Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Alles is gelukt en wagen zit ook weer in elkaar. Alleen maakt hij toch een belabberd geluid, dus heb ik hem maar snel uitgezet.
Nu heb ik dat krukaswiel bij het loshalen wel geblokeerd, maar mijn blokkering was een beetje “flexibel” zeg maar. Op het moment dat de bout los ging was alles zo’n 20 of 30 graden “achterwaards” gedraaid. Achteraf gezien moet er dus ook wel gerukt zijn aan de oude distributie riem, en in “achterwaards richting” dus.
Heeft deze amateur daardoor de kleppen tegen de cylinder krom gebogen, en iets beschadigd? Of hoeft ik daarvoor niet bang te zijn?
Ben wel een beetje zenuwachtig :hmmz . Iemand een idee?
Ik heb een keer zoon hobby OBD uitlezer gehad….met een bus reset functie of zo
Foutcode lezen, en reparatie uitvoeren lukte wel….maar toch was ik niet tevreden, dus na enkele dagen toch maar naar de Opel garage
Bleek er geen (ecu?) sofware meer in te zitten zei men. Motorsturing draaide op een soort “fall back” mode. Hij liep wel….maar helemaal niet zuinig.
Effe nieuwe software erin, en weg waren de problemen
Ik heb dat reset knopje nooit meer aangeraakt….ik denk dat de ecu zijn mooie programma gewist heeft, en in een basismode is gaan draaien (soort “thuisbrengertje”).Iemnd eerder van zoiets gehoord?
Distributieriem?: Afhankelijk van welk boek je raadpleegt is het 90000 of 120000 km. Maar bijna alle garages spelen op safe en houden 60000 aan. Ik ken er ook een op het web die adviseert 40000, maar ja, die wil wel heel veel beleg op z’n brood. Doe maar 60000….en ga er maar vanuit dat je het rustig naar 70000 mag laten oplopen om het te combineren met “ander werk”; geen probleem.
en ik heb ook even gedacht dat het de lambda sonde was…..die was het dus NIET…..ik heb hem nog liggen NIEUW
Maar voordat je de massasensor vervangt een hier op letten:
Als je op een luie manier de gasklep schoonmaakt, dus zonder hem uit de wagen te halen, heb je grote kans dat je een gaatje dichtsmeerd dat met carterventitalie te maken heeft.
Op Sept 25 is er in deze zelfde sectie een niewe post aan geweid. Lees die maar eens.
Gasklee uihalen…Goed schoonmaken….Gaatje beetje opboren….Nieuwe pakking…..en voor 120 euro minder KAN het opgelost zijn.
Heeft mij 1x 120 euro voor luchmassa sensor gespaard……jaar later was het wel trouwens wel de luchtmassa sensor….en kostte het me toch geld
25 september 2010 om 21:28 In reactie op: Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555 #17711346Heb ik ook gehad….Zelfde storing….Na het “lui schoonmaken” van de gas klep werd het erger
Als je de klep schoon probeert te maken zonder de unit eruit te halen, omdat je een pakking wil sparen, heb je grote kans dat je dat gaatje voor de ventialtie dichtsmeert met rotzooi.
Er uit halen….gaatje opboren…..goed schoonmaken……en terug gezet met bleu siliconen als “pakking”…..einde van de problemen.
25 september 2010 om 20:57 In reactie op: Ditributierriem 1 tandje verschoven is dat gelijk funest? #17733553Controle heb ik gedaan. Een van de nokassen was 1 tandje verkeer, dus netjes op tijd kunne herstellen
Daarna alles uit zekerheid wel 3x gecontroleerd.OK ik zit inderdaad verkeerd denk ik. Auto gegevens zijn:
Opel Zafira Elegance
Zafira-A
Motor Z1.8XE nummer W0L0TGF757522082998
F75
1.8 DOHCIk ga maar eens kijken waar dit dan WEL thuis hoort
tinuske…..heb jeen mogelijkhied om OBD uit te lezen zoals foutcodes…..en om naar de spanning op de sensor te kijken?
ooit ben ik door mensen wel eens gestuurd in de richting van labdasensor vervangen, en luchtmassa meter vervangen., maar de oorzaak lag elders, en was “gartis” op te lossen.
