Ruud B

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 212)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: 2.2E herkennen en cilinderkop types #17620398
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door McLambo
    een S achter de 2 cijfertjes staat voor een s motor, een * staat voor een N motor. Wat er bij een E op stond..??
    SH staat dan weer voor S + Hydrolische klepstoters.

    Al deze wijsheden heb ik hier ook van het forum :cool:

    Die * staat er altijd.
    Het ontbreken van de letter achter de 2 cijfers is dus N

    En bij een E motor staat er ook een E achter de twee cijfers.

    Dit is alleen nu niet relevant…

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602771
    Ruud B
    Deelnemer

    De truc met het lampje is een goeie.
    Ga ik proberen zsm.

    Bedankt voor de moeite!

    In reactie op: 2.2E herkennen en cilinderkop types #17620396
    Ruud B
    Deelnemer

    Cilinderinhoud staat aan de zijkant van het blok aan beide kanten, met cijfers in relief.
    19 voor 1900
    20 voor 2000
    22 voor 2200

    Hoewel, als er aan het motornummer geslepen is (meestal om de cilinderinhoud te verhullen), dan zijn die indicaties er misschien ook afgeslepen…

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602769
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door postbusmanta

    Dan missen we dus de massa…………:hmmz

    Het enige dat ik kan bedenken is dat de massa bij gesloten achterklep wordt overgedragen via de sluitingen van de achterklep. Deze moeten dus schoon zijn en goed contact maken met de carrosserie.

    Misschien anders ook wel via de telescoopveren?

    origineel gepost door postbusmanta
    Heb je een achterruitenwisser?
    Doet deze het wel?
    Dat is een teken dat de massa wel wordt overgedragen op de achterklep.

    Ja de ruitenwisser doet het wel.
    Maar misschien heeft die niet veel nodig.
    Achterruitverwarming is (denk ik ) wel een “zwaardere” verbruiker.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602767
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door postbusmanta

    Toch: als jij 12 volt meet op de ruit (gemeten over beide aansluitingen op de ruit) dan zijn er twee conclusies mogelijk:

    Nee, dat is dus niet het geval, gisteren toch nog even geprobeerd, dan meet ik nul volt.
    Met de rode pin op de ruit aan de plus kant en een ander massa punt meet ik wel 12 volt.

    origineel gepost door postbusmanta
    1 je achterruitverwarming is gewoon stuk (maar meestal vallen er eerst een paar sporen uit)
    2 er zit ergens een kabel met een flinke beschadiging.(zo meet je onbelast 12 volt, maar belast blijft er geen spanning meer over.)

    Het 1e lijkt me niet het geval, de verwarming ziet er goed uit, visueel gecontroleerd.
    Het tweede zou kunnen, maar ik zoek het nog steeds in de massa, zie boven.

    Ik heb in de monza zo’n metertje in het dashboard voor volt of watts, en die geeft duidelijk reactie als je zoiets als de lichten of de ventilator aanzet. Bij het aanzetten van de achteruitverwarming zie je geen reactie in het metertje, dus die trekt gewoon geen stroom, ook geen piekje wat daarna wegvalt.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602765
    Ruud B
    Deelnemer

    Vandaag de massaschroef aan de klep losgemaakt.
    Tegelijkertijd brak ook het oogje aan het draad, dus redelijk gaar was het wel.

    Dus alles even vers, schoon en wat kaal gekrabt, en daarna gemonteerd.

    Vervelend is alleen wel dat het geen effect heeft gehad… :o

    Iemand nog een tip waar het nu nog in kan zitten?

    Vandaag nogmaals gemeten en ik meet gewoon 12 volt op de ruit. Weerstand op de massa meten gaf allerlei rare waarden.
    Ik weet het even niet meer.

    Vandaag ook een andere radio geprobeerd te monteren, alles doet het en getest met de radio nog niet in het gat. Daarna de radio voorzichtig in het dashboard gestopt. Na een klein beetje weerstand doorgedrukt en toen deed ie niet meer.
    Is de plus ergens diep in het dashboard losgedrukt , stekker los van de aansluiting, alleen ik kan niet ontdekken waar die uit gekomen is… draadje was waarschijnlijk aan de korte kant en in de snoerenbende klem komen te zitten.

