Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerIk heb van hun matten in m’n Monza en Rekord liggen, en de kleur en pasvorm is OK.
Hier de matten in de Rekord.


Die van de Monza verschillen niet veel qua vorm.
rinus de boer
DeelnemerWe hebben toch ARKO ? :P:P:P
rinus de boer
DeelnemerMisschien dat de eerste eigenaar het Recaro interieur niet mooi vond, en ook de rest van de GSE uiterlijkheden ook niet (behalve de spoiler op de achterklep), en een gewoon interieur in kleur erin heeft besteld en choom aan de buitenkant. Alles was mogelijk bij Opel in die dagen. Het was allemaal uitwisselbaar. Ik zie trouwens ook geen skirts op de dorpels, die de GSE wel had.
En de GSE had ook geen Monza 3.0 E aanduiding op de achterklep.
Blijft een uitzonderlijke mix.
rinus de boer
DeelnemerHet is SAE 90 olie, ik heb het gecontroleerd in de documentatie.
De olie in het achterdifferentieel moet je om de 2 a 3 jaar na laten kijken c.q. vervangen mits nodig.Als het bij het wiel is, kan het ook het achterwiel lager zijn. Maar ook de aandrijfas aan de kant van het wiel misschien.
rinus de boer
DeelnemerDeze man heeft hem ongetwijfeld liggen, zie link
rinus de boer
DeelnemerMisschien wel, want de marktwaardes van young- en oldtimers zijn in het algemeen wel wat gestegen, ook van Monza’s. Volgens mij werkt dat ook mee in taxaties. Voor de rest is er aan de auto niks gewijzigd en is tie in dezelfde staat (eigenlijk nog iets beter, na de laatste werkzaamheden), behalve dat er 12 DKm meer op de teller staat.
rinus de boer
DeelnemerHoge druk op je auto beveel ik niet aan, en zeker niet in je motorcompartiment. Zelfs als je alle electronica goed afdekt, is er kans dat er ergens vocht inslaat.
Zo’n motorontvetter is een goed alternatief. Opspuiten, even in laten werken en zonodig met een kwast de hardnekkige stukjes doen.
Echt opgedroogd teer is kl*tespul om ergens af te krijgen. Daarom maak ik m’n velgen om de twee a drie ritten schoon. Even werk, dat wel, maar dan gaat het nergens inbutteren.
rinus de boer
DeelnemerSucces met je aankoop. Leuke Monza, die wel een beetje (optische) TLC nodig heeft om weer hlemaal lekker in z’n vel te zitten. Maar dat komt wel goed, denk ik. Mooie kleur trouwens.
Ook leuk, digi-dash zonder een GSE te zijn. Als deze er niet later is ingezet, is het 1 van de weinige “normale” Monza’s, die dat als klantenoptie erin hebben zitten, want het was gewoon te bestellen (net zoals Recaro interieur trouwens). Is de KM stand 182 DKm ongeveer ?
Die bol heb ik ook nog nooit gezien, mischien van de airco? Het lijkt me wel origineel, want de paravanafdekking (dat zwarte kunststof stuk) zit er netjes rondheen.
rinus de boer
DeelnemerZo zie je maar, zijn we er met z’n allen uitgekomen.:thumbup Het zijn in ieder geval knopjes, die je niet altijd vind in een Rekord (ik heb ze geen van alle).
rinus de boer
DeelnemerVolgens mij SAE 90 olie.
rinus de boer
DeelnemerKnop op de 3de foto is idd schakelen tussen voor- en achterspeaker.
Knoppen op foto 1 en 2 niet origineel.
rinus de boer
DeelnemerTrouwens, banden die zijn gaan cuppen geven ook een brommend geluid. Bij cuppen zijn de vlakjes op de band tegengesteld afgesleten van elkaar. Dat geeft een soort frictie, en dat veroorzaakt zoemen/brommen. Komt eigenlijk alleen maar op de achteras voor.
rinus de boer
DeelnemerSchakelt de bak nog wel normaal?
rinus de boer
DeelnemerDe aandrijfas/homokineet aan de rechter achterkant? Wiellagers brommen niet, die zingen meestal (wat een beeldend taalgebruik toch).
