Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
Deelnemer@charlois187 wrote:
wat betreft het gorgelende geluid…ik weet precies wat je bedoelt.
Ik heb mijn monza nu 5 jaar en heb het al zo lang….geen zorgen over maken. :thumbupIk weet precies wat je bedoelt. met dat “borrelende” geluid. En ik heb de mijne nu zowat al weer 7 jaar, en hij heeft dit bij mij ook altijd gedaan. En er is nog nooit wat gebeurt. Dus geen zorgen over maken. Het model heeft nu eenmaal, laten we zeggen, zijn “karaktereigenschappen” .
En je zult merken, alhoewel je nu een nieuwe starter hebt, dat de auto in de toekomst warschijnlijk bij warme motor moeilijker (lees: je moet de starter langer laten draaien) gaat starten. Ook inherent aan het model.
rinus de boer
DeelnemerGaat aanlopen denk ik. Waarom toch van die asociaal grote velgen onder een klassieker? Krijgt zo’n statige auto een totaal foute uitstraling door. 16 inch iis groot genoeg. Mijn bescheiden mening maar.
rinus de boer
DeelnemerMooie exemplaar, en mooie velgjes eronder !! :thumb :thumb
Maar raar, dat alles in Zwtserland de gehele productiecyclys het L-jetronic systeem gebruikt is ipv het LE. Zou dat iets te maken hebben gehad met de bergen (ijlere lucht, enz). Misschien ongevoeliger daarvoor?
rinus de boer
DeelnemerIn principe kun je die inbusbout in het thermostaat huis met rust laten. Het systeem gewoon vullen, motor laten draaien met verwarming aan en de dop van het expensievaatje af, dan ontlucht tie vanzelf. Je ziet de luchtbellen vanzelf komen. Na verloop van tijd. als de motor op bedrijfstemperatuur is, even niveau kontroleren in het vaatje (want dat zakt), eventueel weer wat bijvullen. En na een goede rit het niveau weer even controleren en eventueel bnijvullen. Dat is alles.
Zo heb ik het al verschillende malen gedaan. Ik vervang de koelvloeistof om de 3 a 4 jaar.
rinus de boer
DeelnemerJa, die van de 1900 en 1700 zijn kleiner, ook qua vermogen. Maar volgens mij vanaf de 2 liter zijn ze het hetzelfde. Die uit de Manta(20E) is (ziet er in ieder geval hetzelfde uit) identiek aan als die uit de Monza. Ook de benzinepompen zijn allemaal hetzelfde.Ik kom tenminste altijd de zelfde nummers tegen.
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij is de starter bij Opel van veel 4 en 6 pitter CIH motoren gelijk. Dat is ook een van de redenen, waarom deze bij 6 pitters iets onderbemeten is.
rinus de boer
DeelnemerNergens geen last van gehad die warme dagen, hoor. Gewoon raampje open, schuifdakje open, koel zat. :D :D :D
rinus de boer
DeelnemerAch, ik gebruik het dan wel om de 2 a 3 tankbeurten, maar ik weet ondertussen ook wel, dat de CIH’s er (gelukkig maar) vrij goed tegen bestand zijn om ongelood te kunnen rijden. Ik gebruik meestal Millenium van Shell, en soms ook dat spul van Wyns. Ik doe minimaal een half jaar met een flesje. Wat ik wel doe, is om en om 95 en 98 tanken (ik tank altijd, als de tank nog voor plm 1/3 vol zit). Dat heeft totaal geen gevolgen.
rinus de boer
DeelnemerAls het goed is, moet jouw blok al geschikt zijn voor loodvrij. Opel ging ergens in 1985 over op geharde klepzetels.
Maar dit geldt natuurlijk alleen maar, als het originele blok er nog in zit. Als er een ander, en mischien ouder blok eringemonterd is, dan is het weer wat anders. Wat GSE hierboven stelt, is een goede indicatie, om zeker te weten, of je blok loodvrij aankan.
rinus de boer
DeelnemerJammer, weer een goed initiatief ter ziele.
rinus de boer
DeelnemerDe mijne is toen weer hlemaal opgebouwd met plm 7 lagen (w.o 2 lagen kleur en blanke lak) , dus als jouw spuiter dat ook doet, komt het echt wel goed. De mijne zit nu beter/dikker in zijn jasje, dan dat Opel dat ooit gedaan heeft.
rinus de boer
DeelnemerAch, valt het nog mee na 18 jaar gebruik door wind en wind. Goed bezig, man. Maar je laat hem daarna toch wel weer professioneel spuiten?
rinus de boer
DeelnemerHoi Eric,
Als blijkt dat dit een geschikt lager is, zou je dan het merk, partnummer en eventueel leverancier hier neer kunnen schrijven. Misschien wel belangrijk voor andere bezitters van de Monza/Senator, die misschien in de toekomst ook zo’n lager moeten vervangen. Ik heb er toen lang naar (een goede gebrukte) moeten zoeken.
rinus de boer
DeelnemerHoi Eric,
As wordt ter plaatse van het lager niet dikker. (ik heb mijn oude nog staan). De as is over de gehele lengte dezelfde diameter dus. Ik denk, een bus draaien, zal je diameterprobleem wel oplossen, maar wel de kans geven een onbalans in je as te brengen. En dat komt dan je nieuwe tussenaslager weer niet ten goede.
