Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Toppie, dat is in ieder geval geen moeilijke om op te lossen voor een garage.. :thumbup
Dan hopelijk snel weer een mooi lopende motor.Gr,
The Duke(wel vreemd trouwens dat ie ineens de sleutels niet meer kent, misschien toevallig ook de ECU vervangen door een andere)
PVB schreef:
Volgens mijn vader is auto bij de opel-dealer geweest maar die konden niets vinden.
Dan hebben ze niet goed gekeken blijkbaar. Indien alles er bij uitlezen en meten goed uitkomt, moet je wat anders gaan doen.
Als een motor mechanisch juist in elkaar zit (=stap1, bv alles stekkers, massa, compressie, timing nokkenassen etc.), ga je vanaf de andere kant werken door het probleem iedere keer in 2 stukken te knippen. Stap 2 is dan krijgt ie ontsteking (een vonk) en krijgt ie benzine ? Stap 3 is dan weer het ding wat het niet doet in 2 stukken/vragen knippen.
Klink te simpel, maar als je niet weet wat het wel is, moet je uit gaan sluiten wat het niet is.
Gr,
The DukeIk zou eerst iemand zoeken met een OPCOM, zodat je hem uit kunt lezen of er iets geks is te zien via foutcodes.
Als tweede stap zou ik de test opties gebruiken van de OPCOM, daarmee kan je (ligt beetje aan model motor, weet niet 100% of met deze ook kan) bijvoorbeeld de bougies laten vonken of injectoren laten spuiten, zodat je wat dingen uit kan gaan sluiten.Gr,
The DukeNee, dat is een broodje aap verhaal ben ik bang, wat een eigen leven is gaan leiden.
Ik ben bij de dealer geweest en ze hebben alle mogelijke software varianten geprobeerd erop te zetten en ook te zoeken naar opties om EGR Y/N te kiezen (is ander verhaal dat rondgaat), chefmonteur zelf ook nog bijna 1,5 uur bezig geweest, maar zonder succes (volgens mij had ik dat al eens eerder geschreven in een andere link) en als ze daar een tijdje mee bezig zijn ben je meer dan 120 euro kwijt kan ik je vertellen..
Gr,
The DukeNou, eindelijk tijd voor een update..
Gisterenmiddag laat kwam mijn ECU terug via de post van de tuner in Duitsland :DVanochtend gemonteerd en ongeveer 25 km gereden en het werkt !!
Geen motormanagement lampje meer dat brandt en geen foutcodes meer in de ECU :thumbupAls je dan de ECU uitleest met de OPCOM, kan je ook duidelijk zien dat hij opnieuw geprogrammeerd is:
Details:
Tuner: DBilas Dynamic
[url] http://www.dbilas-dynamic.de” onclick=”window.open(this.href);return false; /
Kosten 120 euro excl. 19% btw.Dit lijkt me dé perfecte update voor alle EGR problemen. Je kan nu de EGR loskoppelen, wegnemen en een afdekplaatje monteren (of gewoon lekker makkelijk aangesloten laten) en je kan er nooit meer problemen door krijgen.
Ik heb hen gevraagd om alle motortypes waarbij dit mogelijk is en zodra ik deze lijst heb, zal ik dat hier op het forum zetten (of je vraagt het gewoon even aan hen zelf)Gr,
The DukeNu een update na ongeveer 50 kilometer rijden..
Werk de cheater ? Het antwoord is ja en nee.Ja omdat:
Tijdens het rijden, waarbij van alles geprobeerd qua rustig, vlot en snel en 2 koude starts gaat het motor management lampje niet aan. :thumbupNee omdat:
Toen ik thuis de auto uitlas kwam ik de volgende foutmelding tegen, waar het motor management lampje niet van aan gaat: “P0403 Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction”.
Het is dus niet perfect, maar lost wel het probleem met het lampje op.. en zal dus voor sommige mensen prima zijn zo.Zelf wil ik geen enkele foutcode hebben, ook al zie ik hem niet, dus volgende week gaat mijn Corsaatje stil, de ECU eruit en laat ik bij een tuner de EGR wegprogrammeren.
