rinus de boer

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 1,087)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854681
    rinus de boer
    Deelnemer

    [rquote=1914511&tid=146303&author=steef63]Weet iemand misschien of er ergens onder het dashboard of achter de pedalen of zo, zo’n ring op het chassis geschroefd zit, met van die “pikkies” waar een verzameling aardedraadjes op gemonteerd zitten.
    Ik kan me uit een grijs verleden herinneren dat sommige auto’s dat hadden[/rquote]

    Ik dacht het niet, in ieder geval nooit gezien. Maar schiet me er niet op lek……:P

    In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854678
    rinus de boer
    Deelnemer

    Yep, weer eentje van de minder dan 200 geregistreerde Monza’s uit zijn hibernatie gehaald.
    Het straatbeeld wordt er alleen maar mooier op !! :D:D :D

    Wit staat een Monza zeer zeker mooi. Komen alle zwarte accenten goed uit, zeker bij een GSE.
    Door een witte GSE werd toendertijd mijn aandacht op het model gevestigd. Praat ik begin jaren 80.
    Toen stond er altijd eentje vlak bij mijn werk geparkeerd.

    Als je tzt een ander voorscherm wil, kun je die ook van een Commodore C of Senator gebruiken, zijn krek hetzelfde.
    De mijne zijn beide van een Commo. Een van m’n voorschermen was op precies dezelfde plek niet in orde.

    Het enige verschil bij een GSE voorscherm, is dat tie nog zo’n metalen puntje onderaan heeft voor de zijskirt bevestiging.

    Nieuwe ” Bermuda” driehoekjes zijn gewoon te verkrijgen, evenals binnenschermplaatwerk rondom de veerpoten,
    in verschillende plaatdiktes zelfs (extra stevig).
    Mocht je een ander voorscherm zoeken, dan weet ik nog wel een paar adressen voor je,
    waarvan eentje relatief in de buurt.

    Daarnaast heeft Opel4ever tegenwoordig een macht aan NOS onderdelen,
    speciaal voor onze Monza’s en aanverwanten, ook (reparatie) plaatwerk.

    Die modificatie waar je het over hebt, de versterking bij de veerpoten (die twee extra plaatjes tusseen veerpoot en binnenscherm) komt alleen voor
    op de Monza’s met ABS.
    Maar het is ook een extra punt van aandacht en van roest, want er kan vuil en water in blijven zitten.

    Trouwens, meld je ook eens aan op het Big Opels forum. Daar zitten ook veel mensen van hier (MonzaRon en ik ook), want er zitten
    daar nog veel meer mensen met kennis specifiek gerelateerd aan de 6 pitters.

    By the way, mis je een zijskirt?

    rinus de boer
    Deelnemer

    [rquote=1913898&tid=146086&author=gertastra][rquote=1913676&tid=146086&author=rinus de boer]Nou, weet je in ieder geval de oorzaak. Nieuwe koppakking, duie zal toch niet al te duur zijn, en (hopelijk) is het dan gefixt !! Die 1.2-tjes zijn in principe onverwoestbare blokjes bij normaal gebruik. Blokje is van 1973 tot 1987 in produktie geweest, dus genoeg voor te krijgen..

    Even gekeken: een koppakking (van Reinz) kost 29 euro, een complete set 50 Euries.[/rquote]

    is dat de firma of het merk,reinz?
    waar je ze bestellen kan![/rquote]

    Elke goede auto onderdelenzaak kan dit bestellen voor je. Ik heb gewoon gekeken op Mijn grossier. Dat is de site van een grootgrutter in auto onderdelen.

    Reinz is een A-merk qua pakkingen. Bestelnummer is PK4810.

    rinus de boer
    Deelnemer

    Nou, weet je in ieder geval de oorzaak. Nieuwe koppakking, duie zal toch niet al te duur zijn, en (hopelijk) is het dan gefixt !! Die 1.2-tjes zijn in principe onverwoestbare blokjes bij normaal gebruik. Blokje is van 1973 tot 1987 in produktie geweest, dus genoeg voor te krijgen..

    Even gekeken: een koppakking (van Reinz) kost 29 euro, een complete set 50 Euries.

    In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854669
    rinus de boer
    Deelnemer

    Oh ja, en nog een punt. Check je brandstofleidingen na. Die kunnen na al die tijd wel eens poreus zijn geworden.

    In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854667
    rinus de boer
    Deelnemer

    Een GSE heeft ook origineel een 3.0 E. Een C30NE komt uit een Omega (en B-Senator?. Dat weet ik effe niet meer).

