Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[youtube:3je9ushe]http://www.youtube.com/watch?v=ZcjpXbMiCtg[/youtube:3je9ushe]
@marijnl1988 wrote:
dus als ik het nu goed begrijp
zijn de pk’s op papier de pk’s op de krukas ??????Ja.
@marijnl1988 wrote:
dus jullie vinden al met al mijn dyno niet eens zo heel slecht eigenlijk ??
ik heb wel wat geleerd nuNee, ik weet wel zeker dat je meer dan 135 krukas pk’s hebt na de meting van vandaag, alleen weet je niet exact hoeveel helaas.
Het is verstandig om je een beetje in te lezen in tuning. Het web staat vol met duidelijke uitleg van hoe bepaalde dingen werken, wat de effecten zijn, en wat de kosten/haalbaarheid is.
Ook hobbelen hier aardig wat mensen rond die weten waar ze over praten. Leer ervan, stel vragen, stel nog meer vragen, leer nog meer, en als alles helder is, dan pas gaan kopen.Alles is haalbaar. Je portomonee is de beperkende faktor helaas.
Laten we 10% verlies van krukas naar wielen nemen als rekenstandaard, om een indruk te krijgen.
De 135 fabrieks krukas pk’s worden dan 121 wielpk’s. Die wil je 150 hebben. Dat is een goede 25% verbetering.
Dat gaat met alleen verbeterde luchtaanzuiging en uitlaat verbetering lastig worden.
Dan gaan we al snel in scherpere nokkenassen en maatwerk ecu werk om alles optimaal te krijgen.
Ik weet te weinig van je blok om je daarin te kunnen adviseren, maar dan praten we niet meer over honderden euro’s in elk geval.
Wel zou ik als ik jou was in oktober bij de manta club aanschuiven om helder te krijgen wat je nu hebt, en van daaruit verder te werken.@marijnl1988 wrote:
ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben
Daarnet wilde je nog 150 a 160 versus de fabrieksopgave van 135 hebben.
De fabrieksopgave is in krukas pk’s, met een onbekende hoeveelheid pk’s op de wielen.
Dat maakt vergelijken een beetje lastig.
Is je blok een NA, of een turbo?Fabrieksopgave is pk’s op de krukas.
UltimateTuning meet pk’s op de wielen.
De omrekenfaktor zit tussen 0 en 30%, met 15% als een redelijke middenmoot.
Je zou dus om en nabij de 173 krukas pk’s hebben.De 15% is niet in steen gegrift. De exacte voorwaarden/omrekening heb ik niet voor je.
(mijn lichte speedster heeft een hoge omrekenfactor, een zwaardere auto kan een veel mindere omrekening hebben)
Een maha dyno zoals de manta club jaarlijks gebruikt kan dat beter omrekenen, en geeft een uitdraai met de krukas pk’s die vrij acuraat is.
(er is voor de grap vorig jaar een fabrieksstandaard astra opgegaan, die er nog geen 2 pk naast zat)@FnF_racer wrote:
@ Smiley: gaat in dit geval meer om het feit dat er uit een X16XEL (2x eigenlijk), ongeveer 13 PK is gehaald voor 300 euro.
Blijkbaar gemist met al die verwijderde posts. :thumbup
13 pk is toch netjes uit een NA?
Een remap alleen is geen toverstaf; het optimaliseerd wat er reeds in zit.@2000 wrote:
Ging het bij het bewuste topic om een 2.2?
In Roberts zijn profiel staat Z22SE, en in zijn handtekening 2.2
Moet zeggen dat 7pk het hoogst haalbare is uit een z22se met chiptuning, en dat met wind mee bij wijze van spreken.
Vanuit de speedsterclub (en zeker de engelse) zijn ze niet flauw met investeren in dat blok, en alles is uitgeprobeerd, met tot in de duizenden euro’s aan aanzuigsystemen, uitlaten etc.
EDS heeft een chipfase gehad waar maximum een paar pk eruit te peuren is.
Het gros van de belevenis zat nog in het aanpassen van het toerental naar 7k, waardoor het grotendeels tussen je oren gaat zitten.Voor 10pk erbij en hoger is het al snel aanpassen van hardware zoals het plaatsen van een 2.4 inlaatspruitstuk (van de GM 2.4 versie van ons blok), een 65mm gasklep ipv de standaard 58, en de aanzuigbuis verbreden.
Dan je precat eruit tikken, en eventueel een 200 cells sportcat plaatsen ipv de standaard 400 cells.
