Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerIk heb hem een keer op de 160 gehad, en dat was best te doen, qua geluid en ook qua toeren. Maar persoonlijk vind ik het met zo’n snelheid niet lekker rijden. Je moet ook te veel opletten. Het verkeer rond je heen rijdt (veel) langzamer, en als je een keer plots in de ankers moet… Ik hou mijn auto liever heel.
Nee, ik vind rond de 110, 120 en soms 130 een nette snelheid. En bovendien rij ik liever binnendoor, zie ik ook nog wat van de omgeving i.p.v. een lang asfalt lint.
Pas in Duitsland ook veel binnendoor gereden, dwars door het Sauerland. Prachtig.
En als bijkomend voordeel, je actieradius wordt groter.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
ff een gokje, in het bergvakje van de bestuurders portier :hmmz ;):P:P:P
rinus de boer
DeelnemerHet kan best wel eens raadzaam zijn, om er een revisiesetje tegen aan te gooien na al die tijd, en de carb dan tegelijkertijd eens goed te reinigen.
Daarna weer afstellen, en je bent van een boel ellende af.
Revisiesetjes kun je krijgen bij http://www.bccp.nl of bij http://www.ruddies-berlin.de (die is goedkoper en levert razendsnel).
Volgens mij is de Solex 2-traps betrouwbaarder dan de Varajet II, die in de Rekord E1 zijn opwachting deed.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Opelkees
http://link.marktplaats.nl/349839664kent iemand deze?
Heeft er een 4 bak in liggen (knopje naast de schakelcoulisse). Scheelt in verbruik en toeren. Boardcomputer en originele Opel (Philips) radio/cassette. Ziet er op de foto best netjes uit. Wel de omgeving rond de veerpoothoeden goed inspecteren, want er is al aan gelast.
rinus de boer
DeelnemerEven nog een up-datetje.
Afgelopen weekend weggeweest naar Duitsland, en zowat 700 Km gereden. Dit was snelweg en binnendoor. En dat lukt op 1 volle tank.
rinus de boer
DeelnemerDe stuurkogels zitten op de tekening aan de kopse kanten van die twee stangen (aan de rechterkant, aan de buitenkanten, niet in het midden )
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij is het fabriek af uit maar 0.7 mm dik.
rinus de boer
DeelnemerZoals gezegd, dat staat in het blok ingeslagen (op dat schuine richeltje). En bovendien, een E blok heeft injectie, een LMM, een luchtinlaatgallerij, enz.
Een carb versie heeft dat allemaal niet. Kan je gelijk herkennen aan dat enorme ronde luchtfilterhuis erop.
Behalve, als een carb blok omgebouwd is naar injectie, dan wordt het een beetje moeilijker. Maar dan bijft het inslagen nummer plus typegegeven de uitkomst bieden.
rinus de boer
DeelnemerDe spiegels op de Monza tot modeljaar 82 zijn dezelfde die als op de Rekord E1 en zelfs Kadett D zitten. Deze zijn qua spiegeloppervlak iets kleiner.
De A2 spiegels kwamen op de Monza in 1982 (het overgangsmodel, dus de Monza met chromen bumpers, maar interieur van de A2). Ik neem aan, dat ze dus passen. Misschien zijn de bevestigingsdriehoekjes anders. Qua spiegeloppervlak zijn ze iets groter (vierkanter ook), maar echt veel zoden aan de dijk zetten doet het niet.
P.S. Net de foto’s bekeken van je Monza. Daar ziten al A2 spiegels op.
rinus de boer
DeelnemerMoet eigenlijk onder de auto gebeuren. De stuurkogels/pennen moeten losgemaakt worden. Dit gebeurt meestal gelijk bij het uitlijnen van de voorwielen. Mijn stuur staat in de “rechtuit rijden” stand ook een beetje scheef. Dat is gekomen, toen er nieuwe stuurkogels ingingen (3 jaar geleden). Is men vergeten het stuur weer helemaal recht te zetten. Ik zit er voor de rest niet mee.
rinus de boer
DeelnemerDie scheuren dichtlassen, wordt het daar nou beter van? Scheuren lijkt me toch te komen door torderen. Uit mijn tijd bij Fokker weet ik, dat scheuren meestal ontstaan door spanningen en daardoor op den duur materiaalvermoeidheid.
rinus de boer
DeelnemerTekening laat idd de juiste Solex zien.
rinus de boer
DeelnemerZijn voor de Corsa B. Staat duidelijk in de advertentie. Als je naar de foto kijkt, is de vorm van de kap ook helemaal anders dan een Monza spiegel. Ik heb die dingen nog nooit voor een Monza gezien.
rinus de boer
DeelnemerGruwelijk !!! :puke Ze bestaan echt !!!:o
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door GSE
Mmm als je belastingvrij rijd heb je altijd winst door op LPG te rijden…Dan hoef je je niet druk te maken over km,s per jaar….
Je investering krijg je er veel sneller uit, als je belastingvrij rijdt. Dat is helemaal waar. En dan zijn de gemaakt KM’s misschien wat minder relevant.
rinus de boer
DeelnemerWel of niet op gas is, denk ik, helemaal een keuze die afhangt van het gebruik van de auto.
Dagelijks gebruik met meer dan ,pak em beet, 10.000 km per jaar, dan is het lonend. Je haalt de inverstering van de gasinstallatie eruit na verloop van tijd.