    In reactie op: Monza met Senator B snoet en achterlichten #17618078
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door MonzaRon
    idd een mooi fotosoepie,
    alleen jammer van die portier greep, zie ik er 1 of 2 :hmmz

    Die handgreep is van een Senator B.

    Velgen ook, en aangezien de steek anders is zal het inderdaad wel een fotoshop zijn…

    In reactie op: Vatanen in ascona A bij Boucles de Spa (rally) #17616830
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door McLambo
    Houden zo! :thumbup

    Als je dat bedoelt over het weer, dan ben ik het niet met je eens.
    Sneeuw is zoveel gaver…

    In reactie op: Vatanen in ascona A bij Boucles de Spa (rally) #17616826
    Ruud B
    Deelnemer

    Vooropgesteld: het is een regularity.

    Legends-klasse heeft 80 km/u als gemiddelde, en dat is hard, zeker als er sneeuw ligt.
    De Legends zullen voluit gaan, en afgelopen jaren hadden alleen de toppers zoals Patrick Snijers af en toe geen tijdstrafpunten.

    Classic-klasse heeft 50 km/u als gemiddelde, en dat is inderdaad niet spectaculair, beetje suf zelfs.
    Dat zal ook komen omdat de betere rijders allemaal in de Legend-klasse starten, op een enkele uitzondering na.

    In reactie op: Vatanen in ascona A bij Boucles de Spa (rally) #17616824
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door Maartuh

    Vorige jaren was het een aanrader om te gaan naar het plaatsje waarbij staat “spectakel gegarandeerd” daar is midden in het dorp een 180 graden bocht om een monumentje :) (en broodjes worst!)
    Ben de plaatsnaam ff kwijt alleen….. :S

    Dat is Place de Chevron (in Chevron) op de proef Stoumont.

    Verder is het kerkhof van Winanplanche op de proef Creppe een mooie plek.

    De Redoute is mooi om te zien, maar vaak erg druk en daardoor weer minder en ligt een eind weg. Als je er vroeg wilt zijn om een goede plek te hebben, dan moet je andere dingen laten.

    En natuurlijk de Clementine, is in Spa zelf.

    Ik ben de afgelopen drie jaar wezen kijken maar ga dit jaar niet.

    Een goede kaart en navigatie is wel handig om mee te nemen.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602763
    Ruud B
    Deelnemer

    Draadjes waren net te kort, helaas.

    De weerstand meten ga ik doen, ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt.
    Alleen niet vandaag, er ligt hier weer sneeuw…

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602761
    Ruud B
    Deelnemer

    Hoe meet ik dan de massa?

    de massa aansluiting op de klep kan je niet bij als de klep dicht is

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602759
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door Ruud B
    Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.

    En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.

    Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.

    Vandaag maar weer eens gekeken en inderdaad met de klep dicht op achterbank zitten gemeten met de multimeter.

    En de verrassing was dat er op de ruit gewoon 12 volt staat.
    Massa had ik genomen vanaf de telescoopstangbout in de carrosserie.

    Wel 12 volt op de ruit en het dan toch niet doen betekent toch een probleem met de massa van de achterruitverwarming?

    Of kan het toch nog iets anders zijn?

    In reactie op: opel moza stuur #17614330
    Ruud B
    Deelnemer

    Past dat dan?

    Zal misschien qua aantal spleens wel kunnen, maar volgens mij is de naaf bij een Manta dieper. Dan komt het stuur dus meer naar je toe te staan en kun je minder makkelijk bij de richtingaanwijzer.

    Heb er ook wel eens over gedacht een ander stuur in de monza te willen, vind het huidige originele stuur niet mooi.

    In reactie op: onderdellen senator #17604267
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door rinus de boer

    En er staan echt maar 167 Monza’s op kenteken geregistreerd in Nederland, en 434 Sennies (A en B), Commo 377 stuks en 968 Rekords (E1 en 2). Dit zijn cijfers van de Bovag-Rai 2008.

    Dit is het linkje met die info:
    http://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/wagenpark%20personenautos%202009.ashx

    deze cijfers zijn per 31/8/2009
    aantallen zijn ook iets anders.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602758
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door rinus de boer

    origineel gepost door Ruud B

    Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.

    En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.

