Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als het temperatuur afhankelijk is kan het ook een (half) defecte bobine zijn (dat is het ooit in mijn Z18XE geweest), maar ik geloof dat wat je beschrijft meerdere oorzaken kan hebben.
Krukas sensor net zo.
Witte aanslag op de bougies zou een clue kunnen zijn, maar ik weet niet zeker. Ik laat het verder graag even aan anderen over daar iets over te zeggen. Die witte aanslag heeft trouwens niets met bobine of krukas sensor te maken denk ik, dus ga het maar niet gelijk in die twee richting zoeken, en kijk eerst naar de herkomst van die aanslag.
Gasklep al eens gereinigd? (kan zonder demontage best wel aardig)
En na afloop gaatje van vacuum (/carter ventitatie) doorgeprikt? (want dat kan makkelijk dichtgesmeert worden met vuile prut tijdens het reinigen)
Al eens benzine filter vervangen, en daarna injector reiniger in de tank gegooid?
[verder kan ik me uit een grijs verleden herinneren dat ik zoiets wel eens heb gehad met defecte krukas sensor. Ook heb ik wel eens gelezen dat het kan liggen aan de klopsensor…..maar ik moet zeggen dat het dat heeeeeeel zelden is]
Ik zou eens met schoonmaken en doorprikken beginnen.
En een bobine even ergens lenen, om te kijken of het dan weg is goed te doen. Dat is risicoloos en snel uit een goede wagen te halen en terug te zetten. Ze gaan wel eens defect en beginnen dan afwisselend gedrag te vertonen, bijvoorbeeld fouten bij alleen hoge of lage temperaturen. Ze gaan zelden in een keer helemaal kapot. Gezien het feit dat de bougies tijdelijk hielpen kan een langzame degradatie de oorzaak wel eens zijn, maar omdat de andere acties niets kosten zou ik die ook maar eens doen.
Heeft elke garage zo’n ultrasoon badje? Of waar laten doen?
Dank je Opeltje
Reiniger in de tank heb ik een maand geleden gedaan, maar hielp niet
Utrasoon badje heb ik niet
Ik zie wel youtube filmpjes waar men remreiniger onder druk op de in of uitgang zet (of 2 richtingen na elkaar) en met een batterij het ventieltje heen en weer laat gaan terwijl men het doorspuit.
Heb je enige ervaring met dat laatste?
Liviu is 2 uur rijden vanuit Almelo…..Waar woont Zakhooi?
Inderdaad…..daar zat ik net ook aan te denken. Ik heb geen P0420.
Wel zit ik steeds op het randje. Af en toe P130. Ik heb alles al geprobeerd. Lambdas, LMM, Vacuum, Gasklep gereinigd, Brandstof druk, Nieuwe bougies, Luchtfilter, Brandstof filter, etc etc. Het enige dat ik nog niet aangeraakt heb zijn injectors (op blikje reinigingsmiddel in de tank na) en Katalysator
Ik ben nu 60, en ik heb nog NOOIT iets NIET kunnen oplossen (hoewel ik van beroep geen automonteur ben, maar na 4 jaar op dit forum aardig wat weet)……Nu krijg ik grijze haren, en ben al 400 euro kwijt aan onderdelen die niet niet eens nodig waren……Die wagen is nu perfect!……als ik het foutje zou kunnen vinden
Iemand ervaring met zo een verlengstukje/tussenstukje om de Lambda 2 op te zetten, zoals ook op Youtube staat?
Waar kun je die trouwens krijgen/kopen?
Dank je opeltje
Net eric the car guy gezien die met thinner in de benzine zat te knoeien. Het hielp niet.
Er is ook een filmpje over reinigen door het een nachtje in een emmer met caustic soda te zetten
Het schijnt soms wat te helpen, maar meestal brengt het je inderdaad hoogstens 1 jaar in de keuring verder….als je geluk hebt
Fearless……heb je wat getallen voor mij over hoe hoog CO hoort te zijn, en wat je meet met oude Kat?
Ik heb trouwens zelf de uitlaat nooit gemeten. Ik zal daarvoor naar de garage moeten.
Het is moeilijk jou te begrijpen liviu…..ik ga terwijl maar even op Youtube kijken……kun je wat meer uitleg geven?
Dank je Opeltje……Daar heb ik ooit een filmpje over gezien inderdaad……Moet zo’n ding zien te lenen dus
Herinner me ook iemand die door de kat heen ging kijken of het rooster netjes in orde was
En iemand die hem een nachtje in caustic soda zette om vuil los te weken.
Heeft nog iemand tips daar voor?
Hi liviu:
Dus beide lambda’s hetzelfde type nemen? LS07 en LS07 op pos 1 en 2, en dan vergelijken met oscillsocoop?
Wim (en anderen):
Hoe zou jij het doen?
12 december 2015 om 20:43 In reactie op: Betreft nieuwe uitlaat vanaf kat tot einde incl. flex stuk #18303411Ik heb de hele handel 2 jaar geleden vervangen. Bleek de Lambda 2 het 2 weken later te begeven. Was trouwens ook moeilijk los te krijgen.
