Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2017 om 20:11 In reactie op: 1.4t afgesleept. Jullie idee wat er aan de hand kan zijn? #18344009
Hopelijk een gewone lek en geen lekke koppakking.
Yep, zo heb ik laatst 1 gekocht.
Maar om de bak eruit te trekken, moet je ook onderaan zijn neem ik aan.
Dus de wagen moet iets omhoog om eronder te kunnen, de motor toch nog ondersteund, terwijl je de bak er langs boven moet uittrekken.
Op den duur kan je nergens meer aan. De moed zakt me al in de schoenen.


De motor en versnellingsbak vormen samen eigenlijk een geheel en bijna elke motor heeft zij eigen forum.
De motor kan in meerdere wagens geplaatst zijn.
De versnellingsbakken passen dan weer op meerdere motors.
Elke versnellingsbak moet natuurlijk geen eigen forum krijgen, maar een “versnellingsbak forum” is heel logisch.
Nu wordt de toch niet onbelangrijke versnellingsbak met zijn hoge graad van moeilijkheid om aan te werken, zomaar even vlug bij het onderstel geduwd.
Het probleem is dat de onderwerpen van de versnellingsbakken verdrinken in de overige onderwerpen over remblokjes, banden en hun ventieldopjes, etc…Ik heb eens geïnformeerd naar de prijs van een revisie, niet al te ver hier vandaan.
Daar vragen ze 750 Euro excl. BTW. :negative:Ik heb ooit bij een bedrijf in Nederland een prijs voor een splinternieuwe automatische versnellingsbak voor mijn Omega-A gekregen van 950 Euro excl. BTW.
Dan kan de revisie van zo’n klein manueel bakje toch niet zoveel kosten? :unsure:Als er ergens iets zou loshangen, denk ik niet dat het zo specifiek in hoogste versnelling hoorbaar zou zijn.
Een lager die de geest gegeven heeft in de bak ofzo?
Mijn vriendin heeft deze wagen gekocht omdat ze mijn oude Omega A met zijn regelmatige kwaaltjes moe was en nu weer dit met de Zafira, na een maand al. :cry:
Dit zou zo snel mogelijk in orde moeten geraken.Een revisie setje met rollagers en dichtingen is te vinden op eBay heb ik gezien. Maar is het dit wel?
Ik heb een sticker gevonden waar op staat geschreven dat er een nieuwe distributie in zou moeten op 116.000km.
Op de teller staat al 184.000km nu!
Sticker vergeten te vervangen? Hoop ik. :praying02:Na de wagen pas een maand te hebben, is twee dagen geleden de F17 versnellingsbak lawaai beginnen maken, wat steeds erger wordt. :cry:
Dat zal vervangen worden.
Als ik motor en bak er samen uittrek, kan ik gemakkelijk ineens de distributieriem mee vervangen.
Probleem altijd, is dat ik geen brug of put heb en ik het altijd zo moet klaar krijgen.
Dikke miserie altijd. :tongue-out:27 mei 2017 om 22:58 In reactie op: Domme vraag? Waar olie vervangen versnellingsbak Zafira A? #18343880Na wat uitleg gevonden te hebben op het internet, heb ik uiteindelijk toch al bijvul dop gevonden.
Die hebben ze wel erg goed verstopt.Ik heb wel niet de juiste olie, maar heb dan maar even andere bijgevuld.
Nu moet ik nog wel de aftapdop vinden.
Er is een halve liter bij in geraakt. Wie weet hoeveel km’s rijdt die Zafira zo al rond.
Nu hoor ik sinds gisteren vreselijke geluiden die alleen maar erger worden.Na wat gevonden te hebben op het internet, heb ik eindelijk de vuldop gevonden. Die hebben ze wel erg goed verstopt. :negative:
Ik heb wel niet de specifieke olie voor deze versnellingsbak, maar heb er dan maar even met andere bijgevuld.
Er is zeker een halve liter bij in gegaan.Mogelijk toch de versnellingsbak naar de haaien?
Wat kost zo’n F17 versnellingsbak zoal?Ik heb het geluid nog eens opgenomen, want nu hoor ik het al in de lagere versnellingen:
Ik vrees echter dat het de versnellingsbak zelf kan zijn. Ik heb nog maar 1.500km gereden met deze tweedehands Zafira. Dat zou serieus kl*ten zijn. :cry:
Ik weet zelfs niet of er nog genoeg olie inzit.
Waar tap je af en waar vul je die nu eigenlijk?Ik heb ooit een Innocent90 gehad met de “mini” motor van Leyland erin en die had geen aparte olie. Motor en versnellingsbak deelden de motorolie.
Is dat hier ook het geval of moet ik mijn ogen wat verder opentrekken?Oei, foutje, vijfde versnelling. Da’s nog steeds beroepsmisvorming. :wacko:
Beroepshalve heb ik vroeger veel met lichte vracht en vrachtwagens gereden met 6 en 8 versnellingen.
Ook nu nog wil ik mijn Zafira A dikwijls in zesde zetten, maar die is er dus niet.Ik snap niet dat je het zo hard hoort in hoogste versnelling, terwijl je daarentegen bijna helemaal niets hoort in de lagere versnellingen.
Van ’t moment dat ik ontkoppel, is het ook ineens weg.
Het is gisteren zomaar ineens begonnen en maar erger en erger geworden. :unsure:Ik heb nog geen boek van de Zafira, dus weet ik niet hoe hij ineen zit. Wat er allemaal inzit.
Een voorwielaangedreven wagen is zoal niet leuk om aan te werken.
Alles zit zo compact bij elkaar in zo’n kleine ruimte. :negative:De Zafira komt, wel via, van de eerste eigenaar, die in de zeventig is.
