rinus747

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 604)
  • Auteur
    Berichten
  • Bart, ik denk dat ik begrijp wat jij bedoel, maar misschien heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt, waardoor ik onduidelijk was over wat ik bedoel.

    Jij bedoelt denk ik: De thermostaat en temperatuur meetsysteem staan los van. De thermostaat meet niets. Het is een mechanische regelklep zonder elektronische aansluiting.

    Ik bedoelde: Of bij het meten van de temperatuur via het instrumenten paneel dezelfde sensor wordt gebruikt als het meten van de temperatuur via OBD. Als ieder meetsysteem zijn eigen sensor zou hebben dan kun je de uitlezingen vergelijken om te zien of een van de twee defect is. Als ze dezelfde sensor gebruiken zijn bij een kapotte sensor alle twee de getallen fout, maar wel aan elkaar gelijk.

    Mijn vraag is dus: Zitten er twee sensoren in een auto (instrumenten paneel en OBD), of maar een sensor die op twee manieren uitgelezen kan worden?

    De olie is mooi helder en als hij een jaar oud is mooi zwart, en niet grijzig. En het koelwater is heel mooi helder rood. Dus er is geen vermenging.

    Ik ga zo wie zo die thermostaat eens in een pannetje heet water testen.

    Dan nog een vraag over het controleren van de temperatuur sensor: Ik kan via OBD de temperatuur uitlezen, en via het instrumenten paneel. Kan ik voor diagnose checken of die aan elkaar gelijk zijn? Of heeft dat geen zin omdat alles van een en dezelfde sensor af komt? (Zafira A 1.8 2001)

    Wagnas (en/of anderen)

    De thermostaat vervangen en de temperatuur meter controleren zijn de meest genoemde ideen, maar….

    Wagnas zei “Denk aan extra vuilophoping in het blok net als gebeurt bij auto’s die veel korte stukjes rijden en waarbij het blok ook niet goed warm wordt.”

    Nu rijd ik uitsluitend korte stukjes dus nu ben ik wel benieuwd om ook dat ook verder uit te zoeken:

    Wat raakt er precies vervuild bij veel korte stukjes, en wat kan ik er aan doen? Zijn mogelijk alle waterleidingen aan de binnenkant vervuild?….waardoor het water niet meer goed warmte kan opnemen? Is dat wat je bedoeld?…..En hoe krijg je dat eigenlijk schoon, want we hebben het hier niet over kalkaanslag ;)

    Of zou ik de thermostaat zelf eens moeten reinigen, en kijken of dat helpt?

    Hoe dan ook, en om te voorkomen dat we elkaar niet begrijpen:….Toen ik de 75C zag was ik NIET met een kort stukje bezig, maar reed ik een lang stuk en 100km/uur, maar buiten was het vochtig kil en koud (7C of zo)

    Vriendelijke groeten Rinus

    Vuile Walmwagen

    Sjoemel Slee

    In reactie op: Wat heb je vandaag gedaan aan je Zafira? #18093219

    Voor een goede tip lees tot het einde!!!

    Wat ik vandaag gedaan heb aan mijn Zafira?….helemaal niks :???:

    CV ketel was defect. Begon de dag met douchen onder water van 8C :???:

    Heb de hele dag gebruikt om:
    – Het ding te leren kennen (5 jaar oud maar had hem nog nooit open gehad)
    – Het ding uit elkaar te halen
    – Te ontdekken dat het kwam wegens een verstopping door achterstallig onderhoud
    – Weer in elkaar te zetten, en te vullen. Draait weer als nieuw en is helemaal schoon!!!

    Als dit een Atag A244C combiketel forum was hadden jullie er nu een specialist bij ;)

    Morgen maar weer zafira dingen:
    – Portierslot linksachter doormeten en vergelijken met rechtsachter, en rechtsachter repareren
    – Nog wat deklak en transparante finish op de primer die ik van de week heb aangebracht bij 1 van de 4 wielen

    Heb je ook een Zafira van 14 jaar? Neem voor de winter die zwarte bogen rond de wielen eens los (moertjes net om de hoek, en bij de voorwielen onder de afdekplaat), dan zie je waarschijnlijk roest ONDER die strippen. Als je het nu bijwerkt hoef je niet zo erg je best te doen, want de reparatie kan nu nog op de onzichtbare plaats onder die strip. Wacht echter niet te lang! Als het onder de strip uit komt moet je beter je best gaan doen, en nu kan het nog effe snel en desnoods slordig ;)

    In reactie op: Ik geef het op!! #18298862

    Als je het nog niet gevonden hebt:

    Ga voor de motorkap staan.

