rinus747

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 251 tot 275 (van in totaal 604)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Originele lambda 1 sensor? Of toch "namaak"? #18300596

    Intussen maar aan FSRS zelf gevraagd:

    Ze verkopen niet uitsluitend origineel. (Dat is eerlijk)
    Waar nodig wordt het merk vermeld (En dat klopt, was hier Delphi)
    Men zegt dat Delphi vaak als 1e vervanging wordt gebruikt (Daar kun je over van mening verschillen)
    Als ik een origineel wil kunnen ze die voor mij bestellen (Prijs is dan 199 euro in plaats van de 99 euro voor Delphi)

    Oftewel: Goed bedrijf, maar niet blind er op te vertrouwen dat alles origineel is. Blijf zelf opletten!

    En weer bevestigd: Koop nooit iets dat niet origineel is. Goedkoop is duurkoop.

    Wil iemand een bijna nieuwe Delphi lambda 1 sensor van mij overnemen?

    In reactie op: koelwater temperatuur te hoog #18300643

    Ook als de achterliggende fout iets anders is, lijkt me het vervangen van de thermostaat niet verkeerd. Ik zeg dat wegens mijn eigen ervaring deze week. Soms heeft men twee problemen tegelijk:

    Als hoofdprobleem heb problemen met mijn lambda 1 sonde. Daardoor heeft de motor de neiging het mengsel uit veiligheid te rijk te maken, waardoor het verbruik stijgt en de temperatuur daalt. Soms reed ik met 80C. Nu heb ik de thermostaat vervangen en blijft hij exact 92C. Het basis probleem is helaas nog niet opgelost, maar ik weet wel dat ik de thermostaat nu kan vertrouwen, en dat de motor de juiste temperatuur heeft. De oude begon dus onbetrouwbaar te worden. Hij deed het “aardig”, maar niet goed genoeg.

    Blijkbaar was dus ook de thermostaat bezig kapot te gaan, en is nu in ieder geval dat secundaire probleem opgelost. Helaas nog niet het grootste van de twee :hmmz maar ik kan nu wel op zoek naar het echte probleem zonder aan de thermostaat te hoeven twijfelen

    In reactie op: Originele lambda 1 sensor? Of toch "namaak"? #18300595

    Voor een onafhankelijk en onbevooroordeeld antwoord leek het me beter om hier te beginnen.

    Voor je het weet zit je in de situatie die schertsend wel eens genoemd wordt “Wij van WC eend bevelen van harte het gebruik van WC eend aan”

    In reactie op: Levensduur Lambda sensor 1 maand….garantie? #18300478

    OK heren. Beiden bedankt voor de input.

    Even voor de duidelijkheid. Toen Wim zei “Rinus, bekende van mij had voor zijn Z18XE een imitatie bobine en LMM gekocht” bedoelde hij een andere Rinus dan ik. Wel hebben we beiden dezelfde motor: Z18XE.

    Verder heb ik het advies van Wim V6 altijd ter harte genomen, en ben gestopt met het kopen van namaak. Wel heb ik er van vroeger af nog steeds een namaak MAS meter in liggen, maar die is al 6 jaar oud en heeft het altijd uitstekend gedaan, en daarom sluit ik uit dat die er iets mee te maken heeft….alhoewel hij intussen gewoon door veroudering wel eens aan vervanging toe kan zijn.

    Verder heb ik ook een ander advies keurig gevolgd en dat luidde ooit “Koop altijd bij FSRS, dan weet je zeker dat je originele onderdelen krijgt”.

    Over dat laatste ben ik nu aan het twijfelen. De Lamda 1 die ik van FSRS kreeg was een “Originele Delphi” netjes in een doosje geleverd met zo’n mooi zilver hologramstickertje. Nergens kan ik echter een aanduiding GM vinden, en ik twijfel dus of ik wel een origineel onderdeel heb.

    Hoe dan ook….dit topic ging over garanties, dus ik ga dat eens even wat aankaarten in twee nieuw topics:
    – Originele Lamda sensors
    – Andere dan Lambda 1 fouten die toch P130 fout geven

    In reactie op: Levensduur Lambda sensor 1 maand….garantie? #18300472

    Dank je

    24 maanden garantie :).

