Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
4 november 2015 om 17:42 In reactie op: Motormanagement lampje gaat branden boven 3000 rpm #18300947
Ik begrijp trouwens niet goed hoe je rotte eieren lucht uit je uitlaat kunt ruiken. Die lucht komt van H2S, en moderne brandstof en olie is goed gereinigd en heeft geen zavel.
Rijd je op zelf gemaakte bio brandstof? Of bedoelde je gewoon “het stinkt heel erg”.
4 november 2015 om 17:37 In reactie op: Motormanagement lampje gaat branden boven 3000 rpm #18300946Als je geen haast hebt kun je een OpCom via aliexpress bestellen voor 20 euro…..Dat is goedkoper dan het service tarief voor foutlezen en/of resetten.
Of zon mooi blue tooth kastje, en het programma Torque Pro op je telefoon (handiger, maar kan iets minder)
Volgens mijn “Chinees blue-tooth kastje” heeft de ECU een geheugen waarin hij o.a. opslaat welke fouten er zijn, en hoeveel goede ritten er al gepasseerd zijn zonder dat de fout zich heeft herhaald. Sommige fouten zouden daardoor vanzelf weer kunnen verdwijnen, maar ook “langzaam” terug keren. Er wordt gesuggereerd dat het lampje voor sommige foutjes lang niet altijd onmiddellijk aangaat, maar alleen als ze herhalend voorkomen.
Ik vroeg me af of zo’n geheugen inderdaad bestaat, en hoe je het kunt schoonvegen.
En een test die geen geld kost en makkelijk te doen is:
Krik de voorwielen eens op en kijk of er verticaal of horizontaal speling is. Op die manier heb ik ooit ontdekt dat er veel speling zat in het de “kogelkop” van de stuurstang.
Zit die functie “ecu start met factory settings” ergens in OpCom?
En wat moet ik doen als ik het leerproces opnieuw wil starten, met factory settings als default startpunt?
4 november 2015 om 16:13 In reactie op: Motormanagement lampje gaat branden boven 3000 rpm #18300940Rene…..heb je een OBD uitlezer of OpCom om error codes uit te lezen?
Zo niet gebruik de methode die liviu net aangaf doormiddel van “knipper codes”. Het is wat omslachtiger, maar het werkt ook.
Zonder codes is het moeilijk er iets zinnigs van te zeggen
Inderdaad Dolby
Zafira zonder EGR: Die bestaan wel, maar het zijn er niet veel. De mijne komt uit 2001, dus dat was mee van de eerste geloof ik.
3 november 2015 om 18:22 In reactie op: Is brandstof-filter vervangen bij volle tank een goed idee? #18300764Is gelukt zonder problemen. Er komen een paar druppels uit, maar het gaat niet eens stromen. Er was geen hevelwerking.
Als ik mijn P130 niet binnen 6 maanden weet op te lossen ga ik diezelfde kant uit :(
Robbie: Wat ging er precies kapot aan die sensoren toen jouw ECU er drie op rij “vernield” had?
Stond de verwarming continu aan waardoor ze onnodig lang en hoog opgewarmd werden?
Of werd het signaal niet goed versterkt, en werd een verouderende sensor onterecht te vroeg “afgekeurd”?
Heb je die sensors wel eens achteraf nagemeten, of in in andere wagen geprobeerd?
Last van marters die een stuk kabel eruit hebben gegeten?
Vorig jaar miste ik ineens 10cm bougie kabel ;) (Dat was in een Ford Ka trouwens, niet mijn Zafira)
3 november 2015 om 09:22 In reactie op: Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004. #18300612Na nog wat lezen op engelse internet sites wat extra mogelijke oorzaken gevonden, en het lijstje helemaal bovenaan aangevuld op 3-11-2015 om 10:11
2 november 2015 om 23:00 In reactie op: Is brandstof-filter vervangen bij volle tank een goed idee? #18300761Dat is precies wat ik even wilde weten….Dank je
Ik vroeg me al af of ik 5 emmers als “lekbak” gereed moest zetten voor noodgevallen ;)
2 november 2015 om 22:55 In reactie op: Is brandstof-filter vervangen bij volle tank een goed idee? #18300759Wim:
En die Vectra-B Wim, hevelt die zichzelf niet leeg? ….want:
Door hevel werking kan hij eventueel toch leeglopen, ook al zitten de slangen aan de buitenkant hoog.
Is jouw ervaring dat de stroom vanzelf stopt?
2 november 2015 om 22:49 In reactie op: Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004. #18300610bart…..dat andere topic zal vanzelf uitsterven, want het is opgelost. De door fsrs geleverde sensor was een namaak van Delphi, en is dus niet zo goed als een echt origineel van GM, die overigens met 199 euro 2x zo duur is, en uit een fabriek van Bosch komt, hetgeen ook te zien is aan de gebruikte draad kleuren wit-zwart-wit-grijs zoals bij Bosch gebruikelijk is.
Als iemand bij het vervangen van de distributie riem de temperatuur meter kabel “per vergissing” heeft doorgeknipt, en het ecu-einde ergens achter de distributie riem doos heeft weggestopt, dan is hij erg slordig bezig geweest. Ik ben benieuwd wat er gebeurd is.
Heb je al zo’n Chinees OBD kastje van 20 euro dat je met je telefoon via bluetooth uit kunt lezen? Dan kun je in ieder geval zien of de ECU/controller er van op de hoogte is wat er door de temperatuur sensor wordt uitgezonden. Samen met het programmaatje Torque Professional van 3.5 euro heb je dan iets moois dat je altijd bij je kunt hebben. (Bijna zo mooi als een echte OpCom met Notebook)
2 november 2015 om 22:34 In reactie op: Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004. #18300608Het aantal commentaren is nu wel erg laag. Betekent dat dat mijn lijstje aardig compleet en op orde was? Of betekent het dat er heel weinig echte professionals op dit forum zijn?