    Neem die horizontale plastic buis weg die van het filter links komt en naar midden achter loopt. Neem daarvoor ook de kabel van de lucht inlaat sensor los.

    Ga nu door het ontstane gat helemaal naar achter en naar beneden. Voorbij waar die luchtsensor zat. Daar zie je tegen de “achterwand” een zwarte dop op een vuilwit tankje. Zie je het niet? Neem er een zaklamp bij…..hij zit in een duister hoekje links achter en diep schuin naar beneden.

    In reactie op: Versnellingspookhoes en Internetoplichters AKTIEF!!!? #18298836

    En dit is ook interessant….Ik ben er maar even met Google naar toe “gereden”:

    Met Google Maps zoek ik op “Abraham van Beyerenstraat 16 3043 JA Rotterdam”, en kom ik bij nummer 12 voor de deur. Geen bedrijfsnaam op de gevel! Geen bedrijfsnaam op de wagens die er geparkeerd staan.

    Nummer 12 ligt op de hoek. Ik kan geen nummer 16 vinden! Waar ik nummer 16 verwacht is een grasveld. Google heeft me naar het adres gebracht met het met het meest dichtbij zijnde nummer.

    Wat moet je met zo’n zaak?

    In reactie op: Versnellingspookhoes en Internetoplichters AKTIEF!!!? #18298834

    Nu wordt het echt interessant, en wordt iets van oplichting zichtbaar

    Blackbull waarschuwt me voor TM tuning.

    Dat is ook waar klachtencompas.nl en opgelicht.nl voor waarschuwen. Van die site haal ik bijvoorbeeld letterlijk bij een van de klachten:
    “Hallo, ik ben recentelijk opgelicht door extratuning.nl ook handelen ze op Internet onder de naam het eco auto en adverteren op marktplaats”. Een andere naam van dit bedrijf is is “TM tuning” zegt men.

    Die site van “hetecoauto” die me door opeltje17 wordt aanbevolen ziet er wat betrouwbaarder uit dan die andere. Er wordt een adres genoemd, en zelfs een kvk nummer.

    MAAAAAAARRRRRRRR!!!!!!!!!!!

    Als ik bestel en het komt op betalen aan gaat de iDeal betaling niet naar “heteco”, maar naar “tuningTM”, en dat was dus weer die naam waar klachten over oplichting van zijn! MEN DOET ZICH DUS VOOR ALS EEN ANDER! Ik zou dus wel eens weten van wie dat kvk nummer 24405110 is dat Heteco op zijn site noemt! En ik zou wel eens willen weten waarom er een verschil is tussen de naam van de internetwinkel en de rekeninghouder! Als ik in Rotterdam woonde zou ik wel even gaan kijken op adres “Abraham van Beyerenstraat 16 3043 JA Rotterdam”, en eventueel aan de balie betalen, (als er een balie is, want afhalen gaat alleen op afspraak.)

    Zijn er nog meer nare ervaringen met Tuning TM / Heteco / extratuning?

    Je rijdt toch niet in een VW …. toch …. :shock:

    Even serieus….Als je benzine rijdt, laat dan eens een vriend rijden, en ga met zijn auto vlak achter je eigen wagen aan. Als het stinkt is het mis. NO2 en andere troep ruik je meteen. De 40 plussers herkennen die lucht nog wel uit hun jeugd. Toen stonken ook de “goede” wagens nog….zelfs als er geen rook uit kwam.

