Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hierdoor komt er boven de 80 km/h een trilling en oorverdovend lawaai in de auto dat horen en zien je vergaat. Hierdoor lukt het ook niet goed om te horen of b.v. de bak en as ‘ goed klinken’
Klinkt mij als een aandrijfas die niet in balans is, of niet goed in lijn staat met de bak. Mijn ervaring is dat stijve motorsteunrubbers vooral stationair goed te voelen zijn, maar niet bij hogere toerentallen.
Gr, The Duke
Heb zelf diverse auto’s bij DBilas laten tunen met goede ervaringen.
Voor jouw motor zie ik dit: http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Chiptuning/Leistungssteigerung/Opel-GM/Benziner/1-4/Chiptuning-Opel-Corsa-E-1-4-16V-74kW-B14NEJ::10709.html (link op werkt niet lekker op forum, eventueel even knippen/plakken in browser)
Lijkt me niet verkeerd, een Corsa met 175 PK, daarmee zit je dan dicht bij de OPC prestaties. Dit kan simpel (ECU opsturen, paar dagen later terug monteren en klaar). Simpel, makkelijk en goedkoop.
Eventueel kan je naar daar rijden en is er de mogelijkheid voor een meting vooraf en achteraf.
Hun sterke kant is zeker dat ze dingen op maat kunnen doen, want veel van wat ze kunnen staat helemaal niet op hun site. Zelf gaf ik gewoon aan wat ik wilde (bv een aantal PK’s en dat hij circuit-bestendig moest zijn) en dan geven zij advies, met wat dat gaat kosten.Het is maar een idee..
Gr,
The DukeHallo Pjotter,
Heb de opcom 2016 120309a+160115a gebruikt zonder iets te veranderen en kon toen niet mijn type vinden.
Ben benieuwd of jij nog iets ontdekt, maar ik heb de Profi-versie gedownload en geïnstalleerd, maar daar geen nieuwere Mokka bestanden gevonden.
Toen ook de Basic D versie gedownload (is die specifiek voor o.a. Mokka) en ook daar geen nieuwe in gevonden.Resultaat blijft simpelweg gezegd dat
a) wanneer ik 2015 selecteer, ik niet de Mokka B14NET kan selecteren.
b) als ik hem zelf laat bepalen welke auto het is, zegt hij dat het VIN nummer niet bekend is, dus op 1 of andere manier zit er ergens een lijst VIN nummers in de software, waar de nieuwste auto’s (die van mij is van maart 2015) niet in staan.
c) als ik de A14NET handmatig selecteer (is technisch zelfde motor ongeveer), kan ik de “measuring blocks (live data)” niet uitlezen, knopje is dan lichtgrijs.Misschien heeft iemand nog een briljant idee ? ;)
Gr,
The DukeHallo,
klinkt goed want kan mijn Mokka uit maart 2015 en B14NET motor met de laatste versie die ik had ook niet uitlezen, misschien nu wel!!
Vraag is wel:
1) welke versie moet ik dan downloaden van die Duitse site ? Profi, Basic A,B,C,D of E ?
2) ik moet misschien voor de Mokka een andere versie downloaden dan voor de Astra K en waarschijnlijk ook andere bestanden kopiëren ? Weet jij welke ?Alvast bedankt,
The DukeTop, bedankt !! ;)
Gr,
The DukeFijn dat het daarmee opgelost was en top dat je het zo duidelijk in beeld brengt met kleuren en plaatjes, scheelt anderen ook weer onnodige kosten in de toekomst wellicht..
Ik had nog 2 vraagjes als dat mag:
– zo te lezen heb je deze ringetjes niet bij de Opel dealer gehaald, weet je toevallig de maten ervan ?
– Het lijkt erop dat rond het blauwe busje de 2 o-ringen zitten en het lijkt erop dat het blauwe busje onderin het gele plastic huis met “clipje 34” op zijn plaats wordt gehouden. Wat ik niet kan zien, is hoe dat blauwe busje vast zit aan de groene slang of hoeft dat / kan dat niet los ?Alvast bedankt,
The DukeHallo,
ik zou de slang gauw (laten) vervangen bij de dealer.
