Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bedankt voor de hulp!
Ik snap niet helemaal goed hoe ik dat dan vast moet zetten.
Ik snap het moment (60nm), maar niet waarom 30 graden + 15 graden. Moet ik het dan tussendoor weer loshalen ofzo ?
Ik snap niet waarom er niet staat 60nm + 45 graden. Is er misschien iemand die dit weet ?Gr,
The DukeBedankt voor je reactie!
Ik weet alleen niet 100% zeker wat wat is.De moeren die op bovenstaande foto staan, daarvan zou ik graag weten hoe vast die moeten ? (de rest van remklauw etc. kan ik vinden in mijn eigen TIS)
Gr,
The DukeTevens vliegt de toerenteller alle kanten op. Ook wanneer ik 100 km/h rij en enigszins constant gasgeef. Geen idee of dit verband houdt met bovenstaande.
Hierin zit het antwoord.
Ben de details vergeten, maar heb dit zelf ook ooit gehad. Het was de module die onder je bobine zit (goedkoopste) of de verdeler (duur, het aluminium-gedeelte waar je dus je verdelerkap op klikt), weet het niet meer zeker. Ik zou eerst maar eens een andere module proberen als je het mij vraagt.Gr,
The DukeKijk eens hier: https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistof-overdruk-lekkage/
Misschien voor een paar cent op te lossen.
Gr,
The DukeNiemand ?
Hier is het correcte peilen al eens uitgelegd: https://opel-forum.nl/forums/topic/olie-peilen-z22se/ Doe je het met koude motor , dan zal hij vol aangeven, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat is mijn ervaring. Door het niet volgen van deze procedure ken ik al heel wat van deze motoren die in de soep zijn gelopen.
Ik heb bij een 1.6 wel eens gezien dat de peilsensor heel nauw kwam, met andere woorden: net onder minimum zeggen dat er olie bij moet. Als jij op dat punt er een volle liter bij kiepert, zal hij het ook weer supersnel verbruiken, omdat hij zwaar boven peil staat. Misschien is dat het euvel ook bij jouw Z22SE.
Tenslotte, welke olie te gebruiken is een nooit stoppende discussie, maar als je het mij vraag zou ik in dit type motor absoluut de Mobil 1 Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 volsynthethische motorolie gebruiken en lekker om de 10.000 km verversen en originele GM filters gebruiken. Officieel zeggen ze 5W30 en 30.000 km misschien, maar hij enige wat ik weet is dat ik het anders doe en met zwaar getunede en zwaar belaste Opel motoren heel veel kilometers draai zonder enig probleem.
Gr,
The DukeMisschien heeft de auto een map sensor ?
Heb je wel originele onderdelen gebruikt, want imitatie wil ook wel eens een hele range aan vage klachten opleveren.Gr,
The DukeWacht het antwoord van iemand die het echt weet af, maar mijn gevoel zegt kilometertellerkabel-aansluiting.
Gr,
The DukeIk stel voor dat we het een beetje gezellig houden..
OBD2 verplaatst en unknown stekker er permanent op aangesloten? Zou daar stiekem de blackbox van de leasemaatschappij niet op aangesloten zitten om wat parameters te hebben voor analyse van je rijgedrag ?
gr,
The DukeIk heb zelf goede ervaringen met DBilas, ze hebben ook een testbank om exact goed af te stellen en weten wat de zwakke punten bij Opels eventueel zijn (kan bijvoorbeeld verstandig zijn een grotere oliekoeler of intercooler te monteren voor de duurzaamheid).
Ze hebben ook de optie om je ECU op te sturen en dan heb je hem binnen een week terug met ander programma erop, maar dat is dan natuurlijk niet 100% op jouw auto afgestemd en zullen dan wat extra veiligheidsmarges in zitten zodat de boel bij iedereen heel blijft .
Gr,
The DukeWellicht hebben ze ook een turbosysteem ervoor, dan wordt het pas echt leuk ! (heb dit zelf op een Z22SE). Ze kunnen vaak van alles dat niet op de site staat namelijk..
gr,
The Duke8 mei 2018 om 19:35 In reactie op: Opel Signum 2.2 Direct benzine uitlaat/stroom problemen pls help #18355762Even weer alles op een rijtje (als ik het goed begrijp):
a) diagnoselampje gaat niet meer branden en als je hem uitleest zijn er geen foutcodes meer
b) lambdasensor, gasklephuis en luchtmassameter zijn nieuw en de katalysator op 1 of andere manier gecheckt en goed bevonden.
c) auto rijdt primaResterend probleem: bij de APK keuring is 1 of andere uitlaatgaswaarde te hoog, waardoor hij niet wordt goedgekeurd.
Welke waarde ?