Mijn as is toendertijd digitaal uitgebalanceerd (want het is een ingekorte “lange” as) voor de 4-traps automaat. dat is gebeurt bij het inkorten van de as.
rinus de boer
DeelnemerNu je hem er toch eronderuit hebt, kun je de tank aan de binnenkant gelijk behandelen met speciale tanksealer. Wordt veel gebruikt bij klassiekers (waar zowiezo geen nieuwe tanks meer van te krijgen zijn). Kan de tank ook nooit meer oxideren vanuit de binnenkant vandaan. Ik zie het spul ook vaak aangeboden op diverse autobeurzen, waar ik kom. Laatst nog op de Techno Classica in Essen. Google er maar eens op.
rinus de boer
Deelnemer@Technoboy_1987 wrote:
Klopt. Misschien koop ik een 2.8s. Dat zou toch wel zonder problemen moeten passen? Want dat is gewoon een carb motor. Misschien alleen de radiateur verzetten of hoeft dat niet?
Een 2.8S? :shock: Dat is een 6 pitter. Die weegt veel, veel meer. Dan komt er nog veel meer bij kijken. Remmerij, voortrein, andere motorophanging, enz. enz. Niet alleen een radiateurtje verhangen.
rinus de boer
Deelnemer@Technoboy_1987 wrote:
Bedankt voor de tips jongens, ik denk dat ik gewoon een 20s blokje terugzet. Makkelijker en het goedkoopst. En origineel. :thumb
Helemaal waar. Maar je vroeg om de mogelijkheden…. :D :D :D
rinus de boer
Deelnemer@bettus accu wrote:
hij is helaas nog niet zo snel :( duwsnelheid :jerry
hard zat !! :jerry
rinus de boer
DeelnemerDe getoonde in de tweede link lijkt het er meest op.
rinus de boer
DeelnemerZou er niet al van alles voorbereid zijn? Want in dit koetswerk werd ook een 2.0E geleverd. Dus ik zou er helemaal niet van opkijken, dat het gat in het schutbord er al zit (afgedopt dan wel), en dat de bevestigingsgaten voor de computer er aan de linkerkant in de voetenbak achter het afdekplaatje ook al zitten. Dat steuntje voor de LMM zit er waarschijnlijk nog niet.
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij werd dat in die tijd nog niet gemeten, dus ik betwijfel of die gegevens bekend zijn. Volgens mij is men die gegevens vast gaan leggen zo rond de invoering van de katalysator, dus zeg 1990 en later. Zolang de auto maar voldoet aan de emissie eisen, gesteld voor auto’s uit die periode, is het goed.
rinus de boer
DeelnemerJe kan ook kiezen voor een 2.0 E. Heb je geen carb meer, maar injectie. Zorg wel, dat je dan alles erbij hebt, zoals computer, LMM, tank (vanwege de retour) en de kabelboom. Is ook wel fijn. De de voorgenoemde 2.2 en 2.4, maar dan gelden dezelfde zaken als de 2.0E, want deze zijn ook injectie.
rinus de boer
DeelnemerWat ben hierboven stelt, kan ik alleen maar beamen. Ik zie bij mij in de polder ook vaak hele jonge gastjes zitten op die enorme bakbeesten van tractoren, en dan met een grote kieper erachter. En dan denk ik wel eens….ik hoop dat ik niet voor zijn wielen kom…. Vooral op B-wegen, maar ook op de provinciale weg.
En die knuiter van de Monza. Een ezel in het algemeen… Zo’m gast is een Monza onwaardig (of om het even welke oldie). Geef zo’n gozer een Panda of een Kiaatje, kan die nog genoeg schade mee berokkenen (ook aan anderen), daar niet van. Maar dan gaat er ten minste geen klassieker aan ten gronde.
rinus de boer
DeelnemerEven een oud topic weer laten herleven.
Zowat dus een jaar lang naar gezocht, maar….gevonden !!! :D :D :D Van de week,op de Techno Classica in Essen, bij een standhouder. Ik heb er gelijk 10 stuks meegenomen (had er maar 3 nodig). Eindelijk het sierstripje netjes weer terug zoals het hoort. Het duurt dan wel even, maar dan heb je ook wat !!! :Geduld loont :D :D :D
rinus de boer
DeelnemerTijd voor revisie c.q. een andere. Je kunt in principe haast elke startmotor van een 4 cilinder (en zelfs 6 cilinder) CIH gebruiken, mits de bevestigingsgaten maar overeenkomen.
Vaak is een hangende bendix het euvel. Kijk maar eens op het Internet, genoeg info over te vinden. -
AuteurBerichten