    WD40 kan wonderen doen, maar het beste is electronische contacten te reinigen met contactspray. WD40 is daar eigenlijk niet geschikt voor, is te aggressief.

    Je zei ” Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet”. Dat betekent dus een goede beurt geven, vloeistofjes en filtertjes vervangen, misschien een remmenrevisie en daara, zoals ik al zei, de auto weer langzaam inrijden. Motor altijd netjes warm rijden vioordat je vernmogen vraagt. Pas na een duizend km of zo werkt alles weer echt naar behoren.

    Met die banden bedoel ik, dat er droogte scheurtjes in gekomen kunnen zijn. Dan is het profiel nog wel goed, maar het rubber is door de tijd heen verhard. (de weekmakers zijn langzaam opgelost). Daar moet je wel even goed na (laten) kijken.

    En die anderen bij jou in de buurt zullen maar wat jaloers zijn op die “jij met die ouwe Monza” . Want jij hebt tenminste nog een van de laatste echte auto’s onder je kont, en geen electronische trukendoos op wielen. En dat, terwijl je niks “minder” rij dat hun.

    In reactie op: mijn rekord E, 1980 1.9N automatic #17854783
    rinus de boer
    Deelnemer

    Mooie E1, hoor. Ik heb er eentje, die in hetzelfde jaar in januari op de weg is gezet (echter wel in 1979 gemaakt), ook oorspronkelijk een Belgische wagen (geleverd in Lokeren) en ook een 1.9n, maar dan een Berlina. Schijnt typisch een Belgische uitvoering te zijn, want Berlina’s in Nederland waren altijd met een 2 liter. Op de mijne staan nu 87.000 echte kilometers.

    In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854661
    rinus de boer
    Deelnemer

    By the way, hoe zijn de banden na 13 jaar? M’n Rekord stond nog op de originele Michelin banden uit 1979, en hij kwam er de eerste keer gewoon mee door de APK. Maar vorig jaar toch maar een nieuw setje ondergelegd. Ik durfde het niet aan, om met die oude sloffen naar Praag te gaan.

    In reactie op: Voetenbad #17713947
    rinus de boer
    Deelnemer

    De onbalans zal dan in het eerste stuk van de cardanas zitten, daar waar het steunlager zit. En dat je alles achter de Bermudadriehoekjes goed laat repareren, is alleen maar aan te bevelen. Daar heb je later alleen maar veel plezier van.

    In reactie op: Problemen met Monza A2 GSE #17854659
    rinus de boer
    Deelnemer

    Geweldig, hoor. Al 17 jaar dezelfde Monza in bezit !!:thumbup En ook nog bij mij “in de buurt”. En dan ook nog na 13 jaar ook weer zowat in ene keer aanslaan. Maar dat hoor ik meer van Opeltjes.

    Tja, en toch is stilstand achteruitgang, ook qua electronica. Ik denk, dat je alles eens zou moeten doormeten. Misschien toch ergens een hoge overgangsweerstand of een massa.
    Dat het naar benzine ruikt is logisch. Hij spuit in, en verbrandt niks.

    Wel als alles opgelost is, de auto weer opnieuw voorzichtig inrijden, hoor. Dat heb ik toen ook gemerkt met m’n Rekord, daar moest zich na lange stilstand ook weer alles “zetten”.

    In reactie op: monza #17854454
    rinus de boer
    Deelnemer

    Je moet ze in de afdeling te koop aanbieden.

    In reactie op: Voetenbad #17713941
    rinus de boer
    Deelnemer

    Blijft natuurlijk nu een feit, dat dit nu allemaal nakaarten is. Eric heeft nu deze auto, en heeft daar een substantieel bedrag voor betaald. Verkopen in deze staat is geen optie, want dat is, zoals gezegd, kapitaal vernietigng. Soms is je verlies pakken noodzakelijk, maar dit wordt dan wel erg veel, omdat er nadien ook weer het nodige is geinvesteerd.

    Ik geloof stellig, dat het in de basis een goede Monza is. Alleen nu moeten er punten op de spreekwoordelijke i worden gezet. En ja, dat zal waarschijnlijk nog enige investering vergen.