Zo oud ben ik niet en zo is mijn rijgedrag zeker niet. Misschien heeft er op die korte tijd dat ik ermee rijd al iets teveel afgezien voor de leeftijd van de wagen? :scratch:De wetgeving in België gaat erover.
Zeker de vlamingen worden genomen als het op betalen aankomt.
23 mei 2017 om 16:50 In reactie op: Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden??? #18343700OK. Ik heb antwoord gekregen van een ingenieur van een technische bureau of een caravan moet gekeurd worden.
Indien een caravan een Ce attest heeft dient er geen keuring te gebeuren volgens het AREI.
Indien dit niet het geval is, zoals hieronder beschreven, moet er een keuring volgens art. 86 en art. 96 gebeuren.
Het principe is hetzelfde met een woning. Een wijziging is ipv 300mA moet je een aansluitpunt met een differentieelbeveiliging max 30mA voorzien voor de aansluiting. (best kan een differentieel 30mA vast in de caravan installeren)
Indien een badkamer aanwezig dient er een bijkomende differentieel 30mA in het bord geïnstalleerd te worden.
Verder stopcontacten in 2,5mm² max 20A automaat uitvoeren, verlichting in 1,5mm² max 16A automaat, gemengde kringen (= verlichting en stopcontacten op 1 kring) in 2,5mm².
Een ééndraadschema van het bord dient opgemaakt te worden.
De keuring is 25 jaar geldig.
13 mei 2017 om 18:33 In reactie op: Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden??? #18343303Dat was ook mijn eerste gedacht, al jaren geleden.
Ik heb nog eens geïnformeerd bij de autokeuring in België.
De 12v installatie, achterlichten, remlichten, pinkers etc…, wordt natuurlijk getest.
Maar de 230v installatie, daar wordt niet naar gekeken.
Zelfs als je een LPG-installatie in je caravan hebt zitten, voor verwarming en koken, wordt die niet gecontroleerd.12 mei 2017 om 10:35 In reactie op: Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden??? #18343235De APK in Nederland en de technische autokeuring, zeggen we in België, kijkt alles na wat de veiligheid op de weg betreft.
Remmen, banden, algemene staat etc. en zo ook de buitenverlichting natuurlijk.
Maar de elektriciteits- en gasinstallatie kijken ze daar niet na.Toen ik jaren geleden met mijn tentje kampeerde op provinciale camping Zilvermeer in Mol en er kwam iemand aanzetten die niet zo’n keuringsattest kon voorleggen van zijn binnen installatie, kreeg gewoonweg geen elektriciteit.
Men gaf dan een adres van een elektricien ergens in Mol waar je tegen betaling je caravan kon laten testen en die je dan een attest afleverde.Mijn familie die met de caravan in Luxemburg kampeerden, mochten zonder enig voorleggen van een attest, hun stekker gewoon in het stopcontact steken.
Nooit problemen gehad.Is dat nu iets dat enkel de provincie Antwerpen oplegt aan de kampeerders in hun provinciale campings misschien, of zijn de andere campings gewoonweg lakser???
11 mei 2017 om 16:34 In reactie op: Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden??? #18343205Maar er staan menig Nederlandse caravans. Die zouden dan allemaal geen elektriciteit krijgen. Dat kan toch niet.
9 mei 2017 om 00:50 In reactie op: Een tweedehands Zafira. Hoe vlug ziet de banaan bruin en waar eerst? #18343091Gemakkelijk in Nederland. Je herkent steeds de wagen aan zijn kentekenplaat.
In België niet. Daar hangen ze er steeds een nieuwe op.
En nog straffer: Om mijn Omega-A oldtimer hangt nu al zijn derde kentekenplaat op sinds ik er mee beginnen rijden ben.
>Klik hier om dit topic te lezen<Bvb.
Ik weet niet in hoeverre de onderkant van van de carrosserie overeenkomt en of de uitlaten hetzelfde zijn.
Kwestie van één uit een oude stock te kunnen kopen ofzo.De Zafira heeft waarschijnlijk een tijd stilgestaan voor ik hem kocht.
Er zijn gaten in de buitenste wand van de achterste uitlaat geroest en zo is er ook al een bevestiging verdwenen.
Deze waarschijnlijk originele uitlaat is in vorm geperst.
maar ik heb online al afbeeldingen gezien van klassieke gewalste uitlaten, bvb. van Asmet.Hier zie je dat de Zafira al een tijdje ongebruikt is blijven staan.

Gevonden:

Ik moet er wel eens met de stofzuiger door gaan precies.
Mijn Zafira is voorheen van een landbouwer geweest blijkbaar.Ik heb hier ergens een opcom liggen die ik ooit gekocht heb, maar er zat een cd’tje bij met wat losse software op waar ik niet direct aan uit kon.
Daarom is hij tot nu toe nog blijven liggen.
Kan ik ergens de juiste software downloaden?En ja, Van Echelpoel kan het ook Live:
Van Echelpoel – Ziet Em Duun | Live bij Evers Staat Op

Kijk met welk karretje ze rijden en waar!
En als u hiervoor het al lastig had om de Vlamingen te verstaan…
Van Echelpoel – Ziet Em Duun (Officiële Videoclip)
Kraantje Pappie – Feesttent ft. MC Jiggy Djé
Welkom in de feesttent!
-
AuteurBerichten