    Voorwaarden: Wel binnen 5 dagen na fout gedrag contact opnemen, en binnen 10 dagen in originele verpakking terug sturen.

    Daar kan ik aan voldoen :D

    Ik zal jullie op de hoogte houden of de zaak door fsrs naar tevredenheid is afgehandeld

    In reactie op: foutcode p0130 opel astra h 1.4 #18300349

    Kijk ook eens in de 2 andere discussies die er momenteel (31 okt) lopen over P130 en lambda

    In reactie op: astra g lamda sensor (sonde) #18300391

    O.K. Ik heb er zelf gisteren nog goed naar gekeken, dus ik heb alles nog in mijn hoofd zitten. Het betreft een Zafira A, met een platte “”4 op een rij” connector:

    Bij Bosch zijn wit en wit de verwarmings draden. De buitenste draad wordt laag aangestuurd (pull down), en de draad op een van de midden pinnen met +12V. Deze draden mogen gewisseld worden.

    Grijs is de ground referentie voor de sensor en zit aan de buitenkant. zwart is de sensor uitgang en zit tussen de twee witte op een van de midden pinnen. Uit die zwarte draad komt +0.1 a +0.9V afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof, en 0.45V bij optimale instelling. Die spanning komt er trouwens alleen uit als de sensor volledig op temperatuur is.

    Aan de wagen kant (Zafira A) zit een dikke zwarte draad. Daar komt de +12V van de verwarming vandaan. Hij zit op een van de twee middelste pinnen. Die gaat dus aan de lambda sensor kant naar een van de verwarmings aansluitingen, en bij Bosch is dat een van de twee witte draden. Die draad is wat dikker omdat beschadiging wat vervelender gevolgen heeft, en omdat men wil dat bij sluiting de zekering doorbrandt en niet de draad.

    De verwarmingsaansluitingen van de sensor kun je vinden met de multimeter. Als twee draden met lage weerstand doorverbonden zitten dan is dat de verwarming. Is er geen paar draden dat dat doet dan is de verwarmingsspiraal doorgebrand, en komt de sensor traag, en mogelijk met foutmelding “op gang”.

    De andere twee draden zijn zo hoogohmig dat ze “not connected” lijken. Je mag die niet wisselen omdat dan de uitgaande differentiële spanning naar de wagen negatief zou worden gezien ipv positief. Er gaat daardoor niets kapot, maar wel krijg je een verkeerde uitlezing.

    Voor kleuren van andere merken dan Bosch kun je het best met Google zoeken naar “aansluitingen lambda sensor”, en dan naar afbeeldingen te gaan. Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden, en je hebt daar snel een overzicht van alle mogelijke kleuren pakken.

    Verder doen de kleuren er niet veel toe, dus je kunt ook andere sensoren proberen. Wat wel belangrijk is is de lengte van de draden. Neem iets dat dicht bij de originele lengte ligt, dan heb je de hoogste kans dat het probleemloos gaat.

    Als je alles gaat uit proberen maak dan een echte proefrit. Testen bij stationair draaien leidt niet altijd tot een Closed Loop situatie. Iedere keer als je een warme motor tijdens de proefrit herstart gaat hij door drie fases heen (van elk 1 minuut of zo)
    1) Open loop wegens herstart
    2) Poging tot closed loop. Hier gaat lambda 1 springen tussen 0.2 en 0.8V
    3) Open loop door systeem error als fase 2 niet het gewenste resultaat heeft.

    De meest vervelende fout om te hebben is een sensor die bij sommige temperaturen wel werkt en bij andere niet. Dat had ik dus gisteren. Tijdens een proefrit van 10 minuten ging het 3 maal goed na herstarten, maar daarna helemaal niet meer omdat alles lekker heet was geworden en de sensor zwak begon te presteren bij deze hoge temperaturen.

    Is er iemand met een andere kansrijke oplossing dan de ECU maar gelijk proberen te wisselen?

