Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerHee Ron, hoe laat was jij daar dan? Ik heb jullie niet gezien. Wij waren er rond 13:00 uur, en we stonden met z’n drie-tjes (ik met de Monza, Mario ook, en Martijn met de Coupe C Rallye) achter elkaar gepakeerd in dat smalle straatje waar ook die blauwe Commo (die van Commo op BOF) stond met die vlaggetjes. We zijn rond kwart over drfie weer naar huis gehobbeld, want rond die tijd werd het echt stiller. Wel aardig wat foto’s geschoten, trouwens.
By the way, die groen/blauwe A2 met GSE spoiler was mij totaal onbekend (terwijl al sinds 1994 in Nederland vlgs. kenteken). Nog nooit eerder gezien.
rinus de boer
DeelnemerJongens !! Laten we het gezellig houden, en elkaars mening respecteren.:thumbup
rinus de boer
DeelnemerBij mij ook hoor. Er is zelfs een heel beroemd kwartje…het kwartje van Kok. hebben we nooit terug gezien.:o
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
maar het bekende qwartje is gevallen,
Kwartjes zijn al reeds een paar jaar uit omloop, Ron :P .Er loopt nu al een generatie rond, die niet meer weet wat een kwartje is zelfs.
rinus de boer
DeelnemerIk denk wel, wil je hem weer helemaal goed up-and-running hebben, moet je er nog zo’n 1000 Euro bijtellen aan onderhouds- c.q reperatiekosten..
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Ruud B
Ik reed hiervoor dagelijks met een Ascona B 2.0 S, en daar had ik in de stad met die 4-pitter ook hetzelfde verbruik. Dus in die zin ben ik niet duurder uit. Ik hoef nu alleen minder vaak te tanken door de veel grotere tank van de Monza. :P:thumbupOh ja, zoals ik al zei, de Rekord doet niet super veel beter (ook een 70 liter tank trouwens), en de Manta’s(wel met 2.0E en 2.2E blokjes) die ik in het verleden heb gehad, kwamen vaak ook niet veel beter uit dan 1 op 13.
rinus de boer
DeelnemerMooie bak, hoor. Ik heb een zwak voor witte Monza’s, kleur staat de auto erg goed.
Kilometerstand is erg hoog, maar hoeft geen probleem te zijn. Zolang het blok goed loopt….. Ik had vroeger een collega, die had een Ascona C 1.6 met 650 DKm op de klok, met het allereerste blokje, en dat ding liep nog als een tierelier.Goed onderhoud, weinig korte stukjes en netjes warm rijden doet wonderen. En een ander blok en eventueel bak is niet zo moeilijk te regelen. Koetswerk is het belangrijkste bij een Monza.En de auto, zoals ik uit de beschrijving lees, is het nodige aan onderhoud gedaan, het dashboard is zonder scheuren en het interieur niet verbleekt door de zon. Betekent dat tie meestal binnen heeft gestaan. Plus een berg aan onderdelen. heeft wel wat kleine gebreken, maar die zouden overkomelijk moeten zijn.
Zonder de onderdeln zou ik minder bieden, met de onderdelen erbij is het waarschijnlijk een fair bedrag.
rinus de boer
DeelnemerVind zo’n universele niet mooi. Maar de oplossing van Senatorman is erg mooi. Geweldig trouwens, dat groene interieur. Toch heel wat anders, dan die saaie interieurtjes van Opel tegenwoordig.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
die tijd, kwam zelf iets later met deze wagens in aanraking,
was idd qua auto’s mooier, en toch duurder als nu :hmmzNu zitten we de kibbelen over een paar km per tank :D
Oh ja, en in de 70 en 80’s was dit verbruik bij een auto heel normaal, hoor. Vooral bij europeese auto’s. Een Kever (toch een heel andere klasse auto als een Monza) doet met moeite 1 op 9. De Japjes waren al zuiniger, die deden zo’n 1 op 14 al, vooral de kleinere modelletjes.