En ja, een goede krik, of assteunen, zijn wel een vereiste om een beetje veilig te werken. Liever combinatie van beide.
rinus de boer
DeelnemerIk vermoed ook als eerste een onbalans in 1 van je velgjes, of een onbalans in je banden (onrond), dat zou ook nog kunnen. Dat komt typerend bij bepaalde snelheden naar voren. Laat gelijk eventueel de wielen uitlijnen. Alle andere geluiden uit de transmissielijn zijn er vaak constant, over alle snelheden en toerentallen heen, en nemen qua intensie bij toenemend toerental alleen maar toe.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Uniek
maar ik zeg de gek heb een vraag over het “duitse” 100 octaan (v-power)
kan dat kwaad in de 30E? ongeacht dat het duurder is!en hoe lang blijft dit goed?
Een hogee octaan gehalte gebruiken kan nooit geen kwaad. Of het zin heeft, dat is maar de vraag.
Huidige benzines kunnen niet superlang bewaard worden (denk bijvoorbeeld aan winterstalling), maar een maand of 6 overleeft de benzine het wel voordat deze gaat vergummen (= verouderen). Gooi er anders een beetje WYNNS loodvervanger (die roze flesjes) bij, die gaat het vergummen van de benzine tegen.
rinus de boer
DeelnemerMooie auto,.William. Als hem straks weer helemaal oppie toppie hebt en de puntjes op de i hebt gezet, heb je er jaren plezier van.:thumbup
rinus de boer
DeelnemerEn als bovenstaande niet helpt, draai het vulpistool eens een beetje. Wil ook wel eens helpen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Uniek
origineel gepost door noci
Klopt die worden anders aangestuurd als je die op contact zet draait de benzinepomp al even en bij de oudere is dit nog niet, die gaat pas draaien als je start.nu kan ik mij vergissen maar volgens mij draait mijn benzinepomp als ik de sleutel op het contact zet
laat ik het anders zeggen er komt lawaai uit de achterkant:o
Als je echt lawaai hoort, betekent dat meestal wel, dat je pomp aan het einde van z’n latijn is. Die hoort te zoemen, geen lawaai te maken.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door GSE
Klopt maar bij al mijn 30E,s kan ik zeggen dat ze koud aanslaan als een bom,zijn ze warm en zet je ze uit voor 5/10 minuten slaan ze perfect aan,staan ze ongeveer een half uur + of langer met warm weer,springen ze iets moeilijker aan,maar lopen wel gelijk op 6 maar je moet langer starten.Ik heb dezelfde ervaring, Ben. Koud slaat tie gelijk aan, hoeft tie nog geen eens te denken. Warm, en even later weer starten, meestal ook gelijk. Warm, en een uurtje of later, even doorstarten voordat tie aanslaat.
Wat ik wel doe, is dat ik pas echt start, als het benzinetanklampje uit is. Maar dat is meer een gewoonte van mij.
rinus de boer
DeelnemerEuh…. Wat is een “eightball “?
rinus de boer
DeelnemerBjorn…
Is mij ook enkele malen overkomen. Gelukkig zag ik het spoor op de grond gelijk
Als je toch bezig bent de benzine leidingen te controleren, doe ze dan allemaal, en vervang ze eventueel, inclusief de klemmen. Ik heb ondertussen alles bij de pomp en de brandstoftank vervangen, en ook die kleine stukjes slang net voor de kriksteun. Check ook de slangen in de motorruimte en die doorzichtige retourslang, die achterop de tank uitkomt, onder de bumper (bestuurderskant). Het vervangen kost je qua kosten de kop niet, maar je bent gelijk van een boel narigheid af.
Al dat spul is ondertussen meerdere decennia oud en de slangen kunnen poreus en/of uitgedroogd en gescheurd zijn. En als het systeem er dan weer eens druk opzet, heb je lekkage.
rinus de boer
DeelnemerAls ik start, loopt tie heel even rond de 2000 RPM, om daarna gelijk te zakken naar plm. 800 RPM. Ik geef nooit gas bij, dat is ook onzinnig (zoals Ben zegt) bij een injectiesysteem. Bij een carb ligt dat soms anders.
rinus de boer
DeelnemerNormaal gesproken vereer ik deze meeting altijd wel met een bezoekje, maar dit jaar zat ik in Duitsland.
Als ik zo de foto’s bekijk, opvallend veel Vectra’s en nog veel meer nieuwer spul. Tot mijn vreugd stonden er toch nog een paar oudjes tussen.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Ghanz
geen 180 pk..
hoeveel heeft ie dan ?de 30e motoren hadden 180pk, de c30ne 177
(of je moet de variant me het blauwe kapje hebben, die heeft dan 156 pk)
Ik zie op de foto’s een LMM met blauw kapje.
-
AuteurBerichten