    In reactie op: x14xe kapot door té vroeg gesprongen distributieriem #18297983

    Inderdaad…..Ik heb het even nagezocht…..Ik doe dit ook elke 60.000km……Ben met 260.000km nu aan mijn 4e riem vervanging bezig, mijn 2e rollenset vervanging, en 1e waterpomp vervanging. (Zafira A 1.8 uit 2001)

    Zit de oliepomp ook op die riem? En moet ik die de eerstvolgende keer (bij 300.000km) die ook maar eens uit voorzorg vervangen?

    Het gaat lekker, en nog geen roest, en hij loopt na het gebruik van (kleppen) reiniger weer als nieuw, dus ik hoop ooit de 500.000 nog eens te halen :) Met mijn 60+ rij-stijl heeft het allemaal nauwelijks te lijden.

    In reactie op: motorlampje gaat branden #18298778

    Wel ik kan meer dan alleen foutcodes uitlezen….maar het aantal sensors is beperkt. Iets tussen de 10 en 20 sensoren zijn volgens de software beschikbaar (uit mijn Zafira A). Componenten testen of activeren gaat niet. Ik gebruik de gratis te downloaden software “Torque” op mijn Adroid telefoon, en heb zo’n klein transparant blauw kastje met bluetooth verbinding dat rechtstreeks op de OBD stekker geplugd kan worden.

    Ik denk dus dat ik meer heb dan alleen foutcodes, maar minder dan met echte OpCom kan. Klopt dat?

    Kan ik met dezelfde hardware (en bluetooth) ook het OpCom programma op mijn notebook draaien?

    In reactie op: x14xe kapot door té vroeg gesprongen distributieriem #18297980

    Lijkt er op of ze misschien wel de riem hebben vervangen maar niet de rollen en/of waterpomp en/of olie pomp. Als het al een k-geluid was voor die eerste vervanging had men meer moeten vervangen dan alleen de riem zelf. Zelf ben ik gewend om eerst goed te luisteren, en om zelfs als alles goed klinkt “om en om” bij de riem ook rollen en waterpomp te vervangen. Velen doen dat zelfs elke keer.

    Gelezen heb ik dat het verder velig is om de riem niet meer dan 90.000km te laten draaien. Hij schijnt langer mee te kunnen, maar waarom zou je risico lopen. Met veel dingen kun je wel wat risico lopen…..maar met remmen en met distributieriem ligt dat echt anders!

    In reactie op: motor lampje Brand #18298609

    Tja……bij mij is het ook fout gegaan, maar gelukkig had ik er zelf een universele Bosch in gestopt, en heb dus maar 50 euro over de balk gegooid.

    Die Lambda 1 van de fsrs ga ik volgende week bestellen. Die kost 99 euro maar dan heb je ook wat ;)

    Artikelnummer: 82300379 voor Astra-G / Astra-H / Corsa-C / Meriva-A / Signum / Tigra-B / Zafira-A Z18XE / Positie 1

    In reactie op: Hallo een Nederbelg erbij #18298788

    Ge zult hier zeker van alles vinden dat naar oewe goesting is…. :lol:

    In reactie op: motorlampje gaat branden #18298776

    En ook aub de naam van de bij de hardware gebruikte software ;)

    In reactie op: motorlampje gaat branden #18298771

    Kan iemand mij zo een verschil geven tussen OBDII en OpCom uitlezing, dan kan ik eens effe checken wat ik eigenlijk in gebruik heb.

    In reactie op: Aircopomp krijgt geen inschakelstroom. #18294145

    En als je pech hebt krijg je dubbele fouten zoals ik net gehad heb: Het koudemiddel was laag….door een klein lek in de condensor…..en daardoor is er een tijde te vaak in en uit geschakeld…..en ging de magneetkoppeling van de aircopomp kapot.

    Alles was te repareren (o.a. magneetspeol in de pomp vervangen) , maar het was toch wel bijna 100 euro aan onderdelen, en heel wat werk……en bij de garage: vullen…..en weer leeghalen….en weer vullen. Maar ze waren erg behulpzaam en ik hoefde maar een maal + 20 euro te betalen.

    Met het vullen erbij was ik dus wel 180 euro kwijt voor alles weer in orde was, en dat is heeeeel goedkoop!

