Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
27 november 2016 om 00:20 In reactie op: [COPY] Diverse How to,s die ook toepasbaar zijn voor de #18329780
Bestaan de foto’s nog?
26 november 2016 om 17:14 In reactie op: Koelvloeistofreservoir borrelt na uitzetten motor. Z22XE #18328072Als de temperatuur van de koelvloeistof hoger is dan 100°C, zou het (water erin) koken, als het geen gesloten circuit zou zijn.
Omdat de druk verhoogt in het gesloten circuit, zal de koelvloeistof pas op een hogere temperatuur beginnen koken.Als je nu de stop los draait of er is ergens een lek in het circuit zodat de druk verlaagd, zal de koelvloeistof beginnen koken omdat de lagere druk dit niet meer zal voorkomen.
Waarom het pas kookt als de motor niet draait? Als de motor draait en de pomp laat de koelvloeistof circuleren, zal de koelvloeistof dat langs je cilinderwand vloeit niet de tijd krijgen om genoeg op te warmen tot het kookt. Vanaf zo’n 92°C wordt het zo wie zo naar de radiator gepompt. Maar alt de pomp niet draait, blijft de koelvloeistof stationair en zal de hete cilinder wel de tijd krijgen om de omringende koelvloeistof voldoende te verwarmen tot het kan koken (mogelijk gemaakt door de te lage druk in het circuit).
Dus zou ik eerst zoeken langs waar mogelijk de druk zou kunnen ontsnappen.
Het kan zo simpel zijn als gewoonweg het overdrukventiel in de stop zijn dat niet meer goed afsluit.
Een defecte koppakking kan ook natuurlijk. Bij mij lekte er water in mijn vierde cilinder, waardoor de bougie steeds roestte.Ik heb er zo nog enkele jaren mee gereden, maar uiteindelijk heeft de koppakking het helemaal begeven:
Filmpje van mijn defecte wagen: >Klik hier<Ik heb het forum geprobeerd op mijn laptop en inderdaad kan ik in het menu “modellen” niet tot bij “Omega” geraken:
Bestel maar hé?
Vanaf de 14608701 zal het de distributieriem zijn met 146 tanden en met een spanrol.
Maar ik heb zo’n set al te koop gezien met “ronde” tanden ipv. trapezium vorm en dat staat er bijna nooit bij anders.
Zijn het met een spanrol altijd trapezium tanden en waarom heb ik dan zo’n nieuwere set met 146 tanden en spanrol te koop gezien met afgeronde tanden: >Klik hier om te zien<
26 november 2016 om 01:17 In reactie op: C20NE Krukaspoelie anders dan van oudere C20NE(met v-snaren) #18328033Er zijn wel wat verschillende:

De laatse 2 maanden moeten toch te importeren zijn, of gewoon de hele database van het oude forum?
De oude topics staan toch ook in het nieuwe forum?24 november 2016 om 03:11 In reactie op: C20NE Krukaspoelie anders dan van oudere C20NE(met v-snaren) #18327850Dit verschil bedoel je:

Gelukkig heb je al een tip gekregen.
Dat past niet altijd zomaar bleek bij mij. Ik wou de 3 v-riem poelie van de rechtse motor vervangen door een 2 v-riem poelie van een andere C20NE motor en dat kon ik vergeten. Paste niet.
Of de multi-v-riem poelie van de Calibra motor op mijn andere motors past weet ik niet. Waarschijnlijk op de ene wel en de andere niet, of op geen van twee als ’t weer eens wil lukken.
De multi-v-riem poelie en de alternator zal ik waarschijnlijk toch nooit gebruiken.@johan1981 wrote:
origineel gepost door Sjors-V6
Soms slaat het stuur tijdens remmen ook heen en weer, goed vasthouden dus, dit hoort niet zo en wil dit dus zo snel mogelijk weer klaar hebben. Rechtuit rijden met de auto is geen probleem en rustig afremmen gaat ook mooi.
Gr. Johan
Een wagen waar ik vroeger mee reed had 205 banden vooraan.
Als ik remde aan de rode lichten ging het stuurwiel soms vreselijk over en weer en moest ik het stevig vasthouden.
Mijn 1ste gedachte was dat er iets vreselijk mis moest zijn, maar aan de volgende rode lichten was er ineens weer niets aan de hand en kon het het stuurwiel zelfs loslaten.Bleek dat de schuld bij het vervormde wegdek lag. Door vrachtwagens en autobussen komen er diepe indrukken in het asfalt.
