Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
rinus de boer
DeelnemerEen vergelijkbare situatie hier als met jou, Ruud. Wij hebben ook alleen maar oude Opels. De Monza staat altijd binnen, en is mijn “hobby auto”, dus alleen toerritten, meetings, af en toe werk (staat tie ook binnen) en vakanties. Alleen lange ritten dus. Rond de 7000 per jaar ongeveer. Als straks de steenslag weggewerkt is op de motorkap, wordt weer opnieuw gespoten, is tie helemaal klaar.
De Rekord E1 is mijn daily driver (heeft maar 73.000 gelopen nu), vooral woon-werk verkeer (110 km per dag), maar ook vakantie (pas mee naar Praag op en neer getuft) en is ook in een puike conditie, technisch en visueel (nog een paar kleine optische punten op de i zetten, nl. een paar hele kleine deukjes op kofferklep en in het dak).
Daarnaast heeft de vrouw een Kadettje D, met ook maar 72.000 op de slofjes. Die wordt alleen maar gebruikt als zij avond, nacht of weekend diensten draait, en heel en af toe neem ik hem mee naar m’n werk.
rinus de boer
DeelnemerEric is al op de brommer de dijk af naar Huissen :P
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door charlois187
origineel gepost door champo
Nee, daar gaat het inderdaad niet om, al heb ik graag dat hij wel rustig 120kmh kan tokkelen. De 1.2 16v automaat van mijn ouders ontploft al bijna met 4a5000 toeren en raak ik zelf ook een beetje gestrest van.Ik had een 2.5E met th180 (3-bak) erachter en dit loeide ook wel hoor met 120 kmh…..tegen de 4000 toeren aan.
Zit er een 4 bak automaat achter zal dit wel beter zijn, maar ik weet niet wat er onder de Monza zit waar je interesse in hebt.Die groene heeft een handgeschakelde 5 bak. Liggen de verhoudingen weer even iets anders.
Om het verschil tussen een 3 en 4 traps automaat te geven: 2800 toeren bij 120 km.
rinus de boer
DeelnemerIs in principe hetzelfde blok als een 3 liter, zelfde bouw, alleen een kleinere boring. Zelfde loopcultuur. Alleen 140 PK ipv 180. Ik heb een 2.5 ( in combi met een 4 traps automaat) en ik vind hem qua kracht en souplesse genoeg (al denken anderen daar weer anders over). Maar ik ben een defensieve rijder, dus is “power” niet zo van belang voor mij.Je komt er in ieder geval goed met het huidige verkeer in mee .
Was het meestgeleverde blok toentertijd in Nederland.
rinus de boer
DeelnemerMichelin levert voor veel youngtimers (en oldtimers) nog banden in oude maten, maar die zijn ook vaak aan de prijs. Ook Dunlop maakt nog banden voor de oudjes. En je moet altijd de oude maat terug rekenen naar de nieuwe maatvoering, welke band het dichtste bij het origineel komt (als je bij je oorspronkelijke velg blijft).
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door Ruud B
Ik heb bewust voor 15 inch gekozen omdat de banden dan beter verkijgbaar zijn. En ook bij de Monza ziet het er gewoon origineel uit.
Scheelt ook nog eens behoorlijk in de prijs. ;););) De grotere maten zijn vaak behoorlijk aan de prijs. :(
En de topic starter had het over 14 inch banden.
en misschien ten overvloede, maar zo ziet het er bij mij uit..

rinus de boer
DeelnemerNou, wat let je…………….:):):)
We horen graag, wat je bevindingen zijn.
rinus de boer
DeelnemerIk denk, dat die groene best redelijk is, op de roest aan de onderzijde van de deuren na. Als winterbak moet tie de winter doorkomen, dus de techniek is het belangrijkste dan.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door champo
Die eerste heeft even een nieuwe voorkant nodig, chassis lijkt ook gekreukt te zijn zie maar de dorpel strip, maar dat interieur is wel mooi en die kleur heb ik ook altijd schitterend gevonden. Die 2e ziet er op de foto’s ook wel mooi uit. Maar ik zie ook bij die roest op de bekende plekken en in de advertentie staat dat de lak ook niet meer goed is. Dat samen met het fijt dat er geen lpg in zit.Eric, die schade A1 was een verkeerde link. Er staat nu een andere groene A1 bij.
