Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerVoor mijn beeldvorming… Betekent dat, Ben, dat je dus een module uit de Manta/Ascona/Rekord met E motor kan gebruiken voor de 6 pitters als alternatief?
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
Op deze hebben ze vorige week geboden tot ruim 1600 op EB :oDeze week voor een nieuwe poging wederom bij EB
meer fotos zijn bij autoscout en mobile te bezichtigen :D
echter met een vraagprijs van ruim 3000,:o
daarbij krijg je mooie chroomranden en onderlangzij mooi zwart in de lak:hmmzAls een auto zo hoog in de bodyschutz staat (ook de onderkant deuren zijn meegenomen, dan vermoed ik toch wel het een en ander. Dat is alleen maar om slechte stukken en eventueel dichtgemaakte gaten te camoufleren. Bij dit exemplaar is het niet gedaan om steenslag te voorkomen.
Bij deze opmerking in de advertentie “Das Fahrzeug ist für sein Alter in einem tadellosen Zustand, es hat nur ein Paar kleine Gebrauchsspuren, aber nichts Großes” heb ik zo mijn twijfels.
rinus de boer
DeelnemerIk heb ze besteld. Bedankt voor de tip !!
rinus de boer
DeelnemerThe 4 shift gearbox of the Rekord is different, it is indeed (quite a lot) shorter than a 5 gearbox.
rinus de boer
DeelnemerOpel4ever heeft dat ding op voorraad, nieuw.
rinus de boer
DeelnemerIk vermoed, dat het een replica is. Volgens mij klopt interieur niet, en er zitten ook 2 verschillende spiegels op (een standaard en een Engelmann).
rinus de boer
DeelnemerDoet volgens mij de mijne ook een beetje. Zal wel door het gewicht van het blok komen. Achter zit er eigenlijk niks, alleen als je tank vol zit, dan zit daar plm 70 Kg meer aan gewicht.
rinus de boer
DeelnemerDit lijkt me ook een aardig exemplaar. Een hele vroege A2.
rinus de boer
DeelnemerMet een normale accu weet je het nooit, hoe lang die het uithoudt. Ik heb accu’s gehad, die hielden het 5 jaar vol, maar ook, die na 2 jaar de geest al gaven. En er zitten bij mij toch meestal goede merken in, zoals Bosch en Varta. In mijn Monza zit een 60 Amp. Dat is genoeg, en in de Rekord een 62 Amp, en dat is meer dan genoeg. Standaard kreeg een Monza 44 (2.5 en lager) of 55 Amp (3.0) mee.
Wel eens gedacht om een gelaccu te kopen, maar kosten kosten ook gelijk wat.
rinus de boer
DeelnemerDe Aldi doet goede zaken onder de oldie Opel rijders, hahahaha. Dat hadden ze waarschijnlijk nooit gedacht.
Maar inderdaad, er zijn niet zoveel universele mattensets voor een op de vloer scharnierend gaspedaal in de handel. De meeste zijn toch voor bovenscharnierende pedalensets.
rinus de boer
DeelnemerHet kan heel goed zijn dat Ben gelijk heeft (welke Monza/Sennie is niet gelast? ). Maar het staat ook in de beschrijving, dat er aan de auto gelast is. Maar dan is het hoe dan ook wel mooi gedaan, dus daar wordt de auto niet slechter van. Ik vind voor de rest dat tie een prachtig interieur heeft in combinatie met de buitenkant, en dat de auto er zeer zeker wel “geplfegt”uitziet. Jammer van die kleine beginnende blaasjes in de portierhoek, maar dat is zeker overkomelijk. De deur laten behandelen en overspuiten (desnoods alleen onder de stootstrip, kost je ook de kop niet. Chroomwerk ziet er strak uit. Mooie velgen ook (binnenkantjes lijken wel gepolijst, want glimmen).
