Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerKijk eens aan, Eric. Zo komt alles goed, en jij wordt er alleen maar wijzer van.
rinus de boer
DeelnemerElke grote beurt, en dat komt bij mij neer op ene keer in de twee jaar (bij de Monza dan). Bij een grote beurt zit het er automatisch in, net zoals alle filters, enz. En dan heeft tie net 15 dkm gelopen, misschien iets meer gedurende die tijd. 6 bougietjes kosten niks. Ik beknibbel nooit op onderhoud.
rinus de boer
DeelnemerEn zo’n kunststof binnenscherm is ook niet alles. Haal dat er maar eens af na een x aantal jaren. Dan kun je zien, dat er achter dat binnenscherm ook het nodige is gebeurt.
rinus de boer
DeelnemerDat je straks het plaatwerk moet beschermen met primer of menie of wat dan ook, dat lijkt me duidelijk. En inderdaad, voordat je de driehoek terug plaatst. En daarna de hel ruimte inspuiten met tectyl.
rinus de boer
DeelnemerOh, dat van die marktwerking geloof ik wel. Maar in Duitsland rijden er ook nog wel wat rond. En wat dacht je van de Sennie A. Is toch onderhuids hetzelfde, en de Commo C zal ook niet veel schelen. Dus bij elkaar kom je waarschijnlijk toch misschien wel aan zo’n 800 auto’s.
rinus de boer
DeelnemerSlangen en kunststof kun je ook mooi glanzend krijgen met siliconen spray. als het na verloop van tijd weer dof wordt, even met een doekje erlangs, en het glanst weer. Die tip kreeg ik eens van een iemand, die in de autopoetsbranch zit
rinus de boer
DeelnemerIk zit net op h-base te kijken, en toch wel vreemd, dat bijvoorbeeld achterdempers voor een Ascona/Manta B en Rekord wel gewoon te verkrijgen zijn, zijn zelfs als je conventionele dempers wil uitwisselbaar, en van de Monza niet.
rinus de boer
DeelnemerHoewel ik het wel mooi vind bij anderen, vind ik het zelf niet zo belangrijk. Het is geen showauto.
Zo lang de motorruimte maar schoon blijft. Een smerige motorruimte vind ik echter een crime. Dus meestal bij het wassen van de auto, borstel ik (met een platte verfwast) al het zand er weer uit, en maak de grote delen schoon, maak de radiator weer insectenvrij, haal eventuele blaadjes uit de paravan, enz. Het motorblok heeft geen lekkage, dus blijft redelijkerwijs mooi droog en schoon. Het blok staat ook nog steeds helemaal in de matzwarte lak.Carterpan wel in het begin helemaal ontroest en weer in de lak gezet. Voor de rest is al het plaatwerk in de motoruimte gedinitrold, dus zwart.
Lijkt me trouwens ook een boel werk, om het plaatwerk glanzend te houden, je kunt niet overal goed bij. Dat merk ik al bi de Rekord, en die motorruimte zit echt veel minder vol dan bij de Monza.
rinus de boer
DeelnemerSpraakverwarring alom hier.:P:P:P
rinus de boer
DeelnemerAls de dempers van een Ascona B te gebruiken zijn, dan moeten die van de Manta B ook te gebruiken zijn. Zijn volgens mij dezelfde dempers.
rinus de boer
DeelnemerHet valt me nog steeds hartstikke mee, van wat ik zie. Het aangetaste deel is de opstaande rand van het binnenscherm. Dat is nog te verkrijgen als reperatieplaatwerk, of je kunt zelf een profiel maken, wat je erin last. En daar dan uiteraard de gaatjes boren voor de bevestiging voorscherm. Dat laatste is bij mij gebeurt, en met dikke plaat (2 mm), zodat het nog steviger is dan origineel. Het plaatwerk rond de veerhoed is bij mij ook vervangen door dikkere plaat. Draagt allemaal bij tot een grotere stevigheid.
As je een rubber slang gaat gebruiken, kun je voor het gat een rubber mof gebruiken. Volgens mij past die van een Calibra, die is ook ovaal. En anders zijn er wel universele oplossingen. Het is maar waar je voor kiest.
rinus de boer
DeelnemerJe zou een tijdelijke veerpootbrug kunnen maken, of je moet (zoveel mogelijk) het gewicht van de auto van de voorwielen afhalen. Zo heeft mijn plaatwerker het toentertijd gedaan. Het hangt natuurlijk ook helemaal er van af, hoeveel plaatwerk je weg gaat slijpen. Is dat echt substantieel, dan zal de constructie daar verslappen. Is dat niet zoveel, wat je weghaalt, dan zal het ,mijn inziens, niet zoveel impact hebben. En ook de tijdsduur, dat de auto met uitgeslepen stukken blijft staan, zal z’n invloed hebben. Las je gelijk het nieuwe stuk erin, zal de auto weinig tijd hebben om “in te zakken”, lijkt mij. Dus een combinatie van factoren bijelkaar.
Dat je de waterafvoer wilt verleggen, lijkt me een goed plan. Alleen zou ik geen buis lassen, maar proberen dat met een rubber slang en passing te doen. Een metalen buis kan ook weer gaan roesten, rubber kan dat niet.
rinus de boer
DeelnemerRS 4330 Remschijf
279×83.0x10.5 massief 5 gaten Achterzijde 63.50 Euro HitecBij MIjn Grossier (is dus van Heck, een grootgrutter in auto onderdelen)
Zie: http://www.h-base.nl
rinus de boer
DeelnemerHet ziet er alleszins niet verkeerd uit. Nergens echt doorgerot. Je lekkage zal inderdaad wel komen in het gat wat je hebt in het plaatwerk onder de paravan. Hoewel die grote kont zwarte kit daar wel vreemd blijft.
