rinus747

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 604)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Z18XE motorcode ivm vervangen distributieriem #18362068

    Ik heb er ooit zelf naar gezocht voor die motor en dat jaartal, maar dat ging niet makkelijk!!!. Ik ben toen maar gewoon naar de onderdelen handel gegaan.  Kost 5 euro meer dan op internet, maar hulp en terug-ruilen gaan makkelijk, en je hebt geen verzendkosten.

    Aan de balie van elke autohandel kunnen ze je zo verder helpen als je ook kenteken nummer en motor nummer weet.

    Universeel bedrijf, en niet dealer, wegens prijs.

    Ik heb een keer voor Gates en een keer voor SKF gekozen. Beiden hadden het goede, en kwaliteit is hoog.

    Verder is van belang of je wel of geen airco hebt. Met airco is de riem langer.

     

    In reactie op: Blokkeergereedschap nokkenas opel Antara 2.4 #18362067

    Je kunt er altijd zelf een maken door twee stukjes van een oude distributieriem met hun achterkant te lijmen op een houten blokje van de goede dikte. Dat kun je dan zijdelings tussen de twee tandwielen schuiven voordat je je eigen distributieriem demonteert. Ik gebruik zo’n zelfbouwsel al meer dan tien jaar bij mijn Zafira.

    Algemeen advies:

    Wel de hoofdas ook blokkeren!!! …. anders gaat het alsnog mis.

    Ook vermijden dat je te hard aan alles loopt te rukken. Als je de goede volgorde van montage aan houdt blijven alle krachten beperkt.

    Verder na montage alles 2x ronddraaien (in de goede looprichting!!!) om je er van te verzekeren dat er geen tand verschuiving is opgetreden. Je wil je kleppen niet beschadigen!!! Tevens daarna de spanning nog eens even checken.

    In reactie op: afstandsbediening sleutel astra G #18362066

    Als je dit regelmatig moet doen (eens in twee weken bv) dan is de batterij tegen het einde van zijn levensduur. Ook komt het best wel vaak voor dat het batterijhoudertje los begint te gaan van het bordje, en dat het gesoldeerd moet worden.

    In reactie op: Achterveren Zafira. Verschillende types? #18357449

    Dank je

    Ik heb die met QC opdruk genomen. Kostte 20 euro van de sloop. Zelf van het terrein ophalen, maar omdat schokbrekers al vooraf verwijderd waren van alle wagens was het makkelijk de veer er uit te halen. Ik had geen gereedschap nodig.

    Voor wie het later nodig heeft:

    De veer die ik nodig heb heeft aan het einde een verloop van diameter:

    Winding 1                      9 mm

    Winding 2                    11 mm

    Winding 3                    14 mm

    In totaal zijn er ongeveer 7 windingen, waarvan drie (a vier) de maximum dikte hebben.

    Diameter totaal           148 mm

    Opel Zafira A 327000 km. Sinds kort ben ik aan de 3e bobine rail bezig. Ze houden het dus gemiddeld 150000 km uit.

    De eerste had een interne fout waardoor 1 van de cylinders geen ontsteking kreeg.

    De tweede had verteerde rubbers nadat ik er olie op had gekregen door een lekke klepdekselpakking. Intern was hij nog helemaal goed, dus ik heb hem als reserve onderdeel (zonder de rubbers) op mijn plank liggen, want je weet nooit hoe snel je dat deel nodig hebt.

    Via de garage is het 2x zo duur als via internet. Valeo levert voor de Zafira A aan de Opel fabriek, dus via internet heb je het “origineel” voor de helft van de prijs.

    In reactie op: afdekplaat achterremmen omega b 1996 #18357427

    Probeer eens bij Duitse webwinkels (Google advanced zoeken in duits). Zoek met Google ook eens op plaatjes.

    Niet te snel opgeven!

    Zelfs mijn Zafira A afdekplaten uit 2001 waren moeilijk te vinden. In Nederland zelfs in het geheel niets. In Duitsland was het nog steeds een uur zoeken, maar toen had ik ze wel :)

    In reactie op: raam passagierskant #18357426

    Ik had ooit problemen gehad met de bedieningsschakelaars. Sommige wagens gebruiken intern van die hele kleine kwetsbare SMD schakelaars als je ook in telefoontjes tegen komt. Die kunnen niet goed tegen vocht en corrosie. De bediening begint dan wat te “stotteren” door onbetrouwbaar contact.