Uiteindelijk bleek het dat ik bij het schoonmaken van de gasklep een gaatje naar een slangetje aan de rechter kant van die gasklep had dichtgesmeerd met trope. Ik heb toen op internet gelezen dat mensen wel eens vaker problemen hadden met het gaatje en dat “zuig” slangetje, en ook was er advies het een beetje op te boren. Ik heb de hele klep er af gehaald en gaatje schoongemaakt en opgeboord…en weg waren alle problemen en foutcodes.
het waren de foutcodes di me in de goede richting wezen. ik weet niet meer porecies welke foucode ik had. heb jij foutcodes actief?
25 september 2010 om 20:08 In reactie op: Ditributierriem 1 tandje verschoven is dat gelijk funest? #17733550PS het betreft een zafira 1.8
Het was dus gewoon een kwestie van tandwiel blokkeren en hard aan de moer daarien (90nm vast…..en wel het dubbele om hem los te krijgen)
Alles ok
22 september 2010 om 19:39 In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17437425Ik heb distri riem proberen te vernieuwen, maar weet niet wat een goede manier is om het krukaswiel er af te krijgen. Er zit een grote bout in, maar als ik daaraan draai drait de motor en zelfs de wielen mee.
Heb maar een nieuw onderwerk geopend in de zafira sectie. En alle onderdelen op de oprit, in het duiter liggen :wubDie vervelende dieslesksie toch…..lol….nu moeten de lezers de letters zelf nog op hun plaats zetten voor ze kunnen lezen :o
Ik heb er een mapje liggen met 40CD’s
En daaronder inderdaad muntjes voor boodschappenkarretje
Effe een zwaai aan mijn nieuwe remschijf geven om te kijken of alles lekker liep
Met mn vinger onder het scherpe ranje van een nieuwe remschoen gekomen
Dat remt lekker zo’n vinger er tussen.
Rode remmen staan wel cool
:) Had zoiets ook al gedacht…..en ben blij te horen dat het zo’n gekke gedachte niet was
Dat geeft een veilig gevoel
Dank je
Kun je ons op de hoogte houden van routes en rijtijden….dan kunnen wij thuis blijven…..en zandzakken voor onze autos leggen :angel
Gisteren nog gedaan zonder speciaal gereedschap:
Klein houtklemmetje er op en beetje drukken…..Halve slag draaien met de waterpomptang……houtklemmetje wat verder aandraaien….enz enz enz
Dat was mijn probleem dus ook: Ik zag niets
Dus maar naar de garage
Simpel sensortje….maar wel dikke rekening
Ideetje: Gloeit de kleurstof in koelwater niet op bij een UV lamp zoals voor aquaria en bankbiljetcontrole wordt gebruikt? Misschien is snachts wel wat te zien…..Of pers eens een marker stift uit in je tankje….lol
Heb ik wel eens gehad by een ford: Dop kapot en daardoor “leegkoken”.
Bij opel wel eens een defecte koeltemperatuursensor gehad waarlangs water weglekte. Het leek inderdaad “raadzelachtig” te verdwijnen zonder sporen na te laten
Gewoon blijven zoeken via internet.
Het kostte mij 2 weken. Al die tijd op drie cyliders gereden ;), want veel kilometers maak ik niet.
Als je trouwens er een wil hebben die in perfecte staat is (voor drie cylinders …lol) dan heb ik nog iets voor je
1 juni 2010 om 18:03 In reactie op: Hoe remcylinder van achter terug te duwen als men geen speci #17681424Dank je
Hat was een eitje….