Als je wagen er dan brede banden heeft onder staan, kan het zijn dat de 2 voorbanden langs dezelfde kant over de diepe indrukken in het wegdek “hangen”. Als je dan remt komt er bvb. bij je linker band meer kracht op de buitenkant, terwijl bij de rechter band meer aan de binnenkant geduwd wordt.
De hefboom is dus veel groter aan de linkerkant dan aan de rechterkant. Dan zal je stuur naar links getrokken worden. Rij je iets verder dan op de andere rand van de indruk in het wegdek, dan trekt dat je stuur weer naar de andere kant.
Hoe harder ik remde, hoe steviger ik mijn stuurwiel moest stevig vasthouden.Er was dus niets aan de hand met mijn wagen. Het waren de typisch Belgische wegen.
10 juli 2016 om 10:21 In reactie op: Op rem drukken, pedaal gaat plots wat dieper en remt harder #18322782In de service manual staat dat we, vanwege de ABS, de hoofremcylinder niet mogen reviseren.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar ik was/ben van plan om eerst de hoofdremcylinder te vervangen door die van de Omega die ik gesloopt heb en hopelijk is het probleem dan opgelost.Vorige keer dat ik problemen had met de remmen, heb ik dit ook eerst gedaan, maar toen was het de ABS blok zelf. Dat waren ook andere symptomen. (staat hier ook ergens op het forum)
Toen moest ik het rempedaal eerst redelijk ver indrukken alvorens het remmen begon. Iets met klepjes en accumulatoren ofzo.
Tijdens de jaarlijkse autokeuring heeft dat wel eens wat discussie teweeg gebracht en alhoewel de persoon die de remmen keurde zei dat dit niet door de beugel kon, moesten ze uiteindelijk mijn wagen toch goedkeuren omdat de remmen nu eenmaal wel degelijk remden.
Toen ik later mijn Omega dan heb laten keuren als oldtimer, heb ik hem dan wel eerst tip-top in orde gebracht.Nu wordt het blijkbaar weer eens tijd om dit te doen.
Spijtig genoeg mag je een hoofdremcilinder van een ABS wagen niet zelf reviseren.
De hoofdremcilinder heb ik uit de Omega-A van ’92 gehaald.
Die heb ik tijdens de problemen in den tijd eerst in mijn ’90 geplaatst, alvorens de ABS-blok te vervangen.Dus de originele hoofdremcilinder van de ’90 waarmee ik nu aan ’t rijden, ligt dus nog ergens in de garage en is waarschijnlijk nog in orde.
Dan moet ik die eens zoeken en terug plaatsen.
Hopelijk is het probleem dan verholpen.Anders zal ik mijn Omega-A Diesel moeten demonteren voor wisselstukken i.p.v. te verkopen.
27 maart 2016 om 23:11 In reactie op: Dubbele (achter)lichten op wagen of aanhangwagen? +lichtband #18313919Dus als je zo 1 CREE LED BAR, van minstens 0,80m, vooraan op je voertuig plaatst, wordt dus gerekend als zijnde 2 lichten:

Zijn de CREE LED BAR’s minder dan 0.80m, dan mag je er 2 naast elkaar plaatsen:
3 december 2015 om 11:20 In reactie op: Wie Windows10 Upgrade deed of wil doen MOET dit filmpje zien #17677105Dus, als we niet willen dat Microsoft, de NSA of welke instantie dan ook tussen onze persoonlijke gegevens, foto’s of eender wat komt neuzen, zijn we verplicht om onze gegevens te plaatsen op een computer die niet met het internet verbonden is.
23 november 2015 om 09:23 In reactie op: Banden staan 16jaar onder gestalde wagen, wat nu? #18302591Ja, ik weet het wel. De DOT code.

Na 6 jaar moet je je banden vervangen. De stof die in de band verwerkt is om hem soepel te houden is dan uitgewerkt.
(Dit is geen foto van mijn banden.)

Ik zou de banden dan ook niet meer onder een wagen durven zetten, maar ik zou ze nog wel even willen gebruiken onder mijn oude aanhangwagen (tot ze scheurtjes beginnen te vertonen natuurlijk).
Maar hoe krijg ik die “deuk” eruit?
23 november 2015 om 09:02 In reactie op: Ik kan geen foto’s meer toevoegen via photobucket #18020505Ik gebruik die “gratis” diensten niet.
Na een tijd kuisen ze hun boeltje weer eens op en voor je ’t weet verwijderen ze je foto’s.
