rinus747

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 604)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Astra G Z18XE in noodloop #18322299

    Ik ben het met liviu eens…..kijk naar de ECU

    In reactie op: Astra H GTC zomaar noodloop? #18315570

    mmm…..een “long shot”:…..los contact in de computer kan dat veroorzaken……en als dat het is dan zul je over tijd zien dat het steeds vaker voorkomt……ook is het mogelijk dat je dan ziet dat het afhankelijk wordt van temperatuur/weer.

    maar er zullen vast ook veel andere intermittent storingen zijn die hetzelfde gedrag veroorzaken

    In reactie op: airco werkt niet meer na wissel distributieriem #18322212

    Er zijn twee soorten multiriem in een zafira A……een met en een zonder airco…..hebben ze de korte er per vergissing opgelegd?

    Kijk eens of je de aircopomp kunt vinden, en of er wel een riem loopt

    (dwz bij Zafira A is dat zo. Zafira B ken ik niet zo goed, maar lijkt er veel op)

    (ps: bij wisseling van distributieriem wordt meestal ook de multi-riem gewisseld)

    In reactie op: koppakking #18322275

    Een makkelijke test als jouw garage de (goedkope) tool bezit:

    Kijk met een detectortje wat voor gas er uit het koelwater tankje komt.

    Men laat het gas borrelen door een klein vaatje vloeistof, en aan de verkleuring kun je herkennen of er uitlaatgas in zit of niet.

    In reactie op: Motorelektronica storing en losse kabel? #18322183

    Om te beginnen een algemene geruststellende opmerking: Geen paniek…..Auto’s hebben wel vaker losse connectors…..En als ze vast horen te zitten is het tegendeel vaak heel makkelijk te vinden.

    In reactie op: Koppeling vervangen, pri as lager! #18322044

    Die man heeft heel wat filmpjes. Ook een om het te doen met “officiele” lager trekker. Zoek op youtube naar “Mastermilo82 blind bearing”

    In reactie op: Speciale koppeling op slangen naar radiator. #18321942

    Niet draaien dus? …. Gewoon ring recht naar achter duwen, en dan slang recht naar voren er af trekken?

    In reactie op: Long Term Fuel Trim #18321339

    Voor wie het weten wil:

    Na 3 dagen (ofwel 75 km) bereikte de LTFT inderdaad weer exact 7.8%. Dat is dus waarschijnlijk de waarde die bij mijn auto (met al zijn onderdelen en settings) past.

    Na het verwisselen van de lambda sensoren (goede sensoren door goede sensoren verwisseld van een ander merk) bleef de waarde 7.8%, dus die hebben nauwelijks invloed, mits ze hun werk maar goed doen.

    In reactie op: Remschijven en blokken: Kwaliteit en prijs. #18321713

    Ik ga voor Bosch kiezen
    Die levert zelfs complete remsystemen voor de eerste series Zafira-A
    Nu heb ik toevallig wel Lucas klauwen, maar ik zie dat Bosch daar toch ook remblokken voor heeft

    Ik zie net dat ik er schijven op had van de originele dealer, (Van 2010 dus 4 jaar mee gedaan waarvan eerste 2 jaar met originele blokken)
    Maar de schijven zijn te snel beschadigd geraakt door Delphi schoenen (gedurende de 2 laatste jaren)

    In reactie op: Koelvloeistof verbruik #18321505

    Water is in de zomer OK….vooral als je nog bezig bent een lek te zoeken.

    Mijn lek van 2 maanden geleden werd veroorzaakt doordat een marter tandje een klein gaatje had achtergelaten in de slangen tussen dashboard deel (verwarming?) en motor.

    Omdat het water op een hete motor spoot heb ik het niet snel kunnen ontdekken.

    Toen ik met een koude motor het watercircuit op 2 atm zette had ik zo gevonden, want koud water druppelde op de oprit en liet een spoor na helemaal tot aan het gaatje. Ik had een ventiel met een klein slangetje op het expansievat gezet, en het los genomen slangetje even provisorisch dicht gemaakt. Voetpomp er op, en binnen een minuut had ik het gezien.

    In reactie op: Motortemperatuur #18321454

    ps1: een verstopte radiator kan ook, maar dat gebeurd niet zo vaak als die andere genoemde problemen.

    ps2: een losse of slechte dop op het reservoir kan ook…..het water kookt en dampt dan langzaam weg

    In reactie op: Motortemperatuur #18321453

    Koelvloeistof hoort mooi helder transparant rood of blauw te zijn. (Ga geen verschillende kleuren door elkaar mengen, want dan verlies je een mooie manier van diagnose!). Als het mooi doorzichtig is is het goed. Wordt het grijs en troebel dan is het fout.

