Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door frademaker
origineel gepost door rinus de boer
Het enige wat tegen zou kunnen vallen, is het verbruik bij dagelijks gebruik. Reken op benzine rond de 1 op 9 a 10 (kan misschien nog iets zuiniger) op de snelweg, in de stad natuurlijk duurder. En bij gas heb je een hoger verbruik.
Maar het verbruik vind ik niet zo’n punt, want het is toch niet mijn dagelijkse auto. Daarnaast vind ik de 6 pitter toch relatief zuinig, mijn Rekord met 1.9n blok doet niet veel beter (1 op 12) en m’n Kadettje (1.2n blok) doet ook ongeveer 1 op 13.
Vind deze cijfers niet echt realistisch!,
We rijden hier verschillende senator,monza,commodore’s
En de 1 op 9 a tien halen we echt niet denk eerder aan 1 op 7 gemiddeld!;).
En op gas zelfs 1op 5/6Toch wel, het zit in je rechtervoet. Ik heb met de Monza zelfs 1 op 11 gehaald. (automaat 4-bak), en dan met 110 Km per uur gemiiddeld en op een lang traject. Plm. 760 KM op 1 tank gereden, en had nog 5 liter over.
En er staan echt maar 167 Monza’s op kenteken geregistreerd in Nederland, en 434 Sennies (A en B), Commo 377 stuks en 968 Rekords (E1 en 2). Dit zijn cijfers van de Bovag-Rai 2008.
rinus de boer
DeelnemerEn anders heeft Kees Wesdorp (in Stavenisse) ze misschien ook nog wel liggen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door louwe 16 klepper
ik heb er best vertrouwen in dat opel fanta
weet wat die doetmaar toch zou ik die matten er uihalen al was t enkel om goed te drogen
dat er vocht in je auto blijft
is nooit goedlaat je die natte dingen zitten dan trekt het voch dadelijk overal in;)
Inderdaad, en dan niet tespreken over de schimmelvorming en “het weer” (die zwarte plekken) krijgen in je bekleding. Dat krijg je er nooit meer uit.
rinus de boer
DeelnemerDie onderwaardering zie je terug in de produktieaantallen, die voor een autofabrikant als Opel laag te noemen waren.
Door de bank vallen de onderdeelprijzen best wel mee. De meeste slijtagedelen kosten je de kop niet, en qua onderhoud kan ik nunook niet zeggen, dat een Monza/Sennie nu echt de Euro’s uit je portemonnee trekt. Een moderne Volvo kost je vele malen meer bij een grote beurt. Natuurlijk is goed onderhoud wel een pre, want dat is het behoud van je auto (geldt natuurlijk voor elke auto) . Ik beknibbel er eigenlijk nooit op.
Maar zoals bij alle young- en oldtimers, kunnen er ook dure onderdeeltjes bij zitten (radiateuren bijvoorbeeld). Het is geen Kever, waarvan alles nog nieuw te verkrijgen is tegen heel schappelijke prijzen, en waar er een heel actieve after-market voor is (ook door VW zelf).
Het enige wat tegen zou kunnen vallen, is het verbruik bij dagelijks gebruik. Reken op benzine rond de 1 op 9 a 10 (kan misschien nog iets zuiniger) op de snelweg, in de stad natuurlijk duurder. En bij gas heb je een hoger verbruik.
Maar het verbruik vind ik niet zo’n punt, want het is toch niet mijn dagelijkse auto. Daarnaast vind ik de 6 pitter toch relatief zuinig, mijn Rekord met 1.9n blok doet niet veel beter (1 op 12) en m’n Kadettje (1.2n blok) doet ook ongeveer 1 op 13.
rinus de boer
DeelnemerKilometer teller mag officieel plm 10% afwijken, hoewel ik meestal de tellers van Opel relatief nauwkeurig vind, tenminste, in mijn Opeltjes dan.
Met alleen die twee stoppen eruit, gaat je tapijt niet droog worden. Dat moet er echt uit.
rinus de boer
DeelnemerIk roep het al langere tijd, dan de Monza qua prijzen aan het stijgen is, langzaam maar zeker, maar recent gaat het harder.. Ik constateerde al een tijd terug, dat je toch zeker 3000 Euries mee moest nemen in je beurs, om een relatief goede te vinden.
Ik voel mezelf nog altijd spekkoper voor het bedrag, waarvoor ik de mijne toen heb aangeschaft, zo’n 4 jaar geleden al weer. Daar vind je ze niet meer voor, niet in die staat tenminste. Nu zit je al in de situatie, dat rond de 1000 euro voor een donorauto gevraagd kan worden.
Ja, het model wordt schaarser (160 in Nederland op kenteken, maar achter elk kenteken zit geen auto, of slapers,dus fysiek gezien er rijden er minder rond), en misschien krijgt het langzaam ook meer waardering in de youngtimer / oldie kringen.
Als ik op de engelse Monza site kijk, stijgen daar de prijzen ook, en daar is de staat van de auto meestal veel slechter dan in ons landje of in Duitsland.