Update volgt over de resulaten hiervan en dan ook de details, zodat je het zelf ook kan laten doen.Gr,
The DukeDe EGR cheater is gemaakt volgens het volgende elektrisch schema:

Uploaded with ImageShack.us
Schema komt van Engels Z22SE forum en gemaakt door een Nederlandse Opel fan van het Speedsterforum.De EGR cheater was binnengekomen:
Uploaded with ImageShack.us
Vandaag quick-fix montage gedaan zonder solderen om eerst eens te kijken of het werkt.
Bij starten en stationairloop geen MM lampje :D Rijden gaan we vandaag testen, weet ik nog niet.
Bij de EGR solenoid test van OPCOM gaat het niet helemaal goed. De teruggemeten waardes lijken wel ok genoeg om de ECU voor de gek te houden:
– 0 % open sturen : 1,37 volt positie feedback voltage
– 100% open sturen : 3,06 volt positie feedback voltageMaar als je hem wat langere tijd op 100% laat staan en daarna de foutcodes uitleest geeft ie toch een P1405 (8): Feedbacksensor Exhaust Gas Recirculation. (maar niet meer dat het Position Feedback voltage low is, wat hij wel deed bij aansluiten van de versleten EGR klep zelf, in plaats van de cheater)
Eens zijn of dit in de praktijk bij het rijden ook voorkomt.
Gr,
The DukeP.S.
Hij zoemt wel heel duidelijk als hij aangestuurd wordt, maar lijkt niet warm te worden ofzo, dus ik neem even aan dat dit normaal is..Helaas geen antwoorden op het forum, maar ik ben wel iets verder gekomen.
1 oplossing en 1 mogelijke oplossing.
Oplossing:
Heb tuner gevonden die de EGR klep eruit kan programmeren (dus dan kan je hem volledig loskoppelen, zonder dat je MM lampje gaat branden). Heb al vaker met dit betrouwbare bedrijf samengewerkt, is gegarandeerde oplossing, maar ik moet mijn ECU dan opsturen (of 1200 km rijden..)Mogelijke oplossing:
Heb electrisch schema kunnen vinden van een EGR cheater via een Engels forum, maar er nog niemand die deze daadwerkelijk heeft geprobeerd (licht aangepast schema van de Z22SE cheater)
Heb iemand in NL gevonden via een ander forum die zo vriendelijk was deze cheater voor mij te bouwen en die is nu onderweg naar mij in de post.Meer details volgen als ik meer weet, eerst maar eens kijken wat er in de praktijk werkt.
Gr,
The DukeUpdate 07/09/2011:
De cheater is binnengekomen.. Eens kijken dit weekend of ik het durf te proberen aan te sluiten..Lekkend uitlaatspruitstuk kan ook gekke geluiden opleveren. Kan ook klinken als “tikken” en als de boel een beetje opwarmt stoppen (doordat dan alles uitzet door de warmte). Dan bijvoorbeeld uitlaatspruitstukpakking deels ervan tussen of uitlaatspruitstuk gescheurd.
Gr,
The Dukethe-duke schreef:
P.S.
@ Wim-V6: weet je toevallig een makkelijke manier om de benzine-brandstofpomp uit te schakelen na het overschakelen op LPG voor een Corsa Z18XE ? Ik vind het sowieso onzin dat die steeds draait terwijl ie alleen 1 minuut na het starten nodig is en daarmee onnodig loopt te slijten..Zou je eens moeten kijken of je wat kan maken met betrekking tot inschakelklep van de LPG tank oid…
de klik die je hoort bij inschakelen LPG komt van een relais namelijk.
Willem
Bedankt! Goeie tip.
gr,
The DukeAls je lambda inderdaad door erop te tikken enzo andere waardes geeft zou ik die maar eens vernieuwen.
Ten tweede is het tijd voor een nieuwe thermostaat, want 92 graden hoort de temperatuur te zijn en tenslotte zou ik maar eens heel rapido je brandstofdruk controleren zo wim-v6 aangeeft, want als die echt te laag is door kapotte pomp/drukregelaar, ga je wanneer je op benzine rijdt, je motor echt schade doen!Gr,
The DukeP.S.
@ Wim-V6: weet je toevallig een makkelijke manier om de benzine-brandstofpomp uit te schakelen na het overschakelen op LPG voor een Corsa Z18XE ? Ik vind het sowieso onzin dat die steeds draait terwijl ie alleen 1 minuut na het starten nodig is en daarmee onnodig loopt te slijten..Ik heb ook een Vialle LPI op een Z18XE.