Als het bijvoorbeeld CO is, dit kan heel goed veroorzaakt worden door een klein lek in de uitlaat, bijvoorbeeld bij een uitlaatklem bij 2 losse delen van de uitlaat, bij een pakking, een gaatje in de uitlaat etc. Bij de 2.2 wil ook de uitlaatspruitstukpakking wel eens de geest geven of de bouten loskomen, dan hoor je als je koud start soms een tikkend geluid, wat vaak minder wordt als de motor warm wordt. Misschien heb je er wat aan.
gr,
The DukeIk weet niet welke temperatuur je bedoeld, met “geeft niets meer aan behalve een F”, maar heb zelf ooit gehad dat de buitentemperatuursensor (in je bumper) kapot was. De foute waarde die deze doorgaf, zorgde ervoor dat het climate control systeem vergelijkbaar gedrag vertoonde (alles of niks).
gr,
The DukeWaarom een klepsmeersysteem? Dat doet Opel standaard toch ook niet, als ze af fabriek deze auto’s leveren met LPG ?
Gr,
The DukeHallo ,
Heb zelf B14NET (99% zelfde motor in een Mokka), jouw motor is geschikt. Zou zeker gaan voor Vialle LPI (vloeibare injectie), geen onderhoudspunten zoals bij gasinjectie en geen vermogensverlies. Daarnaast hoeft geen verdamper te worden ingebouwd, dus ook geen snijden in koelvloeistofslangen etc.
Heb zelf een Vialle LPI systeem in laten bouwen bij http://www.lpgspijkenisse.nl met 55L ringtank op de plek van het reservewiel. Werken daar zeer netjes en je merkt absoluut geen verschil tussen rijden op gas of benzine.
Gr,
The DukeHeb zelf een Mokka 1.4 en ELM327 , maar gaat niks raars op dashboard branden. Klinkt inderdaad alsof er iets mis is met je ELM327.
Gr,
The DukeIk heb erg goede ervaringen met ATE schijven en blokken. Via bv mister-auto.nl behoorlijk betaalbaar.
Gr,
The DukeMocht je nog ontdekken wat het is geweest, dan hoor ik het graag. Altijd goed om te weten wat een probleem kan veroorzaken en dan misschien ook handig om je motortype erbij te vermelden.
Gr,
The DukeEven in je boardcomputer menu kijken.
Via menu knopje wisselen naar 2de/middelste menu (1ste zijn de dagtellers etc. laatste is ECO-menu) en dan met draaiknopje de verschillende opties doorlopen. (daar staat ook o.a. resterende levensduur van de olie) Als je dan de bandenspanning tegenkomt, zit het er op en anders denk ik het niet..
Gr,
The DukeOk, die van mij rijdt op LPG, wat wordt het interval dan ?
Alvast bedankt,
The dukeMocht je dit al niet weten:
Ik heb ook een Z22SE en het peilen daarvan is echt een bijzonder geval, wil je het goed doen.
Zie hier een duidelijke uitleg:Bij de 2.2 moet je olie peilen tussen de 2 en 25 minuten na het uitzetten van de motor. De hoogte op de peilstok is er op gemaakt dat hij goed aangeeft wanneer er nog olie in het oliefilter zit. Zoals Piet al correct aangeeft staat het zo ook in de documentatie. Peilen met koude motor geeft verkeerde resultaten.
Hier nog even de resultaten van olie peilen na een rit om de motor warm te maken (heb ik een paar jaar terug gedaan), tijden zijn in minuten en peil geeft aan hoeveel het ongeveer is op de peilstok:
0:20 0.5
2:20 0.75
4:57 0.75
7:30 0.75
10:00 0.75
12:30 0.75
15:00 0.75
17:30 0.75
20:00 0.75
22:30 0.75
25:00 0.75
27:30 0.75
30:00 0.75
40:00 0.8
50:00 0.8
55:00 1.0Je zit dus dat na 30 minuten de olie uit het filter terug gaat lopen het carter in. Ik heb zelf het peil tussen de 0.75 en de 1 staan (bij dit voorbeeld stond hij dus te laag).
Mark
Bron: http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=1998&p=31382&hilit=olie+peilen#p31382Ik heb zelf wel gezien dat tussen goed meten en bijvoorbeeld 24 uur wachten, het wel kan lijken alsof je peil op max staat, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat. Hier zijn al meerdere 2.2’s op kapot gereden.. Om het simpel te houden: peil als je met een warme motor thuiskomt, zet hem stil op een vlakke vloer en peil na 5 minuten: altijd goed!
Gr,
The Duke31 maart 2018 om 17:37 In reactie op: Verbruik koelvloeistof opel zafira tourer 2012 1.4 turbo cosmo #18354451Is het niet gewoon de dop die niet in orde is ?
Als ze afpersen, zetten ze een apparaat op de plek waar normaal je dop zit, als ze absoluut geen drukverlies hebben na een nachtje staan onder druk, dan lekt er verder niks -> ergo: logisch gevolg moet dan zijn dat het de dop is waar het normaal via weglekt, want dat is het enige dat anders is tijdens niet afpersen..
Het is natuurlijk wel essentieel dat de garage geen drukverlies waarneemt. Dat is wat anders dan het nergens zien lekken..
Gr,
The DukeTop, dank voor jullie antwoorden.
Zo kan ik weer verder ;)
Gr,
The DukeNiemand ?
-
AuteurBerichten