Ik heb zelf een Mokka met zelfde principe aansluiting en dit was 1 van de punten die een Opel monteur me meegaf om op te letten. Schijnt één van de zwakke punten te zijn, materiaal wordt “kortbrak” en kan door trillingen of eraan zitten helemaal loskomen en dan ben je de sigaar: verliest dan snel zijn koelvloeistof en als je even niet oplet oververhit je je motor met alle gevolgen van dien.
Ben benieuwd wat je garage hierover tegen jou zegt.
Gr,
The DukeHeel vreemd, ik ontdek wat tegenstrijdigheden..
Ik heb de gebruikershandleiding eens doorgespit en daarin staat dat er gewaarschuwd wordt voor laag olieniveau met de melding S79:

Echter, als ik de EPC erop nasla, kan ik nergens een olieniveausensor vinden:

Erg tegenstrijdig. Ik check toch regelmatig, maar zou het fijn vinden als de extra controle erop zit, vandaar dat ik hier even in zit te spitten.
Gr,
The Duke[quote quote=18350506]Er is geen tis dvd 2016. Fake![/quote]
Bedankt voor je reactie!
Is er misschien wel een pdf-versie of misschien een gratis online mogelijkheid van een werkplaatshandboek voor de Mokka beschikbaar waar je van weet ?Gr,
The DukeBedankt voor de info! Ik heb ook een BMW gehad die geen peilstok meer had en je 100% moest vertrouwen op de sensor, daar werd ik i.d.d. niet vrolijk van, maar als extra optie vind ik het toch wel fijn (mits het goed werkt natuurlijk)
Ik kan me op een nieuwe auto als de Mokka niet voorstellen dat het er niet op zit, maar heb er tot nu toe niks van kunnen vinden. Misschien iemand anders die hiermee ervaring heeft / het ooit heeft gevonden of ervaren op de Mokka 1.4 ?
Gr,
The DukeBij mij staat de Astra K er ook niet tussen. Die kan ik niet eens selecteren in het programma (in tegenstelling tot de Mokka die ik wel kan selecteren, maar waaronder geen technische informatie te vinden is)
Gr,
The DukeIs er ondertussen misschien iemand die dit heeft weten te bemachtigen (digitaal) ?
Ik had zelf Opel TIS DVD “versie 2016” gekocht via Marktplaats, maar onder de Mokka staat geen informatie zoals die onder oudere types wel staat. Helaas reageren ze na betaling niet meer op mails..Gr,
The Duke12 november 2017 om 13:05 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18349961“Maar wat ik niet kan begrijpen is dat ik 40km geleden nog de olie had gecontroleerd (320KM stand) was de pijlstok nog 3/4 80% vol. Je kunt mij niet wijs maken dat in 40km ruim 500ML a 600ML olie verbruikt word”
Dat snap ik wel. Je hebt thuis gepeild met koude motor die lang stil stond, de Z22SE heeft een speciale oliepeilmethode nodig. Die van mij heeft ook bij koude motor maximum, bij juiste peilmethode 10 min later minimum. Zie hier waar ik dat eerder heb uitgelegd: https://opel-forum.nl/forums/topic/olie-peilen-z22se/
Ik krijg een beetje het gevoel dat je olieschraapveren vast zitten. Blijft een gok, maar goedkoper te proberen motor openmaken. Zonder Misschien verder een idee om eens V-power te tanken + fles Forté gastreament erin en daarmee de auto eens serieus af te beulen, dus Duitsland bv en écht zwaar en langdurig te belasten, zodat hij eens lekker schoon brandt. Heb ik zelf goede ervaringen mee, toen ik bv een half verstopte katalysator had.
Gr, The duke
Top, bedankt.
Ik dacht en hoopte zoiets al een beetje.Dit is ook wel een leuke die ik ondertussen had gevonden..
Sensors and valves on 1.4 turbogr,
The DukeNiemand die het weet ?
