Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Kan veel oorzaken hebben, maar om te beginnen zou ik eens een flesje injector-reiniger van Forté in je tank knikkeren. Kost t minste tijd en moeite en als je merkt dat het probleem minder wordt (of zelfs verdwijnt) dan weet je dat je in de juiste richting zoekt.
Dat kan inderdaad een grote hoeveelheid oorzaken hebben. Ik ben absoluut geen diesel-specialist dus ik kan je helaas maar 1 advies geven: uitlezen! Zelfs als er geen foutcodes zijn opgeslagen kan je met een op-com mogelijk e.e.a. uitvinden door naar de live-sensordata te kijken terwijl je een ritje maakt.
12 april 2016 om 09:40 In reactie op: astra g x16xel swap naar x20xev #hij zit er in en werkt# #18292545Welke pinnetjes wil je gaan gebruiken om je x2 stekker uit te breiden? Ik ben hier zelf mee bezig voor mijn cruise-control, en had eerst verkeerde pinnetjes besteld. degene die je (schijnbaar) moet hebben, heten “micro-timer terminal” contacten. Misschien bespaart het je de frustratie die ik had toen ik verkeerde pinnetjes erin probeerde te proppen :thumb
Als je naar ledjes gaat, koop ze dan hiervandaan:
http://www.crazyleds.co.uk/Vectra-B-95-02.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze gasten weten alles van leds, en deze sets zijn specifiek voor jouw wagen samengesteld. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.
Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
Aangezien de symptomen optreden als het vacuum het hoogst is (stationair of bij gas-los) zou ik het ook eerst in die richting gaan zoeken. Probeer anders eens tijdens het stationair-draaien een aantal keer rap achter elkaar je rempedaal in te drukken. Je rembekrachtiger werkt op het motorvacuum en door snel herhaaldelijk te remmen verlaag je het vacuum. Als het geluid dan veranderd weet je dat je in de juiste richting zoekt.
Iets meer dan €600, best een scherpe prijs :D
Genoeg mensen zullen me voor gek verklaren om zoveel geld in zo’n oude auto te steken, maar aangezien hij verder in perfecte staat is (zie foto’s) en ik m nog maar net over de 100.000km heb gereden wil ik er nog een jaar of 5 a 6 mee doen, en vind ik het dus wel waard.
Overigens was mijn rechter wielkastrand er ook veel slechter aan toe dan de linker
Er is inderdaad een nieuwe wielkastrand ingelast! Beter dit dan over een paar maanden weer ellende inderdaad :thumb
@Speedswitch wrote:
Aangezien mijn Astra deze week zn 18e verjaardag viert (een van de eerste G’s in NL) heb ik m voor de gelegenheid even meegenomen naar zn geboortegrond, de voormalige Opel Antwerpen fabriek waar ie op 24-3-1998 van de band af kwam

En heb m vervolgens naar de schadehersteller gereden waar hij deze week van de welbekende roestende wielkuipranden afgeholpen wordt, zodat ie nog een paar jaar mee kan :thumb
Inmiddels is de Astra terug, roestschade aan beide wielkastranden en onder de tankdop is keurig verholpen, zijschermen zijn gespoten, en er is een deukje uit de achterklep getrokken. Om m helemaal zomerklaar te maken heb ik m gister even op zn zomerslofjes gezet, het verrotte antennerubbertje vervangen en een volledige poetsbeurt gegeven:


Kan van alles zijn inderdaad, maar de combinatie van knipperende dashboardverlichting en een probleem wat na de wasstraat spontaan verdwijnt doet mij vermoeden dat je t best eerst even je massacontact kan nakijken. Kost je ook niets en is eenvoudig te zien.
Edit: Meet ook je accu-spanning eens. Ik denk door de genoemde symptomen echt dat je het in de hoek massa / accu / dynamo moet zoeken. In ieder geval zijn die componenten redelijk makkelijk uit te sluiten.