Up-date…Ach, je hebt het al gezien, zie ik.
rinus de boer
DeelnemerEric, deze twee al gezien?
http://link.marktplaats.nl/371645265
http://link.marktplaats.nl/369935332
deze heeft ook LPG.Als het toch een Monza moet zijn…. Zijn nog goedkoper ook ;)
rinus de boer
DeelnemerIk vind aan de andere kant wel jammer om een Monza te gebruiken als winterbak. Daar zou ik iets anders voor gebruiken, zoals Mario voorstelde.
rinus de boer
DeelnemerIk heb op mijn Monza Vikings liggen (195 70 14 88T), en die bevallen me uitstekend. Ik rij al jaren Vikings, en het voordeel van deze banden is, dat ze heel lang meegaan (ze slijten weinig). Ik doe met gemak 80.000 km met die banden.
Op de Rekord ziten GT Radial Champiro’s in de maat 175 80 14 88T. Op dat merk schijnt zowat half Australie te rijden, en die bevallen me ook best. Hoelang die meegaan weet ik niet, want ze zitten er nog maar een half jaartje onder.
Ik vind dat banden onder een oldie een niet te modern loopvlak (profiel) moet hebben. Dus ik neem altijd banden met een wat traditioneel profiel, dat vind ik mooier in het tijdsbeeld van de auto passen. En het moeten ook geen banden zijn met een lage wang, want ik hou gewoon de fabrieksmaten aan. Dus worden het altijd “ballon banden”, dus 70 of 80 series.
Toen ik de banden van de Rekord ging vervangen (daar zaten nog de orginele Michelin X serie (met dat Z profiel) onder, 30 jaar oud, zoals de auto afgeleverd was. Maar omdat ik naar Praag zou gaan met de auto, vond ik het niet verantwoord om met die oude banden zo’n afstand te rijden. Ik heb nog naar Vredestein Classic Sprints gekeken, maar die zijn reteduur. Wel een erg mooi profiel (echt jaren 70). Toen maar wat bandenboeren in de omgeving opgebeld, en toen zijn de GT Radials eronder gekomen. Hebben ook ‘zo’n ouderwets profiel.
En inderdaad, met een nette oude auto ga je toch niet harder dan 130, misschien soms 140 (met de Monza dan, de Rekord haalt net 155 km p/u). Zit je ruim onder de limiet die T banden hebben.
Mijn Monza staat op BBS-sen (oorspronkelijk BMW, uit hetzelfde bouwjaar als de auto), en die hebben zowiezo al een lagere ET waarde dan de originele Ronals, dus de auto staat al breder op z’n poten. Met bredere banden maak je dat effect nog groter, met risico van aanlopen bij diep inveren, enz
Andere leden van het forum zullen weer wat anders hebben onder de auto. Onder veel Monza’s worden er grotere velgen gemonteerd, met uiteraard plattere en bredere banden, maar persoonlijk vind ik dat meestal niet mooi. Niet passend in het tijdsbeeld. Daarnaast vind ik dat (veel) bredere banden snel last hebben van aquaplanning en spoorvorming.
rinus de boer
DeelnemerHet punt is, dat de auto een beetje een verwaarloosde indruk maakt, zo op de foto’s. Bovendien staat hij op staaltjes. En alles bijelkaar, is dan rond de 2000 een beetje te hoog gegrepen.
Aan de andere kant, zie ik, op de foto’s althans, geen echt rare dingen aan het koetswerk, behalve dan het gelaste stuk aan de passagierskant achter de veerhoed. En misschien is het technisch gezien wel een kanjer, maar dat vermoed ik niet.
In het echt bekijken geeft uitsluitsel, maar zoals reeds gezegd, het zou niet mijn eerste keus zijn.
rinus de boer
DeelnemerPersoonlijk….ik vind de auto, in het algemeen beschouwd, niet zo netjes. Ook de combinatie wit en groen interieur (waarvan ik betwijfel, of het wel zo geleverd is, puur omdat ik deze combi nog nooit gezien heb) vind ik geen mooie.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door FrankDruten
Weet er iemand of er ook nog nieuwe koelwaterslangen te verkrijgen zijn; ik zoek me rot maar vind niets.
Of kan het ook op een andere manier?Is Dunlop Steamhose niet wat. Ik zie daar vaak oude SAAB’s mee uitgerust als vervanger voor de conventionele koelslang
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door variant
Het kan erg lastig zijn om zoiets te herstellen als je er geen ”verstand” van hebt …Mijn advies is … loop niet te klooien als je t niet aandurft … risico op brandschade is aanwezig ,… !!!
