Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerMario, ze zien er niet fout uit. Maar BBS en een Monza vind ik vaak een goede combinatie.:thumbup
rinus de boer
DeelnemerDie metallic groene E1 is echt wel een mooie bak.
rinus de boer
DeelnemerAlleen de Sennie B is totaal anders, die deelt niet zoveel met de A (alles is aan te passen uiteraard, maar toch). En daar was ook geen Monza versie meer van.
rinus de boer
DeelnemerVoor 68 K koop ik wel iets mooiers (een hele puike Corvette, en een heleboel andere muscle cars, of iets mooi engels, Aston Martin bijv.) en een originele Viper komt dan ook in het bereik. En dan hou ik nog dik geld over.
rinus de boer
DeelnemerDe A1 is er vanaf 1978 tot en met 1982
De A2 is vanaf 1983. Produktiejaar 1982 was een overgangsjaar. Deze had een A1 buitenkant en een A2 binnenkant, een soort A1 1/2 , zeg maar..
Bij de A2 verschillen de bumpers (kunststof ipv chroomstalen), de motorkap, grille, koplampunits. Bovendien verschilt het chroomwerk op de A-stijl. Bij de A1 is deze in het geheel dun, bij de A2 loopt deze dik uit aan de onderkant bij de A stijl. Bij de A2 zijn de chroomlijstjes bij de voorste knipperlichten op het spatbord vervallen. Tussen de achterlichten zit een A2 een relfectieplaat, bij de A1 niet.
De A2 heeft op de injectiemotoren op de latere bouwjaren een ander injectiesysteem (met gele injectoren en geen afsluitweerstanden meer gemonteerd op het binnenscherm). De 4 traps automaat deed zijn intrede (standaard vanaf 1985).Andere radiateuren met een gesloten koelsysteem (geen vuldop op de radiateur meer)
Plaatwerk (op de motorkap en paravan na) bleef hetzelfde. Het interieur verschilt totaal van de A2 ten opzichte van de A1. Ander dashboard, ander stuur, andere middentunnel, andere deurpanelen en stoelen. Recaro’s in de GSE (vanaf 1983), maar ook als optie leverbaar op de normale Monza.
De vlamdover in de voorpijpen van de A1 verviel, de A2 heeft 2 losse pijpen.
De A1 en A2 werd standaard op 14 inch Ronal velgen geleverd, als klantenoptie op 15 inch. Vanaf 1985 konden ook de GSE velgen als klantenoptie op een normale Monza geleverd worden.
Bij de A2 vervalt het Comfort en het Sportpakket. Echter alle opties blijven behouden, maar nu kunnen de klanten alles dwars door elkaar kiezen. Ik heb een brochure uit 1985, en de optielijst is echt ellenlang.
De GSE had ipv chromenlijsten mat zwarte lijsten en zijskirts plus achterspoiler en 15 inch GSE velgen.
De ABS modellen hadden twee versterkingsbrackets tussen het binnenscherm en de veerdomes.Duitse auto’s zijn veel vaker full options, Nederlandse auto’s zijn vaak kaler uitgerust.
Even een paar verschillen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door GSE
Bij een 6 cil kan ik me nog wat voorstellen maar bij een 4 cil oliedruk problemen met dit weer klopt niet:
Sensor kapot
Pomp slechte toestand
overdruk ventiel klemt
olie te dun
kabelbreuk in kabel op sensorBen, bij een sensor kapot of kabelbreukje zou het lampje ten allen tijde moeten branden. De originele poster geeft aan, dat het lampje alleen brandt tijdens stationair lopen. En dat kan duiden op een lage oliedruk bij stationair. Een slechte pomp of te dunne olie kan dan een oorzaak zijn.
Maar ook bij gebruik van 10W40 zou die bij stationair genoeg oliedruk moeten hebben.
rinus de boer
DeelnemerIk bracht vanmorgen mijn Monza voor de APK bij mijn garage. Komt de monteur schoorvoetend aan me vragen of ik geen interesse had voor een Kadett E uit 88 (want jij bent toch een Opelman?). Helemaal in nieuwstaat, door een ringetje te halen, altijd door hem onderhouden, en van een oudere baas, die de slooppremie mede gebruikt om een MPV (vanwege de hogere instap) mee te bekostigen.