    In reactie op: centrale vergrendeling achterportier Astra H #18065595

    Ik heb een Zafira A, en waarschijnlijk heeft die ook draadbreuk. Op de stekker zie ik 6 pennen, waarvan (in mijn eigen telling) 1 en 5 en 6 bedraad zijn. Als ik meet ten opzichte van een betrouwbare massa, zoals de buitenkant van de aansteker zie ik op pen 6 een +12V 1s puls langs komen bij openen, op pen 1 een +12V 1s puls bij het sluiten. Pen 5 is echter hoogohmig. Zelfs met mijn multimeter op 20Mohm meet ik geen weerstand. Dat is dus waarschijnlijk de gebroken draad.

    Ik ga het portier aan de andere kant maar eens los halen:
    1: Dan kan ik daar vergelijkende metingen doen op de stekker
    2: Dan kan ik de sloten even omwisselen, en zien of het aan bedrading of aan het slot ligt. (als ze dezelfde stekker en pinnnen gebruiken)

    Door te hard drukken kan na verloop van tijd een printspoor breken, of het schakelaartje kapot gaan, of losraken van de print, maar meestal is het de bevestiging van de batterijhouder die niet goed meer is. Het nikkel/chroom oppervlak van het houdertje laat zich slecht solderen en laat wel eens los. Ook breekt het wel eens. Als het de batterijhouder is is de fout nog wel te vinden en te repareren. Het schakelaartje zelf ook nog wel eens (die is te vervangen), maar als het een andere breuk is wordt het toch wel heel moeilijk.

    In reactie op: motorlampje gaat branden #18298773

    Koop voor 20 euro of zo een blauw doorzichtig OBDII uitlees stekkertje dat wireless werkt via een Android telefoon, of iets vergelijkbaars. Lees daarmee de foutcode uit. En/of reset de foutcode en kijk of hij terug komt. Als dezelfde code terug komt weet je het zeker. Zoek de code op op internet.

    In reactie op: Koelvloeistof lekkage waterpomp Vectra C1 Z18XE #18295375

    En wat kostte die reparatie?

    In reactie op: ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1. #18296647

    Liviu (en anderen)

    Als de motor uit is staan beiden op 0.4, maar de sensoren zelf worden dan nog niet gebruikt. Het is een startwaarde.

    Lambda 1 is na starten en een klein beetje rijden 0.4. Dat is de sensor waar de beschrijving van de P130 fout betrekking heeft.

    Lambda 2 is 0.3, en loopt heel langzaam richting 0.4. Heel langzaam bewegend dus.

    Zodra de motor warmer wordt gaat de regeling van open naar closed loop. Lambda 1 waarde gaat dan springerig veranderen als teken dat er sampletjes genomen wordt op random plaatsen in het hoogfrequent gemoduleerde signaal. De hoogste waarden liggen boven 0.8 en de laagste waarden onder 0.1 en zijn dus gespreid rondom de 0.4. De piek-piek waarde van het hoogfrequent signaal moet dus wel lekker groot zijn (meer dan 0.8-0.1, dus meer dan 0.7 pkpk).

    In mijn ogen is dit ook hoe alles zich hoort te gedragen, maar het is mijn vak niet.

    Is dit de informatie die je nodig hebt voor analyse Liviu?

    In reactie op: ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1. #18296645

    Liviu

    Short time staat op 0.0%
    Long time staat op 4.7%

    Is er een link van die getallen naar bijvoorbeeld de staat van lambda1 of nieuwheid van het brandstoffilter? De fout P130 blijft trouwens regelmatig terugkomen na een paar korte ritjes van ettelijke kilometers, dus dat resetten lijkt niet permanent te helpen.

    Heb je een idee wat het is?

    Vriendelijke groeten Rinus

    In reactie op: ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1. #18296643

    Liviu…

    Lampje is uit en foutmelding P130 (lambda 1) is weg. Eens kijken of het nu weg blijft.

    Maakt het nog verschil of ik na het contact (nog net zonder start) de reset doe, en vervolgens:
    1) Doorstart met de sleutel
    2) Alles eerst weer uit zet

    ?

    In reactie op: ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1. #18296642

    Dat ga ik gelijk eens proberen..thx

25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 604)