En ja, op wat uitzonderingen daargelaten, vind ik de meeste hedendaagse auto’s grijze muizen.
rinus de boer
DeelnemerIk rij eigenlijk alleen maar lange stukken met de Monza, dus mijn verbruik zal iets vertekend zijn
Maar ik haal door de bank genomen 1 op 9/10, en ik heb ook wel eens 1 op 11,6 gehaald, bij een constante snelheid van 100/110 km per uur op een heel lang traject. Een actieradius van plm 700 KM moet dus mogelijk zijn (72 liter tank). Ik heb dus een ontspannen rijstijl. Ik heb eigenlijk nooit geen haast.
Stadsverkeer (zoals ik reeds zei) doe ik haast nooit met de Monza en dat zal ongetwijfeld hoger in het verbruik zijn. Maar ik heb de auto nog nooit onder de 1 op 8 gehad.
Voor de rest is het niet mijn daily driver, dat is m’n Rekord (die doet ook 1 op 11 a 12). Vanaf september vorig jaar nog geen 4000 Km op de teller van de Monza erbij gezet. Monza wordt alleen gebruikt voor naar meetings, toerritten maken, vakantie en heel soms naar m’n werk.
2.5E met 4-traps automaat, en de auto krijgt periodiek netjes zijn reguluier onderhoud.
rinus de boer
DeelnemerKijk, Ben heeft natuurlijk in zoverre gelijk, dat het wel iets beter geconstrueerd (zwaarder) had mogen worden. En zeer zeker de afwerking had beter mogen zijn. Die was fabriek af niet best, om het maar elegant te zeggen. Zonder enige mate van roestpreventie zou deze constructie na een jaar of 5 al problemen geven. En een afwatering achter de driehoeken laten lopen (of zoals van het schuifdak, in de dorpels), is ook niet slim bedacht . Maar produktiekosten waren ook toen al een hot item, en de Monza is gemaakt in een tijd, dat Opel heel veel kostenverlagende maatregelen nam, die jammer genoeg ook de kwaliteit van de auto’s niet ten goede kwamen.
En, auto’s werden toendertijd ook niet gemaakt voor het eeuwige leven, hooguit voor een jaar of 8 tot 10. En nu rijden we er al 25 tot 30 jaar mee. Dat had Opel nooit in de planning staan. Zegt eigenlijk best wel wat over de kwaliteit van de techniek, dat het allemaal nog loopt. En ja, na zoveel jaar, komen dan de zwakkere plekken in de constructie c.q. techniek naar voren.
Daarmnaast denk ik dat de zwaarte, dus het gewicht, van de 6 pitters, en ook het vermogen (voor die tijd toch zeer behoorlijk), wel wat stress in de constructie brengt na verloop van tijd. Wat zich weer uit (mede in combinatie met afwerking) in de ons zo bekende problemen.
Daarnaast zal een ruigere rijstijl zeer zeker zijn “vruchten”afwerpen in de vorm van slijtage, enz. Monza’s zijn geen sportauto’s, daar is de auto niet voor geconstrueerd, het is en blijft een Gran Tourismo. Je kan allerlei modificaties doen om de auto op een ander niveau te krijgen, maar daar doe je niks mee van af van het originele ontwerp. De auto heeft gewoon de verkeerde “genen” of DNA. Het is geen Aston Martin of Jaguar. Een Kadett Coupe C GT/E heeft meer sportieve genen in zijn koetswerk dan de Monza, die veel te log en te zwaar is..
Trouwens, ik zie bij andere Opels, die die niet op dit Rekord/Senator platform staan, dat deze problemen in veel mindere mate voorkomen op deze specifieke plekken.
rinus de boer
DeelnemerIk heb op dit moment een combinatie hiervan. Nog wel de originele driehoeken, maar wel veel dikker plaatwerk voor het binnenscherm (rondom de veerpoothoed), en dik profiel voor de voorschermbevestiging.
Er zijn gewoon verschillende manieren om naar Rome te gaan.
rinus de boer
DeelnemerZiet er niet verkeerd uit, hoor !! Wit staat een Monza beregoed. Je achterlichten en tussenbalk zijn van een normale A2, want chroomstrip. Bij de GSE antraciet.