Tja, het is een carb motor, en het verbruik zal inderdaad best wel dorstig zijn, maar dat weet je als je zo’n auto aanschaft. Het is geen economisch “Wirtschaftswunder”. Alleen jammer van het stuur (niet origineel). Dit stuur ligt natuurlijk wel wat meer prettig in de hand dan het vrachtwagenstuur, maar ja, daar heb je mij weer, ik ga voor originaliteit als het even kan. :D
Misschien is de prijs iets aan de hoge kant (ik zou voor rond de 6000 gaan), maar als ik kijk wat een auto in een vergelijkbare staat bij The Gallerie in Brummen mioet kosten, dan zal dat er niet ver naast zitten.
rinus de boer
DeelnemerBij ons liggen ze ook regelmatig bij de Aldi. Ik heb ze in de Kadett liggen, en ook in de Swift. Er zijn 3 soorten (type A, B en C), en een ervan is geschikt voor Opels met een “vrachtwagengaspedaal”, zoals in de Monza, Sennie, Commo en Rekord. Die matten worden trouwens gemaakt in Belgie, en ze zijn inderdaad van een goede kwaliteit.
In de Rekord en Monza heb ik trouwens matten in de kleur van het tapijt liggen, met de modelnaam erop geborduurd, maar die kosten een veelvoud van deze Aldi matten.

Maar ik ga wel een setje halen voor het geval als de auto naar de garage moet. De monteurs willen daar nog wel eens met vuile schoenen de auto ingaan.
rinus de boer
DeelnemerKleine stukjes rijden is zowiezo niet goed voor een blok (minder dan 10 km). Komt het blok nooit op bedrijfstemperatuur, de olie ook niet, en je krijgt kans op sludge.
Maar dat even terzijde. GSE hier op het forum weet het meest over motorbloktransplantaties, dus als hij niet reageert op deze thread, zou je het hem kunnen vragen.
rinus de boer
DeelnemerIk heb er Philips speakers van 60 Watt inzitten. Die zijn er volgens mij door de eerste eigenaar ingezet (laten inzetten), en klinken erg goed. De kofferbak wordt als het ware ook als klankkast gebruikt. De speakers worden aangestuurd door een Philips model 850 cassette/radio, die ook toendertijd ook door Opel geleverd werd in de Monza. De voorspeakertjes worden niet aangestuurd, ook al omdat ze klankmatig heel erg afwijken van de achterspeakers. En het rendedement van die voorspeakertjes is ook al niet al te hoog. 5 Watt ongeveer?
Opel gebruikte van huis uit altijd of Philips of Blaupunkt qua radio’s en speakers. Dus misschien valt daar iets tussen te vinden.
Hoe het zit met moderne speakers c.q. radiocombinaties zit, weet ik niet. Wat ik wel vind, is dat moderne radio’s qua design meestal niet passen in een Monza.
rinus de boer
DeelnemerBlijkbaar :P
rinus de boer
DeelnemerPraat je toch over meer dan 30.000 oude Nederlandse florijnen.
rinus de boer
DeelnemerWat een gek ervoor geeft…… Maar ik denk, dat jer er 75 – 100 Euro zowiezo voor kan beuren. Maar meestal wil men dan ook een achterbank hebben, met eventueel zijpanelen.
Die Sparco’s gaan veel minder zitten, naar mijn bescheiden mening. Ik heb er nog nooit m’n draai in kunnen vinden, vanwege m’n rug. Veel mindere kwaliteit stoel.
rinus de boer
DeelnemerWat betereft de remolie ga ik helemaal mee met Ben,. Gewoon DOT 4 erin.
Met het symtheet en half-syntheet verhaal, bedoelde ik vooral te stellen, dat je het niet door elkaar moet gebruiken, of met elkaar moet mengen. Dat kan hele rare gevolgen geven. En inderdaad, ook niet lager gaan dan 10W, ook al niet voor je oliedruk, zoals Ben al verklaarde.