    Vergelijk of je dezelfde problemen hebt bij bediening vanaf het bestuurders paneel, en vanaf de bijrijder (Mijn Zafira A heeft dubbele bediening…..en op een gegeven moment kon ik nog maar een van de twee gebruiken).

    In reactie op: Mattenset voor zafira 7 persoons #18357424

    Zoek een autosloper zoals Broekhuis bij Tubbergen, waar je zelf op het terrein kunt zoeken uit een ruime sortering wrakken. Er zijn genoeg mooie matten. Wel even schoonmaken met tapijtreiniger en hoge druk spuit. Sommige zijn een beetje groenig van de alg, maar het materiaal is 100% synthetisch, dus ze blijven goed.

    Dank je Liviu  :dank-u:

    En……De omega Simtec die je twee jaar geleden in mijn Zafira A hebt geplaatst doet het nog steeds uitstekend!  :happy02:

     

     

    In reactie op: Diverse storingslampjes branden #18355322

    Eerst maar even de foutcodes uitlezen met zo een OBDII kitje (of zo). Dan uitwissen. En kijken of tijdens een rit dezelfde codes terug komen.

    De reden waarom daar te beginnen is deze:

    Mijn motor management en ABS lampje gingen vandaag samen branden. De auto reed een beetje schokkerig en ik vermoedde dat het iets met de ontsteking te maken had, omdat ik net de bobine schoongemaakt had. Maar ook had ik een wiel er af gehad dus ook kon er iets met de ABS sensor zijn. Ik wist niet waar te beginnen en gokte er op om eerst maar eens de foutcode uit te lezen, en te zien of het de bobine was.  Het bleek code 301 te zijn: “cilinder 1 misfire”. Toen ik het opgelost had werd het interessant: Ook het ABS lampje ging uit.

    Mijn conclusie was: Als een auto schokkerig en trillend rijdt kan ook het hele ABS systeem en alles wat daar bij hoort (gladheid? bandenspanning? etc?), in de war raken. Het uitlezen van de foutcode bespaart onnodig werk!

     

    Conclusie:

    De oude pakking bleek na 320.000 km helemaal uitgehard.  Hij was zo hard en bros als lego blokjes. Het was nog een heel gedoe om hem er uit te peuteren. Advies: Wacht niet te lang, dat geeft alleen maar ellende.

    Nevenschade:

    Verder heb ik waarschijnlijk wel een jaar rondgereden met een halve liter hete olie rond de bobine unit. Daardoor waren de rubbers rond de bougies niet meer schoon te maken. Ze gingen gewoon kapot bij het schoonwrijven. Ik had dus ook nog eens de bobine unit om zeep geholpen door te lang door te rijden met een lekke klepdeksel pakking.

    Verder is alles nu weer goed  :happy02:

     

    De meest gebruikte zin van Scotty Kilmer zijn video was:

    If you see this, do not freak out!

    Het is gewone veroudering, en heel makkelijk te repareren. De link is:

    youtube video nummer: yn2CTZ1MA_Q

    Heel mooie film Scotty   :good:

    Dank je Japer voor jouw antwoord bij mijn olielek bij mijn bougies en bobine.  :good:

    Ik was al even bang dat de kleppen aan het lekken waren en dat de druk zo hoog opgelopen was dat de afdichting er tussenuit geblazen was. Na wat lezen op Wikipedia kwam ik er achter dat dat niet kan omdat overdruk via de slangen van de carter ventilatie makkelijk weg kan lopen. Die slangen en het gasklephuis heb ik vorige week nog schoongemaakt, en het was eigenlijk nog redelijk schoon en zeker niet verstopt.

    Gewone veroudering dus……..Ik ga eens die pakking vervangen. Ik had er al jaren een liggen, omdat ik een lek op een hoek had waar ik een beschadigde schroef had. Dat had ik kunnen repareren met een heli-coil zonder dat de deksel er af hoefde. Die pakking had ik toen dus niet nodig, maar vandaag komt hij van pas. Hij heeft altijd lekker koel gelegen en is nog helemaal soepel en gaaf.  :yes:

    In reactie op: Zafira B Z18XER, tikkende kleppen. #18355018

    Bij mij begon dat na 10 jaar. Zafira A 2001 Z18XE.

