Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
:???:
Ik denk dat er wat knappe koppen bij elkaar hebben gezeten. Die hebben toen een lijstje gemaakt met wat het beste is, en wat het goedkoopste is. En die hebben iets genomen wat daar tussen in zit.
Dank je willem voor de uitleg :thumb
Groeten Rinus
Ja ik heb een tip gebaseerd op een zafira, die aanspant met een veer. Misschien gebruikt de Astra G hetzelfde systeem:
– Werk van de onderkant
– Gebruik een normale ringsleutel
– Ontspannen….Riem er af (mag ook van het nokaswiel afgenomen worden als dat makkelijker is)…..En laat de spanner gewoon “vieren” tot de spanner zijn inwendige aanslag bereikt. Bedenk voooooraf de plaatsing van de sleutel: Je wil veeeeel ruimte hebben, om hem veeeeel te kunnen laten vieren tot die inwendige aanslag.
– De spanner kun je tot slot er gewoon afschroeven (1 centrale bout). De interne veer blijft dan gewoon onder spanning, maar aan de buitenkant merk je daar niets van. (Het is net als een wasknijper die dichtgeknepen in een wasmand ligt zeg maar)Groeten Rinus
Hi Willem
Ik heb hem zonder olie gekregen.
Intussen ben ik wijzer …..Ik had er eerst een paar druppels restolie van het distributie deksel moeten laten lopen, en die zorgvuldig bekijken. Dat is iets voor een volgende keer dus.
De olie die ik er nu in heb gedaan is de door Kroon aanbevolen transmissie olie SP1011. Deze is helder geel. De bak loopt als een trein, en ook schakelen gaat trouwens uitstekend. Het enige verdachte was dat na 2 dagen rijden de olie donker grijs was. Misschien had ik de zaak eerst goed moeten spoelen.
Transmissie olie is trouwens merkwaardig spul. Als je het een maandje of twee stil zet dan lijkt het of het vuil “er uit geduwd” wordt, of is het zo dat het staal-stof gaat samentrekken door magnetische krachten. Het zwart verzameld zich in een hoekje op de bodem, en de rest wordt mooi helder. Ook microscopische luchtbelletjes, die de doorkijk bemoeilijken, verdwijnen naar de top. Een potje oude olie kan weer glas helder worden! (op het bodem laagje na dan). De zilveren staalglitters corroderen trouwens snel, en worden na een maand zwart, en worden uit de olie “weggedreven”.
Verder heb ik het bak-nummer eens bekeken. De bak is uit 2003, net zoals de handelaar aangaf. De handelaar zei dat de bak er 88000 op had zitten. De vraag blijft uiteraard of hij echt 8 jaar van 11000km (=88000km) meegemaakt heeft, of 8 jaar van 23500km (=188000km). Beiden zou zo maar kunnen. Verder blijft de vraag natuurlijk of lagers nog wel in orde zijn.
Omdat ik het niet vertrouw heb ik mijn oude bak maar gehouden en ben van plan hem te reviseren.
Mijn “nieuwe” bak ga ik maar eens goed spoelen.
– 3x met diesel,
– dan 1x met 1.5 liter nieuwe (maar automatische transmissie-) olie die ik nog heb staan (om te zorgen dat diesel restjes verdwijnen)
– en tot slot dan maar weer de “juiste” 1.6 liter kroon SP1011 er in. (Of zal ik de nog duurdedre opel olie er in gaan gooien?)Heeft iemand nog een tip, of wat dan ook?
Bedankt allemaal voor de leerzame hulp.
Groeten Rinus
25 september 2011 om 12:48 In reactie op: Waar zijn versnellingsbakonderdelen te koop? (F17W419) #17923318Tanden beschadigd door kapotte lagers?…..Normaal ja……Maar niet bij mij Willem :???:
Ik wilde de lagers eens bekijken, maar ben met een verkeerde pully trekker aan het werk gegaan. Ik dacht dat die tandwielen wel wat konden hebben, maar ze zijn hard gebleken, maar bros als porcelein. Daar had ik even niet aan gedacht. De tanden sprongen rond mijn oren :cry.
Het 5e wiel op de primaire as is stuk. De secundaire as is nog helemaal in orde.
De vragen blijven dus:
– Waar kan ik losse tandwielen kopen?
– Of heeft er nog iemand een afgeschreven F17W419 “inruilbak/afvalbak” liggen voor een paar tientjes? Ik ga geen bak van 300 euro kopen omdat ik 1 wieltje nodig heb.Als bovenstaande gelukt is ga ik eens kijken waar ik nieuwe lagers kan kopen, en gaat de revisie poging van start.
Groeten Rinus
24 september 2011 om 23:03 In reactie op: BEHEERDERS HULP HARD NODIG: Men wil 36 uur terug kijken !!! #17922500Het is nu kort na 12 uur ‘s-nachts EN ik kan 36 uur terug kijken :)
Beheerders. Woorden schieten me tekort. :wors
:thumb
Spoelen met echte transmissie olie…..dure hobby ;)
Ik heb trouwens ooit eens mijn olie bekeken van een wagen die 125.000km had gereden, en die was toen nog steeds kristal helder.
