rinus de boer

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 1,087)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Ik weet het niet meer hoor #17532846
    rinus de boer
    Deelnemer

    Belachelijk, dat die gasten can Carglass je raam er niet willen trekken trekken vanwege de sierlijsten. Dan doe je die er toch later in, nadat het rubber zit. of is dat niet mogelijk (lijkt me sterk). Vroeger hadden heel veel auto’s sierlijsten in de rubbers, en die kennis hoe dat te doen zou nu verdwenen zijn?

    In reactie op: Monza gekeurd #17486750
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ziet er visueel in elk geval stoer uit. :wors

    Met de aansluitstukken neem ik aan dat je de pijpjes voor de pot bdoelt.

    In reactie op: Monza deur bijrijderskant #17531755
    rinus de boer
    Deelnemer

    Mario,

    Ik zou hem gewoon houden. Zoveel plaats neemt hij toch ook niet in beslag (en je hebt straks een garage !!!) Je hoeft maar 1 keer een onverlaat te hebben die het portier in deuken rijdt, en dan heb je wel mooi een vervangend exemplaar staan. En om dan weer een ander portier te gaan zoeken (die dan hoogstwaarschijnlijk weer duurder is), kan ook weer een crime zijn.

    Ik doe onderdelen altijd pas weg, als de auto ook weg gaat (en er niet een zelfde model terug komt) Houden dat ding dus..

    In reactie op: Monza gekeurd #17486748
    rinus de boer
    Deelnemer

    De verkrijgbaarheid van uitlaatjes van de Monza begint echt wel een probleem te worden zo langzamerhand. Het zou mooi zijn, als een aftermarket fabrikant er weer eens een 100-tal zou aanmaken. Volgens mij vliegen die de toonbank over. Dan koop ik gelijk 2 achterdempertjes, die slijten het hardst. Hebben is hebben.:P

    Ook de achterdemper van de mijne wordt minder. Ik heb hem vorig jaar al gerepareerd met “vloeibaar staal” , en dat gaat tot nu toe goed (ik heb wel een goede 2de hands ter vervanging al op de plank liggen). En ik heb ergens in 1 van van middendempers een rammel zitten (al vanaf het begin), die ophoudt zodra de demper warm is. Maar geen lekkage, dus ik stoor me er niet aan.

    In reactie op: Ik weet het niet meer hoor #17532844
    rinus de boer
    Deelnemer

    Bjorn,

    Heel bewonderenswaardig dat je het zelf wilt doen :wors Maar niet zelf lopen k*tten als het niet meer lukt, maar gewoon bij een ruitenboer gaan zoals Carglass. Die gasten hebben gewoon de juiste gereedschappen en trucjes.

    En net wat de anderen zeggen, je gaat je auto toch niet wegdoen, omdat je een voorruit er niet in krijgt. het is toch ook niet je dagelijkse auto, toch?

    In reactie op: Monza gekeurd #17486740
    rinus de boer
    Deelnemer

    Mijn Monza is nu (tijdens mijn bezit) 3 maal gekeurd, en er was nooit wat aan. Ik laat altijd wel een grote en het jaar daarop een kleine beurt uitvoeren (dus om en om).

    Alle benzine slangen bij de tank en pomp heb ik vorig jaar voor de zekerheid vervangen, na het constateren van een lekkage, die, raar genoeg, maar af en toe optrad. Ook het benzinefilter is toen gelijk vervangen. Dit jaar is buiten het normale onderhoud alleen de waterpomp (lekkage) en thermostaat vervangen, alsmede het gehele koelsysteem doorgespoeld en voorzien van nieuwe koelvloeistof.

    En dat is het zo’n beetje.

    In reactie op: Meer bekent over deze monza #17530619
    rinus de boer
    Deelnemer

    Charlois187 (zit op dit forum) kent deze auto. Die heeft hem wel eens in het echt gezien. Auto komt uit Spijkenisse (in de buurt van Rotterdam) U2U hem eens even.

    In reactie op: Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen] #17527933
    rinus de boer
    Deelnemer

    origineel gepost door GSE

    Op de A2 met C30NE 4-gang automaat liggen de Ronal 7J Manta 400 velgen met 205/60-15 en die loopt rond de 1 op 9 op benzine,al rij ik daar wat rustiger mee omdat ik um voor te toeren gebruik met mooi weer ipv dagelijks werkpaard.

    Zie je wel, dat je het kan, Ben ;););)

    In reactie op: Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen] #17527932
    rinus de boer
    Deelnemer

    Even mijn gegevens aangepast/aangevult.

