Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2012 om 18:28 In reactie op: Bij optrekken gaat vermogen lichtjes op en neer Omega-A ’90 #18005492
OK. Ik heb met mijn zere rug, op mijn buik gelegen en heb verdeler, verdelerkap en kabels vervangen.
Eerder laat dan vroeg blijkt:
Originele (eerste) verdelerkap (vuil!):

Er zijn blijkbaar spleten voorzien om te verluchten en waardoor gelekte olie kan weglopen.
Toen ik met de hogedrukreiniger de motor heb proper gespoten, is daarlangs wel water kunnen binnendringen.2 ingebrande contacten:

De hele rand is ingebrand:




De bougies had ik net nog vervangen door multipoints met vier contacten ipv twee.
Maar op LPG rijden geeft nog altijd problemen. Misschien toch maar de originele terug plaatsen.
Met LPG krijgen ze ook een andere afstand tussen de contacten. Even opzoeken.Het koelvloeistof reservoir was al leeg na een ritje van maximaal 50km.
Het zou dus ook een lekkage kunnen zijn, maar ik heb daar nog geen sporen van gevonden.
Ik heb ook eens een lek gehad die ik eerst maar niet vond.
Het water verdween en nergens een aanwijzing waar naartoe. De koppakking was OK en niets was nat.Wel, dit bleek een waterdarm te zijn die een klein scheurtje had, maar dat scheurtje liet enkel water door als het systeem onder druk stond bij een hoger toerental. Dus alleen als ik aan ’t rijden was. Telkens als ik onder de motorkap ging kijken, was het water al opgedroogd.
Ah ja, ik heb met mijn oude BMW eens een lek gehad in de koppakking. Toen begon hij te roken, dampen uit de uitlaat.
Uiteindelijk werd dit na een halve kilometer zo erg, dat er in de straten waardoor ik reed zo’n mist hing, dat de mensen op het voetpad de overkant van de straat niet meer konden zien.29 juli 2012 om 20:41 In reactie op: Bestaat er een motorsturing met sequentiële injectie (C20NE) #18047371Voor het rijden op benzine mag alles gerust hetzelfde blijven.
Er is net een Landi LSi gas-systeem in mijn wagen geplaatst en alhoewel de installateur zegt dat hij dit systeem al probleemloos geplaatst heeft in tientallen wagens met simultane injectie, heb ik in een technische handleiding (op blz.5), wel van 2005, gelezen dat deze LSi gas-installatie niet geschikt is voor motoren met simultane injectie. (wat een lange zin)
De installateur zei dat de geplaatste installatie moderner is en nieuwere software heeft dan die van 2005.Technische handleiding LSI: LSI_Techn._Handleiding_2005-09-19.pdf
Dus nu openen de kleppen (injectoren) van de gas-installatie ook allemaal tegelijkertijd en dat veroorzaakt blijkbaar een serieuze drukverlaging in de gas-ontspanner.
Het pulseren maakt dan soms zo’n kabaal, dat het zelfs hoorbaar is binnen in de wagen.
Ik vrees dat dit voor extreme sleet gaat zorgen en dat de ontspanner het vroegtijdig gaat opgeven.
Het rijden op LPG is ook nog niet orde.
Bij 1/2 tot 3/4 gas geven hapert de motor wat, maar bij volgas gaat hij er dan wel behoorlijk vandoor.[youtube:1v6txqpe]http://www.youtube.com/watch?v=1N_DtRpdAp8[/youtube:1v6txqpe]
[youtube:1v6txqpe]http://www.youtube.com/watch?v=eHukC9MHH-k[/youtube:1v6txqpe]
29 juli 2012 om 18:59 In reactie op: Bestaat er een motorsturing met sequentiële injectie (C20NE) #18047369Als je gewoonweg een ecu van een NE kon vervangen door die van een XE, was het al lang gebeurd, maar zo simpel is het niet.
Het zijn uiteindelijk twee verschillende motoren.Misschien als het mogelijk is om de XE ECU te remappen met de grafieken van de originele NE ECU en als dit voldoende zou zijn?