Als de voorste pijp en flex aan vervanging toe zijn, zou ik overwegen de Lambda 2 ook maar gelijk te vervangen…..vooral als die er al 100.000 op heeft zitten.
En denk eens na over de volgende dingen voordat je iets door wat nieuws gaat vervangen:
– Busje injector reiniger in de benzine
– Zuigers vrij van koolstof maken (bv water sproeien in de luchtinlaat (achter de MAS)) (Zag ik op Youtube)
Dan heb je alles mooi op orde zonder het nieuwe spul te belastenNiemand een advies over wat nodig is, of wat je niet moet doen?
Wim:
Is er een test waarmee 100% zeker aan te tonen is dat het de Katalysator is? Ik begin een beetje moet te worden onderdelen te bestellen die het probleem niet echt oplossen.
Liviu:
Beste resultaat krijg ik inderdaad met Bosch LS07 op pos 1 en LS602 op pos 2
Ik heb ook nog de originele GM (kapotte verwarming) en ook Delphi om mee te vergelijken. En voor Bosch versies met een goede kabel, en de universele versie. Niets helpt 100%. Verder dus alles al geprobeerd behalve katalysator en injectors.
Desondanks dus nog af en toe motorlichtje waarschuwing
Wim…..hoe kan ik met 100% zekerheid diagnose van Katalysator stellen?
Stand is nu 1 tegen 1 voor NOOIT doen en GEEN PROBLEEM
Ik blijf een beetje bang
Nog meer opinies? en ervaringen?
Dank voor alle bijdragen tot zover.
Kan ik als amateur wel eens een ECU wisselen? Of moet ik daar zonder Tech 2 nooit aan beginnen?
Ik heb gezien dat ik met OpCom wel de motor code en key nummer kan programmeren, zodat in ieder geval de immobilizer de zaak weer vrijgeeft. (Als ik me niet vergis)
Vriendelijke groeten, Rinus
Enig idee waarom de waarde bij mij zo hoog ligt?
Ik heb al andere lambda sensoren geprobeerd op positie 1 en 2. Nieuwe LMM. Gasklep schoongemaakt. Nieuw luchtfilter. Nieuwe bougies. EGR heb ik niet dus dat is ook het probleem niet. Cyclinderdrukken zijn goed. Brandstofdruk op de rail is goed. Vacuum is -0.8bar, en volgens mij is dat ook goed. Nieuw brandstof filter. Stationair toerental is 750. Hij loopt heel soepel en netjes op 4 cilinders.
Het enige dat ik in 14 jaar nog niet heb aangeraakt zijn de brandstof injectoren, maar wel heb ik een maand geleden voor het eerst zo’n blikje reiniger in de tank gegooid, maar dat maakte dus niets uit.
Enig idee waar ik eens naar moet kijken?
Vriendelijke groeten Rinus
Opeltje (en anderen)
Begrijp ik het goed dat als je reset, je ook het programma zelf wist?……Of zijn het allerlei instellingen die gewist worden?
Inderdaad. Als je een speld door de draad steekt (niet te dicht bij de connector, om latere draadbreuk te voorkomen) kun je meten of er signaal door loopt, en door te vergelijken met de andere signalen kun je de vorm beoordelen. Een meetkabeltje maken is mooier, maar het is niet altijd makkelijk aan de juiste connectoren te komen.
Eerst uiteraard de meer voor de hand liggende dingen doen zoals:
– Fout codes uitlezen
– Bougies controleren
– Bobine wisselen.Is het probleem trouwens al opgelost? Wat was het?
10 december 2015 om 21:33 In reactie op: USB driver in Windows 10, geinstalleerd maar werkt niet #18304202Ik kan alleen maar zeggen: Ik heb in Windows 10 geen driver hoeven te installeren voor OpCom. Speelde gelijk.
Speld door de draden steken en met een oscilloscoop kijken of de bobine unit zijn 4 stuursignalen wel krijgt.
Kan de bedrading zijn als een van de signalen ontbreekt….Maar waarschijnlijker is het dan de ECU
Als de motor heet is en je draait staionair dan is de aangezogen lucht snel 40C als het buiten 10C is
Als je iets nauwkeuriger wil kijken moet je gaan rijden en nog eens meten, maar zelfs dan is het snel 10C warmer dan de omgeving. De lucht wordt ook al iets warmer door alleen al het luchtfilter te passeren.
Je kunt ook s ochtends meten vlak voor je start, maar dan nog is het niet perfect de omgevingstemperatuur
Net een mooi artikeltje gevonden
Langdurig (half uur) van de accu nemen is een methode, maar je kunt ook de correcte zekering er uit trekken, en dan hoef je in ieder geval niet de radio en zo opnieuw in te stellen:
http://www.technomotive.com/theory/myth/ecureset.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bij mij kon ik hem er na 11 jaar nog gewoon zonder inslijpen aftrekken met zo’n poelie trekkertje. Wel EERST de moer er af draaien, en dan de trekker gebruiken voor de rest. “De rest” is niet meer dan een soort hulsje.
-
AuteurBerichten