Bedankt!
Deze info had ik toevallig ook al gevonden.Ik vraag me vooraf af of er technisch verschillen zijn qua onderdelen (kleppen, zuigers, startmotor, koppakking, inlaat uitlaat, distributieketting etc) of dat ze euro6 alleen bereikt hebben met softwareveranderingen ?!
Misschien dat iemand dit weet ?
Gr,
The Duke10 december 2016 om 09:18 In reactie op: Het opel-forum wordt volledig vernieuwd (testers gezocht) #18334352Wat is het vernieuwede forum verschrikkelijk traag..
Hopelijk wordt dit nog in orde gemaakt ?Gr,
The DukeIk denk dat je “nadieselen” bedoeld. Dat wil zeggen dat hij na het uitzetten van het contact nog even blijft lopen, maar dan heel rottig. Dat kan volgens mij komen door koolaanslag in je cilinderkop. Dat komt weer door (een combinatie van) niet al te beste kwaliteit benzine, in combinatie met (te) rustig rijden. Ik neem aan dat de motor wel gewoon netjes op temperatuur (ongeveer 92 graden) komt en ook na een normale tijd (binnen de 5 kilometer), want anders is je thermostaat kapot/versleten en dat helpt ook niet voor het vervuilen van je motor.
Misschien goed idee eens een tankje of wat V-Power te tanken en wat pittiger te rijden, wellicht lost dat het op.Gr,
The Duke@wagnas wrote:
Of sensor vuil of slecht contact.
De sensor in mijn Corsa deed het na een tijd rare waarden uitgespuigd te hebben weer prima. :thumbup Mischien eerst loshalen, schoonmaken en er weer inzetten.
Ik heb ondertussen de juiste info gevonden hier op het forum http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=186832
Ik zal eens moeten kijken of ik er een beetje bij kan, misschien langs onder…Gr,
The Duke@omegast wrote:
waarschijnlijk de sensor overleden…heb ik ook gehad bij de Omega. ik weet niet waar die zit bij een corsa precies. maar ergens achter de voorbumper.
@Omegast bedankt! Had je ook dit soort waardes ?Weet iemand toevallig waar deze sensor bij de Corsa C zit en of het misschien ook een beschadigd draadje kan zijn wat massa maakt ?
Gr,
The Duke17 december 2015 om 19:39 In reactie op: Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004. #18300629Misschien idee:
http://www.amtgarageforum.nl/opel/zafira/inhouden-motor-lampje-en-code-p0130-9732.html” onclick=”window.open(this.href);return false;pak wel een originele dan..
Gr,
The DukeIk heb hem toen geparkeerd bij de dichtstbijzijnde garage (kwikfit). Daar hebben ze 4 (gas)bougies vervangen
Ik hoop dat ze dat goed hebben gedaan..
De bougies van een Z22SE zijn namelijk “bijzonder”. Deze zijn taps van vorm en moeten daarmee afsluiten, in plaats van door het ringetje wat er normaal op een bougie zit. Ik neem in ieder geval aan dat ze het juiste type erin hebben gezet, maar de kwikfit is natuurlijk niet echt een garage, dus ik hoop het beste voor je..
Daarnaast, al hebben ze de juiste bougies gemonteerd, dan is het met deze vorm van bougies alsnog erg oppassen!! Iets te vast draaien (moet volgens voorschrift Opel en niet zoals je normale bougies vastzet) en je kop scheurt in de lengterichting door. Dit is al vele mensen overkomen en dan kan je de kop weggooien..Over je storing, ik geef het ook een grote kans dat het de bobinebrug en het “computertje” wat er bovenop zit zijn.
Als je mijn advies wilt : laat je niet verleiden een (uiteraard veel goedkoper) imitatiemerk te kopen, ik heb veel voorbeelden gezien, waarbij uiteindelijk alleen originele onderdelen de problemen echt 100% oplosten.