Ze houden Kadett een tijdje “achter”, want ze vinden het veel te zonde om zo’n goede auto naar de shredder te laten gaan.
Tja, had ik de Swift niet gehad als daily, had ik er wel oren naar gehad. Maar 4 auto’s voor de deur is te veel.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door calibra-91
nice wagen.alleen ik hoor zo vaak iedereen over een sloop premie voor je oude wagen.nu rij ik een 89 kadett sedan maar heb nog nix binnen hoor dat ik hem voor een slooppremie kan inleveren.houden zoOh, ik heb wel brieven binnen gehad, hoor, van garagebedrijven. Zo in de trant van…Voor je Monza krijg je 750 Euro slooppremie:o, als je bij ons een Renault koopt. Om je te bescheuren :puke
rinus de boer
DeelnemerHoewel erg persoonlijke smaak, en ik altijd voor origineel ga, vind ik het nog geen eens lelijk. Hier is best wel over nagedacht, en het is goed gedaan. Zo had de A3 of A4 eruit kunnen zien.
rinus de boer
DeelnemerHoe lang blijft de carrosserie heel?:hmmz Op deze hoeveelhied PK’s is het helemaal niet berekend volgens mij.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door GSE
Ik heb het ff opgezocht in het werkplaats handboek en de bestuurderskant vervang je vrij simpel door bij een A2:De kap los te draaien die tegen je tellerbak aanzit en dan de hele handel waarin je lichtschakelaar zit los te halen dan kun je der goed bij.
En de bijrijders kant haal het handschoenvak los en dat luchtblaas ding (ff die zwarte verstelbare dingen loshalen) dan kun je daaronder wat schroeven vinden en dan kun je der zo bij.
Valt wel mee met werk,zat me in de kop dat het veel erger klusje zou zijn.
Volgens mij had ik al zoiets in die strekking vermeld :D:D:D
rinus de boer
DeelnemerDie hele sloopregeling sucks. Is alleen maar voor de autoindustrie en handel. Heeft niks met milieu te maken. De FEHAC heeft al uitstoottesten gedaan met een wijde variatie aan youngtimers, en daaruit komt naar voren, dat de youngtimers het helemaal niet zo slecht doen. Velen zitten gewoon qua emissie zelfs binnen de laatste normen.
In Duitsland hebben ze ook zo’n regeling. In de diverse autobladen aldaar wordt er de straat mee aangeveegd met die regeling, maar ondertussen zijn er al meer dan 1,5 miljoen (!!) youngtimers daardoor mee verdwenen. Staan vaak auto’s op de shreddeer te wachten, die echt zgan zijn. En dat alleen maar voor die belachelijke 1000 Euro. En GSE heeft gelijk. Wat komt er voor terug? Een koreaans hondehok op wielen.
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij niet. Het blokje in m’n Rekord is uit 1979, en die heeft een X op de kop staan. Een P op de kop betekent geschikt voor loodvrij. Deze zijn er rond 1985 gekomen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door bettus accu
het ligt er denk ik ook aan wat voor een muziek je luisterd….Heb je gelijk in, maar ik hou niet van boom-boom muziek, en daarin voert de bas wel de boventoon.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door henkjan_80
’t Scheelt dat je de onderdelen voor de meeste oude Benzen nog gewoon bij de dealer kunt bestellen, dat je kun je van Opel niet zeggen……..Dat is ook precies het punt waar Opel het laat liggen, de after-sales/market is waardeloos. Als ik een Golf 1 zou hebben, kan ik de hele auto nog in onderdelen bestellen bij VW. En bij MB, en ik denk ook BMW, is dat nog beter geregeld. Alleen Audi is ook een crime (vooral de jaren 70 modellen).
rinus de boer
DeelnemerJe kunt de originele voorspeakers ook als “tweeter” gebruiken. De meeste modernere radio’s kun je voor en achter apart aansturen. Stuur de voorste speakers een stuk minder aan dan de achterspeakers, dan werken ze als een middenband speaker (laag zit er toch niet in) en overstuur je ze niet.