    RINUS DE BOER:

    MONZA A2 2.5 E automatic
    bandenmaat: 195 14 HR 70
    cilinderinhoud: 2500 cc
    transmissie: 4 gang automaat
    brandstof: Benzine
    verbruik: 1:11 (lange trajecten), plm. 1:9 (korte stukken)

    Ik tank om en om 95 en 98 (bij halve tank, blijft het octaangehalte hoog genoeg), bij de Tinq in mijn dorpje (is meestal Gulf, want die bevooradingstankwagens zie ik meestal staan) en om en om een beetje loodvervanger erbij.

    In reactie op: Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen] #17527900
    rinus de boer
    Deelnemer

    Al wel eens meer gesteld hier, maar ik haal op lange stukken ergens tussen de 1 op 11/12, bij 110 Km/u gemiddeld, 2.5 motor en 4-bak. Ik rij ook wel eens 130, maar ik heb de auto nog nooit hoger dan de 160 gehad. Ook trek ik nooit ver door, 3500 RPM is wel het hoogste waarbij de bak overschakelt. Kick-down gebruik ik zelden, soms bij het inhalen op een provinciale weg. En ik gebruik de auto nooit voor korte afstanden.

    Het is voor geen meter geen sportwagen, dat zit niet het het karakter van de auto (te log en te zwaar, en het is geen bochtenridder), ook de GSE niet, maar het is meer een GT (Gran Tourismo), een auto op met behoorlijke snelheid lange stukken af te leggen op een zeer comfortabele wijze. En zo heeft Opel de auto ook in de markt gezet toendertijd. Het is inderdaad een cruizer.

    En ik moet stellen, dat met de simpele techniek, het hoge eigen gewicht en relatief lage vermogen, Opel toch in die tijd het niet slecht heeft gedaan gezien het verbruik. En alles hangt van je rechtervoet af, als puntje bij paaltje komt.

    En natuurlijk kun je allerlei aanpassingen doen aan het onderstel en motor, maar ik ga uit van het origineel. Mocht je een Opel met een meer sportieve inslag willen, dan kan je beter een Manta nemen, die ligt strakker op de weg (van huis uit al).

    In reactie op: opgelost #17525490
    rinus de boer
    Deelnemer

    Gebruik hier voor de CIH-tjes altijd 15w40. Dat is wat Opel voorschrijft.

    In reactie op: 3 traps automaat 2e vraag #17524825
    rinus de boer
    Deelnemer

    Volgens mij is de TH180 zowat in elk model gebruikt. Kadett, Manta, Ascona, Rekord, maar ook Senator en Monza. En dat is volgens mij allemaal dezelfde bak.

    In reactie op: wanneer een berlina #17524769
    rinus de boer
    Deelnemer

    Een Berlina was gewoon de duurste uitvoering van het model. Maar daarnaast kon je nog vele klantenopties daarbovenop bestellen.

    Maar standaard zowiezo uitgerust met velours, veel meer chroom, vaak andere velgen en getint glas..

    In reactie op: Holden [Opel] Commodore #17524284
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ik vind het niet “fout” staan, die kleine koplampen en doorgetrokken spatborden. Alleen het grilletje is een beetje knullig.

    In reactie op: rekord diesel #17523202
    rinus de boer
    Deelnemer

    Volgens mij waren ze best betrouwbaar, maar wel retetraag. Je ziet er niet zoveel meer.

    In reactie op: smering problemen #17522837
    rinus de boer
    Deelnemer

    Misschien weer eens een domme vraag van mij, maar hoe werkt het dan, als de pomp niet zelf aanzuigend is? Hoe brengt deze dan de circulatie op gang? Ik heb bij Opel het principe van de tandwieltjes nooit echt begrepen.

    In reactie op: et waarde Monza A1 #17493182
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ziet er niet uit alsof dat “spontaan” erin gekomen is. Kost je weer anderhalf tot 2 meier om dat weer gedaan te krijgen.

    Dat “scannen” doen ze met een spectraalmeter. Dat kan men exact bepalen wat de veroudering en “kleurgehalte” van de lak is, en op deze manier bepalen ze uit welke pigmenten (ingredienten) de lak moet bestaan.

    Op deze wijze is het met mijn auto ook gedaan.

    In reactie op: wie heeft rekord station gekocht ??? #17522287
    rinus de boer
    Deelnemer

    Op de foto’s vond ik het al een rammelbak.

    In reactie op: et waarde Monza A1 #17493177
    rinus de boer
    Deelnemer

    Hee Mario,

    Balen man. Weer zo’n onverlaat (laat ik het maar elegant zeggen), die niet met z’n handjes van iemand andermans spullen af kan blijven.