Beetje proberen en je weet het zo:
Klein ouderwets houtklemmetje er op, gewoon vastdraaien. Niet overdreven krachtig. Als het indrukken stopt moet er blijkbaar gedraaid gaan worden aan de zuiger….
Dan met een waterpomptang een kart slag of halve slag naar rechts draaien terwijl de houtklem er nog op zit. Niet het rubber kapot knijpen! Hanteer de tang met zorg! Er is niet veel kracht nodig; voral niet als men dopje en draad van de houtklem vooraf een beetje smeert.
Blijkt men nu de houtklem makkelijk verder te kunnen draaien dan is er wat gebeurd, en is er beweging geweest in de goede richting.
Herhaal het bovenstaande een aantal keer, maar ga nier overdreven ver door! Maak niet meer “ruimte” als men echt nodig heeft.
Eigenlijk was het er af krijgen makkelijk, maar een goede beschrijving had geholpen:
1) Begin met het loshalen van de handremkabel.
2) Maak dan de onderste geleidepen los met een dop of ringsleutel, en houdt het draaien van de pen tegen met een steeksleutel. Begin met kleine korte bewegingen, op en neer, zodat de locktite “netjes” kan verpulveren zonder dat de schroefdraad beschadigd raakt.
3) Daarna kan men het deel van de klauw met de remcylinder makkelijk “naar boven” wegdraaien. Daarbij dient de bovenste geleidepen als een soepel gesmeerde rotatieas. Het rubber remslangetje wordt daarbij licht gebogen. De remblokken blijven bij die beweging achter in het nog vast zittende deel deel van de klauw.
4) Nu kan met de blokken verwijderen door ze uit de veren te wringen. De bewegingsrichting is “haaks” weg van de remschijf.Volgende probleem is om de remcylinder ingedrukt te krijgen om plaats te maken voor nieuwe dikke blokken en de nieuwe dikke schijf. Dat schijnt te moeten met een “daaiende druk beweging” en een speciaal tool. Ik ga maar een nieuw topic openen want zo’n tool heb ik niet.
Ik kom er wel alle begin is moeilijk
Eigenlijk was het er af krijgen makkelijk, maar een goede beschrijving had geholpen:
1) Begin met het loshalen van de handremkabel.
2) Maak dan de onderste geleidepen los met een dop of ringsleutel, en houdt het draaien van de pen tegen met een steeksleutel. Begin met kleine korte bewegingen, op en neer, zodat de locktite “netjes” kan verpulveren zonder dat de schroefdraad beschadigd raakt.
3) Daarna kan men het deel van de klauw met de remcylinder makkelijk “naar boven” wegdraaien. Daarbij dient de bovenste geleidepen als een soepel gesmeerde rotatieas. Het rubber remslangetje wordt daarbij licht gebogen. De remblokken blijven bij die beweging achter in het nog vast zittende deel deel van de klauw.
4) Nu kan met de blokken verwijderen door ze uit de veren te wringen. De bewegingsrichting is “haaks” weg van de remschijf.Volgende probleem is om de remcylinder ingedrukt te krijgen om plaats te maken voor nieuwe dikke blokken en de nieuwe dikke schijf. Dat schijnt te moeten met een “daaiende druk beweging” en een speciaal tool. Ik ga maar een nieuw topic openen want zo’n tool heb ik niet.
Ik kom er wel :) alle begin is moeilijk ;)
Bedanklt voor de hulp
Ik hoef dus echt niet te beginnen met geleidepennen los te draaien of zo iets…..gewoon beginnen met wringen moet al “makkelijhk” 1 a 2 mm speling op leveren?
Yep…..ik zag dat ik in de OPC groep begonnen was, vandaar maar een tweede keer geprobeerd.
Meer dan 0.3mm speling heb ik niet kunnen krijgen. Wel mn schoevendraaier in de vernieling. Heeft nu een driehoekige punt :(
-
AuteurBerichten