Dan pas opnieuw mappen, en dan had je resultaten van 10 tot 15 pk met aanzuigverbetering. 15-20 met uitlaatverbetering.
Met verbeterde nokassen of een volledig 2.5″ uitlaatsysteem komt 30pk in de buurt.Hier mijn NA dyno na ongeveer 2500 euro aan hard en software:

Ik heb het opgegeven, en er een supercharger opgezet.
De Z22SE ongeblazen tunen is gewoon vreselijk moeilijk en duur.
De gevestigde tuners hebben zeer veel moeite met die z22se ecu.
Elke (enkel) chipoplossing mag best met argusogen bekeken worden voor dit blok.Wat senatorman al zegt; je hoeft je geld er niet naartoe te brengen.
Zeker voor de z22se lekker in je zak houden en sparen voor wat snellers zou ik zeggen.Als engels geen probleem is, zeker hier eens gaan neuzen:
http://www.z22se.co.uk/forum” onclick=”window.open(this.href);return false;De m62 supercharger zou moeten passen op de Z22YH, maar dan de rest zal R&D werk worden.
Er zal een poelie idler moeten komen. (die van de Z22se van courtenay zal niet passen), en er moet
een ecu mapping plaatsvinden, welke er volgens mij ook nog niet is.
Ik heb mijn brandstofstuk niet aangepast bij mijn ombouw, dus of dat bij de Z22YH wel nodig is?
Al bij al niet iets wat al tig keer gedaan is.@chieltjuh wrote:
Het gaat toch meer om de behaarde onderbeen van die vrouw?! :wors
Dat is een arm, en ik mag hopen van een kerel.
@turbosix wrote:
Als je benzine wil verbranden moet je trackday’s bezoeken.
Ik was vroeger ook niet de aller liefste in het verkeer maar dure Audi en BMW rijders zijn nu wel oud en wijs genoeg dacht ik.Trackdagbezoek is noet toegestaan volgens het leaecontract.
Met onnodig linksrijden breng je het verkeer eerder in gevaar dan wat harder rijden.
De prijs van de auto is volgens mij ook niet gelinkt aan verstand hoor.Zo te lezen zijn opel rijders notoire linksrijders.
Gewoon naar rechts gaan als iemand graag eens wat benzine wil verbranden :thumbOp de speedster zitten veel dingen anders die bij een vectra niet hoeven of op een andere plek zitten.
Je zult eruit moeten filteren wat op je vectra van toepassing is.Lees ook hier eens:
viewtopic.php?f=13&t=134339Er is 1 speedster geweest die er een M45 opgezet heeft.
Heeft 30pk opgeleverd, wat ik niet veel vindt voor de investering.
De standaard injectoren zijn rond de 200pk op hun max.
Bij mij zit de standaard brandstofregelaar (fpr) er nog op. Wel is de supercharger boost erop aangesloten.Je kunt details over de inbouw van een M62 op een Z22SE hier nalezen:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4568″ onclick=”window.open(this.href);return false;De M62 heeft standaard een 3.35″ poellie, die gelijk goed is voor die extra 100pk, mits gekoeld.
Je hebt dan nog zwaardere injectoren, en een remap nodig.
Het plastic inlaatspruitstuk wordt vervangen door een aluminium versie met laminova koelstaven erin.
Je moet dan nog een chargecooler radiateur kwijt, en wat leidingwerk.
Zonder koeling gebruik je hetzelfde inlaatspruitstuk (waar standaard die laminova’s inzitten) maar sluit je geen chargecooler aan.
Dan krijg je een pk of 60/70 erbij.
23 september 2012 om 19:12 In reactie op: Project x loopt vollediguit handen haren provincie Groningen #18067989
Niks mis met de broekriem aanhalen.
Dan lijkt je lul alleen maar groter. :thumbup
gesponserd door volkswagen :thumb
Even terug in de tijd.
Men neme de hoofdrolspeler uit de bekende bombay tv filmpjes, in nederland in de jaren 70, in een manta :agent
[youtube:3627c6mw]http://www.youtube.com/watch?v=LWc6Nqy8N4M[/youtube:3627c6mw]
Dit jaar is het slalommen met een ter beschikking gestelde auto.
(als dat ding inmiddels niet al helemaal gaar is :jerry )EGR eens schoonmaken?
A. Nep http://www.flitsservice.be/phpBB/hoax-dakkoffer-flitser-t5805.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
B. Nog een skoda ook.Hoe lang heeft de auto zonder apk (dus voor jan) op diezelfde plek gestaan?
-
AuteurBerichten