    Reinigingsblikje in de olie gedaan, 30 minuten stationair gedraaid (dat is langer dan aanbevolen ;) ), en toen olie en het filter vervangen.

    Door de reiniging gingen de hydraulisch geregelde klepstoters zichzelf beter afregelen. Het geluid bleef de eerste dagen maar beter worden. Na een week liep hij alsof hij nieuw was.

     

     

    In reactie op: Hoe Opel langzaam verdwijnt uit Duitsland #18334251

    Dit is typisch voor alle bedrijven die door Amerikanen overgenomen worden.

    Als er investeringen gedaan worden voor nieuwe innovatieve zaken of belangrijke delen dan krijgt USA, en het liefst vlak bij het hoofdkantoor, altijd voorrang.

    Als lage loonkosten belangrijk zijn is Europa niet interessant, dus onderdelen komen vaak uit Azie.

    Gevolg is dat Europese vestigingen langzaam uitgeknepen worden, en een innovatie arme dood sterven. Zelfs als vakmanschap beter is dan rest van de wereld.

    Het doen van een overname blijkt achteraf vaak alleen bedoeld om marktaandeel “te kopen”, en om eigenaar te worden van een merknaam met goede locale bekendheid.

    Dat is zo voor bijna alle industrieën. Zo is Nederland bijvoorbeeld heel wat elektronica innovatie kwijtgeraakt, zelfs als het daarin leidend was.

    Triest…..vooral omdat het een algemene trend is.

    Wordt je bedrijf overgenomen door Amerikanen?…..Ben verstandig en ga solliciteren! Kies bijvoorbeeld voor Duitse familiebedrijven. Die hebben focus voor de toekomst, en laten winst terugvloeien naar lokale investeringen. Daarom steken ze op allerlei terreinen vaak uit boven de rest.

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324842

    Wel: Mijn APK tester was niets opgevallen omdat het tussen motor en dashboard niet te zien is.

    Het is alleen te voelen.

    Door het grote temperatuurverschil zo vlak bij de motor begint op die plaats corrosie het snelst….vandaar de tip.

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324840

    Hoi computerbug

    Doe ik ook altijd, maar soms is er geen filmpje en lijkt alles voor de hand liggend….tot je vast loopt op iets onverwachts.

    Tip: Heb jij ook alle remleidingen al vervangen door koper. Met name het deel tussen motor en dashboard dat bij het rechter voorwiel hoort was na 8 jaar al helemaal verroest. Je kunt de leiding bijna niet zien, maar toen ik er aan voelde was het een en al roest, en kon ik het er “gewoon” uittrekken. Het brak gewoon aan stukken.

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324838

    Hoi Computerbug….gezien de leeftijd van jouw Zafira ben je ook wel aan nieuwe afschermplaten toe ;)

    Als je goed zoekt ben je voor 8 euro per wiel klaar.

    Of heb je al nieuwe?

    Hoe dan ook: Hierboven staat nu een handleiding voor het “tricky deel”

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324836

    Nee dat laatste filmpje is ook niet de juiste. Het betreft een voorwiel met drijfstang en geen achterwiel.

    Maar ik heb het opgelost :D . Voor ieder die dit in de toekomst moet doen het volgende:

    De wiellager unit bestaat uit twee dikke delen waar het afschermblik tussen zit geklemd. Het achterste-deel is gewoon plat, en lijkt op een “hele grote vreemd gevormde revet”, die precies rond “de as” klemt.

