Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Auto is 3,5 jaar, geen idee of ze dan nog tussenkomen.
De auto is nagekeken in garage. Ze hebben in geen lek gevonden. Verder op te volgen. Ikzelf vermoed dat de waterpomp heel sporadisch een kleine hoeveelheid koelvloeistof lekt. Als ik geluk heb, blijft het stabiel. Als ik geen geluk heb, zal ik het snel merken.
@djkik: wat is de remedie ? een nieuwe waterpomp ? een nieuwe pompdichting ?Kan het dat waterpomp van Astra J met “lekbakje” is voorzien ? Er zijn op het web verwijzigen naar zoiets. Als het lekbakje vol is, zal het ook wel eens kunnen overlopen.
Ben vanmorgen gaan rijden. Een paar heuvels gedaan. Bij aankomst sloeg de ventilator aan. Dus relatief hoge temperatuur en druk. Geen lek, geen druppels.
Op basis v/d vlek op grond gisteren moet er iets tijdelijk gelekt hebben tussen rechter achterkant v/d radiator en de waterpomp (het probleem zit ergens rechts vooraan).
Ga het opvolgen, als er nog vloeistof op grond ligt dan met zaklamp zoeken waar het lek precies zit.
Nee, niets bijgevuld. Wagen is 2 maand geleden in onderhoud geweest. Alles was normaal.
Mogelijks is het een component die enkel in bepaalde condities lekt, niet zo eenvoudig op te sporen.
Wagen staat al ganse namiddag op oprit, geen druppel te zien, dus ook geen indicatie waar het eventueel lek kan zitten. Ik volg het verder op en ga maandag naar garage om te laten checken.
Het starten gaat intussen weer vlotter, kan/zal wellicht te maken hebben met lucht in brandstoffilter die is vervangen – zoals Nick-GSI vermoedt.
2 februari 2014 om 09:03 In reactie op: Klein luchtverlies bij aansluiting v/d band op de velg #18207521Ben naar bandencentrale geweest. Is opgelost. Hoofdoorzaak was lek aan ventiel en er was geen dichtingsproduct aangebracht op de velg/bandrand. Volgens de bandencentrale had de merkgarage een en ander niet zo professioneel uitgevoerd (en ze bleven beleefd): als je een band vervangt moet je altijd het ventiel mee vervangen (wil je geen problemen hebben).
Kan dat van een aluminium carter of kleppendeksel afkomstig zijn ? Welke auto’s hebben zulk een aluminium onderdelen, dat zijn toch al sportmodellen ?
Het lag op de oprit, ik vermoed dat het van een wagen is, ik merk voorlopig echter niets abnormaal aan de auto’s (waarvan 1 Astra J).
21 december 2013 om 09:12 In reactie op: Kan je lichte krassen ("swirls") zelf met de hand wegwerken? #18200428Opel Astra J
Ok, dat is opgelost.
Pakking en seal ring zijn vervangen; lijkt gekend probleem te zijn; weinig details over de oorzaak – vermoedelijk zit hoge druk 1800 bar er voor iets tussen, samen met trillingen en sterk wisselende temperatuur v/e motorblok kan dat een metalen pakking het begeeft. Kan ook zijn dat er door die combinatie van omstandigheden de inwendige structuur v/h metaal v/d pakking wijzijgt en er microcracks komen (soort metaalmoeheid). En een microcrack in combinatie met 1800 bar dat begeeft het.
Met pluim getest: duidelijk drukpulsen op de pluim aan de onderkant van één injector. Er zit ook smurrie rond de voet van die injector. Daarnaast is er een sissend geluid. Ziet er inderdaad uit dat verstuiverring defect is.
Bij mijn voorgaande Astra H had ik ooit lek in een EGR-pakking, dat heb ik kunnen lokaliseren met een donspluim – ter hoogte van het lek werd het dons weggeblazen. Ik vermoed dat een verstuiverring-lek echter veel kleiner is en veel minder of geen werveling zal geven. Ik ga het straks wel eens checken met een donspluim.
Ik heb intussen de motor wat laten draaien. De geur komt van onder de motorkap.
Als ik de motorbeschermplaat verwijder, dan komt de geur recht vanbovenaf van het motorblok. Net alsof het ter hoogte van de verstuivers is.
Kan het een lekke verstuiverring zijn ? Is dat een dure reparatie ?