    Een veel voorkomende fout is een verouderde termostaat, waardoor er niet meer geregeld wordt hoeveel van het koelwater er door de radiator stroomt om te koelen. De meeste auto’s staan exact op 90C als die regeling goed werkt. Als de motor op temperatuur is moeten de slangen naar de radiator:
    1) Hard worden omdat er druk in opgebouwd wordt
    2) Warm worden omdat er water doorheen begint te stromen (De thermostaat stuurt het water die richting op als het nodig is)

    Een andere veel voorkomende fout is dat er ergens een lek is. Als koelwater op een hete motor drupt is dat lang niet altijd goed te zien. Wel gaat het niveau in het voorraadtankje dan omlaag.

    Stap 1: Kijk naar het niveau
    Stap 2: Kijk naar de kleur
    Stap 3: Voel eens of de slangen naar de radiator bij warme motor hard worden
    Stap 4: Voel eens of de slangen naar de radiator warm worden

    En hoe zag de olie er uit? Was die mooi transparant bruin of diep zwart? Of was hij witachtig/grijzig en ondoorzichtig. Dat laatste is niet goed omdat het aangeeft dat er koelwater in de olie gekomen kan zijn.

    Voor een handige hobbyist zijn kabelkbreuken trouwens best wel goed te vinden. Kijk maar naar wat tips in de post van vandaag 18-6-2016 om 4:19 uur bij het onderwerp “Luchtmassameter vv maar nog steeds zelfde storing.”

    Voorlopig zou ik beginnen met Liviu er eens naar te laten kijken

    Dat soort problemen is inderdaad niet eenvoudig

    Lees maar eens mijn ervaring in het topic van een jaar geleden (tm vandaag) met de naam: “Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004.”

    Ik ben er een jaar aan bezig geweest maar sinds vandaag is het opgelost door Liviu. Het bleek inderdaad de ECU te zijn.

    De garage heeft er niets aan verdiend ;) Ik kan me goed voorstellen dat je wanhopig bent als je van vakgarages afhankelijk bent…..met nieuwe ecu er bij ben je vast al 1500 of 2000 kwijt geweest…..of niet?

    In reactie op: Olieverbruik Zafira A X1.8XE1 uit 2000 #18321296

    Compressie meting is voor een hobbyist (als ik) trouwens goed te doen is mijn ervaring. Echter doe het wel bij een koude motor anders heeft het ventieltje van het metertje te veel te lijden. (Het veertje kan gaan gloeien en de benzine kan spontaan gaan ontsteken alsof het een “dieselmotor” is geworden….en dan brand het veertje op)

    Ik heb er zelf een nieuw ventieltje ingezet. De meetwaarde is niet meer exact, maar ik kan nog steeds goed waarnemen of het gedrag van de vier cylinders goed aan elkaar gelijk is. Zolang alle zuigers hetzelfde doen ben ik al tevreden :)

    In reactie op: Oliepomp en Distributie riem. #18321411

    Bart…..dat roept een nieuwe vraag op:

    Welke merken riem kun je aanbevelen? En welke juist niet?

    In reactie op: Olieverbruik Zafira A X1.8XE1 uit 2000 #18321294

    ps ik heb Zafira Z18XE uit 2002 en 280000 km….en nog steeds bijna geen olieverbruik.

    wel heb ik de laatste 6 jaar al 2x geflushed, en doe ik er elk jaar nieuwe olie in en nieuw filter

    In reactie op: Olieverbruik Zafira A X1.8XE1 uit 2000 #18321293

    Zelf heb ik een Z18XE, en een bedreven hobbyist (voor mijn eigen wagen) maar geen vakman:

    Ik kan me maar twee dingen voorstellen:
    1) Of de olie verdwijnt direct langs het kleppen deksel richting gasklep
    2) Of er is iets aan de hand met afdichting van de kleppen en/of zuigers, en de rotzooi die lekt volgt hetzelfde pad (Zie punt 1)

    Als er olie in dampvorm langs de kleppen in het kleppen huis komt, doordat er iets langs de keppen lekt, kan het daarna inderdaad via die slangen richting gasklep gaan. Onlangs las ik dat dat best goed te verhelpen is. Wel moet de koppakking er dan af geloof ik.

    Heb je de zaak ook regelmatig geflushed om alles goed schoon te houden? Ik kan me voorstellen dat als je dat niet doet dat aleerlei afdichtingen eerder gaan lekken dan nodig is.

    Hoe dan ook…..het is een hint…..ga hiermee maar eens op zoek bij internet…..of 2nd opinion van anderen met meer ervaring

    In reactie op: Oliepomp en Distributie riem. #18321409

    Wat was jouw ervaring met pompen die je hebt zien sneuvelen?:

    1) Begonnen ze gewoon te lekken, of herrie te maken, en was het gewoon onhandig?