    Dat is voor mij 2 uur rijden…..dus even afwachten of ik een alternatief kan vinden dat wat makkelijker is

    In reactie op: x18xe1 nieuwe massa ecu #18297392

    Heb ik lang geleden ook eens gehad. Was met een oscilloscoop mooi te zien. Door de probe om beurten bij de bougies 1 tm 4 in de buurt te houden was de afwijkende cylinder snel gevonden.

    Toen de ontstekingsfouten weg waren ging ook de ecu zich weer betrouwbaarder gedragen omdat de aardstromen weer schoon werden

    In reactie op: post hier je km stand #17501845

    Ik had niet gedacht dat ik met mijn Zafira A uit 2001 zo dicht bij de top zou zitten.

    269.000

    Maar als ik het P130 probleem dat ik in het forum heb beschreven (30 okt 2015), dan wordt het niet erg veel meer :hmmz

    Ik ben bang hem naar de opel garage te brengen, want voor je het weet kost dat meer dan de wagen nog waard is.

    In reactie op: astra g lamda sensor (sonde) #18300389

    Sensoren van de sloop zijn niet te adviseren. Ze zijn erg kwetsbaar en vallen of demonteren-met-kracht brengt ze om zeep.

    Verder zijn er veel problemen met universele sensoren (Bosch zonder stekker), dus vrijwel iedereen op dit forum raad dat af. Opel is nogal gevoelig, dus raad bijna iedereen hier het gebruik van originele sensoren aan. Die andere werken wel, maar soms gaat het waarschuwingslichtje (onnodig?) aan.

    Bij fsrs webshop kun je origine onderdelen voor redelijke prijs krijgen, maar het kan snel alsnog 99 euro zijn, maar voor origineel is dat niet duur.

    Dus opeltje17

    Heb je een idee waarom mijn chinese zendertje niets doet?
    Heb ik een verkeerd type?

    Voor mij verwarrend is dat Wim-V6 (of iemand anders….ik weet het niet meer) zo stellig was in zijn opmerking dat ik iets met een code moest doen om de zender aan de praat te krijgen.

    Ik weet het niet meer

    Ik heb nu een OpCom en kan alle sleutels wissen een oude werkende sleutel programmeren.
    Ik weet echter niet of dat wel programmeren is of synchroniseren is want er wordt niet om een code gevraagd

    In OpCom gebruik is de menu’s Chassis >> Door Lock >> Programming
    In dat menu zijn er twee knoppen
    1 Erease (All) Remote Keys
    2 Programming Remote Car Key (Deze vraagt om even de key te bedienen en meldt dan dat dat gelukt is)

    Mijn nieuwe chinese zendertje geeft echter helemaal geen reactie. Ik denk dan ook dat ik heb synchroniseren ipv programmeren omdat
    1 Ik nergens een password nodig heb
    2 Met de oude zender is alles nu duidelijk, maar de nieuwe reageert in het geheel niet

    Wie kan me verder helpen? Moet ik in een ander menu zijn? En waar?

    Vriendelijke groeten, Rinus

    Wim V6

    Ik heb mijn OpCom inderdaad vandaag binnen gehad

    Ook al even gekeken bij Body >> Central Door Lock >> Programming
    Hij kan mijn zendertje nog niet vinden….eerst maar eens gaan proberen met een sleutel waarvan ik zeker weet dat hij goed is
    Ook moet ik eerst maar eens een goede handleiding zien te vinden

    Wim-V6 waarmee heb ik hier van doen:
    1) Is die code gewoon een toegangs code, zodat het invullen van een fout nummer geen effect heeft?
    2) Of is dat een code die naar de sleutel gestuurd wordt, zodat hij fout geprogrammeerd is als ik het verkeerde nummer gebruik?
    Weet jij dat Wim-V6 (of anderen)

    Vriendelijke groeten, Rinus747

    Hoe zag de olie zelf er uit?