Ik begrijp niet goed hoe de olie van deze bak zo vuil kan zijn. Hij zou pas 80.000km gereden hebben. Komt die rotzooi los van de wanden als een bak gewisseld wordt?
Groeten Rinus
Wie kan er iets zinnigs over zeggen?
Hij loopt als een trein….maar ik vertouw het niet.Groeten Rinus
Met zo’n wagen is een Gothic outfit pas echt compleet :agent
mmm….Nog geen reactie!!!……Kijken mensen nooit naar de kleur van hun transmissie olie? :hmmz
Ik ben geen echte auto-monteur, maar een industrieman die opgevoed is met een “preventive maintenance” houding. Misschien ben ik een rare eend in de bijt. Kijkt er echt niemand naar zijn transmissie olie?
24 september 2011 om 15:11 In reactie op: BEHEERDERS HULP HARD NODIG: Men wil 36 uur terug kijken !!! #17922482Ik kon me al niet voorstellen dat ik de enige was die hier last van had.
De bijval is overweldigend…..Dit is dus een taak voor de beheerders.
Maak een lijst die ongeacht het tijdstip exact 36 uur terug kan kijken (niet 24, maar 36!!!) en iedereen is ZEER tevreden.
Groeten Rinus
Het zou me sterk lijken als de kabelboom niet daarop voorbereid zou zijn. Als je voor-bediening hebt, is de achterbediening vast wel voorbereid lijkt me.
Niet vergeten: Misschien wil je de achterramen niet alleen vanaf de achterdeur, maar ook vanaf de bestuurdersplaats bedienen. Mijn zafira heeft in de bestuurders deur 4 schakelaars zitten!
Groeten Rinus
Het is gelukt :) Kan op de oprit, maar is een heel grote klus.
Voor mensen die het ook willen proberen:
Haal aan de achterkant van het subframe het volgende los
– Versnellings bediening met 4 bouten op het subframe en 1 naar de pook (Ook losnemen van de bak, en helemaal er uit halen)
– Stuurbekrachtigings pomp 3 bouten
– Hele motorsteun midden achter verwijderen. 3 bouten aan versnellingsbak, en een centrale bout waarvoor een verlengde torx55 stift nodig is
– Stabilisator stang 2 bouten aan elke kant
– Stuur hydrauliek. 2 bouten. Aan een kant zitten er twee moeren op met de stuurpomp er tussen.De rest wijst zichzelf, maar bovenstaande dingen zijn niet simpel omdat men “om de hoek moet werken” om erbij te komen. Ook ziet men de bouten niet allemaal, dus is het makkelijk om er 1 te vergeten. Bij vergeten van een bout kan er schade ontstaan als het subframe gaat zakken.
En vergeet ook niet de radiator aan de voorkant los te halen en op te hangen.
En houdt een bus tectiel bij de hand. Als het subframe er uit is kan het eens een grote beurt gegeven worden. Doe dat bij het er uit halen, dan is hij bij het terug plaatsen al mooi opgedroogd!
Verder kan men een houten balk over de open motorkap leggen (links en rechts in de motorkap groef laten aansluiten). Die balk kan men dan als boven-lift gebruiken voor de versnellingsbak. Hijsen en vieren gaat best wel aardig met gewone bagage binders. Op die manier kost het allemaal niets ;)
Groeten Rinus
23 september 2011 om 22:30 In reactie op: Snelle manier om assen uit distributie te nemen (?) #17922670Hi Cobus
Op jouw aanbeveling heb ik de hele zaak maar gewoon losgeschroefd. Als je maar veel sleutelt, en steeds wat kopervet op elke bout doet, gaat het steeds lekkerder. Toen ik bij 170.000km voor het eerst ging sleutelen zat alles moervast, en brak het zweet me al uit als ik er aan dacht dat ik weer een bout moest lostmaken die 8 jaar heeft zitten “vastvreten/vastroesten”.
Ik heb trouwens geen punttang nodig gehad voor ringen. Gewoon een flinke ruk aan een gesterkte aandrijfas, en hij “vliegt er uit” (in zijn geheel).
Handig uitneemgereedschap voor de keerring: Ga bij de bouw handel een uit een dikke ijzeren strip gebogen haakse hoek halen (5mm dik!), en zaag een van de poten af op 7 cm. Gebruik dit om in de oude ring te “haken”, en wip hem met de zelfgemaakte hefboom er uit. Je hoeft niet eens onder de auto te kruipen.
Inslaan van een distri keerring gaat goed met wat goed gekozen PVC hulpstukjes op een 50mm PVC pijp. Als je de pijp gewoon 1 meter lang houdt kun je dat van naast de wagen doen, en een lange pijp maakt bovendien dat je vanzelf goed “uitricht”. Ga voor PVC niet naar de bekende hobbyzaken, maar ga naar een echte bouwhandel (als Wildkamp), want die hebben zeer sterke en zeer dikwandige PVC hulpstukken (bedoeld om in te graven en zo).