    Eric zal een prioriteitenlijst aan moeten leggen (als hij dat al niet gedaan heeft), van de zaken die gedaan moeten worden aan de Monza. Dus als eerste de techniek in orde, dan de rest. Daar vandaanuit kan hij dan ook een kostenraming doen, en dan deze gefaseerd uit (laten) voeren. Ik heb uit verschilende antwoorden op kunnen maken, dat Eric hulp aangeboden kan krijgen, mits hij dat wil. dat zal de kosten drukken.

    Maar besteed wel de zaken uit, waarvan je weet, dat je hetzelf niet (zo) goed kan, om zeker te stellen, dat je kwaliteit geleverd krijg.

    En op het eind, laat de auto taxeren, om in ieder geval je investering verzekeringstechnisch gezien veilig te stellen. Een mooie Monza kan grofweg tussen de 6500 en 9000 taxatiewaarde doen, in een uitzonderlijk geval misschien tot de 10.000 of zelfs nog iets hoger. Niet dat je dat geld ooit zal beuren tijdens een verkoop, maar voor de verzekering ben je gedekt.

    En de zomer komt eraan, dus de auto hoeft geen barre omstandigheden meer mee te maken de komende tijd.

    In reactie op: Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE #17765857
    rinus de boer
    Deelnemer

    Als de bobine kapot zou zijn, zou het fenomeen ook tijdens normaal optrekken moeten optreden, denk ik. Maar je zou hem even uit kunnen wisselen, om te kijken, of er effect optreedt.

    Dat je een sterke benzinelucht ruikt, en het blok dus misschien onverbrande benzine eruit gooit, is absoluut niet goed. Krijgt dus misschien zelfs wel te veel benzine? En kan dat niet verwerken.

    Even zomaar een idee…… Er zit ergens een klein rond tonnetje, dat de druk regelt in het benzinesysteem (ggelijk houdt). Is dat nog goed of is dat nog aanwezig? Bij mij zit dat aan de kant van het inlaatspruitstuk.

    In reactie op: Voetenbad #17713937
    rinus de boer
    Deelnemer

    [rquote=1911545&tid=131636&author=peter777][rquote=1911447&tid=131636&author=champo]Hoezo is hij het waard? Het is een nog onbekend bedrag wat in de auto gestoken zou moeten worden en wat is dat ding dan waard? Krijg ik mijn geld weer terug?? amma nooit nie!! Dus als ik zo reken, is dat ding het niet waard.[/rquote]

    Die van jou ziet er aan de buitenkant echt super uit! Pak gewoon de zaken aan die moeten gebeuren desnoods met een clublid met kennis van zaken er bij en fix dat ding. Daarna laten taxeren en rijden/verkopen. Nu weg doen is kapitaal vernietiging.[/rquote]

    Just my words !!

    In reactie op: motor uitval in 3e versnelling C30NE #17845269
    rinus de boer
    Deelnemer

    Die mogelijkheid zit er goed in. Half losse (of half vaste :D) kabels veroorzaken problemen (overgangsweerstanden, enz.).

    rinus de boer
    Deelnemer

    Meet (of laat dat doen) de compressie eens op die cilinder. Of op alle vier, als je toch bezig bent. Heeft die cilinder een significante andere waarde, dan is er iets (meer) aan de hand.

    In reactie op: Voetenbad #17713934
    rinus de boer
    Deelnemer

    Ik denk niet, dat Mario de geldelijke waarde bedoelt. Hij bedoelt eerder, dat een Monza het in de figuurlijke zin des woords het waard is om weer netjes op de weg te krijgen. Dus niet de eventuele verkoopwaarde.

    Wat wel zou kunnen zijn, dat als de auto weer netjes is, dat de taxatiewaarde de door jouw geinvesteerde kosten dekt. Dat doet de mijne zeker met de tax waarde, als ik het zo nareken.

    Daarnaast is het zo, dat elke restaurateur jou kan vertellen, dat vaak de investering nooit helemaal terugkomt in de eventuele verkoopprijs van een auto. Er zijn maar weinig auto’s, die het economisch waard zijn om te restaureren. Maar het gaat meestal de eigenaar om het eindprodukt. Dat hij, zeker voor hem/haar, een bijzondere auto heeft waar hij van kan gaan genieten.. Echter bij jou is het nog niet zover. Als de initiele aanschafprijs ook lager was geweest, had het allemaal niet zo’n pijn gedaan.

    In reactie op: Voetenbad #17713932
    rinus de boer
    Deelnemer

    En daarnaast, als je hem zou willen wegdoen, moet je op een (zwaar) financieel verlies rekenen, zeker nu je er al veel geld extra hebt ingestopt. Dat krijg je dan nooit meer terug. Dus inderdaad de zaken gewoon op je gemak stuk voor stuk aanpakken. De zaken spreiden, is ook goed voor je schatkist.

