en hoogtoerig mee “gast”, maar ook heel veel water (uit condens).. Ook iets wat ik echt liever mijn inlaat niet ingooi.Ik ga binnenkort wel een catch tank plaatsen op mijn C GSI (al mijn andere auto’s hebben het ook), want ik lees op dit forum en andere fora niks anders dan vuile gasklephuizen bij Opel en de enige reden waardoor dit kan komen, zijn de carterontluchtingen..
Lijkt mij geen moeilijke keuze (of iedereen moet een versleten motor hebben) ;)Gr,
The DukeMorgen de dealer maar eens bellen of ze die software update kunnen doen en dekseltje kunnen leveren..
Update: Gebeld. Zeer vriendelijk en open om erover te praten. Ze hebben ervaring met 1.6 en 2.2, maar niet met de Z18XE.
Druk op dit moment, maar gaan het uitzoeken en komen erop terug, dus hopelijk binnen een week antwoord.Gr,
The DukeDit gevonden vandaag:
grundsätzlich kann das AGR Ventil nur bei den Motoren komplett entfernt/ausgebaut werden wo dieses auch per Software komplett “deaktiviert” werden kann
dass sind bisher nur der Z22SE, Z18XE, Z16SE und XE
Nr. 1 der X18XE1, Z18XE und XEL
ganz einfach
man nehme:
Deckel:
Teilenummer: 9158735
Katalog: 851647
kostas: 3,56€
dazu gegebenfalls eine neue Dichtung:
Teilenummer: 90536272
Katalog: 851793
0,78€
dieser Blinddeckel wird einfach nur zwischen Motorblock und AGR Ventil geschraubt
Schrauben sind dazu logischerweise längere erforderlich (ganz normales M6 Gewinde)
beim Z18XE gibt es auch noch die Möglichkeit sich die letzte(aktuelle) Software aufspielen zu lassen
dann kann das AGR Ventil auch ganz weggeschraubt und abgesteckt werden.
Bei den letzten Baujahren des Z18XE gabs eh kein AGR Ventil mehr ab Werk.
(Op deze plek: http://www.astra-g-anleitungen.de/Astra-G-und-Zafira-A-FAQs/wie-lege-ich-das-agr-still.html)
Morgen de dealer maar eens bellen of ze die software update kunnen doen en dekseltje kunnen leveren..
Gr,
The Dukevan de carterventilatie bedoel je.
als je die afdicht krijg je een SMEERBOEL in je inlaat, en een motor die versnelt verslijt door slecht werkende carterventilatie.
Willem
Die bedoel ik wel ja, maar ik snap niet hoe je een smeerboel kan krijgen in je inlaat, als je beide slangen tussen je kop en het gasklephuis naar een catchtank legt en de aansluitingen op je gasklephuis afdopt.

Er komt dan alleen maar buitenlucht door, via je luchtfilter en verder niks, dus kan niet vervuilen met oliedamp.
Verder ventileert het carter vervolgens via het catchtankje en het filtertje daarop naar de buitenlucht.. Dus die kan ook ventileren..
De enige reden dat ik het vroeg, is dat ik soms las op het forum dat je storingen krijgt wanneer het kleine gaatje dicht zit en ik kon geen reden bedenken waarom, als het bijvoorbeeld niet een functie had voor omlooplucht van de gasklep bijvoorbeeld, waardoor de stationairregelaar buiten zijn bereik komt bijvoorbeeld.. Misschien dat iemand weet wat voor storing dat dan is ?!
Gr,
The DukeErwin78 zei:
Voor de egr kun je desnoods zelf een plaatje maken van een stukje blik of aluminium!!
Bedankt, maar ik zou graag een origineel plaatje daarvoor gebruiken, dan weet ik zeker dat het goed is en is een stuk makkelijker. Ik heb echter nog nergens gezien wat dat dan zou moeten zijn qua bestelnummer voor een Z18XE. Weet iemand dat ? Heeft iemand dit ook geprobeerd, zodat het misschien ook bekend is of dit nog een storingscode geeft ?
Wim-V6 zei:
je zal zien zolang de motor niet al te veel van slijtage onderhevig is, dat de gasklep dan netjes schoon blijft
Dat klopt, maar ik wil het graag voorblijven. Het is niet alleen de gasklep maar ook de rest van de inlaat die vervuilt en daarmee een minder goede doorstroming krijgt in de loop van de tijd. Ik vroeg me vooral af of je een storing krijgt (mechanisch of electrisch) als je het kleine gaatje afdicht.
Weet iemand dat toevallig?Gr,
The Duke -
AuteurBerichten