Je kan ook het “computertje” wat er bovenop zit loshalen en er eens onder kijken. Soms laat dat al een berg oxidatie zien in de aansluitingen tussen het “computertje” en de bobinebrug zelf, zeker als iemand met een stoomcleaner onder de motorkap heeft gezeten..Gr,
The Duke20 juni 2015 om 16:00 In reactie op: scheurtje in cilinderkop net boven schroefdraad bougie :( #18287680Ik vrees dat dit zal zijn gekomen door eigen toedoen namelijk het (te strak) aandraaien van de bougie.
Deze fout is gauw gemaakt bij de Z22SE, bougies zijn taps van vorm en moet je dus volgens specificatie aandraaien, want anders kan je blijven draaien tot de kop scheurt. Er zijn veel voorbeelden van koppen die over de hele lengte zijn gescheurd doordat dit niet bij iedereen bekend is.
Evenzo zijn er veel Z22SE blokken kapot gedraaid door op de verkeerde manier olie peilen, meet je hem koud, dan lijkt hij aan max te staan, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat. Hoe wel te meten is al eens aan bod gekomen op dit forum..
Gr,
The DukeIk heb ook een Z22SE en het peilen daarvan is echt een bijzonder geval, wil je het goed doen.
Zie hier een duidelijke uitleg:Bij de 2.2 moet je olie peilen tussen de 2 en 25 minuten na het uitzetten van de motor. De hoogte op de peilstok is er op gemaakt dat hij goed aangeeft wanneer er nog ollie in het oliefilter zit. Zoals Piet al correct aangeeft staat het zo ook in de documentatie. Peilen met koude motor geeft verkeerde resultaten.
Hier nog even de resultaten van olie peilen na een rit om de motor warm te maken (heb ik een paar jaar terug gedaan), tijden zijn in minuten en peil geeft aan hoeveel het ongeveer is op de peilstok:
0:20 0.5
2:20 0.75
4:57 0.75
7:30 0.75
10:00 0.75
12:30 0.75
15:00 0.75
17:30 0.75
20:00 0.75
22:30 0.75
25:00 0.75
27:30 0.75
30:00 0.75
40:00 0.8
50:00 0.8
55:00 1.0Je zit dus dat na 30 minuten de olie uit het filter terug gaat lopen het carter in. Ik heb zelf het peil tussen de 0.75 en de 1 staan (bij dit voorbeeld stond hij dus te laag).
Mark
Bron: http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=1998&p=31382&hilit=olie+peilen#p31382
Ik heb zelf wel gezien dat tussen goed meten en bijvoorbeeld 24 uur wachten, het wel kan lijken alsof je peil op max staat, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat. Hier zijn al meerdere 2.2’s op kapot gereden.. Om het simpel te houden: peil als je met een warme motor thuiskomt, zet hem stil op een vlakke vloer en peil na 5 minuten: altijd goed!
Gr,
The Dukeik rijd op 10w60 ivm dat de auto is omgebouwd naar 98 ongelood.
Dat heeft niet met elkaar te maken hoor, de ECU mapping van DBilas (en dan vooral de ontstekingsmap) is gebaseerd op Euro 98 en daarom moet je dat tanken.
Als het in Nederland is gedaan, zal het Speed Equipment uit Uithoorn wel zijn geweest die de ombouw heeft gedaan denk ik.. Goed gegokt ?
Maar goed, niet lullig bedoeld, maar je bent niet erg technisch / ervaren op technisch autogebied denk ik te lezen uit je antwoorden.
Ik zou zeggen: dan terug naar dat autobedrijf die het heeft ingebouwd, niet technisch praten, maar zeggen wat je voelt dat niet goed is en laat de technische gasten het oplossen. Het kan van alles zijn, dat mis is, een temperatuursensortje, brandstofpomp die half gaar is, bobinebrug, ontluchting van je brandstoftank etc. etc..
Een DBilas ombouw moet zonder problemen onder alle omstandigheden prima kunnen presteren, zij geven zelf niet voor niks 2 jaar garantie als ze het voor je inbouwen.Gr,
The Duke -
AuteurBerichten