Kom maar ff langs hier dan fiksen we t samen …
gr Gert
Erg hulpzaam, om iemand er bij te halen die er wel verstand van heeft. :thumbup:thumbup:thumbup
rinus de boer
DeelnemerHet is duidelijk een kortsluiting, kan niet missen. En dat kan door doorgeschuurde isolatie zijn, zodat de naakte kabel nu contact maakt met het koetswerk. Dat gaat heel geleidielijk, en merk je pas, wanneer het te laat is.
Zoveel kabelbomen liggen er toch niet in een Commo B? Die zit, electrisch gezien, toch vrij elementair in elkaar, toch.? Bedoel ik mee, niet moeilijker als een Rekord E1 of Manta?
rinus de boer
DeelnemerDoe nu maar wat Ron voorstelde. Haal de lampjes uit de unit, en kijk of dat de zekering weer springt. Zo ja, dan zit het hoogstwaarschijnlijk in de bekabeling of aansluiting daarvan. Zo nee, dan 1 voor 1 de lampjes erin doen.
Voor dit hoef je geen electronicawonder te zijn. Ben ik ook niet.
rinus de boer
DeelnemerIk vind remdelen meestal wel meevallen in de prijs. Radiateuren zijn duurder !!
rinus de boer
DeelnemerZiet er netjes uit, Mario. :thumbup
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :Dwrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmzAls tie te laag stationair draait, heb je ook wel eens kans dat je je oplaadlampje of oliedruklampje ziet opflikkeren. Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken. Schudden kan ook (zeker in de winter als de olie nog dik en koud is) en het blok kan minder lekker oppakken.
Ietewatje opschroeven naar plm 800 toertjes, dan zit je goed.
700 RPM stationair is voor de meeste motoren te laag, zeker bij injectie. Die draaien allemaal rond de 900 toeren. Ook de moderne motoeren.
rinus de boer
Deelnemerorigineel gepost door MonzaRon
dan lag het dus aan de afstelling van de ontsteking :thumbupheb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait.
is dat niet een beetje hoog, 950 toeren,
of de mijne, de 3.0E, is te laag , nl 700 toeren stationair. :hmmzRon, de jouwe draait eigenlijk te laag. Volgens de boekjes moet tie rond de 800 – 900 RPM stationair draaien. Maar als tie bij 700 ook goed draait, gewoon lekker laten zo. Maar, zoals Bjorn het zegt, kans is dat tie dan staat te schudden. Kan het blok alleen in de winter bij koude start misschien net niet lekker oppakken. De mijne draait plm plm. 800 RPM. Een 6 pitter moet bij stationair stil liggen. Op het kleppendeksel moet je een Zippo kunnen plaatsen, zonder dat tie wegloopt of omvalt.
Maar ik zie nog wel eens bij Monza’s/Sennies, dat ze nog hoger draaien stationair. Rond de 1100 RPM. Dat hoort eigenlijk niet, en bij de APK zullen ze dat altijd weer terugschroeven. Dat hoor je ook altijd, als ze te snel draaien.
rinus de boer
DeelnemerM’n Monza mag 1500 Kg (geremd) trekken, is ook een 2.5. Ik vind dat een boel gewicht achter de auto (in tegenstelling wat Bjorn denkt). Veel moderne auto’s komen niet aan de trekgewicht.
rinus de boer
DeelnemerHoe loopt tie staitonair? Als er maar enigszins een kabel is, die niet helemaal deugt, of een bougie, en daardoor een zuiger niet helemaal mee doet, dan gaat het blok een beetje schudden.
Kontroleer je nieuwe kabels op oxidatie/uitslag bij de aansluitpunten, dus aan de bougiekant, maar ook bij de verdelerkap. Is de stroomoverdracht niet goed in de kabel, dan zie je dat daar door die aanslag/oxodatie. En dat gaat heel rap. Heb ik ook eens gehad bij m’n Rekord, met een kabelsetje dat net 2 weken oud was. Zat een kabel niet goed vast meer (losgetrild ofzo).
rinus de boer
DeelnemerIk denk, dat het qua veiligheid niet veel uitmaakt. De huidige insteekzekeren zijn gewoon wat makkelijker in het gebruik dan de staafzekeringetjes, die overgens gewoon nog goed verkrijgbaar zijn, hoor. Zeker bij de betere auto onderdelen zaak. Pas nog een aantal doosjes met de gebruikelijke Amp waardes gekocht. Ik heb er graag een paar in m’n dashboardkastje liggen. Just in case of..
Dat deze zekering er bij jou constant uitknalt, heeft dus te maken met een kortsluiting ergens. Bij oudere auto’s is er vaak geknoeid met de bedrading, dus het zal me niks verbazen, dat er bij jou ook iets verkeerd zit.
-
AuteurBerichten