10W40 levert doet men het liefst erin, omdat men altijd een vat van die viscositeit in de garage heeft staan, en het is prima voor moderne blokken. 15W40 heeft men meestal niet in zo’n groot vat beschikbaar, en moet men gaan “klooien” (net zoals wij) met cans.
Ron, als je zelf gaat olie gaat verversen, vergeet dan niet een nieuwe koperen afsluitring voor je olieplug te kopen en te plaatsen. De oude niet meer gebruiken, want die kan gaan lekken.
rinus de boer
Deelnemer5W is wel errug dun……
Ik denk dat je toch op een 15W40 uitkomt, als meest universeel (dwz alle seizoenen).
Kies je voor een full- syntheet, dan kan je nooit meer “terug” naar een half-syntheet of een minerale olie. Heeft er nooit full syntheet in het blok gezeten, en ga je daarna full syntheet gebruiken, is de kans groot dat het blok de eerste duizenden kilometers olie gaat verbruiken, om daarna te stabilizeren.
rinus de boer
DeelnemerOK, maar wat is er nu kapotgegaan? Drijfstang, krukas?
rinus de boer
DeelnemerHet is en blijft een mooie bak. Die Ronals staan er super onder, vooral in de contrast met het zwart (hoewel ik het zowiezo een mooie velg vind, ik heb de mijne ook nog liggen) . En dan ook nog een rood interieur. Prachtige combinatie !! Biesje op de taille breekt mooi.
En fully loaded, ook nog eens een keer. Dat zie je ook niet vaak inderdaad. Ik hoop hem een keertje live te mogen aanschouwen.Maar de auto is me altijd bijgebleven vanwege de CD en GSE typeaanduidingen, die niet op een A1 horen te zitten, c.q. ook nooit leverbaar is geweest.
rinus de boer
DeelnemerWit is een erg goede kleur voor een Monza.
rinus de boer
DeelnemerHeb jij toen dat exemplaar van MP gekocht, met het rode interieur erin?
rinus de boer
DeelnemerDaar zijn we toch voor. :D:D:D Om elkaar te helpen, niet waar? Bovendien vind ik het persoonlijk erg leuk, dat gespit in al die uitvoeringen. En je leert elke keer weer wat bij.
Een maatje van mij vindt het altijd opmerkelijk, hoe snel ik zie dat er op een bepaalde auto iets zit, dat er of niet hoort op te zitten, of optioneel was, of dat het origineel van fabriek uit is, enz.
rinus de boer
DeelnemerIk heb in het verleden ook de achterklep wel eens weer uitgelijnd, maar na een tijdje zakt deze inderdaad weer een beetje. Je kunt hem uitlijnen met de gasdempers erop, maar je hebt inderdaad 2 man nodig. Eentje om de boutjes weer vast te draaien, en eentje die de klep aanduwt en uitlijnt. Nog mooier is drie personen (2 om te duwen aan elke kant van de klep).
Ook met de gedachte gespeeld, om de boutjes te fixeren met bijvoorbeeld Loctite, maar dan krijg je de boutjes niet meer lekker los, mocht de klep toch weer uitzakken.
Een andere optie zou kunnen zijn, om tussen de boutjes en het dak van die fixeerringen (die gekartelde) te plaatsen, alleen ben ik dan weer bang voor beschadiging aan de binnenkant van het dak, met roestvorming en alle andere ongein.
Dus ik laat het maar zo. Ik kan er mee leven, vooral in de wetenschap, dat de meeste Monza’s aan hetzelfde “euvel” lijden. En echt storend vind ik het niet. Daarnaast merk ik, dat de klep maar tot een bepaald punt verzakt, verder gaat tie niet.
Valt me net binnen… Misschien kan je ook iets doen met de twee sloten in combinatie met de slothaken van de klep. Deze zijn iets verplaatsbaar las ik in het WPHB.
-
AuteurBerichten