Dan kunnen we even chiptuning op de XE ECU uitvoeren met de chip bestemt voor de NE ECU. Kan dat?Voorbeeld van een map:
20 juli 2012 om 22:06 In reactie op: Bij optrekken gaat vermogen lichtjes op en neer Omega-A ’90 #18005491Ondertussen heb ik een autogas installatie laten plaatsen.
Op gas rijden maakt het alleen maar erger.
Als ik vermogen vraag, stottert de motor enigszins. Als ik dan volle gas geef, stopt dat stotteren en gaat hij er goed vandoor.
Geef ik half-gas en ik schakel tijdens het stotteren over op benzine gaat hij ook ook beter vooruit, maar zit ik nog steeds met het probleem van het licht op-en-neer gaan van het vermogen.Een cylinder die het intermitterend even laat afweten misschien? Een vonk die bij bepaalde druk of snelheid wegvalt ofzo?
Bij het rijden op autogas moet de ontsteking zeker in orde zijn, nog meer dan met benzine.Ik heb nog een nieuwe verdeler, verdelerkap en kabels liggen, maar je kan er zo slecht bij om te vervangen.
Als de oorzaak mechanisch is.
Blauwe rook wil gewoonlijk zeggen dat er ergens olie in je verbrandingskamer gezogen wordt en die mee verbrandt.
Het goedkoopste zou een defecte dichting kunnen zijn (koppakking).
Een gebroken olieschraapring op één van de zuigers is ook een mogelijkheid of je motor is simpelweg aan het einde van zijn latijn (versleten tot op de draad) en dan is een volledige revisie wel dringend nodig.
Als je de cylinders laat boren en overmaatse zuigers plaatst, zou ik de krukas ook ineens laten slijpen en nieuwe zittingen plaatsen.Of spuit je injectie veel te veel brandstof in misschien? Krijg je daar een blauwe rook door? Ik weet niet.
15 juli 2012 om 14:18 In reactie op: Bestaat er een motorsturing met sequentiële injectie (C20NE) #18047364Per twee cylinders inspuiten bestaat idd ook, vertelde men mij. Dat zou al stukken beter zijn dan met alle vier gelijk.
Met benzine geen enkel probleem, het is ervoor ontworpen, maar ik heb net een Landi LSi Gassysteem laten plaatsen en de gas-regulator maakt wel serieus wat herrie telkens de vier injectoren gelijk open gaan.
[youtube:11omt1rl]http://www.youtube.com/watch?v=1N_DtRpdAp8[/youtube:11omt1rl]
20 april 2012 om 00:34 In reactie op: Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen. #18005650Ik bedoel maar, wat heeft het nut sportieve vering te hebben als je bak niet kan volgen.
19 april 2012 om 16:41 In reactie op: Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen. #18005648Op de dash of pook staat nergens een knop om sportief te rijden. De manuele versnellingsbak die er onder hangt laat sportief rijden ook niet toe. Als ik vlug wil schakelen, loopt het soms mis.
Aan de andere kant zie ik niet direkt zo’n stekker hangen. Misschien ergens achter weggebonden.
Ik las in een artikel van 2008:
“In Venezuela kost een liter benzine ongeveer 2 cent, dat is minder dan water.”
http://www.deondernemer.nl/buitenland/173648/In-Venezuela-lachen-ze-om-de-benzineprijs.html
17 april 2012 om 20:10 In reactie op: Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen. #18005646Naast de 10-polige diagnose stekker hangt nog een stekker die nergens op aangesloten is.
Ik zou niet weten waarvoor deze moet dienen.Waarvoor dient eigenlijk die lus (bruine daad) die 2 pinnen van de diagnose stekker verbindt?

Ik had de vraag hier al eens gesteld, maar niemand heeft geantwoord:
@*Jurgen* wrote:
Ook de waterpomp doen dan he, die gaat geheid lekken als je de riem weer opnieuw spant.
Wel, dat vroeg ik me af. Sommige wagens moeten altijd een nieuwe waterpomp krijgen als je de riem vervangt. Nu is het een kleine moeite om even vlug de waterpomp mee te vervangen en dan ben je veilig.