Ik ga het verder opvolgen. Het is een 1.3 Diesel. Heb al even uitlaat bekeken, er zit zo te zien geen plastic of teer of asfalt op.
Het is de geur van een verbrandingsproces, nog het best te vergelijken met die van hout dat verbrandt.
26 november 2012 om 08:39 In reactie op: Astra 1.3 CDTI verklikkerlicht uitlaatgassen brandt #18077171Is opgelost. Er zat een connector los die te maken had met de EGR-klep. Vandaar ook de foutcodes voor EGR en voor CANBUS.
25 november 2012 om 12:13 In reactie op: Astra 1.3 CDTI verklikkerlicht uitlaatgassen brandt #18077169Willem, thanks voor het opzoeken !
Ik blijf evenwel met een groot probleem zitten: de EGR-klep is namelijk 1 jaar geleden vervangen door de Opeldealer. De aanleiding was een instabiel stationair toerental. Ben toen naar dealer geweest: diagnose was de EGR-klep. Reinigen was geen optie, te moeilijk en arbeidsintensief, ze gingen er dus direct een nieuwe inzetten.
Dankzij het forum kan ik nu de codes zelf uitlezen via de pedalen. Ik schrik mij een bult te zien dat het 1 jaar later vermoedelijk opnieuw de EGR-klep is. Intussen heb ik geen te best vertrouwen meer in Opel-dealers (dat ligt natuurlijk volledig aan mij) en verwacht ik volgende week een 2de dealer-diagnose die het waarschijnlijk even buiten de EGR gaat zoeken (bvb turbo te vervangen etc).
Daarom het belang van dit forum: het is het enige kanaal om als klant nog wat weerwerk te bieden.
25 november 2012 om 11:41 In reactie op: Astra H: wat betekenen de foutcodes 040304 en 210300 #18077460Ok, deze is afgesloten.
25 november 2012 om 07:10 In reactie op: Astra 1.3 CDTI verklikkerlicht uitlaatgassen brandt #18077167Uitlezen via pedalen geeft foutcodes ECN 040304 en ECN 210300. Is hieruit af te leiden wat er precies mis is ?
24 november 2012 om 22:59 In reactie op: Astra H: wat betekenen de foutcodes 040304 en 210300 #18077458Hallo Danny,
Heb jij op basis van de codes een idee van wat er precies defect is of wat ik moet nakijken ?24 november 2012 om 18:36 In reactie op: Astra H: wat betekenen de foutcodes 040304 en 210300 #18077456Het is een 1.3 CDTI diesel.
Heb zelf ook zitten zoeken op het web.
De 040304 kan wijzen op een EGR-probleem: P0403 Exhaust Gas Recirculation.
De 210300 kan wijzen op een CANBUS-probleem: U2103 CAN-Bus Reset Counter Overrun.23 november 2012 om 10:43 In reactie op: Motorstoring en lek na vervanging koppeling Astra H #18076961Het olielek komt van een beschadigde aandrijfaspakking. Ze gaan een andere monteren. De pakking moet bij de demontage/montage wel behoorlijk geraakt zijn gezien de olie systematisch druipt. Zoiets zou de werkplaats ook moeten zien als ze een kleine inspectie/testrit doen. Stel dat ik het niet had gezien, dan is de versnellingsbak in de kortste keren droog en om zeep.
Voor de motorstoring is het nog even wachten op de uitlezing. Dat zou volgens de werkplaats geen verband hebben met het vervangen van de koppeling. Vóór de vervanging was er in elk geval geen storing. Dus geloof ik niet echt de stelling dat er geen verband is.
23 november 2012 om 07:04 In reactie op: Motorstoring en lek na vervanging koppeling Astra H #18076960Toen ik het lek zag ben ik onder de wagen gaan zien met zaklamp. De bruine (geen zwarte) olie druppelde vanaf een grijs lichtmetalen ribstuk onderaan de motor ter hoogte van de voortrein. Volgens mij de onderrib van het gietstuk waar de aandrijfassen uitkomen. Ik ben geen specialist, ik vermoed dat een pakking geforceerd is en stevig lekt. Ik heb de Astra niet meer op blokken gezet maar onmiddellijk terug naar de garage gereden want als hij een nacht staat te lekken aan dat tempo is de olie er helemaal uit en raak ik helemaal niet meer aan de garage. Nu even afwachten vandaag wat de diagnose is.
-
AuteurBerichten