    Net nog even een keer goed gekeken, kabelboompje zit er en een waterslangetje maar geen reservoir…

    In reactie op: DOT 3 of 4 in de Manta gsi? #17610483
    Ruud B
    Deelnemer

    Dot 4 is prima.

    Dot 5 niet gebruiken want is gebaseerd op siliconen.

    Als dot 4 niet goed genoeg is (circuitgebruik etc) , dan moet je Dot 5.1 gebruiken (is namelijk synthetisch net als 3 en 4)

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602757
    Ruud B
    Deelnemer

    Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.

    En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.

    Het bijbehorende pennetje ziet er wel wat vreemd uit, heeft een wat puntig uitstulpinkje, wat erop gesoldeerd lijkt.

    Waarschijnlijk is al eens eerder iemand bezig geweest het werkend te krijgen, en is die er vanuit gegaan dat de pen te kort is. Zoals ik het zie lijkt me dat het probleem niet, de pennen zijn evenlang en de ruitenwisser doet het ook gewoon.

    Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.

    Verder vraag ik me af of de klep nog verder geaard wordt aan de auto. Of gaat dat via het slot als de klep dicht zit?

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602756
    Ruud B
    Deelnemer

    Okay, dan ga ik nog maar eens goed kijken.

    Als ie er niet zit omdat iemand hem weggehaald heeft, dan zou je op zijn minst nog iets van slangen en 12v-aansluiting moeten aantreffen.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602754
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    maar dat is toch een bekende fout van deMonza dat de achterkleppen van het fabriek af al wat naar achter staken. Mijn achterklep steekt ook een aantal mm achter de wagen uit, maar alles werkt perfect.

    Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.

    De ruitenwisser werkt wel.

    De ruitensproeier van de achterruit niet.
    Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602749
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door postbusmanta
    Werkt je kofferbakverlichting wel normaal?

    Bij mij gaat deze niet uit als de klep dicht is. (daarom was het lampje eruit gehaald).

    Dat komt omdat de klep naar achter is geschoven (door het gewicht) in de scharnieren. (Monza-probleempje).
    Dan wordt die lip aan de gasveren niet goed opgetild en maakt deze constant contact met massa.

    Ja, verlichting in de kofferbak werkt normaal.

    Gaat de klep wel goed in het slot als hij verschoven is?
    Waar kan je het aan zien dat de klep is verschoven?

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602744
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door ckad
    Het contact op de gasveren is van de interieurverlichting. SOmmige monza zijn hiermee uitgevoerd. Andere monza’s hebben gewoon een schakelaar op de achterklep.

    Aha, is dat daar voor.

    Ik dacht dat de drie pinnen voor de ruitenwisser waren.
    Dan ga ik die maar eens goed schoon maken en eens doormeten.

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602740
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    Wat bedoel je met telescoop veren? Zijn dat de zuigers die het koffer omhoog houden?

    Ja, dat bedoel ik.

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    Ik heb ook het probleem gehad dat de achteruit verwarming het niet of zéér slecht deed. Bij mij was het gewoon een kwestie van alle contacten eens zuiver te maken met een schuurpapiertje. Deze waren allemaal geoxideert. Nu doet die het weer zéér goed.

    welke contacten heb je dan schoongemaakt/geschuurd?

    Aan de andere kant, 2 volt op het draadje dat uit de c-stijl komt is gewoon te weinig.

    In reactie op: Probleempje met remlichten Monza A2 #17601439
    Ruud B
    Deelnemer

    De optie die Postbusmanta aandraagt lijkt me niet het aannemelijk, maar ik ga het toch bekijken, net als de remschakelaar.

    Auto is 100 % origineel en de eerste 25 jaar van een duitse “Rentner” geweest. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er niet gebasteld is.

    Niet meer remmen heeft ook geen zin, kan beter niet meer koppelen :P.

    Lijkt mij dat er bij de pedalen iets niet goed moet zitten.
    Binnenkort als het beter weer is zonder sneeuw maar eens beter kijken. Ik heb nog een andere auto die dagelijks kan gebruiken.

    Bedankt voor de tips in ieder geval!

    In reactie op: Kleurplaat Manta #17538912
    Ruud B
    Deelnemer

    origineel gepost door Ruud B
    kan je dat ook met een A-tje doen?

    Ik vind het wel gaaf.

    Deze bijvoorbeeld:

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 212)