Heren
Kijk ook eens naar het vandaag door mij geopende topic “Het P130 probleem en andere oorzaken dan Lambda 1”
Jullie commentaar zou daar meer op zijn plaats zijn.
De focus van dit topic hier is over “Origineel versus Namaak”, de rest staat opgesomd bij “Het P130 probleem en andere oorzaken dan Lambda 1”
Hoe meer ik hier bijleer, hoe blijer ik wordt met mijn oude Zafira A uit 2001:
Geen EGR klep…..en bijbehorende problemen
Geen elektronische thermostaat……maar mechanisch en betrouwbaar
Tja…. ik heb wel elektronika gestudeerd, en weet daarom als geen ander dat puur mechanische oplossingen vaak veel betrouwbaarder zijn dan de mooiste elektronika ;)
Het mag dan niet de zuinigste en schoonste wagen zijn…..maar wel de betrouwbaarste……en de best begrijpbare (en voor een hobbyist is ook dat laatste heeeeeel belangrijk)
Ik heb in ieder geval een Z18XE en heb net een nieuwe unit geplaatst.
Het was trouwens niet 100% dezelfde als er al in zat: De nieuwe unit heeft net als de oude een thermostaat, en een temperatuur meter met elektrische connector als aansluiting, maar ook nog iets “nieuws” dat er uit ziet als een 2e temperatuur meter, voor een referentiemeting of zo. Die tweede sensor heeft geen echter stekker, maar een pinnetje dat optimaal is om een meetpen of krokodilklem aan te hangen van een multimeter. Blijkbaar kan een auto zaken in zich hebben die niet in gebruik genomen zijn, maar waarvan je wel handig gebruik kunt maken.
Hi Wim……ik begin het te snappen
Die nieuwe Delphi is dus niet origineel en geeft problemen.
En die universele die ik tijdelijk er op heb is een Bosch. Die doet het al beter omdat het waarschijnlijk een echte Bosch is, maar is mogelijk toch niet helemaal ideaal omdat er zo een aansluitblok in de kabel hangt, en omdat de kabellengte mogelijk niet helemaal 100% goed is.
De sensor die ik net uit de prullenbak heb gevist, en die mogelijk nog goed is als er een andere oorzaak achter de P130 fout school, heeft de draden in de kleuren: wit zwart wit grijs, en dat zijn dezelfde kleuren die Bosch gebruikt. Er staat trouwens geen opdruk op met de naam Bosch. De opdruk luidt GM09202757 / 12V en daarachter iets minder duidelijk leesbaar dus mogelijk niet helemaal correct: STEMEN / SNN 91701.
Overigens: De kleuren van de draden van Bosch en het origineel zijn dan wel gelijk, maar de behuizing van de universele bosch is helemaal anders dan die van het origineel. Die komen dus van een totaal verschillende productielijn.
En hier wordt ik dus niet gelukkig van: Ik had de connector van mijn origineel eraf geknipt om die te gebruiken bij de bosch universeel sensor, terwijl de originele mogelijk nog helemaal goed was, en de P130 fout een andere oorzaak had :???:
Dan nog even dit om verwarring te voorkomen:
De thermostaat regelt de motortemperatuur. Dat is het aller belangrijkste.
De temperatuur meter meet het alleen.Als de eindstand van de temperatuur verschilt tussen bijvoorbeeld langdurig stationair draaien bij stilstand, en bij het maken van een ritje, dan is er iets met het regelgedrag van de Thermostaat. In het ideale geval moet de regelaar in beide situaties exact dezelfde getalswaarde kunnen opleveren (wat dat getal dan ook precies is).
Als het stabiel is dan moet de temperatuur uitlezing het getal laten zien dat overeenkomt met de thermostaat specificatie.
Bij mij is dat voor mijn Zafira met Z18XE de waarde 92C. De thermometer en thermostaat zitten samen in 1 huis, en kunnen het gemakkelijkste samen vervangen worden. Ik geloof zelfs dat de losse onderdelen niet los te bestellen zijn, en als het te doen is is het niet makkelijk. Ze zitten, als je voor de geopende motorkap staat, links boven bij het einde van die dikke koelslang.
bass27:
Ik ben het met je eens. FSRS heeft het goed gedaan. Ik had zelf beter moeten opletten
Maar nu zit ik wel met gebakken peren: 99 euro uitgegeven aan een niet originele sensor (terwijl ik origineel had willen hebben), en nog steeds met met P130 foutmelding, zonder dat ik 100% zeker weet of dat wel van die sensor komt. Nu moet ik misschien 199 uitgeven aan een originele sensor, en kom er dan misschien achter dat de sensor het probleem niet was, maar dat er een andere oorzaak was. :hmmz
2 november 2015 om 17:05 In reactie op: Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004. #18300607SimpleFace: Verder rijdt hij geweldig. Verbruik weet ik trouwens niet, ik ben te nonchalant om dat zelf bij te houden. Ik zal in de boordcomputer kijken, maar ik weet zeker dat het hoog is want ik rij al 4 maanden “Open Loop”.
Mijn enige achterdocht en twijfel is dat ik, tegen mijn wens in, toch een nieuwe lambda sensor heb gekocht die geen echte origineel is maar Delphi. Het kost me 199 euro om een echt origineel te krijgen via FSRS, dus eigenlijk wil ik wel heeeeeel zeker zijn dat het niet een van die andere oorzaken is.
-
AuteurBerichten