Ik heb een (Philips, dezelfde die Opel leverde)) radio uit hetzelfde bouwjaar als mijn Monza, en die stuurt alleen de (Philips) achterspeakers aan (die aan de zijkant en van de hoedenplank zitten op de daarvoor bestemde plekken), en die zijn 60 Watt. Die geven een vol geluid, want ze gebruiken de kofferbak als klankkast. De bedrading loopt gewoon onder het tapijt door naast de dorpel.
Een sub-woofer vreet gelijk zo’n boel ruimte op in je kofferbak (en ik vind erg veel bas niet mooi, dan gaat het overheersen en klinkt de muziek niet natuurlijk).
Oh ja, en gaten maken in deurpanelen enz, vind ik not done.
rinus de boer
DeelnemerNee, niet echt. Heb nog nooit een ruitenwissermotor vervangen in al de Opels die ik ooit heb gehad.
Wat wel kan zijn, is dat je het stangenstelsel, dat de verbinding en aandrijving vormt tussen de motor en je wissers, eens goed moet smeren c.q. schoonmaken. Als dat zwaar gaat, belast het de motor onevenredig.
rinus de boer
Deelnemer@ Ron. Nee, dit is origineel. Jij hebt het overgangsmodel met de “oude” buitenkant, maar al met het nieuwe interieur.
Ja, een geweldige kwaliteit, dat is weer wat anders.
Volgens mij kun je erbij, als je de luchtuitstromingsunits links en rechts uitbouwt, en volgens mij moet het handschoenkastje er ook nog uit. Aan de bestuurderskant moet de lichtschakelaar unit (en misschien ook nog wel de zekeringenkast) er ook nog uit. Voor het nauwkeurige zou ik het even op moeten zoeken in het werkplaatshandboek.
Daarnaast heb je maar een beperkte ruimte om andere speakers erin te hangen. De originele ziten in een soort metalen chassis. Volgens mij kun je niet meer kwijt dan een 12 a 13 cm diameter.
rinus de boer
DeelnemerIn een A2 zitten ze al links en rechts in het dashboard ingebouwd. En als je dus een echte GSE hebt, dan is dat een A2, en heb je dus die speakers al.
rinus de boer
DeelnemerOf ga eens naar een youngtimer meeting toe (een Opel of algemene meeting). Daar kun je genoeg rondneuzen, en ook vragen stellen aan de eigenaars over de specifieke zaken van een bepaald model. Zijn de ideale gelegenheden om je te orienteren. En wie weet, kom je wel op iets heel anders uit dan je beginpunt.
En bedenk ook. Hoe groter je budget is, des te betere auto kun je kopen (meestal).
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
ik doe er ter motivatie nog een Opel avatar bij :Dedit: voor de prijs vind ik deze commodore [geen gse] er wel prettiger bij staan:hmmz
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vqdwg1cczxoj
deze staat in de buurt van Maastricht :o
Zit ook wel werk aan, aan deze. Spatbord (deuken, 2 kleuren groen), rooster in de achterstijl mist en waarschijnlijk meer, maar wat je niet ziet op de foto. Wel het mooiste Commo model, vind ik althans, zo’n coupe.
rinus de boer
DeelnemerStaat hier al ergens anders, maar hierbij de mijne.








Rekord E1 Berlina 1.9N (Belgische uitvoering) 1980 (eigenlijk van 11 december 1979, maar op 1 januari 1980 afgeleverd)
rinus de boer
DeelnemerOf je V-snaar, die heel lichtjes slipt op de poelie’s, vooral bij wat meer toeren?
rinus de boer
DeelnemerMisschien heeft M&M in Dronten die liggen. Daar zag ik een heleboel E2 plaatwerk in de schappen staan.
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij niet. De Sennie bumper heeft een andere maatvoering, is groter dacht ik.
-
AuteurBerichten