Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ga zelf altijd naar Broekhuis in Albergen
Ze hebben een zeer ruime voorraad staan
Voor jou is dat wel een dik half uur rijdenEr is een nadeel: Ze slopen de motor er zelf uit voordat de rest op het terrein gezet wordt. Voor motor onderdelen moet je dus gewoon bellen, en is zelf slopen er niet bij.
En mocht je deze week ergens een Zafira uit 2001 of 2002 zien met een bruikbare ECU op een Z18XE motor laat het dan even weten :D
:D :thumb
Ik heb een zee van tijd, en ben me 5 jaar geleden weer gaan gedragen als een klein kind. Als iemand wat zegt, dan wordt ik nieuwsgierig of het wel echt waar is. Als iemand iets voor me doet, dan stamp ik als een 4 jarige snotneus op de vloer, en roep hard “Nee. Nee. Ik wil het zelf doen!!!”. In de laatste 5 jaar heb ik veel bijgeleerd, en de conclusie is: Als ik dit eerder had gedaan had ik intussen rijk geweest, want in de garages hebben ze altijd maar gedaan wat ik nu zelf kan, en daar te veel geld voor gevraagd.
Trahsmetal…..Je herinnert me er aan dat ik de voetnoot moet aanpassen:
– Intussen ben ik al 5 jaar bezig met auto’s, en ben intussen 60+
– Doordat ik alles zelf doe is mijn pensioen toereikend :D
– En het leven is mooi, want je bent nooit uitgeleerd: Het vervangen, activeren en het programmeren van ECU’s is iets nieuws voor mij, en elke dag wordt ik wijzer, en ik heb nog geen cent uitgegeven (D.w.z op een habbekrats aan wat Chinese kastjes, kabels en CD’s na die momenteel onderweg zijn)Ik ben benieuwd wat de volgende uitdaging wordt, want ik heb bijna alles al een keer gedaan. Is het misschien kleppen vervangen, en cilinders honen? Ik ben nieuwsgierig!
Bedankt allemaal voor alle inputs in de laatste 5 jaar. Het heeft me gemaakt tot een “professional”….alleen een beetje langzamer dan ;)
Ik zie trouwens net dat ik in de loop van de jaren “bevorderd” ben tot Senior Member. Dank je. En stuur vooral bloeoeoeme en vooral ook gelukswensen en wat goed advies…..Ik heb dat nodig, want de uitdagingen worden steeds groter :D
Het kan gewoon bijvullen zijn, maar:
Doet de elektrisch bediende magneetkoppeling tussen de riem en de compressor het wel goed? Je moet kunnen zien of de compressor kant meedraait met de riem (als je weet waar je moet kijken, want dat is niet makkelijk te zien).
Kan een zekering zijn…Of het aanstuur circuit….maar een meer voor de hand liggende reden is een defect magneetkoppelingsspoel, waardoor er geen magnetische bekrachtiging is. Dat is waar ik zelf last van had. Als je flink je best doet hoef je dan geen nieuwe compressor te kopen (a 400 euro of zo), maar ben je voor een paar tientjes voor een spoel, en een dik uur inspanning, klaar.
Daarna is dus een aircobeurt voor vullen waarschijnlijk nodig, want die magneetspoel vervangen terwijl de compressor in de wagen zit is bijna niet te doen.
De beruchtere vakgarages verkopen trouwens liever een nieuwe compressor, dan dat ze een magneetspoel in de compressor koppeling vervangen ;) dus kijk uit voor :agent :agent :agent
En zet een bril op als je gaat wringen aan slangen onder druk, want als een slang lek gaat onder airco druk kan je ooglens er uit vriezen voor je met je ooglid kunt knipperen.
En wat je vraag over de druk betreft het volgende: De primaire en secundaire druk horen heen en weer te gaan bij het aanslaan en afslaan van de koppeling. Voor iets anders is een drukmeting niet altijd een goede indicatie, want het gaat niet om de hoogte van de druk, maar om de hoogte van de stand van vloeibare koelvloeistof onder druk.