    Als die bruinig en een beetje doorzichtig is is het goed. Olie is nieuw
    Als het diep zwart is dan is het goed. Olie is oud
    Als het grijzig is dan heb je een opgeklopt mengsel van water en olie. Dan is het mogelijk de koppakking zoals de garage al zei, maar er zijn ook andere mogelijkheden

    Of het de warmtewisselaar kan zijn weet ik niet, dus even op aanvullend antwoord wachten van anderen. Er is vast wel iemand zo vriendelijk om verder te helpen.

    OK….Ik snap het

    Sinds vorige week weet ik wat het verschil is tussen een gewoon OBDII kastje en een OpCom. Hij is in bestelling. Misschien komt hij morgen al.

    Verder heb ik nog een briefje gevonden met een Car Security Code 3333 en met een Key Code D-7777. Welk van deze codes moet ik gaan gebruiken? Ik wil niet met de verkeerde beginnen en in een lock-up komen.

    Groeten Rinus

    Wim

    Ik meende dat dat niet nodig was als ik de oude transponder in de nieuwe sleutel zet. Heb ik dat mis?

    Vriendelijke groeten, Rinus

    In reactie op: Transmissie olie opel astra h #18299693

    Hier is al mijn ervaring met transmissie olie:

    Uit veiligheid ten eerste dit: Is de olie mooi helder? Als hij bijna zwart is dan kijk je waarschijnlijk naar het verkeerde olie ;)

    Verder moet de wagen mooi horizontaal staan op het moment dat je kijkt hoeveel transmissie olie er in zit. Als ik bij mijn Zafira de plug er uit draai en het linker wiel opkrik dan begint de olie er uit te stromen. Dat is tegen je verwachting omdat de plug zelf zich heel dicht bij het wiel bevind, maar het is waar! Door dat kantelen loopt een ruimte hoog in de versnellingsbak leeg, waardoor het peil onderin stijgt. Mijn manier van controleren op mijn oprit is: 1) Meet ashoogte 2) krik links voor op tot het wiel NET van de grond los is (niet te veel dus) 3) verwijder wiel 4) laat de as weer zakken tot de oorspronkelijke hoogte zodat alles weer horizontaal staat 5) draai de peil-dop los. Doordat het wiel weg is heb je nu goed toegang.

    Op een brug gaat dat allemaal eenvoudiger en nauwkeuriger, omdat zijwaards kantelen het peil onderin de bak beinvloed!

    Verder staat in mijn handboek dat het peil 5mm onder het gat moet staan, maar om zaken simpel te houden vul ik bij tot het net overloopt.

    Als er transmissie olie weg “zweet” is het goed de zaak eens schoon te maken en te kijken waar het vandaan komt.
    – Als het onder een afdek deksel uit komt kun je eventueel de pakking vervangen, maar erg is dat soort zweten niet.
    – Als het langs de assen komt heb je nieuwe keerringen nodig. Je kunt maar beter niet wachten tot het er uit gutst of totdat je oprit helemaal is ondergedruppeld. Het is niet zo’n heel ingewikkelde reparatie.
    – Als het bij de koppelingsschijf naar buiten komt dan is er in het inwendige een nieuwe keerring nodig. Dat kun je eventueel uitstellen tot je groot onderhoud nodig hebt als een nieuwe koppelingsschijf en aandruklager of zo. Het is namelijk nogal moeilijk om er bij te komen, en wordt dus een dure vervanging. Als je met caravan de Alpen in moet zou ik echter niet wachten! De olie kan als je pech hebt op de koppelingsschijf terecht komen.

    Verder kan ik me voorstellen dat het lek “best wel groot is” en dat een vorige eigenaar of de garage er extra transmissieolie in heeft gegooid zodat er wat marge is om te lekken (en te zakken). Houdt het niveau dan maar goed in de gate!

    Probeer verder het geluid van jouw motor goed in je geheugen op te slaan. Als het peil te ernstig zakt kun je dat horen omdat je de tanden van de versnellingsbak begint te horen. Dat is niet zo best! Toen ik een keer in een best wel lekke auto op vakantie moest had ik een flesje transmissie olie bij. Ik heb toen onderweg 2x een beetje (300ml) bijgevuld tot het geluid weer weg was. Bijvullen is veel makkelijker dan kijken hoe hoog het peil staat. Overdrijven in “blind bijvullen” kan verkeerd aflopen dus doe het met mate. Van te veel olie kunnen afdichtringen kapot gedrukt worden omdat de druk te hoog op loopt.