Maar ’t zijn wel weer extra centen.M’n 2.3D diesel heeft een ketting. Veel gemakkelijker. Ik weet niet of dat een vrijloper is?
@HardcoreHell wrote:
…Al met al komt het erop neer, dat wij als brave burgers gewoon bestolen worden…
Da’s één van die vaste regels die je niet kan veranderen, zoals zwaartekracht enzo…
Als je daar teveel over nadenkt wordt je duizelig en moet je :puke
@*Jurgen* wrote:
Als je de historie niet weet, vervangen die hap ;)
Ik heb al een riem liggen, maar ik moet ‘em nog plaatsten. Als ’t de juiste is, want er zijn er twee voor handen weet ik nu.
Mijn wagen is wel van ’90, maar ik kocht ‘em met amper 24.000km op de teller amper een paar jaar geleden. Ik heb zonet de remblokken vervangen, welk nog z’n eerste waren.
De handrem is nog als nieuw. De schokdemper zijn ook versleten, ook nog de eerste.
Ik heb die ook al liggen. Achteraan ga ik van die “road levelers” plaatsen. Heb ik bij m’n diesel ook gedaan.
Nu nog de mogelijkheid vinden om dat allemaal te doen. Ik heb de wagen alle dagen nodig, welk een zeer slecht uitvlucht is natuurlijk.
Ik heb nog vanalles liggen om in te bouwen en het komt er maar niet van.16 april 2012 om 11:21 In reactie op: Bestaat er geen 16V met enkele nokkenas die op C20NE past? #18006663Sinds m’n vorige Omega-A z’n automaat het begeven heeft en ik die ga slopen, heb ik wel een motor op overschot.
Als ik er eens de centen voor opzij kan zetten, zou ik die wel ineens “te goei” kunnen reviseren.Zijn hier in Europa geen bedrijven zoals we die in Amerika kennen?
Ik heb hier enkele catalogen van “Summit Race Equipment”. Even je vingers laten wandelen door de cataloog en even later heb je een “beast” van een wagen.Een ex-collega van me heeft zo een Amerikaan gerestaureerd en goed opgefokt.
Toen hij die voor het eerst startte, was het net of het onweerde zei hij.
Toen hij er de eerste keer z’n garage mee uitreed, was dat beest zo hevig dat er al direkt strepen rubber op de grond stonden. Hooo paardje hooo.@ColinH wrote:
Ik heb onder de kap bij mn Omega en Kadett van die vieze gelige plekken … Gr Colin
Ah, als het dat geel spul is zoals bij mijn motor, is dat een beschermlaag die er op gespoten is.
De motor en bak en carosserie boven de bak zijn volledig “geel” gespoten bij mij en dat schijnt een beschermlaag te zijn die de wagen meegekregen heeft. Als die op sommige plaatsen verdwenen is en op andere niet, dan heb je “gele plekken” natuurlijk.
Ik zou dat spul er wel helemaal willen afkrijgen, zodat ik ‘em kan spuiten (lak). Op dat geel spul pakt niets.
16 april 2012 om 11:01 In reactie op: Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen. #18005645@dqp-sammy wrote:
Dat klopt onder de motorkap bij het shutbord zit en stecker … Gr. Peter
Waar zit die juist en hoe ziet die eruit?
Ik weet niet of er bij mijn Omega-A wel zo’n stekker aanwezig is.
Er hangt namelijk een catalysator onder en die lust enkel EuroSuper dacht ik.
Heeft iemand een fototje van zo’n stekker?16 april 2012 om 10:56 In reactie op: Hoelang gaat een automaat van een Omega-A mee? Een U9 ofzo. #17803037Ik zou gerust aan die automaat durven werken, maar dan moet ik er wel de service manual van te pakken krijgen. Anders is het soms toch tasten in het donker.
Als ik de automaat zou in orde krijgen, zou ik hem misschien wel in m’n huidige Omega-A willen plaatsen, als dat mogelijk is. De kabelboom is wel totaal verschillend. De computer(s) liggen op een heel andere plaats enzo.