Exemplaren in zeer goede staat overschrijden met gemak de 6000 Euries. En ik weet wel, het is wat een gek er voor geeft, enz, enz, maar dat ze in waarde stijgen is een feit.
En het is niet alleen met de Monza het geval, ook andere youngtimers in goede staat, ook Opels, stijgen in waarde, en dat terwijl de markt eigenlijk op dit moment flauw te noemen is.
Om maar even wat aan te geven. Ik heb de mijne al meerdere malen kunnen verkopen voor een prijs die heel aardig in de buurt van de taxatiewaarde zat. mensen spraken me aan over de auto, op de gekste plekken, ook op m’n werk. Ook op de Rekord heb ik al verschillende biedingen op gehad, en de Kadett was zeer in de gading van de buurman.
En hoe populairder het model, des te hoger zal de marktwaarde van de auto zijn. Ik volg de prijzen op de diverse Marktplaatsen vrij nauwgezet, en de stijgende lijn is niet te ontkennen. Ook het fenomeen dat alleen de auto’s van voor 1987 houderschapvrij zullen worden, zal ongetwijfeld een rol spelen in deze trend.
rinus de boer
DeelnemerHet eerste stukje is van ijzer, als dat stukje doorgerot is heb je een probleem. Maar daarna is het rubber slang. Die loopt door de holte van je A-stijl naar beneden tot in het voorste stuk van je dorpel.
Narr achteren toe looppt het via de dakspanten achter de C-stijl naar beneden, en dan kan uit eindigen of in de reservewielbak, of zoals bij de latere Opelmodellen, na je achterwielen door het eindstuk heen.
rinus de boer
DeelnemerHet waren toendertijd de duurste Opels die in de catalogus stonden, dus voor veel mensen, maar zeker de Opel clientèle, vaak financieel onbereikbaar. Opel wilde ook met de Monza en de Sennie klanten weghalen bij o.a. Mercedes en BMW, maar dat is toch nooit gelukt. Het imago van Opel was niet sterk genoeg om klanten van die andere merken over te laten stappen, en ook kwalitatief gezien heeft Opel hier en daar jammer genoeg wel wat steken laten vallen bij deze modellen.
Maar hoe dan ook, heerlijke auto’s waren, zijn en blijven het. Ik heb er niet voor niks eentje.
rinus de boer
DeelnemerDe meeste slijtage delen zijn gewoon te verkrijgen (denk aan filters, remdelen, enz), maar sommige zaken zijn moeilijk om aan te komen. Bijvoorbeeld uitlaatdelen, onderste draagarmen voor, soms specifieke interieurdelen, enz. En veel plaatwerk is er alleen nog maar tweedehands te verkrijgen.
Maar er zijn verschillende mensen/bedrijven, die zich min of meer gespecialiseerd hebben in het model, zoals Opel4ever. En uiteraard zijn er genoeg liefhebbers, die het een en ander op de plank hebben liggen, en je daarom ook vaak kunnen helpen.
Daarnaast heeft Opel vaak onderdelen in verschillende modellen gebruikt, dus dat is ook wel weer makkelijk.
Het hoort er een beetje bij, het soms moeten zoeken naar onderdelen. Het is deel van de “sport”.
rinus de boer
DeelnemerLeuk, geeft gelijk een mooi tijdsbeeld.
rinus de boer
DeelnemerDan goed daarna controleren, of je afwateringsbuisjes nog open zijn en nog vast zitten bij het schuifdak. Als je de bekleding aan de zijkant van de voetenbak weg haalt, kun je die buisjes zo pakken. Zie de tweede foto hierboven. Ze hangen ergens achter het gat. Ze wateren uit vooraan in de kokerbalk (hetgeen ik een domme constructie vind).
Ik heb daarom die buisjes verlengt, en ze komen nu anderhalve centimeter er buiten uit in het eerste gaatje in de dorpel (links en rechts gedaan). Nu watert het dus het gelijk buiten de wagen uit, in plaats van erin. Dit heb ik gedaan bij de Monza en Rekord, want beide hebben een schuifdak. Het afdichtrubber rond het dak (is eigenlijk geen rubber, maar een soort dik vilt), laat altijd iets water door (is ook eigenlijk meer voor de lucht- dan voor de waterafdichting)
Oh ja, je kunt dat vilt per meter kopen, wil je het vervangen. maar nogmaals, bij een hevige regenbui laat dat vilt hoe dan ook iets water door. En na montage, het vilt rondom invetten, dat helpt ook.
rinus de boer
DeelnemerWas het een Rekord E1 of E2? Dan is de oorzaak van de lekkage vaak, omdat het plaatwerk achter de verstevigijngsdriehoek (achter de voorschermen, loopt vanaf A-stijl tot aan de veerdomes) wergerot is. En dan kan het water zo je interieur binnen lopen. Dit komt, omdat het water uit de paravan uitwatert achter die driehoek, om een stukje lager weer achter die driehoek vandaan te komen.
De Rekord D heeft een andere constructie.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Ruud B
Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.
De ruitenwisser werkt wel.