    Succes, Rinus

    In reactie op: spiegel motor #18126091

    Ja kan ik bevestigen: Het is de bediening die het opgeeft

    Probleem is dat men micro-switches gebruikt (van 2x3mm!) die mechanisch onbetrouwbaar bediend worden. Gewoon zwak design.

    Die schakelaars zijn bedoeld voor telefoontjes en MP4 spelers en wekkertjes, en niet voor zoiets grootschaligs als een trillende autodeur!

    In reactie op: Versnellingspookhoes en Internetoplichters AKTIEF!!!? #18298841

    Za4ra OPC:

    Pakket heb ik via ebay besteld, en het is vandaag aangekomen en zit al in de wagen. Perfect. Het komt van PkWelt.de uit Duitsland.

    Ze hebben ook andere interieur delen die slijtage gevoelig zijn zoals de afdekkap van het stuur, waar rubber claxon knoppen zitten die zijn gaan barsten. Top! Die ga ik deze week bestellen.

    Het enige minpuntje is dat verzending 2 of 3 dagen langer duurt dan op de website is aangegeven. Waarschijnlijk geeft men de tijden aan voor bestellingen in Duitsland zelf. Bij Duitse leveranciers heb ik dat vaker gezien. Ook tracking info werkt niet. Het is dus gewoon een kwestie van geduld.

    Hartelijk dank, Rinus

    In reactie op: Zafira koelvloeistof vervangen #18298975

    Ik heb het ooit eens opgezocht: Moet rode zijn.

    Heb ook ooit wel eens op een mix van rood en blauw gereden. Nooit iets verkeerds van gemerkt, behalve toen ik eens een probleem had met mijn geheugen, en grijs grauwe troep in mijn koeltank zag zitten. Ik schrok me ongeveer dood, en dacht dat er olie in het koelwater zat, en dat ik aan een nieuwe koppakking toe was.

    Sindsdien houd ik het zuiver!

    Even nieuws tussendoor:

    Een nieuwe knoopcel van 5 cent in mijn eigen thermometertje gedaan, en extern gemeten. De temperatuur aanduiding op frontpaneel en via OBDII gaven dezelfde waarde aan als mijn eigen metertje, dus het kan bijna niet anders dan dat het de termostaat is.

    Ik zit wel met een nieuwe vraag: Hoe krijgt de fabrikant en Action het voor elkaar om aan het eind van de keten voor 5 cent een knoopcel aan te bieden. Zelfs een dropje of een mentos uit een rolletje is al duurder!

    Hoe dan ook: Maandag maar eens aan de thermostaat gaan werken!

    In reactie op: Koelvloeistof verbruik Opel Corsa C 1.2 TwinPort #18289029

    Ten eerse zou ik eens naar de olie kijken. Als die helder of zwart is is het goed. Als die een melkachtige grijze aanblik heeft is er water richting de olie gelekt.

    Hoe ziet het koelwater er zelf trouwens uit? Mooi helder?

    Verder zou ik het huidige water aftappen en er echte koelvloeistof instoppen. Als het weglekt is is er in ieder geval iets traceerbaars:
    – De UV kleurstof in de vloeistof
    – En de smaak van het goedje! Doorslikken is niet aan te bevelen, maar proeven, uitspuwen, en naspoelen heb ik ooit wel eens overleeft ;)
    Dan weet je tenminste zeker of de vloeistof die je binnen hebt liggen koelvloeistof is of iets anders

    ok….dank je

    dan ga ik maar eens beginnen om een batterijtje voor mijn eigen temperatuur meter te kopen. Dan kan ik ten eerste meten of de auto wel goed meet, en…

    Daarna kan ik in mijn pannetje water meten of de thermostaat bij de goede temperatuur omslaat

25 berichten aan het bekijken - 251 tot 275 (van in totaal 604)