Deze 4 kabeltjes gaan, samen met de al-dan-niet aanwezige kabeltjes van de rem en koppelingsschakelaar naar de X2 connector in t schutbord. De X2 connector is een grote stekker welke de koppeling vormt tussen de kabelboom in je interieur en de kabelboom in je motorruimte. Als je op dit moment nog geen 10-polige stekker in de motorruimte hebt (zoals Wim zegt; naast je accu / achter je linker koplamp) dan heb je 2 opties:
> Zelf een kabelboompje maken en deze via t schutbord naar de motorruimte trekken en daar je 10-polige stekker aan solderen
> De X2 connector in de motorruimte aanpassen om de ontbrekende pinnetjes bij te plaatsen en dus via de “officiele” manier je kabelboom aan te passenIk ben zelf bezig met de 2e optie, en dat valt niet mee. Dus voor een snelle oplossing zou ik je eigen kabelboompje maken. In jouw geval betekent dat dus: Dit stekkertje afknippen en 4 nieuwe draden eraan solderen, en deze samen met de draden van je koppeling- en remschakelaar doorvoeren door je schutbord.
(Overigens zit die x2 connector net boven je pedalen, echt een hoerige plek om bij te komen)
Hangt helemaal af van wat voor auto je hebt ;)
Geluidsisolatie is bijna altijd wel iets aan te verbeteren, denk aan ontdreuningsplaten en isolatieschuim in de deuren etc.
Overigens zou ik je verder wel willen helpen, alleen heb ik 2 praktische problemen
Op korte termijn niet zoveel tijd
Geen goede sleutelplek bij mn huis in de buurt (parkeervergunning nodig)Dus ik hoop dat iemand anders van t forum je zou kunnen en willen helpen. T scheelt nogal in de kosten als je t zelf (evt. met hulp) kan doen ja :vertag
Het motornummer kan je vinden op de rand van het blok, waar je blok de versnellingsbak raakt:
http://i427.photobucket.com/albums/pp356/combolfw16v/Motoren%20opel/Motorcodes/motorcodemotornummer.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Als je er even een doekje met remmenreiniger / WD40 overheen haalt moet je zoiets zien:
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/25/7709/24683985/motornummer-67655567361034505.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Al was het bij mijn XEL een stuk minder diep ingestanst en daarom slechter leesbaar
Zelf vorig jaar ook de distributie van mn X16XEL blokje vervangen, ook besteld bij Mister-Auto en gekozen voor een continental-setje. Ben er tot nu toe erg tevreden over, sindsdien al 17.000km probleemloos gereden en ik verwacht dat zo te houden tot de volgende wissel.
Let even op welk setje je bestelt. Er zijn 2 verschillende sets met 2 verschillende waterpompen, de waterpomp met inkeping:
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/93182038N_2.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;En de waterpomp met C-vormige flens:
http://images.thehappymotorist.co.uk/waterpump-images/WP3084.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Daarom staan bij alle setjes de motorcodes gesprecificeerd. In mijn XEL (van eind Maart 1998) ging de laatste pomp, met C-vorminge flens.
Verder is het vervangen niet moeilijk, zorg dat je de juiste Torx-doppen hebt (inwendig en uitwendig) en een goede krik om je blok te ondersteunen bij het loshalen van de motorsteun. Nokkenasblokkeerblokje is erg prettig ook. Verder een vrije zaterdagmiddag en een half kratje bier :thumb
Persoonlijk heb ik het idee dat mijn 16-klepper veel lekkerder draait op 5W40 dan op 10W40 of 5W30. 10W40 geeft klepperende klepstoters bij een koude start, met 5W30 gaat het ding rauw klinken als ie goed warm is. 5W40 is (in ieder geval voor mijn blokkie) perfect.
Overigens kan je bij de Action volsyntheet 5W40 van Valvoline halen, A-kwaliteit olie voor €5 per liter ofzo.
Aangezien mijn Astra deze week zn 18e verjaardag viert (een van de eerste G’s in NL) heb ik m voor de gelegenheid even meegenomen naar zn geboortegrond, de voormalige Opel Antwerpen fabriek waar ie op 24-3-1998 van de band af kwam

En heb m vervolgens naar de schadehersteller gereden waar hij deze week van de welbekende roestende wielkuipranden afgeholpen wordt, zodat ie nog een paar jaar mee kan :thumb
Lijkt me een gaar contact bij de temp sensor. Even opletten, volgens mij zitten er 2 op de termostaatbehuizing: 1 voor de ECU en 1 voor je dashboardmeter.