Niet dagelijks gebruik, maar alleen voor “de hobby”? Dan kan je op benzine blijven rijden.
Nadeeel van LPG is o.a de verkrijgbaarheid. Bij mij in het dorp niet te krijgen (bij geen enkele pomp, want allemaal in de bebouwd gebied, sinds de nieuwe regelgeving omtrent LPG) en ook in het buitenland moet je goed zoeken.
rinus de boer
DeelnemerHoeveel valt er dan te demonteren dan? Alleen de voorschermen eraf en de bumper, aan passagierskant zit niks behalve de LMM (althans, bij mij dan), aan bestuurderskant alleen het overdruktankje, accu en het injectieaansturingskastje. Zit er bij jou meer dan?
En wat wil je gaan doen? De scheuren dichtlassen, of het oude er uithalen en er weer nieuw (en vooral dikker) plaatwerk erop?
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij heb ik nog een iets uitgebreidiere lijst, waar bij de kleurcode ook de lakbasis (acryl, waterbasis, enz) is vermeld,
Ik heb E201 = Heliosblau op de Monza zitten. Hoe verzinnen ze die namen? Ik weet wel, dat het een lastige kleur was om hem precies matching te krijgen. Dat is uiteindelijk met een spectraalmeter gebeurt.
rinus de boer
DeelnemerIk vind die chromen sierstrippen rond de wielkasten nog geen eens zo verkeerd staan bij een A1. Is wel iets uit die tijd.
rinus de boer
DeelnemerIs tie ooit overgespoten? Op het adrema plaatje staat de originele kleurcode, waarin de auto van fabriekuit is gespoten. En die kleur zal op het kentekenbewijs staan.
rinus de boer
DeelnemerNog nooit eentje in het echt gezien voor de Monza. Waarschijnlijk niet echt populair :D
rinus de boer
DeelnemerMooie foto’s !! Hebben we elkaar dus totaal gemist. Jammer !!
Ik vond het ook geen toplocatie. Was bij het vorige bedrijf op het zelfde industrieterrein, en ook in Tiel, wel een stukje beter. Relatief weinig ruimte. Maar wel weer gezellig en , zoals gebruikelijk, een gemoedelijke sfeer.rinus de boer
DeelnemerWat je ook gaat kiezen, het blijft zaak om de auto goed te bekijken, als je er bij bent. Vooral het koetswerk is uitermate belangrijk om dit goed te kontroleren .
Commo C is misschien wat zeldzamer, en dus iets hoger aan de prijs. Een Commo C is, kort door de bocht, eigenlijk niets anders dan een Rekord E1 op Berlinabasis met een 6 pitter erin (volgens mij altijd een 2500).
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
alleen nog zo’n zwart ‘frontspoilertje’ eronder en het is af :thumbupof zit die er bij dit type er niet standaard op :hmmz
Nee Ron, was geen standaard issue. Was een klantenoptie, die je dus bij de aanschaf van de wagen kon meebestellen.
Bjorn, je hebt die plekjes op je dorpel toch wel eerst voorbehandeld, hoop ik. Bijvoorbeeld eerste ontroest, daana een roestbuster of Hammerrite (werkt perfect, vooral op dat soort plekken, die niet 1,2,3 in het zicht zitten en waar later weer tectyl of schutz overheen gaat) eroverheen, en dan pas de bodyschutz?.
En het zijn inderdaad die kleine zaken, die een auto afmaken (vooral als je het kunt zien), en waar ik me meestal erg aan kan irriteren.
rinus de boer
DeelnemerAls je andere dopjes (naafkapjes heten ze officieel) voor je velgen wilt hebben (want nu heb je ze van BMW), kun je die gewoon bij BBS bestellen. Velgen zou ik zo laten, want de honingraatvelgen zijn de mooiste velgen die je voor een youngtimer kunt hebben (maar dat is persoonlijk).
Voor de Monza zijn er bij mijn weten geen achterruit jaloezien (zoals bij de Manta, enz). Staat ook niet, denk ik. Een soort “verkeerde” manier van optische tuning (al was het wel van die tijd).
Grootlicht zal niet meer dan een kwestie van afstellen zijn.
Dat de binnenspiegel omhoog klapt is voor mij een vreemd fenomeen. Hooguit dat de spiegel door trillen een beetje uit z’n oorspronkelijke positie zou kunnen raken.
Voor de audio zou ik qua radio geen moderne nemen. Die pastniet in het in het tijdsbeeld. Ik heb bijvoorbeeld de originele cassette/radio van Philips, die ook door Opel in de Monza gelevert werd. Prima geluid, achterspeakers zijn ook van Philips. Aan de zijkanten van de hoedenplank (boven de achterdempers) zit reeds ruimte gereserveerd voor speakers. De kofferruimte is gelijk de klankkast. De voorspeakers zijn van een “mindere”kwaliteit qua muziek en vermogen.
Maar ook hier weer, alles is persoonlijke smaak.Het hoeven niet je veren te zijn. Het kunnen ook versleten schokdempers zijn. Dat vermoed ik eerder. Kun je makkelijk testen. Duw de wagen in, en dan moet hij gelijk terug komen. Bijft hij 2 of meer keer nadeinen, dan zijn de dempers op.
-
AuteurBerichten