Een afgesloten vat kokend water kan 100 liter vloeibaar water bevatten, of een druppeltje, terwijl de druk gelijk is! Het is dan ook om die reden dat een garage niet kan meten en dan zeggen “er moet zoveel gram bij want de druk is zus en zo”. Nee: Alles moet er uit, en het totaal moet gewogen worden. De gasdruk zegt niets, het gaat om kilo’s dan wel om liters gecomprimeerde vloeistof.
Zelfde gehad….was de koelwater klep, waardoor er te veel gekoeld werd……Hele unit vervangen el alles kwam exact op 90C.
Ik heb nu 2 units……met de ene draait de motor op 90C….en met de ander op 80C
Trb…..kijk eens naar de olie…..als die mooi zwart of transparant-bruin is is het goed…..als hij ondoorzichtig en grijzig is komt er mogelijk water in de olie (bv langs de koppakking).
En om koelwater lekken op te sporen is dit een trucje: Neem een van de dunne slangetjes bij het reservoir los. Sluit een eind af, en maak aan het ander eind (aan de reservoir kant) een slangetje vast waar je een gewoon bandenventiel in knutselt. Pomp het op tot 2 atm of zo, en kijk met een KOUDE motor of er ergens water uitloopt. Ik was er toen binnen 1 minuut achter.
Voordien kon ik het lek niet ontdekken omdat het water op een heet motorblok liep en gelijk verdampte en verstoof.
Bij mij was rond de 200.000 de gasklep aan een schoonmaakbeurt toe. Toen heb ik per vergissing de carter ventilatie opening dichtgesmeert met vuile prut. Toen werd het erger. Toen ik dat oploste door een extra degelijke reinigingsbeurt en door het gaatje wat op te boren was alles perfect in orde. Het probleem was weg.
En daarna eens geflushed……en de hydraulische klepstoters klonken weer alsof de motor nieuw was. Hij reed niet beter door dat laatste, maar vooral veel stiller. :D
En een EGR klep heb ik niet…..daar ben ik blij om, want daar heb ik al heel wat verhalen over gehoord. Die hebben ook vaak reiniging nodig.
Met Liviu en Zakhooi heb ik trouwens al contact via PM’s. Dat loopt goed. Goede mannen :thumb :thumb :thumb
zucht
Het is niet terecht om hier te suggereren alsof ik zou vinden dat liviu of zakhooi hun vak niet verstaan. Waarom doe je dat?
Ik wil gewoon even wat hulp…zodat ik tevoren weet dat de later uitgave van 200 euro plus voor 4 uur benzine terecht is, en wat gaat opleveren.
De vakgarage heeft dus een stijl die niet bij mij past :agent
Die willen 1000 euro vooraf ontvangen voor een nieuwe ECU die niet terug genomen wordt,
en de ENIGE garantie die ze geven is dat er na afloop een nieuwe ECU in de wagen zit,
Er is GEEN garantie dat dan het probleem opgelost wordt…….Wat moet je daar mee :hmmz…. komt zoiets iemand hier bekend voor ;)
Een licht defecte probeer ECU is goedkoper. En een ECU zonder PIN ook. En een ECU die met onbekende toestand ergens in een hoek licht te roesten ook.
Die 200 kan ik altijd nog uitgeven, en dat doe ik pas als ik 100% zeker weet dat daarmee het probleem opgelost is.
Defect is defect……Maar:…..Goede diagnose is goede diagnose, en dat alleen is al wat waard!
Als de diagnose goed is weet ik tenminste dat het geld dat ik ga uitgeven gegarandeerd wat gaat opleveren. Ik wil geen 200 euro uitgeven om daarna misschien te horen “Die ECU was het probleem toch niet”.
Verder is het voor mij 2 uur rijden naar Liviu en Zakhooi. Heen en terug dus 4 uur!
Ik zou gaan voor Ali express. OBD lezer met ELM723 en bluetooth. Doorzichtig blauw sterkkertje. Kost niets (10 of 12 euro) werkt goed. En dan Torque software op je android telefoon kopen voor 3 euro.
Heeft alle basic OBDII functies inclusief foutcode uitlezen en resetten. Ik ben er zeer tevreden mee, en was verrast door de lage prijs. Sindsdien heb ik mijn echte OpCom bijna niet meer gebruikt.