De ruitensproeier van de achterruit niet.
Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.
rinus de boer
DeelnemerKlopt, het is gewoon een standaard ingebouwde fout lijkt het wel. Ik heb de mijne gesteld, tot aan de nokjes toe, die dan tegen de dakrand aanvallen, en dan nog ligt de klep niet helemaal precies in lijn met de rest. Ik moet ook zeggen, dat ik weinig Monza’s zie, waar dit echt goed is. Heb je striping op je auto zitten, valt dit fenomeen des te meer op.
rinus de boer
DeelnemerDan ligt de achterkant van de klep niet in lijn met de rest van het koetswerk. M.a.w. de klep steekt dan een beetje uit naar achteren toe.
rinus de boer
DeelnemerCIH tjes schijnen het best redelijk te doen op gas, zoals je er maar normaal mee omgaat. Het zijn vooral de hogere verbrandingstemperaturen, die de kleppen en zetels de das omdoen.
Ik hoor bij de injectie systemen nog wel een problemen met back-fires, wat dan weer kan resulteren in kapotte luchthoeveelheidsmeters (luchtmassameters).
rinus de boer
DeelnemerIk zie, dat ook bij de A1 dat folie rond de tellerkast zit. Dat heb iik in m’n Rekord ook (de A2 heeft dat weer niet). Waar is dat voor? Geluidsdemping?
rinus de boer
DeelnemerJe kunt de klep makkelijk zelf stellen. Binnenin in het plafond de 2 afdekplaatjes loshalen, de twee boutjes (per schanier) wat lossen. Dan is het het mooiste, als iemand de klep “omhoog” duwt, en iemand anders op de achterbank zit om de bouten weer aan te draaien. Ligt de klep weer in lijn met het koetswerk, dan de bouten weer aandraaien. Om te voorkomen, dat de klep weer gaat schuiven, kun je de bouten borgen met locktite (of iets dergelijks).
Oorzaak van het schuiven is, dat de klep eigenlijk te zwaar is voor de scharnierconstructie (door het gewicht van de enorme achterruit).
De pennetjes in de klep schuren, en de tegenoverliggende contactjes om de zoveel tijd schoonmaken helpt veel storingen te voorkomen. De pennen zijn voor de achterruitwisser en de achterruit verwarming. Contactje op de telescoopstang voor de verlichting, zoals reeds gezegd.
rinus de boer
DeelnemerKontroleer ook eens op lekkage bij je achterlichtunits. Daar wil het ook nog wel eens naar binnen komen. (in ieder geval was dat zo bij m’n Rekord, en ook bij m’n Calibra was dat zo). Is dat zo, en de rubbers zijn nog goed (niet verdroogd) rondom de unit, dan lekker dik in de vaseline zetten en weer terug monteren.
rinus de boer
DeelnemerAls ik onder de kap van m’n Rekord en Monza kijk, zie ik “duidelijk” een verschil. Die van de Rekord lijken iets rechter te staan, en die van de Monza iets meer schuiner. Voor de rest lijkt het allemaal hetzelfde.
rinus de boer
DeelnemerAls je die 2 opstaande randen bedoelt, die tussen de veerdomes en het binnenscherm staan. Die vindt je alleen terug bij de versies met ABS, en dat was bij de A2.
Maar als je bovenstaande foto’s indrukwekkend vindt, kijk maar een naar dit engelse project van een Monza. dat is pas schrikken.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door *Jurgen*
ontsteking en contactpuntjes ook weer netjes afgesteld?Yep, dat is door de garage gebeurt. En vergeten te vermelden, maar ook nieuw erop: verdelerkap.
rinus de boer
DeelnemerAls optie zou je de hoedenplank nog altijd kunnen herbekleden in de goede kleur.
25 januari 2010 om 08:00 In reactie op: GEZOCHT Radiator Rekord E1 2.0E NU MET 'N PROBLEEMPJE #17571614rinus de boer
DeelnemerIk heb wel vaker gehoord, toen ik nog Manta’s reed, dat de 2.4 een wat zwakkere broeder uit de CIH serie is. Intern qua constructie anders dan de 2.0 en de 2.2, al lijken ze er aan de buitenkant gezien heel erg veel op. De 2.4-tjes werden ook vaak in Manta’s gezet, maar die liepen nog wel eens brokken. In ieder geval meer dan de 2 litertjes.
In de nu 25 jaar dat ik (oude) Opels rij, heb ik nog nooit een koppakking eruit gehad. Waterpompen zijn een bekend zwak onderdeel en radiateuren heb ik ook al meermalen mogen vervangen. Koelslangen gaan meestal wel lang mee. De oude messing radiateuren zijn best redelijk van kwaliteit, maar de nieuwere met de kunststof zijkanten (liggen er al in bij de D-Kadett) en aluminium tussenblok begeven het graag (juist op die zijkanten) na verloop van tijd. Bij mijn Calibra’s was het haast om de ton prijs.
rinus de boer
DeelnemerMooie locatie ook, waar de foto’s zijn geschoten.
-
AuteurBerichten