    In reactie op: Voetenbad #17713929
    rinus de boer
    Deelnemer

    Handelt blijkbaar in 24V’s. Wel foute velgen, vind ik persoonlijk. En een uitlaat mag hier en daar geen gat hebben voor de APK. Uitlaat moet deugdelijk bevestigt en gasdicht zijn. Dat zijn de enige eisen. Maar het laatste impliceert wel …..geen gaten. En ik blijf erbij, een Monza van die prijs hoort gewoon goed te zijn, geschikt voor dagelijkse inzet.

    Aan de andere kant, heb je als koper ook de wettelijke plicht, om je eventueel aan te schaffen product te controleren op fouten c.q. gebreken. Doe je dat niet, dan sta je niet sterk. De verkoper mag op z’n beurt ook niks opzettelijk verzwijgen.

    In reactie op: Voetenbad #17713924
    rinus de boer
    Deelnemer

    Tja, een proefrit is ook wel een vereiste bij mij. Die kon ik toen ook maken, was geen punt. En de auto reed goed, geen vreemde dingen. Natuurlijk waren er dingetjes, maar dat had ik al ingecalculeerd en waren dus overkomelijk. Daar ik toch altijd gelijk daarna een auto een grote beurt laat geven, werden die zaken ook gelijk aangepakt. Toen was de auto technisch voor 100%.

    De rest in het begin alleen visuele zaken aangepakt, waarvan ik vond dat die in orde moesten zijn, of die door eigen schuld veroorzaakt waren (zie lijstje). Toen ook koetswerktechnische zaken niet uit de weg gegaan, en gelijk (preventief) aangepakt. Maar alles gefaseerd, de schatkist is niet oneindig.

    In reactie op: motor uitval in 3e versnelling C30NE #17845267
    rinus de boer
    Deelnemer

    Bobine is en blijft electronica. Dat kan soms haperen. Maar het kan ook een slechte kabel zijn, slechte massa of een te hoge overgangsweerstand ergens. Dat wordt meten. En maar hopen, dat het fenomeen optreedt tijdens het meten. Ga niet in het wild onderdelen vervangen, maar begin bij het begin en zo verder, todat je alles gehad hebt.

    In reactie op: Voetenbad #17713920
    rinus de boer
    Deelnemer

    [rquote=1911163&tid=131636&author=champo]Prachtig:

    Monza ongeveer uhm 3/4 jaar terug gekocht voor 5300euro
    [/rquote]

    Dan zal ik maar niet vertellen, wat de mijne qua aanschaf heeft gekost toendertijd. Want dan zal je helemaal balen.

    Bij mij is het ook altijd “Rijden maar”. Ik ben 1 keer gestopt vanwege dus de lekke waterpomp en de temperatuur die daardoor te hoog opliep tijdens een file. Maar na bijvullen (met water de door de WW), gewoon weer naar huis gereden. Auto is nooit stilgevallen ofzo (afkloppen :D:D:D).

    Het zijn en blijven oudere auto”s, waar het een en ander aan kan(gaan) mankeren. maar ja, dat kan met recente auto’s toch ook. Ik weet ondertussen na al die jaren wel, dat goed onderhoud (en preventief vervangen van zaken die ik niet vertrouw) veel narigheid kan voorkomen.
    En dan kost de auto me aan onderhoud/APK eigenlijk helemaal niet zo veel, gerekend over het gehele jaar. Ik teken er bij aan, dat ik plm. 5000 duizend KM per jaar rij met de Monza. Het is niet de auto voor dagelijks gebruik.

    In reactie op: Voetenbad #17713916
    rinus de boer
    Deelnemer

    Volgens mij in een A2 wel. Lampje blijft nog 10 tot 15 seconden branden, als je het portier sluit.

    In reactie op: Klemmetjes voor stootstrippen D Kadett #17849776
    rinus de boer
    Deelnemer

    Voorals nog opgelost, door de holle stoot strip op te vullen met 4 rubber blokjes, en vastgezet met dubbelzijdige Bison Carfix tape. Werkt goed.

    rinus de boer
    Deelnemer

    Gewoon de gehele ontsteking nalopen, willen ze nog wel eens gevoelig voor zijn. Ook de bougies en bougiekabels niet vergeten. Eventueel alles vervangen, dat gaat je de kop niet kosten.

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 1,087)