Je woont in een leuk aflopend straatje. Makkelijk als tie een keer niet starten wil, hoef je niet te duwen :P:P:P
rinus de boer
DeelnemerJa, als ik in mijn geheugen graaf, zag die Monza er wel zo uit, inclusief de kleur. Alleen geen booskijkers, en andere velgen.
rinus de boer
DeelnemerZwiterland zit ook niet in de EU, en daarom worden die gegevens niet gelinkt.
Trouwens, naast de “standaard”uitvoering van de GSE, heb ik ook wel een “Exclusive” gezien (de Manta had die uitvoering ook). Die was donker metallic groen, groen getint glas, had groen Recaro interieur erin en was echt fully loaded. Ik weet alleen niet, of dat een origineel vanaf fabriek komende uitvoering was De Exclusive badge zat op de voorschermen en achterklep (in het wit). De auto stond toentertijd altijd in Papendrecht, en was eigenlijk mijn eerste aanraking met de Monza.
rinus de boer
DeelnemerNee, het Opel embleem in de grille is gewoon chroom. Echter de middenbiezen, die normaal ook chroom zijn, zijn antraciet (of ontbreken). Dus jouw grille is OK.
rinus de boer
DeelnemerEigenlijk zijn alle Monza’s in de basis hetzelfde. De GSE is alleen een wat sportievere uitrustingsvariant, die vanaf fabriek wat lager op z’n sloffen staat, iets stuggere vering heeft, iets grotere wielen en ik dacht ook een iets andere diameter van stabilatorstangen. En dat is het hele technische verschil met de andere Monza’s.De GSE is, zover ik weet, ook met zo’n beetje alle motorvarianten geleverd. Ik heb wel eens zelfs een 2 liter uitvoering gezien, en die was echt zo geleverd vanaf fabriek (volgens de eifgenaar).
Voor de rest zit het verschil alleen in optische zaken en het standaard Recaro interieur met het digi dash (als optie ook met gewone klokken geleverd).
rinus de boer
DeelnemerOm terug te komen op de stoelen. De normale stoelen zitten gewoon erg comfortabel, zijn breed (op het “franse” af), maar bieden genoeg ondersteuning voor je rug en onderbenen. Deze stoelen zijn ook in de Commo en Rekord gebruikt.
De Recaro’s zijn wat smaller, veel stugger, maar zitten ook goed. Maar niet voor iedereen, vooral als je wat breder of zwaarder gebouwd bent. De Recaro’s zijn meer passend bij het sportieve imago van de GSE, die de auto uit wilt stralen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door monzaruba
als het een originele GSE is, staat het ook op kenteken…:vertagDat denk ik namelijk ook. Ik heb dan wel geen GSE, maar de uitvoering van mijn Monza staat wel volledig op het kenteken, nl 2.5 E automatic. Ik weet echter niet, hoe consequent ze waren bij de RDW toendertijd.
Maar naast de exterieur en interieur wijzigingen, zou een echte GSE ook ietsje lager moeten staan (ik dacht 20 mm).
rinus de boer
DeelnemerLijkt me een goede auto, die ook nog eens uit een “goed nest” komt. Beter wat meer investeren in het begin in een goede auto, dan later de zaak opknappen/repareren c.q restaureren. Kom je meestal duurder uit op het eind. Of je moet zo’n auto voor een heel schappelijke prijs te pakken hebben gekregen, zodat die latere kosten je budget niet overstijgen.
Veel plezier met die groene !!
rinus de boer
DeelnemerIk denk, dat je budget het meest bepalend gaat worden in je keuze. (doet dat het niet eigenlijk altijd?).
rinus de boer
DeelnemerMooie foto’s, Ron, van je beide bolides. Ik hoop je binnenkort weer eens in het “echie” te zien.
rinus de boer
DeelnemerSucces met je overdenkingen !!
rinus de boer
DeelnemerIk zou er niet gek van opkijken, als de diameters van de vulpijpen bij de diverse Opeltjes gelijk zou zijn.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door eddepet007
monza s fijne auto
tja als die gast hem al zo lang op naam heeft is hij bekijken zeker waard denk ikHeb je een goed punt. Auto’s die snel wisselen van eigenaar vertrouw ik meestal ook niet. Auto’s, die lang in het bezit zijn van een eigenaar, al wil dat ook niet altijd alles zeggen, zijn meer vertrouwenswekkend.
-
AuteurBerichten