Overigens heb ik ook weleens een slingerende temperatuurmeter gezien bij een lekke koppakking en luchtbellen in t koelcircuit. Maar dan heb je waarschijnlijk ook andere symptomen.
Eerst uitlezen! Zeker met deze vrij algemene symptomen kan je je halve auto vervangen voor je het probleem hebt getackeld. Iemand met een Op-com opzoeken of even langs een garagebedrijf gaan en uitlezen wat de auto voor foutcodes heeft opgeslagen, en in het geval van een op-com, even een ritje maken met de laptop erbij om te zien wat de sensors aangeven als het probleem optreed.
Overigens vermoed ik, onderbuikgevoel, een ontstekingsprobleem door een doorslaand bobineblok danwel een verkeerde timing (in dat geval krukassensor / nokkenassensor checken)
Edit: Ik ga er vanuit dat de auto netjes onderhouden is? Niet dat de bougies al 80.000km oud zijn enzo. Anders dat eerst even checken
Nette oplossing! Goed afgewerkt ook :thumb
Van t weekend deurvangers achter vervangen en meteen maar achterportieren gedempt. Voelt nu weer lekker solide aan allemaal!
Overigens komt er in de laatste gevallen (gedeeltelijk voorbereide bekabeling of geen voorbereide bekabeling) nog wel wat extra werk kijken als je CC wilt inbouwen. Je zal je eigen kabelboompje moeten maken. Niet onmogelijk, maar wat handigheid is wel vereist. Is overigens al heel veel over geschreven op het forum, dus je zult met een paar zoekopdrachten de juiste info wel kunnen vinden.
Ik ben zelf ook bezig om CC te installeren op mijn X16XEL en heb alle onderdelen + een gedeeltelijk voorbereide kabelboom (in de motorruimte, interieur is niet voorbereid). Als ik dit werkend heb zal ik even wat info posten over mijn oplossing.
Voor wat betreft de cruise-control:
Onder “voorbereiding” kan je verschillende dingen verstaan. Aangezien je een X16XEL hebt (met dus een mechanisch gasklephuis) zal je het niet met alleen het hendeltje afkunnen. Je hebt ook een servo-motor nodig welke in de motorruimte geplaatst moet worden om de gaskabel te bedienen. In die zin is je auto niet voorbereid.
Het zou echter wel kunnen zijn dat je auto qua bekabeling al wel helemaal is voorbereid, dus dat de stekker voor de servo-motor al in de motorruimte ligt (bij linker koplamp, 10-polige stekker) en de stekker voor je cruise-control hendeltje al in je stuurkolom weggetaped zit. In het meest gunstige geval zijn je koppelings-en-remschakelaar ook al voorbekabeld. In dat geval is het een eitje om cruise-control in te bouwen, enkel de servo-motor, cruise control hendel, en je koppelings en remschakelaar plaatsen.
Het kan ook zo zijn dat je auto gedeeltelijk is voorbereid, dus dat bijv. de kabel voor de servo-motor al in de motorruimte ligt, maar je interieur-kabelboom nog geen aansluitingen heeft voor je koppelings-en-remschakelaar en cruisecontrol hendel. Of andersom, de interieurkabelboom wel is voorbereid maar de kabel in de motorruimte ontbreekt. Wat dat betreft zal je echt even op onderzoek moeten gaan aangezien het op geen enkele manier te voorspellen is in welke mate jouw auto voorbereid is.
9 maart 2016 om 07:50 In reactie op: Astra G X16SZR ’99 olie lekkage /carterdruk/vacuüm?? Help?? #18311351Ik zou zoals b07 aangeeft eerst een compressietest laten uitvoeren. Het zijn de kosten niet (20 minuutjes werk) en geeft je een goed beeld van hoe de motor er inwendig aan toe is. Als de compressietest uitwijst dat de motor inwendig flink versleten is, ben ik bang dat de auto een reparatie niet meer waard is gezien de kmstand.
Voor de X16XEL zit het verschil tussen de 2 setjes hem in de waterpomp, namelijk de pomp met inkeping en de pomp zonder inkeping. Tandjes zijn bij mijn weten altijd gelijk.
-
AuteurBerichten