Ik denk niet, dat je bang moet zijn, dat je binnenschermen naar binnen komen. Zolang je maar geen grote lappen plaatwerk daar uitsnijdt, blijft de maatvoering wel goed. Alleen het driehoekje eraf, dat houdt tie wel.
rinus de boer
DeelnemerZou best wel eens een klein gaatje of scheurtje/naadje kunnen wezen. Is meestal al voldoende voor een behoorlijke lekkage, vooral als het de tijd krijgt om te lekken
rinus de boer
DeelnemerIk moet zeggen, het ziet an sich er echt niet verkeerd uit. Ik heb veel slechtere exemplaren gezien. Maar als de lekkage daar zit, is dat “the place to be”.
Je zou, als allerlaatste test, en nu alles open ligt, weer even water kunnen gooien door het afwateringsgat.
rinus de boer
DeelnemerOf die borgpinnentje nog leverbaar zijn??? Goede vraag. Vermoed van niet.
Kit kun je gewoon verwijderen, en later nieuwe aanbrengen, zo je wilt.
Bij mij is op de A-stijl alles kitvrij gemaakt, kaalgemaakt, etsende epoxy- primer erop, daarna overspuitbare pvc laag erover heen (zelfde spul wat ook op de dorpels zit), daarna in kleur gespoten en daarna in de zwarte schutz/tectyl. Uiteraard is tussen elke laag een droogperiode in acht genomen. De voorschermen zonder kit gemonteerd, en later de naad tussen voorscherm en A-stijl, maar ook bovenin het voorscherm, waar die vast zit aan het binnenscherm, afgestreken met dikke tectyl (bodemschutz) uit een pot. En daaroverheen weer zwarte tectyl gespoten. Daarna alle naden nog eens ingepoten met tectyl.
rinus de boer
DeelnemerHeb je nu wel genoeg ruimte rondom de auto, zodat je je kont een beetje kan bewegen? Werkt altijd lekkerder, als je een beetje ruimte hebt (deuren kunnen dan open, enzo).
Demontage van de bumper en voorschermen kun je alleen doen, alleen is het wel makkelijke met z’n tweetjes. De een kan vasthouden, de ander kan losmaken. Is ook beter ter voorkoming van beschadigingen.
rinus de boer
DeelnemerIk heb er ook wel eens op lopen zoeken. Toch wel raar, dat de voorste dempers nog wel leverbaar zijn, en de achterdempers niet.
rinus de boer
DeelnemerHeel veel, wat er in de Rekord E1 zit, is ook terug te vinden in de Monza/Senator A1. Stoelen, stuur, dashboard, draaiknop voor de verlichting, knopjes in het middengedeelte dashboard, luchtroosters, enz. Eigenlijk is het gehele dashboard identiek, alleen de zgnde “hout”afwerking camoufleerde dat een beetje. Deze interchangebility van onderdelen was goedkoper ook voor Opel.
Het A2 stuur is volgens mij nergens anders in gebruikt, want de Rekord E2 had wel de klokkenwinkel van de A2, maar niet het stuur. En de Commo C had dit stuur ook niet, want die was eigenlijk weer gebaseerd op de Rekord E1.
Leuk he, al die uitvoeringen en uitrustingsdans van Opel. Je kwam overal wat tegen in de verschillende modelen. Alles werd dwars door elkaar gebruikt, alhoewel sommige delen echt model gebonden waren. Zoals bijvoorbeeld de deurpanelen van de A1, die in principe hetzelfde waren als bij de Rekord, maar in de Rekord nooit met houtopleg en velours uitgerust was.
rinus de boer
DeelnemerGisterenavond, op weg naar Hoek van Holland op de N220, bij het plaatsje Heenweg een goudkleurige Senator met veel te moderne velgen. Stond onderaan de weg.
rinus de boer
DeelnemerDit soort houten sturen waren altijd after-market items, en werd door Opel nooit geleverd in een Monza vanaf fabriek uit.
rinus de boer
DeelnemerFoto 3 is wel origineel. Hoorde bij het C(omfort) pakket op de A1, en kon als optie op het S(port) pakket geleverd worden. En ja, het stuur zit ook in de Rekord E1 Berlina. Het zit ook in mijn Rekord.
Foto 1 toont het standaard stuur in de A1
Foto 2 toont het A2 stuur, dat ook in de GSE werd gevoerd, al dan niet met hoogteverstelling.
rinus de boer
DeelnemerIk leer steeds meer Belgisch hier…een bobijn is een bobine :P:P
rinus de boer
DeelnemerOch, ik denk dat tijdelijk een afdekzeiltje over de auto niet schadelijk is. Als het maar niet van dat dikke zeil is, dat dor het gewicht krassen zou kunnen veroorzaken. Altijd alles met een beetje beleid doen, dan hou je alles goed.
Eric, heb jij een schuifdak? Misschien 1 van de afwateringsslangen naar achteren (die door de C-stijlen lopen en uitkomen in de bakken achter je achterwielen) gebroken of losgeschoten. Moet je de zijbekleding even loshalen in de kofferbak, of nog beter het achterlichtunit, dan kun je ze zien lopen. en kun je kijken of dat daar misschien water naar binnen komt.
-
AuteurBerichten