Ik zie regelmatig oude berichten op forums waarbij geen foto’s meer staan.Ik heb zelf een domein geregistreerd bij one.com voor 1,5 Euro per maand en daar krijg ik niet alleen 15 Gbyte om een eigen website te maken, maar krijg ik nog eens 50 Gbyte bij RushFiles om data te synchen, te delen of voor backup.
https://www.one.com/nl/Ook een voordeel is dat je je eigen email server hebt, met zoveel adressen als je wilt.
Speciaal voor deze deze website kun je bvb. een emailadres aanmaken zoals dit: je.forum.naam@uwdomein.nlDus, zolang je het domein behoudt, blijven je foto’s online.
Als ik een foto op een forum wil plaatsen, plaats ik die voor de gemakkelijkheid op de server in een folder genaamd “forum”.
Die folder is dan een “sub-domein”.
In plaats van “www.” staat er dan “forum.” vooraan.Dus mijn foto: omega_23d_07.jpg
staat in de folder “forum” en die krijg je in je browser dan te zien als dit in de adresbalk staat:
http://forum.1701.be/omega_23d_07.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Enkel nog
er voor en achter en je ziet dit:
Oldtimer in België, vroeger, nu en binnenkort? Dit is wat ik gehoord en gelezen heb. (wilt u het absoluut juist weten, zoek het even op)
Of je je wagen in België laat inschrijven als oldtimer of niet, de taks zakt naar een forfaitaire taks van, momenteel, 34,89 Euro per jaar.
Tot een paar jaar geleden, was een auto in België oldtimer als hij ouder is dan 25 jaar en een vrachtwagen vanaf 30 jaar.
Je oldtimer werd tijdens de technische controle (de autokeuring) maar op vijf punten gekeurd. (zoals mijn Ascona)
Onbeperkte vrijstelling technische keuring in de toekomst, of (zoals mijn Omega-A) een jaarlijkse keuring, enkel van de LPG-installatie.
Maar er waren toen wel serieuze beperkingen op het gebruik. Je mocht enkel naar en tijdens officiële manifestaties rijden.
Wat je ook mocht, was het maken van testritten ter voorbereiding van de officiële manifestatie en dit in een straal van 25km rond je adres, enkel tussen zonsopgang en zonsondergang, dus niet in het donker.
Trekhaak of niet, je mocht niets slepen.Dat is, dacht ik, in 2013 veranderd.
Zowel een wagen, als ook een vrachtwagen is oldtimer als hij 25 jaar is.
De technische keuring is zowat hetzelfde als een keuring van een gewone wagen, behalve de milieutest, welke wordt niet gedaan. (zoals mijn Omega-A met LPG)
Onbeperkte vrijstelling technische keuring in de toekomst, of (zoals mijn Omega-A) een jaarlijkse keuring, enkel van de LPG-installatie.
Maar nu mogen we zowel overdag als ’s nachts rijden en de kilometerbeperking geldt ook niet meer.
Ook mogen we nu onze trekhaak wel gebruiken. Mijn Omega mocht 1400kg trekken voorheen, nu als oldtimer mag hij dat nog steeds.
Zo kan ik met mijn oldtimer bvb. met de caravan naar Luxemburg rijden.
Wat niet mag:
— commercieel en professioneel gebruik;
— woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
— bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
— gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.Een beetje leesvoer:
FLYER STATUUT 2013 NL-FR WEB NEW.pdf
Koninklijk besluit 17 JUNI 2013.pdf
PB 26 juni 2013 Oldtimers Wathelet.pdf
Instructie oldtimers V3-43.12-2014-03-NL.pdfNu zou alles weer gaan veranderen in 2018. (het zou België niet zijn)
(De oldtimers krijgen naar het schijnt, op dit moment, geen onbeperkte keuring meer, maar een keuring geldig tot die 2018.)
Vanaf 2018 zou de technische keuring voor oldtimer om de drie jaar verplicht worden. (Lijkt me geen slecht idee.)
Maar de meest ingrijpende aanpassing, zou het aanpassen zijn van de minimumleeftijd voor een oldtimer van 25 naar 30 jaar. (extra inkomsten voor de staat!)
Dat zou voor vele mensen met wagens van 25 tot 30 jaar een lelijke streep door de rekening kunnen worden na 2018.
Voor wie nu zo’n wagen heeft, is nog vlug laten inschrijven de boodschap. Eens ingeschreven, zouden ze de oldtimerstatus niet meer afnemen in 2018.
Wel als de wagen van eigenaar veranderd en hij opnieuw moet ingeschreven worden. Dan geldt de minimum 30 jaar wel weer.Ik heb nog geen officiële teksten gelezen betreffende dit laatste onderwerp. Die zullen ze waarschijnlijk pas in 2018 publiceren.