    Maar eh, je bent toch nu ondertussen All-Risks verzekerd? Dan wordt dit gewoon gedekt.

    In reactie op: Senny 3.24v #17519741
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ik heb 17 jaren bij Fokker gewerkt, en daar werden de “motorbokken” (motorophangconstructie) ook gelast. Ook die werden met rontgen gekontroleerd, of deze 100% door en door waren. En ja, er was altijd wel een miniem gaatje of iets dergelijks te zien. Maar zolang dat binnen de toleranties zat, was het aanvaardbaar.

    De motorbokken kregen daarna een “Iridite” behandeling. Dit is een chemisch proces, waarbij kunstmatig (door middel van chemicalien) een oxidelaag wordt aangebracht, die enorm hard is en die 100% afsluit. Hierdoor werd verdere corrosie voorkomen (voor de totale levensduur van het onderdeel). Daarna werd het geprimerd en afgelakt.

    Oxidatie begint meestal net na de las. Daar is lokaal warmte ontrokken, en de kristalstructuur van het materiaal is door de verhitting kortstondig veranderd. Het is dus zaak, om die plekken dus een goede preventie te geven.

    In reactie op: Senny 3.24v #17519737
    rinus de boer
    Deelnemer

    Het enige, waar je echt niks tegen kan doen, is corrosie vanuit het staal zelf. Hier bedoel ik dus mee, dat het percentage vervuiling dat het staal in zijn kristallijne structuur herbergt, ook de mate bepaalt van corrosie van binnenuit. Ik weet, dat bijvoorbeeld Opel, in de jaren 86 tot zeker 88 een mindere kwaliteit staal heeft gebruikt (meer vervuiling binnenin, o.a. zwavel)

    Deze vervuiling wordt o.a. veroorzaakt door het percentage aan oud staal, wat vermengt wordt met nieuw staal tijdens het aanmaakproces.

    VW heeft rond 1979 Pools staal gebruikt, wat van mindere kwaliteit was, en iedereen kent natuurlijk het drama van de Alfa Sud, dat naast een slecht produktieproces en afwerking, ook nog eens gebouwd werd met een inferieure staalkwaliteit.

    In reactie op: Senny 3.24v #17519735
    rinus de boer
    Deelnemer

    Bovenstaand verhaal is mede de reden waarom mijn Monza nog in de wereld is, gezien de ronduit belabberde roestpreventie van de fabriek uit.

    De orginele eigenaar heeft de auto toendertijd helemaal vol laten lopen met wax, en de onderkant een Dinitrol behandeling gegeven (heb ik de papieren nog van). En de man heeft toen ook netjes de tussentijdse kontroles laten uitvoeren.

    Mijn Rekord heeft 30 jaar geleden een Terosol behandeling gehad (ook een Dinitrol/Tectyl variant) door de eerste eigenaar, en dat is ook het behoud van de wagen geweest.
    Het enige, wat een klein beetje door roest was aangetast, waren de onderste vleugels van de voorschermen (daar waar hij vastzit aan de dorpel, bij de bevestigingsbout), en een klein hoekje van het portier aan passagierszijde, maar niks schokkends.

    In reactie op: Wat gekloot met de Monza #17515233
    rinus de boer
    Deelnemer

    Die ruitenboeren gebruiken daar toch een soort pees voor?

    In reactie op: rekord carvan gezocht #17510724
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ik heb ook maanden naar een Rekord gezocht (geen caravan, maar een sedan), ik heb er vele gezien, en eigenlijk allemaal hadden ze wel wat (in verschillende gradaties). Nu is dat niet erg, zolang het maar binnen de perken blijft. Ik verdisconteer gelijk, als ik een auto zie, de kosten van het opknappen in mijn achterhoofd.

    Maar ik had als voorwaarde, dat er geen laswerk aan zou zitten, dat het onderstel en transmissie (dus ook motor) goed zou zijn. Want dat zijn de dingen, die ik altijd moet uitbesteden.

    Maar ik heb nu een mooie Berlina E1 1.9n , voor de prijs die ik in mijn hoofd had, een lage kilometerstand en met minimaal werk eraan gehad. (Zie draadje Show hier je Rekord)

    Dus, beter wat langer rondsnuffelen dan te snel een exemplaar kopen.

    In reactie op: et waarde Monza A1 #17493168
    rinus de boer
    Deelnemer

    origineel gepost door charlois187

    Enne Rinus…..Ik bel je van de week even om hem bij je te komen showen:cool:

    Is goed !! Laat maar zien dat ding !! Ik ben alleen woensdag avond niet thuis. Dan heb ik een D&D sessie. De rest ben ik er wel.

25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 1,087)