    Verwijderen gaat als volgt: Eerst alle naden inspuiten met WD40. Vooral ook de grote ronde naad rondom de “lager(as)” niet vergeten, want juist daar klemt het, en het is juist daar moeilijk de zaak los te schuiven omdat er roest langs het “ronde glijvlak/schuifvlak” zit. WD40 een uurtje in laten intrekken. Dan met een oude ijzerbeitel het pakket in 3 splitsen. Sla het beitel-snijvlak loodrecht de naden van het pakket in. Eerst een beetje aan alle kanten rondom, en dan zul je een naad zien ontstaan. Met een scherpe beitel heb je niet eens veel kracht nodig, want de spitse beitel verdwijnt als een spie tussen de delen, en met zachte tikjes wek je grote krachten op. Gewoon dus zachte ferme tikjes uitdelen rondom, en de beitel tussen de delen laten “schuiven”. Men hoeft het lager niet eens in een werkbank te zetten. Ferme tikjes en het “trage gewicht” van het geheel doet de rest.

    Aanvulling: Als je eerst de bouten 5mm speling geeft kan dit op de wagen zelf. De remslang en zo kunnen dan op het achterste deel blijven zitten, en dat bespaart flink wat tijd.

    Voor wie het afschermblik moet kopen nog even het volgende: Een van de fabrikanten is “Van Wezel” en het onderdeel nummer van hem is 3745371. De Duitse naam is “Spritzblech Bremscheibe” en “Blech-M”. Lang niet iedere webwinkel heeft het want het levert geen omzet op, want het is niet duur en gaat wel 15 jaar mee. Met bovenstaande trefwoorden heb je het op internet zo gevonden…in Duitsland is het al helemaal makkelijk.

    Als je meer dan tien jaar oude Zafira-A aan nieuwe achter-remschijven toe is dan is het aan te bevelen ook gelijk het blik te vervangen, en uiteraard de blokken. Als je alles in 1 keer samen doet is het een klein klusje.

    Groeten Rinus

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324834

    Van de Zafira en Astra kan ik op internet niets vinden, maar dit filmpje van Volkswagen zou wel eens de manier kunnen zijn waarop ook de Zafira in elkaar zit.

    https://www.youtube.com/watch?v=_ka0z9zY15Q” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kan iemand dat herkennen? Heeft iemand wel eens het afschermblik van de achterrem van een Zafira A verwisseld?

    In reactie op: Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :) #18324833

    Arjontje: Ik had inderdaad verwacht dat de afdekplaat gewoon tegen het wiellager zou zitten (2 delen zoals Vectra C bijvoorbeeld), maar het zijn 3 delen waar het afschermblik middenin ertussen tussen lijkt te zitten.

    Bedoel jij dat bij een zafira het hele “pakketje” aan elkaar is geroest en dat ik het in drie delen moet splitsen?:
    1 Het lagerdeel (waar 4 bouten uitsteken)
    2 Het afchermblik dat er tussenin zit
    3 Het dikke (platte) deel (met de vier gaten voor het lagerdeel) waar ook met twee extra de klauw op bevestigd wordt met 2 schroeven

    Is dat in drieen splitsen wat moet gebeuren? En is het gewoon de roest die de drie delen tegen elkaar houdt?

    Vriendelijke groeten, Rinus

    In reactie op: airco werkt niet meer na wissel distributieriem #18322217

    Op de condensor zit een plastic dopje van circa 20 mm dat je er van af kunt schroeven. Daaronder zit net zo een pinnetje als in een venties. Als je er zachtjes op drukt met een schroevendraaier hoort het te gaan sissen.

    Als je een lek hebt is waarschijnlijk alle druk weg.

    Als je enkele jaren niet bijgevuld hebt zit je op lage druk en wordt een beveiliging aktief en zal de pomp niet aanslaan

    In reactie op: airco werkt niet meer na wissel distributieriem #18322215

    Er zal geen spanning zijn bij zaken als
    – airo bediening staat uit
    – zekering doorgebrand
    – motor loopt niet
    – kabelbreuk door bv marterschade
    – ecu probleem
    – airco gas weggelekt en druk te laag

    Druk even op ventieltje om te zien of er wat gasdruk is

    Meet ook eens of de magneetspoel geen draadbreukheeft

    Weer blij dat ik nooit een EGR klep heb gehad (In mijn Zafira A Z18XE) :D

    In reactie op: Gwr’s Vec C1 SW: Afscheid ? #18184844

    Op basis van mijn Zafira A ervaring zou ik hier begonnen zijn:

    Hoe zien de remleidingen er uit?
    Hoe voelen ze aan waar je niet kunt kijken zoals: tussen motor en dashboard?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 604)