Als je niet continu gaat racen op een circuit of aan rallysport doet, zal de goedkopere olie wel volstaan.
Veelvuldig verversen is veel belangrijker.
Als ik hoor hoelang sommige chauffeurs met hun olie blijven rijden.
Ze kieperen duizenden liters brandstof in hun tank, maar om een paar litertjes olie op te hoesten zijn ze te krenterig.Je kan dan nog altijd zo’n additieven bij je olie en brandstof gieten om de 30.000km.
Sinds ik dat 3000 spul gebruik, heb ik er heel wat pk’s bij gekregen.@*Jurgen* wrote:
dat is wel een goeie ja, c20ne is een vrijloper, dus zou je niet direct kunnen merken
Ah, is de C20NE een vrijloper? Dat wist ik niet.
Dat stelt me wel gerust. In de vraagbaak staat de ik pas om de 105.000km de distributierien moet
vervangen. Ik heb nog maar zo’n 82.000km op de teller, maar mijn wagen (Omega-A) is wel van 1990 en dus
rijd ik rond met een 22 jaar oude distributiriem.@danielhoogeveen wrote:
Hier mijn C20 NE

Mooi!
Is de motor gelakt of powdercoated?
Ik zou mijn motor in’t zwart willen hebben. Dat koelt een pak beter en is niet lelijk.
Tja, ik heb er hier ook nog één staan voor de schroot.
Niet dat ik er echt vanaf wil, maar ik heb er niet echt de plaats voor.
Hij staat nu al een paar jaar in een garagebox waar ik maandelijks huur voor betaal.
Met dat geld had ik al lang een andere kunnen kopen.
Nu dat mijn vriendin er zich ook nog mee begint te moeien… :cry11 april 2012 om 22:17 In reactie op: Hoelang gaat een automaat van een Omega-A mee? Een U9 ofzo. #17803035’t Is een ’92, de Omega die niet meer in versnelling wilt. ik dacht eerst dat het ook een ’90 was.
Als de voorbumper geen ‘kusje’ gekregen had, had ik die al lang op m’n ’90 gezet waarmee ik nu rijd. Veel moderner.
In de Haynes manual staat dat ’t een GM Powerttrain computer controlled AR25 of AR35 versnellingsbak zou zijn.
Ik kon dus inderdaad door middel van een knopje op de stick, overschakelen van gewoon naar sportief rijden.Bij Fault Finding lees ik dit:
Jumps out of gear:
– Worn or damaged gearchange linkage/cable.
– Incorrectly-adjusted gearchange linkage/cable.
– Worn synchroniser units.
– Worn selector forks.In zo’n manual of vraagbaak reppen ze natuurlijk niet over de reparatie of revisie van een automaat.
Men verwijst altijd naar een “professional mecanic”. Met andere woorden, langs de kassa passeren weeral.
Er moet toch ergens zo’n service manual te vinden zijn.Ik had al eens gedacht om zo’n automaat in mijn huidige Omega-A te plaatsten, maar dan moet ik
de hele kabelboom en sturingen overplaatsen en da’s geen klein werkje. Dan kan je beter inneens de hele
wagen uiteen halen en restaureren, als je dan toch bezig bent. :hmmzEen radiator kan op een andere “verstopt” geraken.
Door al het opspattend vuil regenwater dat de radiator ingezogen wordt, kunnen de luchtkanalen verstopt geraken.
Zo werd één van m’n Omega’s nogal vlug warm als hij arbeid moest verichten.Ik heb de radiator uitgenomen en doorgespoten met een hogedrukreiniger. Er kwam “een rivier van slijk” uitgelopen. Ik wist niet dat daar zoveel vuil kon inzitten.
Daarna is de motor nooit meer te warm geweest.
6 oktober 2011 om 21:18 In reactie op: Welke software kan oude motorsturing uitlezen? Omega-A 1990 #17883946OK. Ik heb deze besteld. Hopelijk werkt het.

-
AuteurBerichten