Dit systeem volgt alles van de originele Opel ECU, alleen pakt het injectorsignaal over zodra hij overschakeld op gas, dus als het op gas geen probleem is met het eigenlijk iets zijn met:
– benzine druk (pomp gaar, ergens een filter vuil) of
– injectoren verstoptHij zegt zelf al dat ie arm loopt op benzine, dus ik zou het daar zoeken..
Succes.Gr,
The Dukethe-duke..weet je of dat plaatje met dat nummer wat je opgeeft ook voor een 1.2 twinport van 2006 goed is?
Nee sorry, dat weet ik niet.
Als je Opel even belt kunnen ze je vast vertellen of de normale pakking hetzelfde is, als dat zo is, zal deze half-dichte vast ook passen.
Daarnaast moet je nog even wat zoeken op het forum, want misschien geeft jouw type motor wel een foutcode met een afgesloten egr en gaat er een lampje branden (en dat wil je ook niet denk ik).Succes,
The Dukeen wat is je prijs ?
Je hebt een PM
Gr,
The DukeGeen probleem. Heb het zelf gedaan en ken nog diverse mensen met Corsa C GSI zonder problemen na afdoppen.
Half-blindplaatje bij Opel dealer halen, heeft onderdeelnummer is 5560700. Catalogusnummer is 9106319.Gr,
The DukeIk heb nog een F13 CR versnellingsbak liggen.
PM maar als je interesse hebt..Gr,
The DukeIk heb ondertussen een vloeibare LPG injectie installatie in laten bouwen (Vialle LPI), waarvoor sommige componenten helaas net op de plek moesten waar ik de catchtank wilde hebben.

http://imageshack.us/photo/my-images/560/lpgblock2.jpg/Daarom ga ik dit niet meer doen (voorlopig).
Heb toevallig gisteren de aanzuigbuis eraf gehaald om eens naar de gasklep te kijken en dat ziet er allemaal ook nog zo netjes en schoon uit na 30.000 km, dat het tankje nu ook echt ongeveer niks af zou vangen. Even wachten tot de motor wat verder versleten is en dan misschien een op zoek naar een ander plekje voor de tankjes.Gr,
The Dukeof meer precies http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Turbolader-Systeme/Turbo-System-zum-Nachruesten/Turbolader-System-Maxi-Edition/Opel/Astra:::7_64_3560_308_307_313.html
en vanaf daar maar eens verder zoeken..Gr,
The DukeJe hebt een PM
Nou..
Vandaag Corsaatje opgehaald bij AllRound LPG in Hekelingen (Spijkenisse).
Voorlopig niks dan goeds. Ze hebben het netjes ingebouwd voor zover ik het tot nu toe heb bekeken en het rijdt echt perfect.
Het is een Vialle LPI systeem (enige met vloeibare LPG injectie) en je merkt letterlijk niks qua verschil op benzine. Geen andere gasrespons, geen vermogensverlies (moet ik nog nameten voor bewijs, maar voel niks), geen extra onderhoudspunten etc..Hopelijk vele jaren plezier van..
Gr,
The DukeGaat echt prima, deze motoren draaien zonder mechanische wijzigingen zomaar dik 300.000km weg zonder mechanische problemen op LPG
Willem
Dat geeft de burger moed :)
Heb Vialle LPI (vloeibare LPG injectie, dus geen extra onderhoudspunten en geen onderbreking van koelsysteem voor een verdamper etc.) besteld.
Nog een weekje of 2 (ongeduldig) wachten en dan is het eindelijk zo ver.
Zal wel iets beter bevallen om een euro per liter minder te betalen dan nu :cool:Gr,
The DukeEn dat is GM nr.: 55570337
Hoi,
Mooi dat je een kop gevonden lijkt te hebben.
Ik kreeg dit nog door van een zeer technische kennis (en niet alleen op papier :) )PS, geef die man even door dat ie straks wel het laatste type kettingset monteerd, met het nieuwe type Z20NET spanner.
Success,
The DukeBedankt voor de foto’s en succes met het repareren..
Ik kan je helaas niet aan een kop helpen.Gr,
The Duke -
AuteurBerichten