    2) Of werd de distributie riem beschadigd, met breuk, en volledige puinhoop als gevolg, zoals kromme kleppen etc etc

    In reactie op: P0170/P0173 Z32SE #18321377

    Bij een Zafia Z18XE zou ik zeggen: Begin met de gasklep schoon te maken….dat kost niets en is vaak de oorzaak van vergelijkbaar gedrag. De rest kun je dan later alsnog doen als de foutcodes blijven terug komen.

    Jouw motor ken ik niet, maar mogelijk is het hetzelfde.

    En bij het schoonmaken niet het gaatje van 1mm diameter met vuil dichtsmeren dat gaat naar de slang tussen kleppendeksel en uitgaande kant van de gasklep. Neem de rubber slang er af en prik het gaatje door met een draad (paperclip of zo) tot je ziet dat die er aan de binnenkant uit komt. Alleen het verstopt zitten van dat gaatje kan al tot jouw problemen aanleiding geven. (Ook dat is mijn ervaring met de Z18XE)

    Ik hoop dat een en ander ook relevant is voor jouw motor

    In reactie op: Krukas poelie bout #18321283

    Emiel

    Normaal ben ik er ook wel voor om zelf na te denken en te experimenteren, maar……

    Met de spanning van de distributie riem laat ik dat uit mijn hoofd. Als er met de distributieriem iets mis gaat kun je de hele motor weggooien. Dat zijn dure experimenten, en je verbrand meer dan alleen je vingers. Het doet heel erg pijn in je portemonnaie.

    In reactie op: Krukas poelie bout #18321281

    Dat is een slimme kerel. Als magic :thumbup

    Ik kom trouwens dit net ook nog tegen over de spanner: http://www.abg-bv.nl/Technische_info_files/TB001.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Bij elke 2e riem die ik vervang vervang ik ook de waterpomp, want ik wil geen problemen met waterpomp lagers die kapot gaan. Intussen heb ik er 280000 op zitten dus misschien ook maar eens een nieuwe oliepomp er op doen om mogelijke ellende voor te zijn.

    Nu we het er toch over hebben: Heeft iemand advies t.a.v de levensduur van de oliepomp en zijn lagers?

    Ik snap het

    Perfect job :thumbup en goed voorbereid :thumbup

    Het leuke is nu dat ik twee ECU’s heb. Een die helemaal goed is, en een die een bekend klein P0130 foutje heeft waar ik gewoon al een jaar me heb kunnen rijden.

    Als ik ooit nog nieuwe storingen krijg kan ik ze snel verwisselen en kijken of de ECU iets te maken heeft met de nieuwe fout.

    Verder heb ik begrepen dat ik kan wisselen zonder dat ik iets hoef te resetten of programmeren, dus dat gaat erg makkelijk :D Het kon niet beter :thumbup

    Dat begrijp ik even niet. Wat bedoel je precies Liviu?:

    Bedoelde je dat je thuis het Omega programma er uit had gehaald, en er het goede Zafira programma ar al in had gestopt?

    En is 726 het nummer van het goede programma dat er nu in zit geprogrammeerd?

    In reactie op: Zafira 2.2 cosmo 2006 Airco *opgelost* #18321384

    Dat weet ik niet, maar ik denk het wel.

    Dan moet je vast in het deel zijn over Chassis of Body. In ieder geval niet bij Engine ECU en Immobilizer.
    Er zijn 2 drukken in het systeem maar ik weet niet hoeveel sensoren.

    Er is een druk voor en een druk achter de compressor
    Als de compressor een tijdje heeft uitgestaan (of een nachtje) zullen die drukken wel naar elkaar toelopen, en kun je zien of ze hetzelfde getal aangeven, in welk geval je wel mag concluderen dat ze het beide goed doen omdat ze beiden dezelfde druk zien.
    Als de compressor aan staat kun je zien hoeveel drukverschil de compressor kan leveren

    Wat de exacte waarden zijn weet ik niet maar het zijn allemaal getallen tussen de 10 en 30 atm geloof ik, dus heel behoorlijk hoog. De druk hangt ook af van de buitentemperatuur, dus er is moeilijk iets over te zeggen denk ik. Hoe dan ook: Als je aan de rubber slangen gaat sjorren is een veiligheidsbril absolute noodzaak! Een klungelige bril kan van je gezicht geblazen worden, en ook kunnen je lenzen en oogleden in een fractie van een seconde bevriezen….Zelfs handschoenen is aan te bevelen.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 604)