Of hebt u ze al ergens gezien?Bij mijn diesel was dat wel de rem die het lampje deed oplichten dacht ik, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Het is al zolang geleden dat ik die buiten gebruik gezet heb in een garagebox.Ik heb meerdere autovraagbaken van mijn Omega-A, als ook een Haynes service manual voor de Omega-A en nog één voor de vauxhall Senator, welk de Engelse Omega is.
Maar de plaatsing van de stekkers staat daar niet in uitgelegd. De garagist zal dat wel hebben, maar ik kan moeilijk gaan vragen om dat eens in te kijken.Op het schema zie je echter duidelijk dat de draad voor de aanhangwagenstekker gewoon parallel hangt aan de andere draden in stekker X6.
Ik vermoed dat de draad niet goed mee in het pinnetje van de de stekker genepen was of dat hij slecht contact maakte.
Toen de stoplichten van aanhangwagen de draad belastte en er een redelijke stroom door moest, is die aansluiting waarschijnlijk doorgebrand. Daarom de brandlucht die te ruiken was van onder de dash.In mijn diesel zit inderdaad wel één of andere schakeling of relais ofzo, die aangeeft of de aanhangwagen aangesloten is.
Ik dacht dat telkens ik op de rem duwde, er een lampje met een trekhaak als symbool ging oplichten op de dash.
Daar heb ik nog niet naar gezocht op het elektrisch schema.Ik heb dit probleem ook gehad en na het onnodig vervangen van de krukassensor en de temperatuursensor bleek het uiteindelijk gewoonweg de hoogspanningsbobijn te zijn.
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?t=118232Ik heb ook dit probleem gehad. Tweemaal zelfs.
De eerste keer temperatuursensor en krukassensor vervangen en al.
Bleek het uiteindelijk gewoonweg de hoogspanningsbobijn te zijn.
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?t=118232De tweede keer wou hij weer soms niet starten.
Bij het nakijken bleek dat er geen injectie en geen vonk gegeven werd.
Toen ik de stekker van de krukassensor uittrok en terug ingeplugd had, startte hij direct.
Dus heb ik de contacten ingespoten met contactspray en tot nu toe geen problemen meer tijdens het starten.13 augustus 2012 om 20:49 In reactie op: Nieuwe aanwinst: Omega-A Station 3.0 24V C30SE Nieuwstaat #18030760WAAUUW!!!
Van zo’n knappe kar gaat je mond toch zeveren!

Is dat een gaatje in de chassisbalk dat ik daar zie?
Ik moet bij mij ook de beginnende roest bijwerken.
Ik heb mijn eerste Omega moeten oplassen en dat was een serieus jobke.Je kan altijd een piepklein kinderzitje op je dash bevestigen.
Dan kan hij mee naar binnen als je ergens of thuis bent. :D
@Japs wrote:
Ik ben van plan om deze op m’n dashboard te bevestigen rechts in de hoek.
Zou hiervoor worden ingebroken in de auto?Ik zou enkele kleine video-monitors in mijn dash willen verwerken, maar denk er ook aan om die, tijdens het parkeren, af te schermen met een soort van deksel dat ik er kan voor plaatsen, zodat ze aan het zicht onttrokken zijn.
De camera’s aan de buitenkant kan je moeilijker verstoppen.@RicoW wrote:
lol, als je zo para bent… zet je auto dan maar in een garagebox met 6 sloten, 3 alarms en met 4 startonderbrekers :)
Moet je je wagen maar eens parkeren in Antwerpen-noord. Daar brak een snotneus mijn collega zijn lege wagen open voor de lol.
Toen de overbuurvrouw begon te roepen uit het raam van de eerste verdieping, zette de jonge crimineel dan maar op een lopen.
Was misschien om te oefenen.In die buurt, met de straat over te steken, heb ik eens tussen twee geparkeerde wagens in iets bruins getrapt en ’t was niet van een hond, kan ik je zeggen.
Eén of andere vetzak had even zijn broek laten zakken en tussen twee wagens gehurkt.31 juli 2012 om 06:51 In reactie op: Buitenaardse intelligentie opsporen bij u thuis, het kan! #18051770Wie vindt dat het zoeken naar buitenaardse signalen gewoonweg een “waste of time” is, kan zijn processor tijd ook schenken aan meer “down to earth” onderwepen.
U kan bvb. ook helpen met andere projecten zoals medische toepassingen, het onderzoek naar kankers, hiv, of andere ziekte.
U kan projecten toevoegen aan de BOINC-manager die uzelf nuttig vindt.
-
AuteurBerichten