Voor ieder die hier mee te maken heeft:
Ik zie als hobbyist net via google dat er zo iets bestaat als een “flexibele slangklemtang”. Het “slangklem-grijp-kopje” zit dan aan een soort remkabel die je in elke onmogelijke hoek kunt aanbrengen, en het tangdeel zorgt voor de klembeweging, en bevat een ratel zodat de klemspanning na het knijpen in stand blijft.
Voor deze klus lijkt dat onmisbaar. Die moet ik dus zien te kopen. Ik ga maar eens bij Ali kijken.
RuudEngels: Hoe ging het?
Ik heb dezelfde klus voor de boeg en zie er best tegenop. Die klikverbindingen aan de verwarming lijkt me eenvoudig, maar bij de motorkant is er slecht bij te komen, en met die klemveren ben ik altijd maar aan het stoeien.
Heeft iemand nog een goede tip?
12 maart 2016 om 20:53 In reactie op: Tolerantie pasvlak uitlaatspruitst/kat Zafira A met Z16XE #18313161Ik zou me er niet te druk om maken en er een heel dun laagje temperatuur bestendige “blue silicone” op smeren. Restant gaatjes slippen daarna vanzelf wel dicht met koolstof.
Schakelaar is gewoon een schandalig zwak design. Er wordt gebruikt gemaakt van microschakelaars zoals die ook in je telefoon zitten. Wel lekker goedkoop, maar niet goed geschikt voor zoiets als een auto.
Waar woon je? Omgeving Almelo?
Ik heb zelf ook nog een maatje nodig om voor diagnose onderdelen even mee te verwisselen bij storingen.
ps…..niet alle motoren hebben EGR klep
ik heb er zelf ook geen :)
En ben daar heel blij om :) …. het is een bron van veel ellende
Ik zou eens beginnen met dingen die niets of weinig kosten
– Kijk eens of hij lekker rijdt met LMM losgekoppeld
– Maak gasklephuis eens schoon (zonder het carter ventilatie gaatje dicht te smeren met rotzooi!)
– Maak EGR eens schoon
– Kijk eens of alle bougies er goed uit zien
– Wissel de ontstekingsunit eens even om met die van een kennis….Daar kunnen temperatuur afhankelijke slechte verbindingen in zitten!
– Gooi eens injector reiniger in de tankEn als het zich alleen bij hoge toeren voordoet:
– Gooi eens kleppen reiniger in de olie, en na 30 minuten olie en oliefilter vernieuwen
– Nieuwe krukas sensor(Heb zelf zelfde wagen uit 2001, en heb met bovenstaande lijstje al heel wat kunnen oplossen voor weinig geld)
P130 heeft als officiele text inderdaad dat er een fout in de sensor zelf zit, maar een beter teks is:
Ter plaatse van lambda 1 is de gemeten o2 verhouding niet helemaal ok, en dat kan aan heel veel dingen liggen, waaronder een fout in de sensor zelf
En als de motor hapert en stottert is het de sensor niet! Er deugt iets anders niet, en de sensor neemt gewoon correct waar dat er iets niet pluis is. De tekst bij de fout zet mensen echter vaak op het verkeerde been
Ps
Als de auto slechter gaat lopen met die andere benzine is dat OOK een nuttig teken voor analyse
Ik hoop voor jou dat je niet hebt wat ik heb: Een perfecte auto met een ECU die onterecht zegt dat een sensor niet deugt, omdat er een bondingsdraad van het controlecircuit kapot is.
De mijne keurt lambda sensors onterecht af
En gaat dan in “open loop” lopen
En….voor alle o ringen kun je ook bij Erics terecht….er zijn allerlei kunststoffen en als je zegt dat je iets wilt dat optimaal is voor loog en zuur en olie en hoge temperatuur dan krijg je het beste materiaal, en krijg je er voor 2 euro wel 10 en die zijn dan ook nog van betere kwaliteit dan het origineel. Ze bestellen de top kwaliteit per stuk. Dat is beter dan wat ze op voorraad hebben liggen. :thumb Kost maar 24 uur wachten
Mijn garage had nog wat van die (oude) rubbertjes in een doosje liggen. Als ze nieuwe onderdelen plaatsen halen ze de rubbertjes van de oude af en bewaren die. Het zal wel nuttig zijn ;)
Kosten 0….maar het 2e hands rubbertje was uitstekend :thumb
-
AuteurBerichten