Vandaag weer wat bijgeleerd :D
Groeten Rinus
23 september 2011 om 22:10 In reactie op: BEHEERDERS HULP HARD NODIG: Men wil 36 uur terug kijken !!! #17922475Bericht was gepost om 0h08, maar werd niet als eerste opgenomen in de lijst “vandaag gepost”
:hmmz
Ik weet het niet maar weet dit wel
Wat een luxe probleem ;)
Ik erger me nog steeds aan mijn kapot knopje
Ook ergere ik mij nog steeds als ik terug denk aan de dag dat ik bij Opel eens ben gaan vragen wat een nieuwe stuurkap kost (bijna 100 euro!)……de afzetters
Ook erger ik mij nog steeds aan de dag dat ik naar de sloper ging. Die verkocht geen losse kapjes. Hij verkocht liever hele sturen, met bag en al…..voor 100 euro
Ik ben er nog steeds :fy1 van
soepkiep :thumb
Ik heb TWEE dingen ontdekt
Ik kan Moscow als locatie kiezen en dan klopt alles weer (voor vandaag tenminste)
Maar ik kan ook kiezen voor Amsterdam (Central Europe)…..en kiezen dat ik zomertijd verreken wil hebben
:D
Nog effe en ik ben Gold Member ….lol
Elke dag ontdek ik iets nieuws…..soms is het nuttig…..soms iets minder
Het forum zegt me: “Het is nu 22 sep 2011 10:00 pm” maar windows zegt me “het is 11:00 pm”, en het is ook echt 11:00pm.
Is het forum al aan winterslaap begonnen?
Inderdaad Cobus :thumb
Intussen inderdaad 3x antwoord gehad, en steeds hetzelfde:
Als na 180.00km een lager het begeeft, is het andere ook bijna op zijn einde. Gelijk ook maar vervangen dus.
Groeten Rinus
Mijn doosje is ook in het duits: Van leverancier Hans Pries, merknaam Topran. Gekocht bij Leoparts.
Van de foto van de site van autoparts-outlet kan ik trouwens zien dat hun versie geen 100% identieke is, maar je moet met een “vergrootglas” naar de verschillen zoeken
– Mijn beschermhulsje rond de ABS sensor draadjes was wit, en die van hun rood
– Het blauwe plastic “dekseltje” (=deel van verpakking), waar de connector tijdelijk op vast zit, had een opstaand randje dat ietsjes ander wasAls het een Chinese kopie is is het een verdomd goede!!!! (Of zou autoparts-outlet een fototje hebben geleend?)
Weet jij nog welke merknamen op het doosje stonden? Kan het leverancier Hans Pries, en Merknaam Topran, zijn geweest?
Vriendelijke groeten, Rinus 747
Cobus
Die http://autoparts-outlet.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; is een uitstekende aanbeveling :thumb
Opel garage 320 euro
Op het web meestal tussen 170 euro en 220 euro
Ik vandaag bij Leoparts aan de balie 150 euro
Site van Cobus: onder de 100 euro. Plaatje lijkt 100% identiek. Zou Topran ze uit China halen, en autoparts-outlet ook? Alleen het doosje is verschillend!!!??Groeten Rinus
Hartelijk dank Baboe, Cobus en GTS power
Ik heb nu 3x advies gehad, en allemaal zeggen jullie hetzelfde: Ga de andere lager ook maar vervangen, want dat duurt vast niet lang meer.
Morgen dus alvast maar eentje bij halen.
Groeten Rinus747
Wat is wijsheid
Moet ik het andere lager, dat er ook 188.000 op heeft zitten, uit voorzorg ook maar vervangen? Of is dat pure geldverspilling?
Heeft iemand advies?
Groeten Rinus
Mijn eerste indruk was dat het een probleem is dat ik ook wel eens gehad heb:
Het kleine gaatje aan gasklep kant, dat met een slangetje naar het nokashuis gaat, zat verstopt. Het dient voor ventitalie van het nokashuis. Het oorspronkelijke gaatje is nogal klein en raakt daarom snel verstopt. Vaak gebeurd dat als mensen de gasklep met een doek reinigen, terwijl hij ingebouwd zit. Men smeert dan de vuiligheid het gaatje in. Vaak wordt het gaatje wat opgeboord om het probleem te voorkomen (van 1 naar 2mm geloof ik).
Nu zie ik dat je de EGR klep net vervangen hebt. Mijn vraag is: Was dat een nieuwe klep, of heb je een 2e handse gebruikt? Zowel je eigen klep als de vervanger kunnen verstopt zitten.
Snelle test: Neem het slangetje los, en pook er eens in met een ijzerdraad van 1mm in, totdat deze in het inwendige van de klep uitsteekt (onderkant van de klep). Als het dan opgelost is weet je in ieder geval welk gaatje je moer reinigen en/of opboren.
Groeten Rinus
Ik heb goed gegokt, en was er met 1 onderdeel vanaf. Mooi opgelost dus :)
Het was het lager rechts voor. In een linkse bocht kwam dat onder extra druk, en begon te brommen.
In uitgebouwde toestand lijkt het ding trouwens perfect in orde. Loopt soepel, geen gekraak, en geen speling. Het leek dus in orde, maar was het niet.
-
AuteurBerichten